Smørblomsten Skrevet 4. februar 2006 #1 Skrevet 4. februar 2006 Må man ta vaksine ved en 'sydentur' til Hurghada i Egypt? Burde man kanskje ta Ducoral-drikkevaksine pga maten der? Skal bo på et all-inclusive-hotell 4-stjerners, så maten er kanskje safe der? Eller holder det kanskje å ta med 'mage-tabletter' ved evt akutt krise...Merke?
Gjest Gjesta Skrevet 4. februar 2006 #2 Skrevet 4. februar 2006 (endret) Husker jeg tok sprøyte da jeg reiste til Egypt, men noe mer husker jeg ikke. Trodde det var nødvendig å ta sprøyte, jeg? Bedre å være på den sikre siden, kontakt legen din. Endret 4. februar 2006 av Freckles
Gjest gjesta Skrevet 4. februar 2006 #3 Skrevet 4. februar 2006 Er vel kanskje lurt med en Hepatitt A-vaksine og, og den Dukoralen du nevnte.. Da jeg var i Marokko så tok jeg Hepatitt-A og Dukoral. I tillegg tok jeg Idoform og hadde Travello-krisetabletter.. I april skal jeg ned til Midtøsten: Gaza, Jordan, Vestbredden, Syria, Libanon, Egypt og da ble jeg anbefalt: Hep A, Hep B, Stivkrape, difteri, polio og Dukoral.. Og på anbefalingen stod det: Til alle reisemål utenfor Europa...
Elanor Skrevet 4. februar 2006 #4 Skrevet 4. februar 2006 Tror ikke det er mulig å få noen garanti mot magetrøbbel, heller ikke hvis du bare holder deg til mat på hotellet. Mitt råd hadde nok vært å gå på poplære steder, der det er mange folk. Der blir gjerne ikke maten liggende. Forøvirg trenger du vaksiner når du skal til Egypt. Jeg tok 3-4 stk., mener jeg. Hepatitt A, stivkrampe m.m.
Gjest Gjest_live_* Skrevet 4. februar 2006 #5 Skrevet 4. februar 2006 vi skal til sharm el sheik i midten av februar og har tatt hepatitt a, polio og difteri vaksine som legen anbefalte. barna tok bare hepatitt a da de har de andre vaksinene. vaksinene bør ta 14 dager før avreise. ellers tar vi med oss idoform og viser generell forsiktighet. vi skal også bo på all incl. noen sier det er lettere å få magetrøbbel med det, i og med at maten blir satt frem flere ganger, og blir stående i varmen i flere timer....håper det går bra...
Murf Skrevet 4. februar 2006 #6 Skrevet 4. februar 2006 folkehelsa har en generell anbefalingsside over reisevaksiner. sitert fra siden:Oversikten er svært skjematisk og er primært ment som et hjelpemiddel for individuell vurdering. Indikasjon for å anbefale de ulike vaksinene og typene av medikamentell profylakse avhenger av reisemål og den epidemiologiske situasjonen til enhver tid, reisens varighet, type av reise og den reisendes helsetilstand, alder og tidligere vaksinasjonsstatus. Siden finner du her: folkehelsa Scroller du nedover siden finner du Egypt. Anbefaler deg ta kontakt med fastlege eller et reisevaksinekontor for å få vurdering og satt vaksiner, de er uansett på resept. Ps til slutt; skal du ta Havrix eller annen Hepatitt A vaksine, sørg for å få påfyll ett år etterpå, da varer beskyttelsen i 20 år eller livet ut (ting kan tyde på at den har livslang beskyttelse etter en boosterdose ett år etter du tok første dose) Kan føles dyrt, men da slipper du denne vaksinen i laaaang tid
Murf Skrevet 4. februar 2006 #7 Skrevet 4. februar 2006 Blander meg enda mere.... ser at du er nybakt mor (gratulerer !). skal du ha med barnet? Små barn kan ikke bruke mage-tabletter som Imodium ved akutte situasjoner, men anbefaler å få med deg GEM-pulver du får kjøpt på alle apotek til å hindre uttørring. Små barn mister fort veldig mye væske og salter ved diarè, og må få dette erstattet.
Smørblomsten Skrevet 6. februar 2006 Forfatter #8 Skrevet 6. februar 2006 Blander meg enda mere.... ser at du er nybakt mor (gratulerer !). skal du ha med barnet? Små barn kan ikke bruke mage-tabletter som Imodium ved akutte situasjoner, men anbefaler å få med deg GEM-pulver du får kjøpt på alle apotek til å hindre uttørring. Små barn mister fort veldig mye væske og salter ved diarè, og må få dette erstattet. ← 1000 takk for det. Ja han skal være med (om det når blir tur pga omstendighetene i muslimske land???). Må spedbarn også ta vaksiner tro? Jeg har en del vaksiner fra før av, bl.a Hepatitt A har jeg tatt to ganger.
Murf Skrevet 6. februar 2006 #9 Skrevet 6. februar 2006 fortsetter å blande meg Spør på helsestasjonen om han skal ha noen vaksiner i forbindelse med reisen. Så vidt jeg husker fra huskommelsen skal de ikke ha så mange så tidlig, men der må nok helsesøster/lege svare deg. Jeg fikk selv en god del vaksiner ved 8 måneders alder, men det var fordi vi flyttet utenlands for tre år til Asia, og forholdene der vi skulle bo var litt ymse.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå