Melus Skrevet 13. mars 2024 #81 Del Skrevet 13. mars 2024 Min første tanke er at noe kanskje plager barnet ditt. Har barnet opplevd noe vondt? Trives det på skolen? Har det venner? Prøv å snakk med han, spør om disse tingene. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #82 Del Skrevet 13. mars 2024 Vi ble oppringt innimellom med begge våre gutter, den ene oftere enn den andre. Men det var som regel ikke grunnet voldsbruk, et tror jeg kun skjedde en gang. Men det var ting som gikk utenfor området, klatret opp på taket osv. En seksåring er ikke alltid så moden og tar riktig avgjørelser med lopper i blodet. Det roet seg ned. Men voldsbruk hadde vært noe annet. Hva sier læreren mtp utredning? Hvordan er han hjemme? Anonymkode: 8de30...00c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #83 Del Skrevet 13. mars 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Godt å se andre med flere barn svare her. Mye av dette er jo temperament. Vi klarte jo å "sivilisere" eldstemann, så er stadig satt ut av at yngstemann er så annerledes. Har tatt til oss tipsene i tråden her, er masse i dialog med skolen, og venter på å komme igang hos BUP. Og en evt utredning. På hjemmebane er det å ha så lite stress som mulig, mer positiv tid, mer hjemmekos og redusere negativ oppmerksomhet, som det lett blir, dessverre. Ts. Anonymkode: 781ae...fce Vi har også hatt to veldig forskjellige barn, hvor den yngste var den som slet mest med regulering av følelser. Et av de største problemene for ungen var å få være i fred når det trengtes ro til å få orden på følelsene. Det var så mange som ville forklare hva de mente, trøste, spørre hva de kunne gjøre, og på andre måter "hjelpe", at det hele tiden ble restart og restart og restart. Etter å ha funnet ut at det som faktisk hjalp, var å la barnet være alene til det fikk roet seg selv, kunne lærer og vi foreldre tilrettelegge for at det kunne skje. Og så lærte jo barnet å regulere og bearbeide følelsene sine fortere for hver gang. Det ble også formidlet til medelever at de skulle trekke seg unna og gi ro, når noen sa de ønsket å være i fred. At noen som sliter med å regulere følelser slår andre når det ikke er nok å si "gå vekk" eller "La meg være i fred", er jo ikke det samme som at noen slår uprovosert. Det er jo noe med at det er viktig at man lytter til barnet, og forsøker å finne løsninger på hvordan situasjonen kan unngås neste gang. Ikke bare kjefter. Men det er også greit å snakke om at "jeg forstår hvorfor du reagerte på det som skjedde, men den reaksjonen du valgte, å slå, er ikke en grei reaksjon." Det er nemlig greit å validere følelser, selv om man ikke validerer hvordan noen reagerer på å ha disse følelsene. Anonymkode: 87b89...1f9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #84 Del Skrevet 13. mars 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hei TS, Ikke vanlig at skolen tar kontakt, da har det skjedd noe utenfor normalen. Jeg ville bedt om møte med lærer og møte skolen med ett så åpent sinn som mulig. Barn er forskjellige, og det som passer for ett barn passer nødvendigvis ikke for neste. Ville bedt om hjelp og da BUP en mulighet. Har selv ett ADHD barn, og det at hen fikk medisinering gjorde underverker. Da kunne hen møte skole og det sosiale på en helt annen måte. Nå går det ganske bra. Så søk hjelp. Anonymkode: 865d2...8ee Er det virkelig lov å anbefale narkotikaklassifiserte stoffer over en lav sko som det gjøres her på KG? Anonymkode: df9ac...d40 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #85 Del Skrevet 13. mars 2024 Anbefaler at du undersøker ordentlig. Du må jo selv ha en mening om hva som skjer her? Alle som sier at barn har mer adferdsvansker i dag enn før har rett. Men barn er også mye mer følsomme i dag enn før, og sladrer til de voksne om alt mulig de burde klare å ordne opp i selv. Anonymkode: 5034b...9a4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #86 Del Skrevet 13. mars 2024 25 minutter siden, AnonymBruker said: Anbefaler at du undersøker ordentlig. Du må jo selv ha en mening om hva som skjer her? Alle som sier at barn har mer adferdsvansker i dag enn før har rett. Men barn er også mye mer følsomme i dag enn før, og sladrer til de voksne om alt mulig de burde klare å ordne opp i selv. Anonymkode: 5034b...9a4 Pappaen har ADHD, tror han har arvet endel trekk. Ts. Anonymkode: 781ae...fce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Skrevet 13. mars 2024 #87 Del Skrevet 13. mars 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Overhodet ikke normalt. Du må jobbe med frys-utfordringene dine. Dine reaksjonsmønstre fra barndommen dytter barnet ditt i helt feil retning. Om han har problemer med å regulere følelser så er det dere som ikke har lært han det. Anonymkode: df9ac...d40 Lest psykologi i det siste? TS; Hvordan er hjemmesituasjonen? Bor du og far sammen? Hvordan samarbeider dere? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #88 Del Skrevet 13. mars 2024 1 minutt siden, Vera said: Lest psykologi i det siste? TS; Hvordan er hjemmesituasjonen? Bor du og far sammen? Hvordan samarbeider dere? Vil ikke utbrodere, men det er stort forbedringspotensiale. Ser at det kan være herfra, ugrei stemning over tid og ikke så tett oppfølging som han burde hatt. Anonymkode: 781ae...fce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Skrevet 13. mars 2024 #89 Del Skrevet 13. mars 2024 (endret) AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Vil ikke utbrodere, men det er stort forbedringspotensiale. Ser at det kan være herfra, ugrei stemning over tid og ikke så tett oppfølging som han burde hatt. Anonymkode: 781ae...fce Da tenker jeg at dere starter med å forbedre situasjonen rundt gutten - før dere eventuelt tar ham til Bup og de slenger på ham en ADHD diagnose. Problemene ligger hos nettverket, ikke gutten. OG - du bør være ærlig om hjemmesituasjonen til skolen..slik at de får et tydeligere bilde av gutten, og dermed en annen forståelse for adferden hans. Endret 13. mars 2024 av Vera 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #90 Del Skrevet 13. mars 2024 Jeg tror det er mange slike tilfeller hos de yngre barna. Ikke alle førsteklassinger er modne for skolehverdagen, og ikke alle skoler håndterer barn som ikke er «store nok». Vi har barn i 3.klasse, og hører jevnlig om slike tilfeller i klassen, uten at jeg tenker at det er noe alvorlig i veien med barna (kjenner noen av disse barna, og tipper de modner etterhvert og roer seg). Det handler ikke bare om hvorvidt barna har lært følelsesregulering av foreldre, men akkurat som en 3-åring kan slå u frustrasjon, kan en umoden 6-åring gjøre det samme om situasjonen blir for kaotisk. Snakk med skolen ol hvilke situasjoner som er sårbare og se om de kan være i forkant. Er det under fotballspill i friminuttene, bør for eksempel kanskje en voksen være tilstede for å forklare regler og hindre at det utarter. Anonymkode: ed700...b5f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snabeltann Skrevet 13. mars 2024 #91 Del Skrevet 13. mars 2024 Ikke lest alt, men her tror jeg at jeg ville spurt lærer om et møte slik at dere kan prøve å finne ut hva som trigger. Om du tenker adhd kan f.eks plassering i klasserommet være verd å utforske. Ofte lurt å sitte bakerst/mot vegg. Få alle inntrykk foran seg i stedet for bak og rundt. Ville heller søkt rådgivning hos ppt enn bup i første omgang. De kan komme inn på observasjon og se hva som skjer. Kanskje er overganger og friminutt ekstra utfordrende? De har peiling, og om dere henviser dit så kan også de anbefale evt ressurser. Går nok bra, men søk hjelp nå så han slipper å streve lenge med dette. Ofte utløses adferdsproblemer ved fagvansker og frustrasjon ved å ikke mestre også, bare som et obs. Hilsen lærer 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #92 Del Skrevet 13. mars 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Om han har problemer med å regulere følelser så er det dere som ikke har lært han det. Skjerp deg. Barn kan ha uoppdagede diagnoser som gjør at de har problemer med følelsesregulering. Kanskje det også er ekstra gøy for de andre å tirre TS sitt barn hvis de får sterk reaksjon fra barnet... Anonymkode: 49e1d...fb4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #93 Del Skrevet 13. mars 2024 Avtal et møte med kontaktlærer. Trives barnet på skolen? Har han venner? Jeg har en datter som har sklidd gjennom barneskolen på et gullfat. Ingen problemer, mobbing, vold, mange venner, sterk sosial, flink i alle fag osv osv. Jeg har og også en sønn i første klasse. Han sliter med å regulere følelsene sine. Er veldig glad - veldig sint - veldig trist osv. Havner ofte i konfliker og misforstår ofte det sosiale samspillet. Han er født sent på året og er umoden. Førsteklassinger er små. De er 6 år. Det er mye som forventes av de. De har ikke gått på skolen så lenge. Kanskje sønnen din er utrygg. Hva med å kontakte helsesøster? Anonymkode: ad41a...cc8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #94 Del Skrevet 13. mars 2024 8 hours ago, AnonymBruker said: Det er hvertfall ikke noe grunn til å kontakte hverken PPT eller BUP pga to uker. Kanskje det er noe spesielt som plager han, som han ikke vil si? Hendelser på skolen, at det er noe han ikke mestrer etc, som gjør at han reagerer som han gjør? Også må dere understreke for hankt uansett er ikke dette ok oppførsel, og at slik oppførsel får konsekvenser. (Hos oss var det null gaming de dagene vi fikk telefon fra skolen, dette var han fullstendig klar over - noe som gjorde at han tenkte seg om en gang elle to før han fant på gang). Anonymkode: 3e7f1...0b2 Det du skisserer her er straff, ikke konsekvens. Anonymkode: 22aa6...6c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #95 Del Skrevet 13. mars 2024 Har det skjedd noe spesielt ettersom det er et tidsvindu på to uker? Hva skjer i forkant av disse episodene? Hva er det som er triggeren? Jeg synes ikke dette er grunn for å gå i krisemodus, men jeg skjønner du blir bekymret. Jeg tenker en god prat med skolen, der skolen kan beskrive situasjonen nærmere. Han trenger nok også å ha noen verktøy som han øver på når det blir vanskelig. Anonymkode: 1f549...e3e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #96 Del Skrevet 13. mars 2024 Snakk med ham. Det må ligge noe bak. Er det noe som gjør han sint eller lei seg? Var han sint før han kom i konflikt? Hvorfor det? Snakk om regulering av følelser. Hva kan han gjøre i stedet for å slå, krangle osv. Gjør evt avtale med lærer at han får et eget sted, et hjørne eller noe han kan gå til hvis han blir overveldet. Anonymkode: 6c55f...427 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå