Gjest Bride to be Skrevet 4. februar 2006 #1 Skrevet 4. februar 2006 Synes ofte at min rødvinsaus blir for syrlig, noen som vet hvilke viner (eller druetyper) som er best egnet til å bruke i rødvinsaus? Kanskje lettere å få sausen "søtere" ved å starte med å frese finhakket sjalottløk?? Regner med at noen av dere dyktige KG-kokker kan hjelpe!!
Gjest gjest1 Skrevet 4. februar 2006 #2 Skrevet 4. februar 2006 Jeg har gitt opp å lage rødvinssaus- synes min også blir for syrlig. Så i går kapitulerte jeg og laget Toro rødvinssaus- den var mye bedre enn min Arkana kommer sikkert og hjelper oss
Gjest gjest1 Skrevet 4. februar 2006 #3 Skrevet 4. februar 2006 (endret) Pleier å bruke Toro sin rødvinsaus som base jeg da. Først steker jeg litt finhakket løk, paprika og sopp i panna som jeg flamberer i rom eller cognac. Ha dette i en kjele sammen med posesausen, og erstatt 1 dl vann med rødvin. Har også oppi ca 1 ss rømme/creme fraish i sausen og eventuelt steksky fra kjøttet. Blir den litt syrlig så tar jeg oppi litt sukker og en klatt smør også litt salt og pepper for smakens skyld.. Blir supergodt. Endret 4. februar 2006 av Heidi76
Gjest Bride to be Skrevet 4. februar 2006 #4 Skrevet 4. februar 2006 Takk for svar og tips, Rosin og Heidi76, kanskje jeg også må kapitulere og bruke posesaus hvis ikke Arkana kommer og redder meg... Arkana!! Hvor er du??? *roper*
Gjest gjest1 Skrevet 4. februar 2006 #5 Skrevet 4. februar 2006 Jeg lager aldri rødvinssaus av billigste sort rødvin, men enten av den samme som jeg drikker eller annen ok rødvin. Best blir det om du bruker mye rødvin og koker den inn til sirupskonsistens før du tilsetter en god kraft. Helt til slutt jevner jeg sausen med usaltet kaldt smør. Maisennajevning kan brukes, men det bør likevel tilsettes smør for å runde av smaken. Du kan bruke en klype sukker i sausen for å minske den syrlige smaken om den fortsatt er et problem.
Arkana Skrevet 4. februar 2006 #6 Skrevet 4. februar 2006 Dette er nok ikke min sterke side. Jeg drikker ikke vin (men bruker det i matlaging), og kan derfor ikke uttale meg om viner i det hele tatt. Må innrømme at det er rimelig tilfeldig hvilke rødviner jeg bruker i rødvinssaus, men jeg bruker ikke de dyreste. Jeg spør på vinmonopolet, søker litt på nett eller bruker det jeg har fått i gave uavhengig av om det er en dyr eller billig vin. Kan ikke si jeg merker særlig forskjell på smaken uansett hva slags vin jeg har brukt. Og så bruker jeg nok mindre rødvin i forhold til kraft enn mange oppskrifter tilsier, rett og slett fordi jeg ikke liker altfor sterk smak av vin (hvilket er grunnen til at jeg ikke drikker den som den er). Så jeg kan nok ikke foreslå noe her, men spør på vinmonopolet, de finner nok en som passer.
hilli Skrevet 4. februar 2006 #7 Skrevet 4. februar 2006 Jeg har hatt samme problemet med rødvinssauser, at de blir sure og bitre. Det viser seg at til hvitvinssaus holder det å bruke en billig og tørr vin, om vinen er spesielt god har ikke så mye å si så lenge den er tørr. Til rødvinssaus derimot kan det ikke bli god saus av dårlig vin. Jeg har selv prøvd med matlagingsvinen de har på Smart Club, med et heller dårlig resultat. Som Onyx sier så bør man bruke en god vin, gjerne redusere den, og runde av til slutt med litt sukker som kan redde selv den sureste sausen.
Gjest Bride to be Skrevet 5. februar 2006 #8 Skrevet 5. februar 2006 Takk for mange gode tips, visste jeg kunne stole på dere
Eliza Doalot Skrevet 5. februar 2006 #9 Skrevet 5. februar 2006 Trikset for å få gode rødvinssauser er å bruke ganske mye sukker i dem. Alkoholen som jo fordamper er ganske søt, og derfor blir sausen sur... Hva slags type vin er av mindre betydning..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå