Gå til innhold

Klage på vedtak hos skatteetaten, hvor lang tid?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Mannen min sluttet i jobben sin 31. januar 2022. Han fikk sluttoppgjøret i januar inkludert en større bonusutbetaling, men jeg er ganske sikker på at skatten på denne er regnet ut feil og at vi dermed har fått alt for høy skatt.

Vi skal klage på vedtaket, men vet noen hvor lang tid det kan ta? Hvis det tar lengre tid enn til 30. april når skattemeldingen skal være inne, hva gjør vi da? Vi kan jo ikke bekrefte at opplysningene er riktige når de ikke er det.

Noen som har klaget på vedtak og vet? 😊

Anonymkode: 995db...093

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hei

Mannen min sluttet i jobben sin 31. januar 2022. Han fikk sluttoppgjøret i januar inkludert en større bonusutbetaling, men jeg er ganske sikker på at skatten på denne er regnet ut feil og at vi dermed har fått alt for høy skatt.

Vi skal klage på vedtaket, men vet noen hvor lang tid det kan ta? Hvis det tar lengre tid enn til 30. april når skattemeldingen skal være inne, hva gjør vi da? Vi kan jo ikke bekrefte at opplysningene er riktige når de ikke er det.

Noen som har klaget på vedtak og vet? 😊

Kan dere ikke bare legge inn tallenen i guiden og sjekke, eller prøver du å si at dere skal klage på skatt betalt 2023?

Skatt betalt er jo per år så høyere inntekt grunnet sluttpakke betyr jo høyere skatt generelt.

De gjør sjelden feil på inntekt

Endret av NakenPanda
  • Liker 1
Skrevet

Her er det litt vanskelig å skjønne hva du mener. Siden du skrev januar 2022, mener du skatteoppgjøret for 2022? Eller mener du for et annet år? Og litt usikker på hva du mener med et vedtak fra Skatteetaten? Hvis han har fått et større oppgjør i januar kan det være at skattekortet ikke er tilpasset for det, slik at forskuddstrekket er for høyt. Men det vil dere få tilbake ved et endelig skatteoppgjør. 

AnonymBruker
Skrevet
NakenPanda skrev (47 minutter siden):

Kan dere ikke bare legge inn tallenen i guiden og sjekke, eller prøver du å si at dere skal klage på skatt betalt 2023?

Skatt betalt er jo per år så høyere inntekt grunnet sluttpakke betyr jo høyere skatt generelt.

De gjør sjelden feil på inntekt

Nasse Nøff skrev (10 minutter siden):

Her er det litt vanskelig å skjønne hva du mener. Siden du skrev januar 2022, mener du skatteoppgjøret for 2022? Eller mener du for et annet år? Og litt usikker på hva du mener med et vedtak fra Skatteetaten? Hvis han har fått et større oppgjør i januar kan det være at skattekortet ikke er tilpasset for det, slik at forskuddstrekket er for høyt. Men det vil dere få tilbake ved et endelig skatteoppgjør. 

Beklager, jeg mente at han sluttet 31. desember og sluttoppgjøret kom i januar! 😊 Skjønner det ble forvirrende. Det er altså snakk om skattemeldingen som har kommet nå.

Jeg er ganske sikker på at de har regnet feil og at det må gjøres ny beregning, denne bonusen skal ikke regnes som en normal del av inntekt.

https://www.skatteetaten.no/skjema/klage-pa-vedtak/

Lurer på hvor lang behandlingstid de har og hva vi evt gjør hvis behandlingstiden går over fristen for å sende inn skattemeldingen 😊

Noen som vet? 😊

AnonymBruker
Skrevet

Beklager, jeg mente at han sluttet 31. desember og sluttoppgjøret kom i januar! 😊 Skjønner det ble forvirrende. Det er altså snakk om skattemeldingen som har kommet nå.

Jeg er ganske sikker på at de har regnet feil og at det må gjøres ny beregning, denne bonusen skal ikke regnes som en normal del av inntekt.

Lurer på hvor lang behandlingstid de har og hva vi evt gjør hvis behandlingstiden går over fristen for å sende inn skattemeldingen 😊

Noen som vet? 😊

Bare et spørsmål, hvorfor skal den ikke regnes som normal inntekt?

Anonymkode: aacbd...285

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Bare et spørsmål, hvorfor skal den ikke regnes som normal inntekt?

Fordi det er bonus etter T35-kontrakt hos forsvaret som er inngått før 1. juli 2020.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Noen som vet? 😊

Mener du at skattemeldingen er et vedtak? Det er den ikke. På den linken du sendte står det til og med hva du skal gjøre hvis du mener det er feil i skattemeldingen. Du skal da inn å endre denne, ikke «klage på vedtak». 

Jeg lurer fælt på hva du mener er feil. Hvis det er innrapportert beløp som er feil så må din mann ta kontakt med tidligere arbeidsgiver og be de sende korrigert A-melding. Hvis det er gjort noe feil, så tipper jeg det er her feilen ligger. At Skatteetaten har gjort feil på en så enkel ting som her stiller jeg meg veldig tvilende til. 

Anonymkode: 8a520...4c3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det trekkes vanligvis 50% skatt av bonus, da det i mange tilfeller kan gi baksmell hvis ikke da det ofte rører i toppskatt. Det er regnet som normal inntekt, og totalt på året blir det regnet med i inntektsgrunnlaget. Det er jo inntekt, og skal betales vanlig skatt av. 

Hvorfor tror dere det er betalt for mye skatt? 

Anonymkode: ee4c8...831

AnonymBruker
Skrevet

Fordi det er bonus etter T35-kontrakt hos forsvaret som er inngått før 1. juli 2020.

Aha, da er det jo helt egne skatteregler. Ville fått råd fra forsvaret kanskje. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

https://www.skatteetaten.no/bedrift-og-organisasjon/arbeidsgiver/a-meldingen/veiledning/lonn-og-ytelser/oversikt-over-lonn-og-andre-ytelser/bonus-fra-forsvaret/

Bonus etter T35 kontrakt rapporteres som ordinær bonus, se linken over. Her er det ikke Skatteetaten som har gjort feil. Dersom det er feil (hvilket jeg egentlig tviler på), så ligger feilen i A-meldingen og tidligere arbeidsgiver må korrigere.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Alle bonuser skattes som lønn, også fra T35.

Anonymkode: d6e86...999

AnonymBruker
Skrevet

Mener du at skattemeldingen er et vedtak? Det er den ikke. På den linken du sendte står det til og med hva du skal gjøre hvis du mener det er feil i skattemeldingen. Du skal da inn å endre denne, ikke «klage på vedtak». 

Jeg lurer fælt på hva du mener er feil. Hvis det er innrapportert beløp som er feil så må din mann ta kontakt med tidligere arbeidsgiver og be de sende korrigert A-melding. Hvis det er gjort noe feil, så tipper jeg det er her feilen ligger. At Skatteetaten har gjort feil på en så enkel ting som her stiller jeg meg veldig tvilende til. 

Du kan lese på linken jeg har lagt ved, så ser du at skatteetaten kaller det for vedtak.

Vi kan ikke føre dette annerledes, det er skatteetaten som står for utregning av denne typen bonus. Det er ikke noe felt for dette på skattemeldingen. 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det trekkes vanligvis 50% skatt av bonus, da det i mange tilfeller kan gi baksmell hvis ikke da det ofte rører i toppskatt. Det er regnet som normal inntekt, og totalt på året blir det regnet med i inntektsgrunnlaget. Det er jo inntekt, og skal betales vanlig skatt av. 

Hvorfor tror dere det er betalt for mye skatt? 

Nei, ikke på denne typen bonus.

AnonymBruker
Skrevet

Aha, da er det jo helt egne skatteregler. Ville fått råd fra forsvaret kanskje. 

Ja, det er mulig vi kan kontakte NOF, men litt av dilemmaet der er jo at han fikk bonusen fordi han sluttet og dermed heller ikke kunne være organisert i NOF lengre. Jeg skal be han ringe i morgen og høre.

AnonymBruker
Skrevet

Alle bonuser skattes som lønn, også fra T35.

Anonymkode: d6e86...999

Hvis du ikke vet hva du snakker om så trenger du heller ikke svare, vet du.

https://www.skatteetaten.no/rettskilder/type/handboker/skatte-abc/2022-2023/f-30-forsvarspersonell/F-30.025/F-30.027/

F-30-7.2.1 Kontrakter inngått før 1. juli 2020

Ordningen med T35-bonus for befal i forsvaret ble endret ved virkning for kontrakter som ble inngått fra og med 1. juli 2020. Befal som inngikk kontrakt før 1. juli 2020, får utbetalt en sum på 11 G som et engangsbeløp ved endt kontraktstid. Disse kan kreve å få beregnet skatten på hele bonusen til det skatten ville utgjort dersom bonusen hadde vært fordelt forholdsmessig etter størrelsen av godtgjørelsen for det enkelte år bonusen er beregnet av, jf. FSFIN § 14‑3‑10. Dette gjelder bare dersom samlet skatt blir lavere ved en slik fordeling.

Sånn, er det noen som kan svare på det faktiske spørsmålet mitt? 😊

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er mulig vi kan kontakte NOF, men litt av dilemmaet der er jo at han fikk bonusen fordi han sluttet og dermed heller ikke kunne være organisert i NOF lengre. Jeg skal be han ringe i morgen og høre.

BFO, mente jeg*

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du kan lese på linken jeg har lagt ved, så ser du at skatteetaten kaller det for vedtak.

Vi kan ikke føre dette annerledes, det er skatteetaten som står for utregning av denne typen bonus. Det er ikke noe felt for dette på skattemeldingen. 

Nei, ikke på denne typen bonus.

Jeg har lest linken. Ut i fra det du sier så mener jeg fortsatt at ikke det er er vedtak. Kan du være så snill å kopiere akkurat det avsnittet du mener tilsier at dere har fått et vedtak? 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Noen som vet? 😊

.

Endret av Øyne
AnonymBruker
Skrevet
Øyne skrev (1 minutt siden):

Bonus er skattepliktig nøyaktig som annen lønn. Kanskje du tenker på skattekortet og hvilket trekk som ble foretatt av utbetalingen?  Hvis bonusen ble utbetalt i januar, så skulle arbeidsgiver bruke prosentdelen på tabellkortet på denne. Dvs. marginalskatten.  Da kan nok trekket ha sett høyt ut.  
Når skattemeldingen kommer så vil alt av inntekt for hele året bli summert, all lønn kommer med.  Utlignet skatt vil være det samme, uansett hva han har blitt trukket for.  Så vil selvfølgelig alle skattetrekkene gjennom året bli summert og han blir skyldig eller får tilgode det som er forskjellen mellom trukket og utlignet skatt.

klage på vedtak?  Jeg kan ikke forstå at det har vært noe vedtak og hva det skulle gå ut på.  Etter at han mottar skatteoppgjøret, er det adgang til å klage på eventuelle feil.

Nei, du får lese tråden.

Jeg har lest linken. Ut i fra det du sier så mener jeg fortsatt at ikke det er er vedtak. Kan du være så snill å kopiere akkurat det avsnittet du mener tilsier at dere har fått et vedtak? 

Hvis du mener jeg er på feil side så forklar gjerne hvor det er vi klager 😊 Det står at man skal bruke det skjemaet hvis man skal klage på fastsetting av inntektsgrunnlag. Jeg kan ikke finne et alternativ, men om du har et så del gjerne. Mulig vi må ringe skatteetaten.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvis du ikke vet hva du snakker om så trenger du heller ikke svare, vet du.

https://www.skatteetaten.no/rettskilder/type/handboker/skatte-abc/2022-2023/f-30-forsvarspersonell/F-30.025/F-30.027/

F-30-7.2.1 Kontrakter inngått før 1. juli 2020

Ordningen med T35-bonus for befal i forsvaret ble endret ved virkning for kontrakter som ble inngått fra og med 1. juli 2020. Befal som inngikk kontrakt før 1. juli 2020, får utbetalt en sum på 11 G som et engangsbeløp ved endt kontraktstid. Disse kan kreve å få beregnet skatten på hele bonusen til det skatten ville utgjort dersom bonusen hadde vært fordelt forholdsmessig etter størrelsen av godtgjørelsen for det enkelte år bonusen er beregnet av, jf. FSFIN § 14‑3‑10. Dette gjelder bare dersom samlet skatt blir lavere ved en slik fordeling.

Sånn, er det noen som kan svare på det faktiske spørsmålet mitt? 😊

Jeg skjønner fortsatt hvor du har det fra at det ikke skal skattes som lønn?

Hvis han har hatt en 10 års kontrakt blir det 1.1G/år som skal skattes ekstra for?

Hvordan tolker du det som står der?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, du får lese tråden.

Hvis du mener jeg er på feil side så forklar gjerne hvor det er vi klager 😊 Det står at man skal bruke det skjemaet hvis man skal klage på fastsetting av inntektsgrunnlag. Jeg kan ikke finne et alternativ, men om du har et så del gjerne. Mulig vi må ringe skatteetaten.

Det står myndighetsfastsetting av inntektsgrunnlag. Det vil si at Skatteetaten har hatt kontroll og funnet at innrapporterte inntekter er for lave, og de da fastsetter inntekten til et høyere beløp. Da får du et vedtak om at Skatteetaten endrer inntekten din. 

Hvis ikke Skatteetaten har utført kontroll er inntekten i skattemeldingen ikke et resultat av myndighetsfastsetting, men stammer fra innrapporterte beløp fra A-melding. Du har derfor ikke noe vedtak å klage på.

Støtter deg i å ringe Skatteetaten. Ville bedt spesifikt om å snakke med noen som jobber med skatteinnkreving.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...