Gå til innhold

Hvor ofte er det vanlig å bli oppringt fra skolen eller bli fortalt at ens førsteklassing har slått eller gjort noe dumt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det er ikke så uvanlig som noen vil ha det til her. Ikke så lett å være ærlig om egne opplevelser kanskje, når ts møtes med kjeft og nærmest hets når hun ber om råd. 

Anonymkode: 7cfa9...8f2

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du gir han strenge konsekvenser. Hva er det med foreldre som bare godsnakker med voldelige barn?

Anonymkode: 8aad6...ebb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Aldri fått telefon angående vold. 
fikk tlf engang at han og en kompis hadde kastet noen sin sko i do.

De har nå en streng lærer som gir streker for hver «gal» ting de gjør. Og på fredag får vi melding angående orden og oppførsel.

snakker de i timen er det 1 strek, kommer de for sent inn er det 1 strek.

men aldri blitt ringt. 

Anonymkode: 1693b...0c5

Vi ble ringt fordi barnet kom 5 min for sent inn 

Anonymkode: 5f985...d91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har aldri hatt problemer med slåssing ol med mine barn men det har vert andre ting som drama og krangling i jentegruppa. Det jeg har gjort er å snakke med lærer og snakke med de andre foreldrene og det i seg selv har vert nok til at mitt barn roet ned sin rolle når drama startet opp igjen og hun tok gradvis avstand fra disse jentene og holdt seg mere med de som ikke lagde masse styr.

Anonymkode: 03982...721

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

For det første så er de bitte små barn. Det er snakk om gutter og de ER litt mere bråkete,dytter ,er litt  tøffere. Problemet i dette samfunnet er at det som er helt normalt for gutter når de vokser opp,blir i dag sett på som problematisk. Stakkars gutter som ikke er godt følelsesregulert som småjentene,som ikke sitter i ro og perler,som krangler over hvem som løp raskest eller var først på huska. Stakkars gutter som går alle åra sine i barnehagen og barneskolen med bare kvinner som forbilder og rollemodeller! Kjære ts pust med magen. Han vil lære seg kodene etterhvert og husk at det er utrolig mange mødre som ringer inn for bare å si at "Amandus dro av lua til Petra,hun er såå lei seg". 

Anonymkode: 79f56...7e4

Dette 👏👏👏 

Om politikerne hadde utsatt skolestart ett år eller lagt opp 1.klasse slik intensjonen var opprinnelig som en myk overgang fra barnehage til skole tror jeg mye hadde vært annerledes. En del av disse gutta får et dårlig forhold til skolen fra start. Tror f.eks. Det ikke er tilfeldig at flere desember-gutter får ADHD medisin enn januar-gutter (https://www.fhi.no/nyheter/2017/mest-adhd-legemidl)

Anonymkode: 334fe...6eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har en femteklassing (jente) og har opplevd 3 ganger TOTALT å bli oppringt angående "hendelser i skoletiden". To av gangene hadde hun falt ut at et tre og skadet seg. Hun elsker å klatre. 

Den siste gangen hadde hun blitt slått og dyttet av en guttegjeng på 2-3 eldre gutter. Det er absolutt IKKE greit. De samme guttene brukte vold flere ganger mot yngre elever. Og foreldrene deres bare trakk på skuldrene. Ikke bli en av de foreldrene, TS.

Anonymkode: 71432...a51

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Her må du undersøke ordentlig. Vi fikk også sånne telefoner fra læreren flere ganger i måneden og det var fordi en mor med en eller annen form for personlighetsforstyrrelse ringte til læreren annen hver dag for å klage på ting som at noen hadde gitt sønnen et stygt blikk! Selv når sønnen hennes oppførte seg dårlig var det alltid noen annens feil.

Læreren ble så stresset av dama at hun løp rundt som piska skinn for å blidgjøre henne. Til slutt måtte vi sette foten ned og si at læreren ikke skulle ringe hvis det ikke handlet om noe utenfor normale grenser for oppførsel for gutter på 6 år, slik de er på første trinn. Det kom ikke flere telefoner da. 

Ikke la gutten din bli en syndebukk!

Anonymkode: 5034b...9a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Dette 👏👏👏 

Om politikerne hadde utsatt skolestart ett år eller lagt opp 1.klasse slik intensjonen var opprinnelig som en myk overgang fra barnehage til skole tror jeg mye hadde vært annerledes. En del av disse gutta får et dårlig forhold til skolen fra start. Tror f.eks. Det ikke er tilfeldig at flere desember-gutter får ADHD medisin enn januar-gutter (https://www.fhi.no/nyheter/2017/mest-adhd-legemidl)

Litt av lenken manglet, her er riktig:

https://www.fhi.no/nyheter/2017/mest-adhd-legemidler-blant-desember-barna/

(og beklager for å spore av tråden din TS)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Kompisen til min sønn har vært slik siden 1. klasse, stadige episoder. Nå går han i 3., og har ikke blitt noe særlig bedre. Mor er av den oppfatning at det er andre som irriterer han, og det forklarer vel hvorfor problemet ikke er tatt tak i.Noen er blinde for at barnet kanskje trenger litt hjelp. 

Anonymkode: a63b2...921

Det er også slik at unger liker å terge de som er følsomme og reagerer på det. Så det er ikke usannsynlig at det ligger noe i det. 

Anonymkode: 5034b...9a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tre voksne barn, aldri fått en eneste telefon hjem fra hverken skole eller andre steder om at de har vært slemme med andre eller ikke oppført seg bra. Så NEI, det er ikke normalt! Men det er jo en økende tendens at barn har større og større adferdsproblemer. Det meldes jo om økning i vold og trusler på skoler over hele landet. Så det er jo noe som er galt i samfunnet vårt! 
Barneoppdragelsen starter fra de er helt små. Har man et utagerende barn kreves det at man er ennå mere påskrudd, klare rammer og følger opp med konsekvenser. 
Det er liksom ikke normalt å ha en 1. klassing som slår og er slem med andre! 

Hadde det vært meg hadde jeg tatt permisjon fra jobben og fått ungen min på rett kjøl. Det er ikke riktig at medelever skal utsettes for vold! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Litt av lenken manglet, her er riktig:

https://www.fhi.no/nyheter/2017/mest-adhd-legemidler-blant-desember-barna/

(og beklager for å spore av tråden din TS)

Det går fint. Barnet mitt er ikke desember-barn, men født sent på høsten.

Anonymkode: 781ae...fce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Hummingbird2 said:

Har tre voksne barn, aldri fått en eneste telefon hjem fra hverken skole eller andre steder om at de har vært slemme med andre eller ikke oppført seg bra. Så NEI, det er ikke normalt! Men det er jo en økende tendens at barn har større og større adferdsproblemer. Det meldes jo om økning i vold og trusler på skoler over hele landet. Så det er jo noe som er galt i samfunnet vårt! 
Barneoppdragelsen starter fra de er helt små. Har man et utagerende barn kreves det at man er ennå mere påskrudd, klare rammer og følger opp med konsekvenser. 
Det er liksom ikke normalt å ha en 1. klassing som slår og er slem med andre! 

Hadde det vært meg hadde jeg tatt permisjon fra jobben og fått ungen min på rett kjøl. Det er ikke riktig at medelever skal utsettes for vold! 

Hvis barna dine er voksne så er du garantert ikke av samme generasjon som min generasjon som prøver å være milde. Jeg skjønner at det ikke fungerer for barnet mitt, men just saying. TS.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

For det første så er de bitte små barn. Det er snakk om gutter og de ER litt mere bråkete,dytter ,er litt  tøffere. Problemet i dette samfunnet er at det som er helt normalt for gutter når de vokser opp,blir i dag sett på som problematisk. Stakkars gutter som ikke er godt følelsesregulert som småjentene,som ikke sitter i ro og perler,som krangler over hvem som løp raskest eller var først på huska. Stakkars gutter som går alle åra sine i barnehagen og barneskolen med bare kvinner som forbilder og rollemodeller! Kjære ts pust med magen. Han vil lære seg kodene etterhvert og husk at det er utrolig mange mødre som ringer inn for bare å si at "Amandus dro av lua til Petra,hun er såå lei seg". 

Problemet i samfunnet i dag er at læreren ikke har mulighet å irettesette barn lenger når det gjelder normal oppførsel/folkeskikk. De blir jo kalt inn på teppet bare de snakker litt hardt til elevene. Det ser man jo er et økende problem i skolen generelt i dag. Og mange foreldre har vel knapt tid til å oppdra barna pga tidsklemma. Jeg stemmer for mer struktur i skolen og at barna lærer seg å respektere voksne og medelever! 

Anonymkode: 5fbc4...027

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har fått 5-6 telefoner fra skolen gjennom 12 år med barn i skolen. (På to barn) 

Antar det er et ganske vanlig nivå. 

Oftest har det da vært sykdom, eller at det har skjedd en spesiell hendelse med vårt barn. 

Vi har hatt noen flere telefoner, men da har det vært fordi vi har bedt lærer ringe oss opp fordi vi ville diskutere noe faglig. 
Så dette er de telefonene som kom uventet. 

