AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #1 Del Skrevet 12. mars 2024 Er det innenfor å henge opp dørklokke med kamera når en bor i borettslag? Kort fortalt har jeg en ustabil nabo som noen ganger har vært på døren min og jeg føler meg ikke helt trygg. Jeg ønsker derfor å vite hvem som ringer på og lurer på om det er greit å henge opp en dørklokke med kamera? Det vil selvfølgelig stilles inn slik at det kun filmer når noen ringer på. Det kan nevnes at jeg har nevnt problematikken til borettslaget og de ikke ønsker å gjøre noe med naboen og svarer meg heller ikke på om det er greit at jeg henger opp en dørklokke. Anonymkode: 29a2a...213 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofakona Skrevet 12. mars 2024 #2 Del Skrevet 12. mars 2024 Din bolig..heng opp 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #3 Del Skrevet 12. mars 2024 Med mindre du har en helt privat inngang andre ikke må passere for å komme til sine boliger er det 100% ikke greit. Anonymkode: 6560d...6e8 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bvp Skrevet 12. mars 2024 #4 Del Skrevet 12. mars 2024 Sofakona skrev (2 minutter siden): Din bolig..heng opp Feil, man eier ikke en bolig i et borettslag, man eier bare en borett. 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #5 Del Skrevet 12. mars 2024 Hva med kikkehull? Det er fullt lovlig 🙂 Anonymkode: dad69...773 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #6 Del Skrevet 12. mars 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Med mindre du har en helt privat inngang andre ikke må passere for å komme til sine boliger er det 100% ikke greit. Anonymkode: 6560d...6e8 Jeg har ikke en privat inngang og flere må passere meg for å komme til sine egne boliger. Hvorfor tenker du at dette ikke er greit om du kan utdype litt mer? Som jeg skrev kommer kameraet kun til å slå seg på om noen ringer på. Alle andre beboerene har kikkehull i døren sin, noe jeg ikke har i min da den er brannsikker og jeg kan derfor ikke sette inn et kikkehull. Anonymkode: 29a2a...213 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #7 Del Skrevet 12. mars 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva med kikkehull? Det er fullt lovlig 🙂 Anonymkode: dad69...773 Kan dessverre ikke det. Døren min er brannsikker og jeg kan derfor ikke sette inn et kikkehull. Da må jeg evt kjøpe ny dør. Anonymkode: 29a2a...213 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #8 Del Skrevet 12. mars 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har ikke en privat inngang og flere må passere meg for å komme til sine egne boliger. Hvorfor tenker du at dette ikke er greit om du kan utdype litt mer? Som jeg skrev kommer kameraet kun til å slå seg på om noen ringer på. Alle andre beboerene har kikkehull i døren sin, noe jeg ikke har i min da den er brannsikker og jeg kan derfor ikke sette inn et kikkehull. Anonymkode: 29a2a...213 Du har ikke lov til å overvåke annen eiendom enn din private eiendom, du eier ikke oppgangen, den er felleseiendom og da er det helt andre regler rett og slett. Borettslag i seg selv kan ikke overvåke eiendommen heller helt uten videre. Anonymkode: 6560d...6e8 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #9 Del Skrevet 12. mars 2024 Du kan bytte dør til brannsikker dør med kikkhull, det har vi. Anonymkode: 6560d...6e8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #10 Del Skrevet 12. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du har ikke lov til å overvåke annen eiendom enn din private eiendom, du eier ikke oppgangen, den er felleseiendom og da er det helt andre regler rett og slett. Borettslag i seg selv kan ikke overvåke eiendommen heller helt uten videre. Anonymkode: 6560d...6e8 Er klar over at det ikke er lov å overvåke andres eiendommer, og det kommer jeg heller ikke til å gjøre. Ringeklokken kommer til å fungere som et digitalt kikkhull. Anonymkode: 29a2a...213 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #11 Del Skrevet 12. mars 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du kan bytte dør til brannsikker dør med kikkhull, det har vi. Anonymkode: 6560d...6e8 Absolutt, men det blir en veldig stor kostnad vs en ringeklokke. Anonymkode: 29a2a...213 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofakona Skrevet 12. mars 2024 #12 Del Skrevet 12. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er klar over at det ikke er lov å overvåke andres eiendommer, og det kommer jeg heller ikke til å gjøre. Ringeklokken kommer til å fungere som et digitalt kikkhull. Anonymkode: 29a2a...213 Mange har det idag...og få har ringeklokke ut mot et sted der det ikke er hus eller mennesker. Disse slår seg på enten ved bevegelse utenfor døra eller når noen ringer på. Vi bor i borettslag og kan sette det opp. Våres dør går ut mot gata 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Puzen Skrevet 12. mars 2024 #13 Del Skrevet 12. mars 2024 Hva har jeg lov til å overvåke? Du har lov til å ha kameraovervåkning på private eiendom. Her har du din fulle rett, såfremt kameraene ikke fanger opp naboer eller offentlig eiendom. Igjen, bruk sunn fornuft – så kommer du langt. Når det kommer til bedrifter er det mer komplisert, men la oss forsøke å gjøre det enkelt. Formålet er stikkordet her. En bedrift må ha et formål med overvåkningen, gjerne basert på et behov av kontroll eller oversikt som er kritisk viktig. På steder hvor folk ikke forventer at de skal bli overvåket er det ikke tillatt med kameraovervåkning. Vi snakker her garderober, prøverom, toaletter osv. Andre steder hvor man faktisk kan forvente kameraovervåkning kan en bedrift lovlig overvåke, forutsatt korrekt skilting. Husk at å dokumentere formålet og hensikten opp mot eventuelle ulemper kameraovervåkningen vil medføre for andre er viktig. Hva har jeg ikke lov til å overvåke? Du har ikke lov til å overvåke offentlig eller andres sin eiendom. På en enkel måte kan man si at du ikke kan overvåke områder der folk ikke forventer at de skal kunne bli overvåket. F.eks. naboens hage eller parkeringsplass, offentlige veier, parker, offentlige plasser o.l. (fant dette på nettet) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ugresset Skrevet 12. mars 2024 #14 Del Skrevet 12. mars 2024 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #15 Del Skrevet 12. mars 2024 Kjøpte nybygg leilighet i et sameie i blokk i 2022, og ved tilvalg hos elektriker i 2021 fikk vi valget om vi ville ha en dørklokke med kamera. Vi valgte det bort, men det er kamera ved hovedinngangen til blokken vår for de som valgte å investere i det. Altså må det vel være innafor når det er normalt som tilvalg ved nybygg? Det er ingen skilt om kameraovervåking, så går utifra at det ikke er så strengt når den kun slår inn ved bruk av ringeklokke. Anonymkode: d8e88...37f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #16 Del Skrevet 12. mars 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Er klar over at det ikke er lov å overvåke andres eiendommer, og det kommer jeg heller ikke til å gjøre. Ringeklokken kommer til å fungere som et digitalt kikkhull. Anonymkode: 29a2a...213 Det spiller ingen rolle hva intensjonen din er, så lenge det er et kamera og dette ser eiendom som ikke er din, altså oppgangen så er det ikke lov med mindre det er vedtatt i borettslaget. Da skal man også forholde seg til datalagring, oppslag om overvåkning mm. Anonymkode: 6560d...6e8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #17 Del Skrevet 12. mars 2024 Bare for å tydeliggjøre så er jeg klar over hva lovverket sier. Jeg lurer mer på om dere tenker det er innenfor eller ikke. Forstår også at mange ser på lovverket som svart/hvitt og aldri ville kjørt over fartsgrensen. Jeg ser på det som jeg har en nabo som har vist en truende adferd og en eskalerende skremmende oppførsel og jeg føler meg ikke trygg i eget hjem. Det er heller ikke snakk om å overvåke, det er snakk om å henge opp en ringeklokke som aktiverer seg når noen ringer på. Setter pris på alle innspill som jeg får. Det sitter langt inne for meg å henge opp en ringeklokke, men samtidig så er jeg sliten av å føle meg utrygg. Anonymkode: 29a2a...213 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #18 Del Skrevet 12. mars 2024 Bare gjør det. Finn en diskret en. Ta den bort om noen klager og dine argumenter ikke fører frem, og be dem bekoste ny dør med kikkhull. Anonymkode: b6986...6eb 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #19 Del Skrevet 12. mars 2024 Jeg hadde blitt fly forbanna om en beboer i blokka mi satte opp kamera uten tillatelse uansett grunn. Det er ikke riktig løsning å sette opp kamera. Du får anmelde beboeren, kreve at styret tar ansvar, eskalere det til OBOS om borettslaget tilhører der, be om råd fra huseiernes landsforbun eller kontakte advokat. Ta litt grep selv heller enn å drite i at andre i blokka også har rettigheter. Evt bytte dør så du får kikkhull. Anonymkode: 6560d...6e8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #20 Del Skrevet 12. mars 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg hadde blitt fly forbanna om en beboer i blokka mi satte opp kamera uten tillatelse uansett grunn. Det er ikke riktig løsning å sette opp kamera. Du får anmelde beboeren, kreve at styret tar ansvar, eskalere det til OBOS om borettslaget tilhører der, be om råd fra huseiernes landsforbun eller kontakte advokat. Ta litt grep selv heller enn å drite i at andre i blokka også har rettigheter. Evt bytte dør så du får kikkhull. Anonymkode: 6560d...6e8 Blir du like forbanna når du en Tesla stå parkert ute på parkeringsplassen? Anonymkode: 29a2a...213 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå