AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #1 Skrevet 13. mars 2024 Jeg synes det har blitt veldig vanskelig å holde vekta med årene, og kombinert med en muskelsykdom blir det ikke enklere. Jeg har lyst til å kontakte legen min for å få vurdert Wegovy, men er redd jeg ikke er "tykk nok" og bare blir bedt om å ta meg sammen. Jeg har en BMI på 28 nå, men er stadig på vei oppover. Anonymkode: 8d4fc...1dc
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #3 Skrevet 13. mars 2024 145kg 183cm, BMI på 43. Nå 30 uker senere 116kg Anonymkode: 3fc62...f72 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #4 Skrevet 13. mars 2024 Jeg er 173 og veide 100 kg da jeg startet opp. Har gått ned til 87 kg nå, etter noen måneder. Anonymkode: e565a...7f4
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #5 Skrevet 13. mars 2024 Takk for svar. Er det noen som helst mulighet for å få Wegovy når man "bare" så vidt toucher BMI på 29? Er redd for å få avslag, men jeg har gått opp 10 kilo på svært kort tid, og klarer ikke å stoppe trenden. Anonymkode: 8d4fc...1dc
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #6 Skrevet 13. mars 2024 Ville hørt med legen, men kravet er bmi på 30 eller 27 med tilleggsykdommer. Jeg hadde Bmi på 36,6 da jeg startet. 11 mnd senere er bmi på 25,4. Anonymkode: 8e985...77f 2
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #7 Skrevet 13. mars 2024 Hadde BMI 28,5 og høyt blodtrykk i tillegg, så legen var veldig positiv til å gi meg resept på Wegovy. Har brukt det i fem måneder, på lav dose hele veien. Gått ned 15 kg, BMI på 22,7 nå. Anonymkode: 105c6...dfa
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #8 Skrevet 13. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hadde BMI 28,5 og høyt blodtrykk i tillegg, så legen var veldig positiv til å gi meg resept på Wegovy. Har brukt det i fem måneder, på lav dose hele veien. Gått ned 15 kg, BMI på 22,7 nå. Anonymkode: 105c6...dfa Takk for svar, da er det kanskje håp for meg også. Anonymkode: 8d4fc...1dc
BobbySocks Skrevet 13. mars 2024 #9 Skrevet 13. mars 2024 Hadde BMi på 30. Trente mye, men gikk bare opp. Veldig sulten. Fikk Wegovy uten problemer.
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #10 Skrevet 13. mars 2024 BobbySocks skrev (58 minutter siden): Hadde BMi på 30. Trente mye, men gikk bare opp. Veldig sulten. Fikk Wegovy uten problemer. Gikk du mye/fort ned? Anonymkode: 8d4fc...1dc
Toap Skrevet 13. mars 2024 #11 Skrevet 13. mars 2024 167 cm og 105 kg med høyt blodtrykk. Ned nesten 4 kg på 4 uker. nå.
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #12 Skrevet 13. mars 2024 Problemet er at fete folk tenker på at de skal kontrollere vekta, og ikke matinntaket, og opplever søtsug, men kaller det sult. Mye kan avhjelpes ved å spise bedre, men det er forferdelig mye feilinformasjon om hva et sunt kosthold er, og det meste fokuserer på enkeltmatvarer og ignorerer folks faktiske liv og preferanser. Hvorfor i all verden stikke seg, betale for det, og risikere bivirkninger? Tror dere virkelig at de som finner opp slike midler, gjør det for å være snille? Jeg er så glad jeg aldri har hatt den innstillingen, som ser ut til å være så utbredt - men til gjengjeld blir jeg ufrivillig vitne til den uten å kunne gjøre noe med det, og det er ekkelt det også. Anonymkode: 3237c...93d 1 1
memi Skrevet 13. mars 2024 #13 Skrevet 13. mars 2024 Gikk til legen med 32,8 som utgangspunkt i BMI. Har tidligere gått ned mye via Roede, men hadde dessverre dratt på meg disse kiloene igjen etter endel år. Mitt utgangspunkt da jeg dro til legen var at jeg først hadde gått opp de siste 10 kiloene relativt raskt pga annen sykdom (som jeg var kvitt igjen), og jeg forstod at nå måtte jeg gjøre noe. Jeg har forsøkt å vende tilbake til Roedeprinsippene, men klarte ikke helt å finne den samme styrken som jeg hadde funnet før. Roede fungerte veldig bra for meg da jeg bodde i en annen by, og fulgte en gruppe hvor jeg følte veldig tilhørlighet til. Jeg hadde forsøkt Roedekurs igjen der jeg bor nå, men det var en gruppe hvor jeg rett og slett ikke fant kjemien. De på kurset hadde dessuten helt andre utfordringer enn meg. Både i omfang, og årsak. Jeg sluttet derfor der. Utgangspunktet for å gå til legen var ikke først og fremst for å be om Wegovy. Jeg dro dit for å få tips og hjelp for vektnedgang. Fordi det tok en måned før jeg fikk legetime, bestemte jeg meg for å begynne og følge gamle Roedeprinsipper allerede da jeg bestilte legetimen. Jeg veiet meg en dag i uka, og hadde allerede gjennomført 4 uker da jeg kom til legen. Jeg hadde også med meg oversikten over vektnedgangen jeg hadde hatt da jeg gikk på Roedekurs da det fungerte. Legen fikk nok raskt en forståelse av at jeg hadde en plan, og at jeg kjente godt til prinsippene med vektnedgang. Jeg spurte i utgangspunktet om det kunne finnes noen starthjelp. Jeg tenkte ikke primært på Wegovy, jeg hadde hørt etterspørselen var stor (for et år siden), og tenkte at jeg var nok ikke overvektig nok. Men legen foreslo Wegovy, hvilket jeg synes var en god idé. Nå, ganske nøyaktig et år siden jeg startet på Wegovy, og 13 måneder siden jeg startet selve vektnedgangsreisen, er jeg på en BMI 22,7. Har gått ned totalt 32 kilo, og har nådd målet. Nådde egentlig målet i januar, og har derfor begynt å trappe ned dosen. Legen har som mål at jeg skal kunne trappe helt ut, men vi er inneforstått med at det kan være at man må gå på vedlikeholdsdose. Kravet for å få Wegovy er BMI på 30 eller høyere, eller 27 eller høyere dersom du har sykdom som har negativ virkning av vekta. Jeg vil tro at prinsippene legene i mellom er ulike. Noen er kanskje mer prinsippfaste på egne holdninger enn andre. Noen leger ønsker vel at du har gjort andre forsøk tidligere, og iallfall er kjent med prinsippene. Å gå på Wegovy krever en livsstilsendring med fokus på at du skal leve i kaloriunderskudd. Dette krever både kjennskap og lyst til å trene, samt forståelse av et sundt kosthold. Å gi Wegovy til en som tror at du kan leve som før er feil. Det er også viktig å være bevisst på hvorfor du er overvektig. Noen spiser relativt lite, men den maten en spiser er veldig kaloriholdig. Andre spiser i utgangspunktet sundt, men spiser alt for mye. Hvis du i utgangspunktet spiser lite, og kaloriholdig, er det ikke sikkert Wegovy vil gi deg noen effekt, med mindre du bytter ut matvarene som har mange kalorier med bedre alternativ. Wegovy i seg selv trigger bare apetitten, det er ikke et preparat som får deg til å ha mer effektiv forbrenning. Jeg tror også din økonomiske situasjon kan påvirke hva legen din vil anbefale deg. Det er en såpass dyr medisin, som du må belage deg på at du kanskje må bruke resten av livet. Det ryktes jo at enkelte ber om sosialhjelp fordi de bruker pengene sine på Wegovy, og da er kanskje fokuset på vektnedgang via andre metoder kanskje en ennå mer betydlige faktor. Iallfall noe man skal ha høyere fokus på å prøve ut i ennå større grad, enn for en som kanskje fint kan ta denne økonomiske kostnaden. Vektnedgang, uannsett hva slags metode du benytter er jo i utgangspunktet et enkelt prinsipp: Du må ta til deg færre kalorier enn hva som går ut. Det er bare fremgangsmåten for hvordan man oppnår dette som er ulik. For meg har Wegovy vært til hjelp som gode støttehjul på veien. Jeg har måttet gjøre jobben selv, men det har vært mye enklere å holde balansen når hverdagen har vært litt utfordrende. Mitt utgangspunkt har vært at jeg allerede hadde en aktiv hverdag, og dette har jeg fortsatt med. Jeg elsker alt som heter godteri, men har alltid hatt et noenlunde fornuftig forhold til dette. Hovedproblemet har derimot vært at porsjonene har vært store, og det hjelper faktisk ikke så mye å spise fisk, dersom dagens middagsporsjon egentlig burde vært for 2-3 personer. Med Wegovy har det vært mye lettere å spise mindre porsjoner, og jeg går ikke rundt og blir skrubbsulten og omtrent dårlig, når det er litt tid siden man har spist. Jeg blir naturligvis fortsatt sulten, men det er ikke lengre et jag som det var før. Tidligere måtte jeg nesten spise litt i forkant, dersom jeg visste at jeg skulle gjøre noe som medførte at det var lenge til neste måltid. Nå klarer jeg å holde mer normale spisevaner. 1
Kålrota Skrevet 13. mars 2024 #14 Skrevet 13. mars 2024 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Problemet er at fete folk tenker på at de skal kontrollere vekta, og ikke matinntaket, og opplever søtsug, men kaller det sult. Mye kan avhjelpes ved å spise bedre, men det er forferdelig mye feilinformasjon om hva et sunt kosthold er, og det meste fokuserer på enkeltmatvarer og ignorerer folks faktiske liv og preferanser. Hvorfor i all verden stikke seg, betale for det, og risikere bivirkninger? Tror dere virkelig at de som finner opp slike midler, gjør det for å være snille? Jeg er så glad jeg aldri har hatt den innstillingen, som ser ut til å være så utbredt - men til gjengjeld blir jeg ufrivillig vitne til den uten å kunne gjøre noe med det, og det er ekkelt det også. Anonymkode: 3237c...93d Var det deilig å moralisere litt? Det finnes ingen overvektige som ikke forstår det der, derimot er det mange som deg som ikke forstår at det alltid er mer komplekst. 2 5
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #15 Skrevet 13. mars 2024 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Problemet er at fete folk tenker på at de skal kontrollere vekta, og ikke matinntaket, og opplever søtsug, men kaller det sult. Mye kan avhjelpes ved å spise bedre, men det er forferdelig mye feilinformasjon om hva et sunt kosthold er, og det meste fokuserer på enkeltmatvarer og ignorerer folks faktiske liv og preferanser. Hvorfor i all verden stikke seg, betale for det, og risikere bivirkninger? Tror dere virkelig at de som finner opp slike midler, gjør det for å være snille? Jeg er så glad jeg aldri har hatt den innstillingen, som ser ut til å være så utbredt - men til gjengjeld blir jeg ufrivillig vitne til den uten å kunne gjøre noe med det, og det er ekkelt det også. Anonymkode: 3237c...93d Problemet er jo bevist større enn dette, all den tid mange mangler hormonene som skal fortelle oss at vi har spist nok og er mette. De opplever definitivt sult. Det ble heller ikke funnet opp for å tjene raske penger på slanking av folkemengder, men som et middel mot diabetes, og absolutt både for å hjelpe folk og selvfølgelig tjene penger på det ja. Det vil jo alle som produserer noe. Anonymkode: 1c977...1c9 2
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #16 Skrevet 13. mars 2024 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Problemet er at fete folk tenker på at de skal kontrollere vekta, og ikke matinntaket, og opplever søtsug, men kaller det sult. Mye kan avhjelpes ved å spise bedre, men det er forferdelig mye feilinformasjon om hva et sunt kosthold er, og det meste fokuserer på enkeltmatvarer og ignorerer folks faktiske liv og preferanser. Hvorfor i all verden stikke seg, betale for det, og risikere bivirkninger? Tror dere virkelig at de som finner opp slike midler, gjør det for å være snille? Jeg er så glad jeg aldri har hatt den innstillingen, som ser ut til å være så utbredt - men til gjengjeld blir jeg ufrivillig vitne til den uten å kunne gjøre noe med det, og det er ekkelt det også. Anonymkode: 3237c...93d Stakkars deg, jeg forstår at det er vanskelig å se på alle de ekle menneskene som ikke forstår hvor brilliant og kunnskapsrik du er. De forstår ikke at du har oppfunnet kruttet, hjulet og ilden helt alene, ufrivillig og uinvitert❤️ Anonymkode: 9629d...7df 3 2
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #17 Skrevet 13. mars 2024 Kjenner en som er vanlig slank og bmi ikke høy i det hele tatt. Slet med vekt på magen etter 3 barn og vanskelig jobbsituasjon gjør at det blir mange raske, mindre sunne måltid. Prøvde lenge selv å ta grep uten hell, forklarte legen hele situasjonen, og det sammen med at de har mye hjerte/ kar sykdommer i familien gjorde at hun fikk for en kortere periode. Kun som en kickstart. Det har holdt, hun kom seg over kneika og har nå nådd målet sitt. Må ikke alltid bare være høy BMI, men kommer jo an på legen også. Anonymkode: 1c977...1c9
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #18 Skrevet 13. mars 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): 145kg 183cm, BMI på 43. Nå 30 uker senere 116kg Anonymkode: 3fc62...f72 Bra jobba❤️ Anonymkode: 01b32...ee2
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #19 Skrevet 13. mars 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg synes det har blitt veldig vanskelig å holde vekta med årene, og kombinert med en muskelsykdom blir det ikke enklere. Jeg har lyst til å kontakte legen min for å få vurdert Wegovy, men er redd jeg ikke er "tykk nok" og bare blir bedt om å ta meg sammen. Jeg har en BMI på 28 nå, men er stadig på vei oppover. Anonymkode: 8d4fc...1dc Har du diabetes, høyt blodtrykk eller høyt Kolesterol? Hvis ikke er du for lett Anonymkode: 01b32...ee2
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #20 Skrevet 13. mars 2024 memi skrev (32 minutter siden): Gikk til legen med 32,8 som utgangspunkt i BMI. Har tidligere gått ned mye via Roede, men hadde dessverre dratt på meg disse kiloene igjen etter endel år. Mitt utgangspunkt da jeg dro til legen var at jeg først hadde gått opp de siste 10 kiloene relativt raskt pga annen sykdom (som jeg var kvitt igjen), og jeg forstod at nå måtte jeg gjøre noe. Jeg har forsøkt å vende tilbake til Roedeprinsippene, men klarte ikke helt å finne den samme styrken som jeg hadde funnet før. Roede fungerte veldig bra for meg da jeg bodde i en annen by, og fulgte en gruppe hvor jeg følte veldig tilhørlighet til. Jeg hadde forsøkt Roedekurs igjen der jeg bor nå, men det var en gruppe hvor jeg rett og slett ikke fant kjemien. De på kurset hadde dessuten helt andre utfordringer enn meg. Både i omfang, og årsak. Jeg sluttet derfor der. Utgangspunktet for å gå til legen var ikke først og fremst for å be om Wegovy. Jeg dro dit for å få tips og hjelp for vektnedgang. Fordi det tok en måned før jeg fikk legetime, bestemte jeg meg for å begynne og følge gamle Roedeprinsipper allerede da jeg bestilte legetimen. Jeg veiet meg en dag i uka, og hadde allerede gjennomført 4 uker da jeg kom til legen. Jeg hadde også med meg oversikten over vektnedgangen jeg hadde hatt da jeg gikk på Roedekurs da det fungerte. Legen fikk nok raskt en forståelse av at jeg hadde en plan, og at jeg kjente godt til prinsippene med vektnedgang. Jeg spurte i utgangspunktet om det kunne finnes noen starthjelp. Jeg tenkte ikke primært på Wegovy, jeg hadde hørt etterspørselen var stor (for et år siden), og tenkte at jeg var nok ikke overvektig nok. Men legen foreslo Wegovy, hvilket jeg synes var en god idé. Nå, ganske nøyaktig et år siden jeg startet på Wegovy, og 13 måneder siden jeg startet selve vektnedgangsreisen, er jeg på en BMI 22,7. Har gått ned totalt 32 kilo, og har nådd målet. Nådde egentlig målet i januar, og har derfor begynt å trappe ned dosen. Legen har som mål at jeg skal kunne trappe helt ut, men vi er inneforstått med at det kan være at man må gå på vedlikeholdsdose. Kravet for å få Wegovy er BMI på 30 eller høyere, eller 27 eller høyere dersom du har sykdom som har negativ virkning av vekta. Jeg vil tro at prinsippene legene i mellom er ulike. Noen er kanskje mer prinsippfaste på egne holdninger enn andre. Noen leger ønsker vel at du har gjort andre forsøk tidligere, og iallfall er kjent med prinsippene. Å gå på Wegovy krever en livsstilsendring med fokus på at du skal leve i kaloriunderskudd. Dette krever både kjennskap og lyst til å trene, samt forståelse av et sundt kosthold. Å gi Wegovy til en som tror at du kan leve som før er feil. Det er også viktig å være bevisst på hvorfor du er overvektig. Noen spiser relativt lite, men den maten en spiser er veldig kaloriholdig. Andre spiser i utgangspunktet sundt, men spiser alt for mye. Hvis du i utgangspunktet spiser lite, og kaloriholdig, er det ikke sikkert Wegovy vil gi deg noen effekt, med mindre du bytter ut matvarene som har mange kalorier med bedre alternativ. Wegovy i seg selv trigger bare apetitten, det er ikke et preparat som får deg til å ha mer effektiv forbrenning. Jeg tror også din økonomiske situasjon kan påvirke hva legen din vil anbefale deg. Det er en såpass dyr medisin, som du må belage deg på at du kanskje må bruke resten av livet. Det ryktes jo at enkelte ber om sosialhjelp fordi de bruker pengene sine på Wegovy, og da er kanskje fokuset på vektnedgang via andre metoder kanskje en ennå mer betydlige faktor. Iallfall noe man skal ha høyere fokus på å prøve ut i ennå større grad, enn for en som kanskje fint kan ta denne økonomiske kostnaden. Vektnedgang, uannsett hva slags metode du benytter er jo i utgangspunktet et enkelt prinsipp: Du må ta til deg færre kalorier enn hva som går ut. Det er bare fremgangsmåten for hvordan man oppnår dette som er ulik. For meg har Wegovy vært til hjelp som gode støttehjul på veien. Jeg har måttet gjøre jobben selv, men det har vært mye enklere å holde balansen når hverdagen har vært litt utfordrende. Mitt utgangspunkt har vært at jeg allerede hadde en aktiv hverdag, og dette har jeg fortsatt med. Jeg elsker alt som heter godteri, men har alltid hatt et noenlunde fornuftig forhold til dette. Hovedproblemet har derimot vært at porsjonene har vært store, og det hjelper faktisk ikke så mye å spise fisk, dersom dagens middagsporsjon egentlig burde vært for 2-3 personer. Med Wegovy har det vært mye lettere å spise mindre porsjoner, og jeg går ikke rundt og blir skrubbsulten og omtrent dårlig, når det er litt tid siden man har spist. Jeg blir naturligvis fortsatt sulten, men det er ikke lengre et jag som det var før. Tidligere måtte jeg nesten spise litt i forkant, dersom jeg visste at jeg skulle gjøre noe som medførte at det var lenge til neste måltid. Nå klarer jeg å holde mer normale spisevaner. Interesant at du trekker frem Grete Roede. De markedsfører seg som "sunt, normalt, norsk kosthold", og underslår hvor restriktivt det er. Det er ikke tilfeldig at man må tilbake igjen og igjen. Selv du som forstår og aksepterer "kalorier inn/ut", har gått i fella. Jeg gjorde det samme. Jeg slet med vekta i mange, mange år. Jeg klarte ikke å skjønne at GR er slankementalitet, business, og lever av tilbakevendende kunder. Anonymkode: 3237c...93d 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå