AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #1 Skrevet 13. mars 2024 Hei! Vårt første barn ville ikke sove noen andre steder enn oppå oss de første tre månedene. Han har siden vært en v e l d i g tillitsfull og trygg gutt, noe som kan ha sammenheng med de første månedene har jeg skjønt. Samtidig er det jo ikke sikkert at det hadde den effekten, men at han hadde blitt det uansett. Det var uansett veldig mye kos. Nå har vi ei tre uker gammel jente hjemme, som finner søvnen selv og sover for seg selv. Jeg får litt dårlig samvittighet ovenfor henne, og føler at det ikke er rett. Samtidig er det så fint å ha mer tid til storebror. Men jeg er redd for at det påvirker hvor trygg hun føler seg. Hun sovner mye raskere hvis hun får sove oppå meg, og bruker litt tid og kaver litt hvis hun ligger for seg selv. Hun får en del kos ellers, men har jo ikke så mye våkentid ennå. Anonymkode: 85dd6...3d0
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #2 Skrevet 13. mars 2024 Ikke ha dårlig samvittighet. At hun finner søvnen selv sier jo noe at hun nettopp føler seg trygg. Det er ikke slikt at dere driver med skrikekur på henne og at det er derfor hun sovner selv, da ville saken vært en annen. Alle babyer er ulike og har ulike behov. Kanskje hun finner søvnen selv nå, men om noen uker er hun helt avhengig av å sove på dere/bli busset osv. Kanskje hun fortsetter som hun gjør nå. Alt er like vanlig og det finnes ikke en fasit på hvordan det skal være. Så prøv å slapp av, nyt tiden med storebror og slå deg til ro med at babyen har det bra og du ikke skal gå rundt med dårlig samvittighet. Anonymkode: b247b...e89 4
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #3 Skrevet 13. mars 2024 Det er bare fint for barnet, tenker at da føler hun seg trygg. Mitt andre barn finner også søvnen mye lettere selv enn første gjorde, og føler hun sover bedre og lengre også enn første gjor. Anonymkode: 98c6e...a48 2
Sofakona Skrevet 13. mars 2024 #4 Skrevet 13. mars 2024 Bare slapp av og nyt...dette kan fort snu seg og du får en baby som blir klistermerke 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #6 Skrevet 13. mars 2024 Slapp av og nyt, min sønn var også slik, fant søvnen selv 2 uker gammel 🥰 Anonymkode: c0e35...7c6 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #7 Skrevet 13. mars 2024 Jeg skjønner godt hva du mener, jeg tenkte også sånn. Ikke med søvn, men med å sitte/ligge alene og leke. Mitt barn var tidlig fornøyd med å ligge for seg selv (jeg var selvfølgelig i nærheten) under babygym og leke og holde på. Han brydde seg ikke om jeg satt rett ved siden av eller i sofaen. Siden han er mitt første (og foreløpig eneste barn), så gikk jeg konstant med dårlig samvittighet for at han hadde det så fint selv. Men jeg ser at det ligger i personligheten hans, etter hvert som han nærmet seg ett år så viste det seg at han var kjempeflink å leke selv med lekene sine. Vi er fortsatt i samme rom, men hvis han ikke er trøtt, mett og i godt humør, så kan han leke leeeeenge helt for seg selv i lesekroken. Det er helt utrolig deilig for oss, selv om vi selvfølgelig bruker masse tid på han og tilbyr å lese og å leke sammen når han ønsker det. Anonymkode: 8893e...2ee 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #8 Skrevet 13. mars 2024 Barn er ulike Det betyr ikke at det ene er bedre eller dårligere enn det andre. Og ting kan endre seg fort. Hvis jeg var deg hadde jeg bare variert litt på det. La henne sove alene noen ganger og hos deg andre ganger. Det er jo veldig fint å kunne bruke litt av tiden på storesøskenet, som jo har fått en stor forandring i livet sitt han også. Anonymkode: 55ef9...078
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #9 Skrevet 13. mars 2024 Hvert barn må få det som det trenger. Du kan også tenke at barnet må få være i fred når hun sover. At hun er trygg og finner søvnen selv er godt for henne. Anonymkode: 5d7a1...b6b 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #10 Skrevet 13. mars 2024 3 hours ago, AnonymBruker said: Hei! Vårt første barn ville ikke sove noen andre steder enn oppå oss de første tre månedene. Han har siden vært en v e l d i g tillitsfull og trygg gutt, noe som kan ha sammenheng med de første månedene har jeg skjønt. Samtidig er det jo ikke sikkert at det hadde den effekten, men at han hadde blitt det uansett. Det var uansett veldig mye kos. Nå har vi ei tre uker gammel jente hjemme, som finner søvnen selv og sover for seg selv. Jeg får litt dårlig samvittighet ovenfor henne, og føler at det ikke er rett. Samtidig er det så fint å ha mer tid til storebror. Men jeg er redd for at det påvirker hvor trygg hun føler seg. Hun sovner mye raskere hvis hun får sove oppå meg, og bruker litt tid og kaver litt hvis hun ligger for seg selv. Hun får en del kos ellers, men har jo ikke så mye våkentid ennå. Anonymkode: 85dd6...3d0 Hvorfor tror du det har kun sammenheng med at de sov med deg? Begge våre barn ville sove alene fra dag 1, og de er kjempetrygge på både seg selv, andre og oss. Det er ingenting i veien med at babyer ligger for seg selv og pludrer (eller kaver som vi foreldre noen ganger kan tolke det som) og finner roen. Anonymkode: 3a477...e70 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå