Gå til innhold

Får ikke til denne pottetreninga

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Her var det null interesse for potte helt til vi lot henne gå uten bleie og det skjedde noen uhell. Husk at bleier absorberer godt, og hvis de ikke blir våte kan det bli vanskelig å trene opp bevisstheten på når det kommer noe. Vi brukte dotreningstruser en periode. Første dagen kom alt i buksa. Andre dagen kom halvparten i potta på vår oppfordring og tredje dag spurte hun etter potte selv. 

Anonymkode: 308a8...7a7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Vi sa til vår noe ala at i morgen var hun for stor til å bruke bleie, så var det bare slutt fra og med den dagen. Vi la det frem som at det ikke var noe alternativ. Det ble fryktelig mange uhell de første to dagene, så løsnet det seg helt i løpet av dag tre/fire. Tenker å kjøre samme taktikk med nummer to og håper på at det går like fint 😅 Tenkte å gjøre det i påska og planlegger å være hjemme de første par dagene 😊 Masse lykke til!

Anonymkode: 5450f...0dd

Dette er samme metode som Bleiefri på tre dager, forøvrig. For gjennom alle uhell så lærer barnet seg følelsene av "Jeg må tisse, jeg tisser, jeg har tisset". Alle disse gjentagende uhellene gjør at barnet lærer. Med bleiefri på tre dager så har man barnet i nærheten av en potte, så man ser signalene på barnet og setter dem på potta. Etter en dag eller to setter man potta inn på do, så kommer barnet til å gå inn dit selv. I tillegg må man terpe på rutine-tilfeller: "vi går på do før vi forlater huset/før vi drar i barnehagen" etc.

LilleMy1989 skrev (10 timer siden):

Vi gjorde det samme når vår var 2,5 👌 da er det gjort på en uke. 

Men kjørte opplegg med naken nedentil de første dagene og bare bukse uten truse en eller to uker etter det igjen. 

Det er også en del av Bleiefri på tre dager-konseptet. Naken nedentil de første dagene og så ingen truse pga muskelminnet i 2-3 uker.

Anonymkode: 349ec...98f

AnonymBruker
Skrevet

Vi begynte å la våre sette seg på potta når vi så på dem at de måtte bæsje når de var mellom 1og 2 år. De var alle helt bleiefrie på dagtid rett før de ble 2 år. Ekstremt få uhell( vi snakker max 1-2).

Anonymkode: 3d78a...33a

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Vi har kjørt three day potty training. Har alltid funket innen dag 2. Jeg gidder ikke vente på at en 3 åring skal bli klar ass, det er altfor sent i min verden. Har tatt det i 18-20 mnd alder stort sett.

Anonymkode: a4126...da7

18 mnd allerede? Helt bleiefri ? Vi har holdt vår over vasken fra 3 uker. Han er 15 mnd nå og bæsjer på dosetet eller potte så fremst vi setter han på tidlig nok etter spising. Tenkte vi kunne trene på bleieslutt til sommeren, men mange mener det er alt for tidlig. Klarte de følge opp i barnehagen ? Vår bæsjer ikke på do i barnehagen, tror de setter han på for sent. 

AnonymBruker
Skrevet

Min var nesten 3 og et halvt før hun sluttet. Var null interessert. Vi fikk god hjelp av barnehagen, de oppmuntret henne. 

Du kan prøve å la henne gå naken nedentil hjemme? Og så kan du prøve dosete med krakk. Potte gikk ikke det hele tatt for min.

Anonymkode: 05da0...d6b

AnonymBruker
Skrevet

Vår var nesten 4, ingen interesse i det hele tatt. Det var midtvinters,så hadde tenkt å vente til sommer og mindre klær for barnehagen sin del...før barnehagen gjorde en kjempejobb i barnehagetiden og sendte hjem uten 😅 så hos oss var det barnehagen som tok styringen og gjennomførte 🤭

Anonymkode: 1b1fc...6d0

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi startet med rutiner når barnet ikke hadde interesse. Sitte på do før leggetid. Fikk da lese ei bok mens han satt der. Sjeldent det kom noe, men full jubel hvis det kom noe. Hadde den rutinen i ett år før vi merket at han reagerte selv st han måtte, da var han rundt 3 år. Da gikk han mye naken inne, og vi vasket til den store gullmedaljen😅 plutselig en dag da han var 3,5 år sa han selv at han var ferdig, og det var han tydligvis. Ikke et uhell på disse to årene verken på dag eller natt. 
søstera begynte vi likt med, men hun sa seg ferdig et par måneder etter da hun var 2,3 år ca. Så barn er ulike, og bruker ulikt tempo

ikke stress, og ikke mas på henne. Det kan fort bli en negativ ting for henne, og da vil det ta lengre tid bara… 

Anonymkode: 25f26...692

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...