Gå til innhold

Jeg ser ingen grunn til å være hyggelig mot folk lenger

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Man har mennesker som har valgt å være negative hele livet fordi de mente at andre også var negative, som gjerrigknarken John Elwes (1714–1789) - mangemillionær etter datidens målestokk, men som sov på gulvet i stedet for sengen, lot våte klær tørke på kroppen fordi han var for gnien til å kjøpe en peis, og aldri kastet råtten mat for å spare penger. Det var fra ham Charles Dickens hentet inspirasjon til karakteren Ebenezer Scrooge, som Carl Barks forvandlet til den notorisk gjerrige Onkel Skrue.

Eller millardæren Leona Helmsley (1920-2007) som hadde kallenavnet "Queen of Mean", var en aldeles grusom arbeidsgiver, og saksøkte sønnens dødsbo, for å nevne noe.

Eller den umåtelig rike Jean Paul Getty (1892-1976) som fikk intallert et myntapparat slik at gjestene måtte betale for å ringe når de kom på besøk, og nektet å betale løsesummen for sitt kidnappete barnebarn, som fikk øret skåret av.

Eller grenseløst gjerrige Henrietta Howland Green (1834-1916), som brukte en eneste kjole som aldri ble vasket i tilfelle den skulle gå i stykker. Undertøyet ble ikke skiftet før det gikk i oppløsning, og hun badet aldri; resultatet sier seg selv - stanken var til å ta og føle på.

Disse menneskene mente også at det ikke var noen grunn til å være hyggelig mot andre, så de samlet opp rikdom, gikk etter øye-for-øye og tann-for-tann-prinsippet og ble kjent for grådighten og ufyseligheten sin. Av nålevende mennesker begynner blant annet Putin å minne om en følelsesløs, steinhard statue.

Er det slik man vil at ettertiden skal huske oss, eller vil man bli husket slik man husker mennesker som foretrakk å åpne hjertet sitt og likevel forsøke å skape litt varme i en kald verden selv om den var hutrende kald ...?

Valget er til syvende og sist vårt eget; for hvert år som går kommer vi alle nærmere livets målstrek, og når man en dag sitter der og vet at slutten ubønnhørlig nærmer seg, kan man spørre seg: Hva har jeg egentlig brukt dette livet, disse årene til ...?

Svaret er det bare vi selv som kan svare på.

- B.

Anonymkode: d59af...9fe

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Alle jeg kjenner er hyggelige bortsett fra Ei som er Ei surmegge. (kollega) Så tenker her må du nesten gå i deg selv. Når alle andre er problemet så er det faktisk du som må endre deg. 

Anonymkode: e2493...4aa

sommerkroppen skrev (22 timer siden):

Hvis det er alle andre det er noe galt med, hva sier det om deg da? 🙄

Det er snakk om ting det ikke går an å endre på da skjønner dere. Når man vokser opp med forståelsen av at det feiler en noe, så er det ingenting å lure på. Dette skjønner ikke folk,de liker bare å prate dritt og drite i det etterpå. 

Anonymkode: e4f12...59a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.3.2024 den 23.23):

Men det tar ikke bort det faktum at det finnes mange utrivelige mennesker.

Noen har faktisk også evnen til å tiltrekke seg disse menneskene. De som er veldig empatiske, snille og "godtroende" f.eks kan blant annet lett havne borti psykopater/narsissister. 

Anonymkode: 13917...46f

Ja jeg er enig med deg i den.

Anonymkode: eb901...204

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/12/2024 at 10:21 PM, AnonymBruker said:

Ser ingen grunn til å være grei og hyggelig mot folk lenger, siden det er så mye kvalme og dårlige holdninger fra folk generelt. Det er helt utrolig hvordan folk elsker å uttale seg om ting de ikke har greie på,og samtidig ikke gidder å høre på de som de faktisk sitter å snakker om. Det er så jævlig mye dumt og motbydelig som foregår oppe i hodene på folk at man får lyst til å flykte fra samfunnet og bare holde seg langt unna andre mennesker. Men siden dette egentlig er helt umulig i praksis, så ser jeg ikke lenger noen grunn til å være hyggelig mot folk. Hva faen er vitsen med å være det når man kun taper på det uansett? 

Man må ta ansvar for-, og ivareta egen sikkerhet. Ikke vær naiv. 
Men hvis du i utgangspunktet trengte en «grunn» for å være hyggelig, høres det ut som transaksjon for din del, altså en tanke egoistisk. Å være hyggelig, er ikke entydig med å senke guarden. 

Anonymkode: ea44b...cd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste mennesker er idioter. Jeg forsøker å ikke omgås idioter så veldig lenge av gangen. 

Anonymkode: 8a6aa...9cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det er snakk om ting det ikke går an å endre på da skjønner dere. Når man vokser opp med forståelsen av at det feiler en noe, så er det ingenting å lure på. Dette skjønner ikke folk,de liker bare å prate dritt og drite i det etterpå. 

Men hvis folk prater dritt om deg, så hjelper du jo ikke på ved å ha den innstillingen. Da ville jeg mye heller endret på den, og bevise for alle at de tar feil om deg. Nå bekrefter du jo heller det motsatte. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...