Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Boligen er jo satt opp 50/50 i år, jeg har fått igjen 11 000 og samboer har fått baksmell på 16 000. Lønner det seg å sette hele boliglånet på han? Vil jeg da få mye mindre igjen og vil det i det hele tatt påvirke baksmellen hans? Jeg er ufør og tjener ikke mye og han tjente i fjor over 900 000. Vi har ikke felles økonomi og fradraget for barnehage står på min skattemelding (jeg som betaler). 

Anonymkode: 8c07c...04f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis dere ikke er gift, og har 50/50, har dere ikke lov til å fordele annerledes. 

Anonymkode: 88449...a1b

• Liker 2
Skrevet

Skattefradraget på rentekostnader er 22%, så det spiller ingen rolle om man tjener 300'000 eller 3 millioner. Fradraget er det samme uansett. Om du derimot er gift, og ikke har særlig med skattbar inntekt kan det være fordelaktig å fordele fradraget annerledes. 

Og siden du ikke er gift sier skatteloven at dere SKAL fordele fradrag for renter iht. eierandel på bolig. Ring på finger'n så kan du trikse mer

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis dere ikke har felles økonomi er jo dette DINE penger, og du skal i utgangspunktet ikke tenke på hva som lønner seg for ham. Han har tydeligvis skattet for lite, det burde han ha fulgt med på selv. Det eneste som er litt urettferdig her er at hele fradraget for bhg står på deg hvis dere egentlig spleiser. Hvis han får halve vil han få litt mindre smell, og du litt mindre tilbake.

Anonymkode: 53bb1...36a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Hvis dere ikke har felles økonomi er jo dette DINE penger, og du skal i utgangspunktet ikke tenke på hva som lønner seg for ham. Han har tydeligvis skattet for lite, det burde han ha fulgt med på selv. Det eneste som er litt urettferdig her er at hele fradraget for bhg står på deg hvis dere egentlig spleiser. Hvis han får halve vil han få litt mindre smell, og du litt mindre tilbake.

Anonymkode: 53bb1...36a

TS skriver jo at hun betaler for barnehagen. 

Anonymkode: 286e2...546

AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (5 timer siden):

Skattefradraget på rentekostnader er 22%, så det spiller ingen rolle om man tjener 300'000 eller 3 millioner. Fradraget er det samme uansett. Om du derimot er gift, og ikke har særlig med skattbar inntekt kan det være fordelaktig å fordele fradraget annerledes. 

Og siden du ikke er gift sier skatteloven at dere SKAL fordele fradrag for renter iht. eierandel på bolig. Ring på finger'n så kan du trikse mer

Nei, gjeldsrenter skal fordeles etter ansvar for disse. Dette avviker ofte fra eierandel bolig, og er heller ikke skattemessig knyttet til boligen.

Anonymkode: d3439...f48

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar alle sammen, endte opp med å sende inn uten endring. Vi eier boligen 50/50, så forstod det sånn at vi ikke kunne endre heller etter å ha lest litt mer rundt.

Anonymkode: 8c07c...04f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...