Gå til innhold

Eldre bil med lav km vs nyere med høy km

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ville du valgt en eldre bil (10-12 år gammel) med lav km-stand, eller en nyere bil (5 år eller nyere) med høyere km-stand?

Hva er «verst» av disse, eller hva er tryggest å kjøpe (mtp kostnader, vedlikehold, slitasje)?

Anonymkode: 694ab...53b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg pleier å kjøpe biler med km.stand rundt 130.000 km. Sørger for at ALT er skiftet (bremser og bremseklosser, partikkelfilter og evt registerreim) sørger også for at sommer og vinterdekk og passe nye og at service og eu-kontroll er gjennomført like før kjøp. Jeg har 2 ganger gjort dette og hatt biler i nærmere 10 år uten problemer (volvo begge gangene). Ikke hatt noen servicer hvor det har tilkommer uforventede og dyre reparasjoner.

Man får kjøpt bilene ganske billig etter noen år, så verditapet er jo tatt. 

Men er vel litt smak og behag. Er jo ikke til å stikke under en stol at bilene i 2020 er tryggere enn bilene fra 2005 😅 Så kommer an på hva du definerer som gammel. Mye har skjedd mtp sikkerhet de senere årene.

Anonymkode: 7238e...148

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mange andre faktorer teller også. Hvis holdbarhet og biløkonomi er viktig så google frem undersøkelser om de gitte årgangene og vedlikeholdskostnader. Eller fornøydhetsundersøkelser blant eierne. F eks er noen Toyota-varianter fra visse årganger svært driftssikre biler mens visse andre er det mye problemer med. Det kommer også an på hvordan de har vært kjørt, om servicer og oljeskift er gjennomført, hvor slitte dekkene er så ikke det første du må gjøre er å kjøpe nye til nesten samme pris som bilen, om bilene er grisekjørt eller har rust, om de har stått i garasje eller gateparkert, om de har skjulte skader/har vært "semihavarert" osv osv.

Anonymkode: 7f78e...bf3

• Liker 1
Skrevet

Som regel tåler biler bedre høy kilometer enn høy alder. Hilsen gammel bilselgerinne :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lav km er mitt kritererie, spesielt på bensin biler. Japanske biler som jeg har kjørt, har ikke vært feil på før de bikket 120-150.000 km. 
El-biler stiller seg annerledes, der går utviklingen så raskt teknologisk, nyeste er som oftest best. 

Anonymkode: b28b1...e0f

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...