Anonymkode: 87b89...1f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Problemet i samfunnet i dag er at læreren ikke har mulighet å irettesette barn lenger når det gjelder normal oppførsel/folkeskikk. De blir jo kalt inn på teppet bare de snakker litt hardt til elevene. Det ser man jo er et økende problem i skolen generelt i dag. Og mange foreldre har vel knapt tid til å oppdra barna pga tidsklemma. Jeg stemmer for mer struktur i skolen og at barna lærer seg å respektere voksne og medelever! 

Anonymkode: 5fbc4...027

Det er et godt poeng. Samtidig er det HJEMME man lærer folkeskikk og respekt for andre mennesker. 2-3 åringer tar leker fra hverandre og kan dytte hverandre i barnehagen, men lærer at det ikke er lov. Nå denne adferden fortsetter oppi barneskolealder har det gått veldig galt et sted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Da snakker du feil med ungen. Og slik adferd endres ikke etter en samtale. Så du må generelt engasjere deg mer. Det er bedre å være forståelse full og heller fortelle han om alt annet han kan gjøre for utløp for følsene hans. Er det en sint unge på skolen. Så er det ikke uvanlig å erte de sinte også. Så han reageree nok negativt fordi han opplever omgivelsene negative pluss sliter med å regulere følsene sine. 

Sitter du over og er bare streng, så tør han jo ikke å si noe om det resulterer i mangel på pad og andre goder. Da holder de munn, og føler på at ingen forstår.  Og om alle kaller han slem, vil han også ta den rollen han er blitt gitt etterhvert. 

Når skolen ringer så må du alltid spørre samme spm. 

- hva sa han var grunnen til hendelsen 

- hva sa de om grunnen til hendelsen

- hva sa dere om dette til dem.

Da kan du stille gutten akkurat de samme spm når han kommer hjem. 

Også tar du samtalen derifra. 

Samtalen må jo variere. Men du må også vite at han heller ikke har helt oversikt på egne følser og at han sliter med andre alternativer enn  å ty til slåssing.  Men en helt vanlig årsak som skjer ofte mellom gutter , kunne samtalen bli ca sånn her

M- hva skjedde på sloken i dag?jeg fikk en tlf fra skolen om en hendelse ( sier ingenting om hva som jeg vet har skjedd)

G- ingenting 

M- jo jeg vet det har skjedd noe på skolen fordi jeg har fått en tlf fra skolen om hva som har skjedd.   Men jeg vil høre din side av saken 

G- jeg sloss.

M- hvorfor sloss du?

G- ola dytta meg

M- hvorfor dytta ola deg

G- jeg vet ikke, vi hadde dyttelek, det gjorde vondt. 

M- å jeg forstår. Dere begynte med knuffe leken også ble det hardere og hardere også sa en av dere at det gjorde vondt også stoppet dere ikke. 

G- ja også ble jeg sint når han ikke stoppet og jeg fikk vont også sloss vi. 

M- hva følte du da når ola ikke ga seg

G- jeg vet ikke, ble bare sint også sloss vi. 

M- hva annet kunne dere ha gjort en å begynne å sloss? 

G- vet ikke, det blir altid sånn. 

M- (med litt frem og tilbake dialog rundt dette så  kommer vi frem til flere llsningersamnen)

Når noen sier au. Da har leken gått for langt og man må gi seg. Da det gjøt vondt er leken gått for langt. Og da sier man unskyld for å roe ned situasjonen. 

Om den andre ikke gir seg gå vekk. Blir du sinna. Gå et sted og spark i en stein eller vegg. Ikke gå tilbake før du har roet deg ned.

Ofte har jeg avdekket at ting ikke var vondt ment  feks en komentar men for moro ble ikke så gøy for mottageren og ble veldig lei seg. Da snakker vi om hvorfor denne personen ble lei seg. Og at man ikke kan slette det. Men be om unskyld.  

I felleskap   ble vi enige om hvordan.  Jeg ga han alltid mulighet til at jeg kunne ta kontakt med foreldrene til barnet eller at han gjorde det selv. Han valgte stort sett å gjøre det selv. 

Den prosessen  mærte han om egne følser, hvordan rette opp kjipe situasjoner om det var med mening eller ikke. Og lærte om egne og andres grenser. I tillegg så var jo ikke bare min unge en ertekrok. Så da kunne jeg få dialog med skolen også om at feks mange hendelser er ogaat han gutten eller jenta erter mye og ødelegger tingene hans. Det er jo ikke lov å slå fordi,  men for å stoppe dette.  Må dere også ta opp at den andre ikke må gjøre sånt. 

Etterhvert så fikk vi ordning derhan selv løp til rektor nør ha ble så sinna at han hadde lyst til å sloss. Og satt der til det gikk over. 

Vi hadde også en regel om at jeg ikke skulle bli sint om han sa fra selv. Men at jeg kunne bli det om han ikke sa fra. Lot han selvfølgelig få litt tid til å manne seg opp. 

Straff og overse ungen å gi ungen en negativ hverdag pga dårlig oppførsel løser ingenting.  Du må få ungen med på nyttig læring.

Min er nå voksen. Og har vært i to slåsskamper men da har det vært situasjoner der en banket dama si, og der en truet dama si. Og det har jeg ikke sagt noe på. Anmet enn at han må styre seg så han ikke går for langt.  Da slike situasjoner kan gå galt. 

Anonymkode: 8a659...035

Jeg er ikke TS, men er i samme situasjon som TS. Eldstemann er snill og velregulert, yngste sliter med temperament, kan finne på å slå/sparke og bli illsint. Tusen takk for din historie og dine erfaringer. Veldig nyttig. Vi er inne på samme spor selv, men ting tar tid. Har god dialog med skolen.

Anonymkode: bba84...ddb

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om jeg hadde vært TS, hadde jeg bedt om en samtale med skolen, der hovedtemaet var hva dere og skolen sammen kan gjøre for å unngå flere slike hendelser. 

Om dere er heldige, har skolen noen tips til ting som kan gjøres for at dere foreldre kan hjelpe barnet med å regulere følelsene sine. 

Ut over det, tenker jeg at om slik uakseptabel oppførsel fortsetter, så bør det gis konsekvenser hjemme når slike telefoner kommer. 
Ha dialog med ungen om hva en passende konsekvens kan være. (Og om hvorfor situasjonene skjer.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg er ikke TS, men er i samme situasjon som TS. Eldstemann er snill og velregulert, yngste sliter med temperament, kan finne på å slå/sparke og bli illsint. Tusen takk for din historie og dine erfaringer. Veldig nyttig. Vi er inne på samme spor selv, men ting tar tid. Har god dialog med skolen.

Ja det er ikke engang sikkert at det blir borte helt. Men alt dere sier det sitter når de blir voksne. 

Har og en usikker og angstfull bonus. Som jeg måtte manne opp litt og forklare hvorfor alt i verden ikke var farlig. Også der snakke litt om hva man jan gjøre osv.  Etterhvert når det da ble en usikker situasjon. Så gjorde ungen akkurat det vi hadde snakket om, fordi  da kom ikke tanker på villspor. Med det kom mestring og selvtillit,  som igjen fjernet nesten 100% angsten. 

Så viktig å lære å kjenne igjen hvilken situasjon man er i, og hvordan mam tar tak i det med seg selv

Anonymkode: 8a659...035

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg synes du bagatelliserer og unnskylder veldig. Du vet for det første ikke hva som skjedde. Du reduserer det å bli slått av en medelev til en noe uvesentlig som bare handler om guttestreker eller røff lek! Og kommentarer om "stakkars gutter som bare har kvinner som rollemodeller" synes jeg er rett og slett hårreisende. Jeg får skikkelig "menn som synes likestillingen har gått for langt"-vibber av den setningen. Det er aldri greit å slå eller på annen måte utøve vold mot andre, uansett!  Og jeg synes ikke det er greit å lage unnskyldninger for gutter som oppfører seg slik heller (eller jenter for den saks skyld, men særlig gutter blir, som du så tydelig viser, gjerne unnskyldt fordi de er jo bare gutter). TS har blitt ringt av skolen flere ganger og jeg synes det er utrolig merkelig for en utenforstående å redusere det til at det sikkert er en hysterisk mor som klager eller bare litt normal urolighet i stedet for å stole på at skolen faktisk vet hva de driver med og vet når atferd er så pass alvorlig at det krever foreldrenes innblanding. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
26 minutter siden, AnonymBruker said:

Godt å se andre med flere barn svare her. Mye av dette er jo temperament. Vi klarte jo å "sivilisere" eldstemann, så er stadig satt ut av at yngstemann er så annerledes. Har tatt til oss tipsene i tråden her, er masse i dialog med skolen, og venter på å komme igang hos BUP. Og en evt utredning. På hjemmebane er det å ha så lite stress som mulig, mer positiv tid, mer hjemmekos og redusere negativ oppmerksomhet, som det lett blir, dessverre. Ts.

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...