Gå til innhold

Ikke enig i krav fra utleier. Hva er konsekvensen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har tidligere skrevet her om at jeg nylig flyttet ut av en leilighet, men at depositum ble holdt tilbake, da kjøleskapet mitt har lekket vann og forårsaket fuktskade på gulv.

Idag fikk jeg kravet, på nesten 5000,- Fuktskaden var bare overfladisk, så de trengte bare å bytte parkett i det skadde området. I tillegg er jobben utført av samme person som tok flyttevasken for meg, og den jobben tok 9 timer og kostet meg 2000,- (privatperson)

Jobben med gulvet er gjort av denne personens firma (malerfirma).

Jeg er ikke enig i dette kravet. Hva blir konsekvensen? Forliksråd osv?

Anonymkode: 494c4...6e5

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det koster å bruke håndverkere. Når det er et firma som gjør jobben, så er det mange poster som skal dekkes i prisen kundene betaler. Private/ svart arbeid, har ikke de samme kostnadene og de betaler ikke skatt, så derfor trenger de ikke å ta samme pris som et firma.

Hva er du uenig i her? At du må betale for at ditt kjøleskap har ødelagt et gulv? Håper du har ordnet deg nytt kjøleskap sånn at du slipper å ødelegge nok et gulv. 

Anonymkode: 29ef2...625

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

5000 for å bytte gulv høres helt greit ut og ikke noe å protestere på.

Anonymkode: eb918...284

• Liker 11
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Hva er du uenig i? At gulvet måtte byttes, at det ikke ble gjort svart?

Anonymkode: bb146...581

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

2 000 kr for 9 timers arbeid er en helt hinsides lav pris.

5 000 for fagfolk er helt innafor. De skal betale mva, har adminkostnader, skal komme kjørende og ikke minst sannsynligvis betale den lønna en fagarbeider skal ha. I tillegg kommer selvsagt materialkost. Sikkert ikke all verdens, men koster sikkert minst 1 000 kr.

Anonymkode: 61a5c...8ee

• Liker 9
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner at det ikke er en svimlende sum i seg selv. Men jeg betaler også doble strøm/husleier og har latt utleier pusse opp der etter jeg flyttet ut, som egentlig kunne vært gjort etter oppsigelsestid. De få parkettplatene som måtte skiftes, koster ikke så mye. Så regningen gir ikke mening for meg. Og enda mer useriøst at det er utført av vaskedama mi, som jeg vippset for jobben. Kunne spart en tusenlapp bare på å slippe faktura.

AnonymBruker
Skrevet

Useriøst at du ikke får benytte deg av svart arbeidskraft?

Anonymkode: aaf00...443

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Skjønte ikke problemet. Gulvet ble rettet opp i men utleier vil kreve depositum for gulvet likevel?

Om jeg er utleier og du begynner å tukle med gulvet uten dokumentasjon, så hadde jeg klaget inn mye mer enn bare 5k.

:skya:

Anonymkode: 23d9f...f91

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ble ikke dette dekket av forsikringen?

Anonymkode: 270ca...b48

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Synes det hørtes rimelig ut. 

Anonymkode: 9a58a...30d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor ble ikke dette dekket av forsikringen?

Anonymkode: 270ca...b48

Kan jo hende at 5.000,- er egenandelen på forsikringen. Går utifra at hele gulvet måtte byttes, og det koster mer i materialer og firma til å legge enn utleier krever fra ts.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke bare be om å få se kvittering?

Anonymkode: d8cdd...275

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye hadde du i depositum da? Burde ikke det ha dekket dette?

Anonymkode: 2123c...b01

Skrevet

Alt dette arbeidet er mest sansynligvis gjort svart av utleier. Spør om å få se kvitteringer på utført arbeid, tviler på at det finnes. Synest forsåvidt  ikke det var så dyrt, men det med muligens svart arbeid hadde irritert meg. Huseier kan sikkert også kreve skattefradrag på dette (om han er skattepliktig for det)  Har du fått mulighet til å ordne det selv? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Skjønner at det ikke er en svimlende sum i seg selv. Men jeg betaler også doble strøm/husleier og har latt utleier pusse opp der etter jeg flyttet ut, som egentlig kunne vært gjort etter oppsigelsestid. De få parkettplatene som måtte skiftes, koster ikke så mye. Så regningen gir ikke mening for meg. Og enda mer useriøst at det er utført av vaskedama mi, som jeg vippset for jobben. Kunne spart en tusenlapp bare på å slippe faktura.

Det er jo strengt tatt ikke utleiers problem at du har høye utgifter? 5000 for å reparere vannskade er helt innafor!

Anonymkode: a0583...222

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Useriøst at du ikke får benytte deg av svart arbeidskraft?

Anonymkode: aaf00...443

Jobbe hvitt er fint å vite om. 6000 pr år.

Anonymkode: bfb7e...02a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Har tidligere skrevet her om at jeg nylig flyttet ut av en leilighet, men at depositum ble holdt tilbake, da kjøleskapet mitt har lekket vann og forårsaket fuktskade på gulv.

Idag fikk jeg kravet, på nesten 5000,- Fuktskaden var bare overfladisk, så de trengte bare å bytte parkett i det skadde området. I tillegg er jobben utført av samme person som tok flyttevasken for meg, og den jobben tok 9 timer og kostet meg 2000,- (privatperson)

Jobben med gulvet er gjort av denne personens firma (malerfirma).

Jeg er ikke enig i dette kravet. Hva blir konsekvensen? Forliksråd osv?

Har du bare tenkt å droppe betalingen uten å snakke med utleier? Hvis det så kan du regne med inkasso, forliksråd osv. Pluss at du kan få dårlig rykte blant utleiere. 

AnonymBruker
Skrevet

Synes da 5000 hørtes billig ut, og parkett i tillegg. Her var du heldig, vil jeg si.

Anonymkode: f9c21...022

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Spør du meg høres dette hinsides billig ut. Det er ofte ikke «bare å bytte ut noen planker med parkett», ofte kan det være fargeforskjell på ny vs. gammel parkett og hele gulvet må byttes. Og man kan jo ikke plukke opp parketten midt på gulvet heller, man må begynne i en ende.

Når det gjelder at utleier pusser opp samtidig som du har flyttet ut og betaler husleie (?) så var jo dette noe du absolutt ikke burde ha gått med på, men det har jo ingen direkte relevans med vannskaden. 

Anonymkode: 8b81e...0ba

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

De 5000 kr er bok egenandelen på forsikringen. Man kan sjelden bytte gulv kun i et område fordi alt må demonteres for å legges på nytt. Når gulvet demonteres blir som oftest skjøtene ødelagt og alt må nytt. Skal love deg at nytt gulv og arbeid kostet langt mer enn 5000 kr! Det er dessverre du som må betale.

Anonymkode: 9b242...300

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...