Gå til innhold

Er reisevaksiner nødvendig? (Legeskrekk)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg skal reise til Bali i 2.5 uke i sommer, har fått med meg at det er lurt å ta «hepatitt» vaksinene. Hvor nødvendig er det egentlig å ta slike reisevaksiner? Er det helt krise om man ikke gjør det liksom?😅 Har ekstrem stor sprøyte og legeskrekk, og havner som regel alltid på bakken bevisstløs etter et simpelt legebesøk. 
Noen som har erfaringer eller vet noe om hva som skjer dersom man ikke tar en anbefalt reisevaksine?

Anonymkode: 6ea20...ff4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

jisess får du hepatitt blir det mer lege enn et lite stikk i armen . Tenker du bare bør holde deg hjemme kan hende flyet detter ned også🙈

Anonymkode: 3f912...1a3

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen land krever vaksine-bevis ved innreise. Vet ikke om Bali er et av stedene. Men herrevene da. Er vel bedre å ta hepatitt og stivkrampe sprøyte enn å bli dausjuk på ferie.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette er noe du bør ta med legen din, ikke KG.

Anonymkode: a0ba4...2c0

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selvfølgelig må du ta vaksine. Skrekkhistorie fra skolen: han gadd ikke ta vaksinene, endte opp med hepatitt, påfølgende leversvikt, sendt på sykehuset knall gul og måtte til slutt få levertransplantasjon. Det ble mer styr enn å ta en vaksine eller to, altså...

Anonymkode: d67a2...e04

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har aldri tatt noen og har reist mye. 

Anonymkode: 5044e...a6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Smør armen godt inn med Emla-krem ca fire timer før vaksine og si i fra at du blir svimmel og må ligge. 

Anonymkode: 64f99...4c3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og poenget ditt var at da behøver ikke ts å ta vaksiner? Hmmm… jeg har aldri hatt brann i huset mitt. Ergo er det bare tull at folk har røykvarslere. 

Anonymkode: 467e8...1f4

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg pleide å fortelle barna mine: det blir fryktelig mange legebesøk, sprøyter og nålestikk senere hvis du ikke forebygger i forkant...

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er så enkelt som å sjekke innreisekravene i landet/ regionen du skal til. Også smart å sjekke kravene i reiseforsikringen din. 

Anonymkode: de579...66b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er så enkelt som å sjekke innreisekravene i landet/ regionen du skal til. Også smart å sjekke kravene i reiseforsikringen din. 

Anonymkode: de579...66b

De eneste vaksinene noen land har krav om ved innreise, er gul feber. 

Anonymkode: a0ba4...2c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 hours ago, AnonymBruker said:

Og poenget ditt var at da behøver ikke ts å ta vaksiner? Hmmm… jeg har aldri hatt brann i huset mitt. Ergo er det bare tull at folk har røykvarslere. 

Anonymkode: 467e8...1f4

Du må jo tolke som du vil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har aldri vært glad i å ta vaksiner, men for å sikre egen helse har jeg aldri engang vurdert å ikke ta vaksiner før reise. Sørg for å ha oppdatert stivkrampe/polio-vaksine (burde ikke gå mer enn 10 år mellom hver gang), og A og B-hepatitt (tar du tre doser er du dekket livet ut). Noen få hurtige stikk er da hundre ganger bedre å gjennomgå enn farlig (livsfarlig) sykdom dersom du blir smittet av disse tingene?

Anonymkode: cf36e...7af

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Husk også at det er en del rabies på Bali nå i tillegg til vaksinemangel, så kan være lurt å ta rabiesvaksine på forhånd om du får tak i det (men selv da må du til legen om du blir bitt), og ekstremt viktig å kjempe for å få tak i vaksine om du blir bitt - så ha god reiseforsikring, men generelt hold deg unna aper og hunder spesielt. Og husk å bruke myggspray da det er oppgang i denguefeber.
Ikke noe det er vits å gå rundt å tenke på altså, bare spray deg om morgenen som rutine og unngå ville dyr. Ikke bli redd for myggstikk, sjansen er fortsatt minimal, men unødvendig å få 200 myggstikk om dagen.

Men er lurt å ta vaksinene altså. Om du har helseangst/legeangst, blir angsten bare verre om du skal bekymre deg for enda flere sykdommer.

Anonymkode: 4a46a...b69

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Husk også at det er en del rabies på Bali nå i tillegg til vaksinemangel, så kan være lurt å ta rabiesvaksine på forhånd om du får tak i det (men selv da må du til legen om du blir bitt), og ekstremt viktig å kjempe for å få tak i vaksine om du blir bitt - så ha god reiseforsikring, men generelt hold deg unna aper og hunder spesielt. Og husk å bruke myggspray da det er oppgang i denguefeber.
Ikke noe det er vits å gå rundt å tenke på altså, bare spray deg om morgenen som rutine og unngå ville dyr. Ikke bli redd for myggstikk, sjansen er fortsatt minimal, men unødvendig å få 200 myggstikk om dagen.

Men er lurt å ta vaksinene altså. Om du har helseangst/legeangst, blir angsten bare verre om du skal bekymre deg for enda flere sykdommer.

Anonymkode: 4a46a...b69

Jepp, er rabies i Asia så rabies-vaksina anbefaler jeg absolutt å ta. Jeg tok den selv og det gikk fint altså. Hepatitt er lurt å ta, bare si fra til legen at du er redd så tar de veldig hensyn. Jeg er en sånn som tafser på alt som piper, bjeffer og mjauer så den rabies-vaksina var gull verdt da jeg var i Asia. Vet det er mange løshunder og aper på Bali. 

Anonymkode: ed0ec...98e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 13.3.2024 den 11.50):

Det «rådet» hjelper jo ikke ts! Jeg har aldri brukt bilbelte og har kjørt mye bil, liksom. Uhellet kan jo likevel være ute neste gang, og da er det viktig at man er beskyttet.

Tenk eksponeringsterapi, ts. Det er bedre å måtte besøke legen og få sprøyter når man er frisk og rask enn når man har mistanke om sykdom eller er syk. Livet ditt blir mye enklere om du etterhvert ikke er redd for et stikk som er over på få sekunder. 

Anonymkode: 1301a...a0e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...