AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #1 Skrevet 12. mars 2024 Fortviler litt over dette her altså😅 Barnet har fylt 3 år og er så lite motivert for å trene på dette. Vil ikke ha på truse, vil ikke sitte på potta uten bestikkelser som bok eller skjerm. Men da sitter hun gjerne lenge og er opptatt med det, uten at det skjer noe på potta. Virker som hun kan kjenne at hun tisser og noen ganger før hun tisser, men altså ingen interesse for å slutte med bleier. Blir ikke motivert av truser med fint motiv på eller snakk om at store jenter tisser på do. Prøvde sånn klistremerkebok, det var litt gøy i starten men mye misnøye over å bare få klistre ett merke per hendelse på potta. Og nå er det ikke interessant i det hele tatt. Vurderer å innføre en non-stop i belønning for hver hendelse på potta men har vel lest at det ikke er lurt å bruke godteri som belønning 😬 Synes det er litt flaut at hun er over 3 år og fortsatt bruker bleier. Barnehagen virker ikke bekymret men det er en småbarnsavdeling så de har kanskje ikke tid til eller rutiner for å følge på do i tide og utide. Har ikke lyst til å være streng for det bør vel være lystbetont? Men føler ikke vi kommer noen vei. Anonymkode: 35c42...cb5
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #2 Skrevet 12. mars 2024 Min yngste gutt var også sånn. Null interesse for pottetrening. Når han begynte på stor avdeling i barnehagen og de kun var to som brukte bleie, slutta han med bleie etter ett par mnd. Var ikke noe stas å måtte inn for å skifte bleie når ingen andre skulle. Anonymkode: 19c0a...729 2
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #3 Skrevet 12. mars 2024 Mitt barn er helt likedan . Null interesse. Han er tre år og noen mnd. Jeg stresser ikke med det, håper bare på at det løsner når det blir varmt ute og «trusevær». BHG maser om bleieslutt og det synes jeg ikke noe om siden jeg ikke føler at tvang er veien å gå… Anonymkode: 35022...7f9 2
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #4 Skrevet 12. mars 2024 Mine to gutter sluttet med bleie når de var 4 år. Ikke stress! Er de ikke klare/ interessert så bare vent en stund før dere prøver igjen 👍 Plutselig en dag er de bleiefri 😊 Anonymkode: e568d...815 2 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #5 Skrevet 12. mars 2024 Ofte så blir det bare masse uhell om man stresser det. Min var akkurat lik når han var 3 år, så vi tok en pause fra det. Men nå er han snart 4 år og er begynt å gå på do, han sier også i fra. Men får han bleien på går han ikke på do, vi kjøpte også tøffe truser og det var også mer stas nå enn for ett år siden. Anonymkode: 3b490...f21 2
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #6 Skrevet 12. mars 2024 Gutten min slutta da han var over 4, han var ikke interessert overhodet før det. Ikke stress med det 😊 Anonymkode: 0b788...b30 2 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #7 Skrevet 12. mars 2024 Prøvd med dosete? Vår avskydde potta. Når vi kjøpte doring gikk det bare noen uker så var hen bleiefri. Anonymkode: d2c92...596 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #8 Skrevet 12. mars 2024 Vi sa til vår noe ala at i morgen var hun for stor til å bruke bleie, så var det bare slutt fra og med den dagen. Vi la det frem som at det ikke var noe alternativ. Det ble fryktelig mange uhell de første to dagene, så løsnet det seg helt i løpet av dag tre/fire. Tenker å kjøre samme taktikk med nummer to og håper på at det går like fint 😅 Tenkte å gjøre det i påska og planlegger å være hjemme de første par dagene 😊 Masse lykke til! Anonymkode: 5450f...0dd 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #9 Skrevet 12. mars 2024 Våre var 3,5 når de slutta. Og vi brukte godteri som belønning. Funka gull Ingen senskader - jeg lover. Anonymkode: 8d0ce...aba 3
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #10 Skrevet 12. mars 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Vi sa til vår noe ala at i morgen var hun for stor til å bruke bleie, så var det bare slutt fra og med den dagen. Vi la det frem som at det ikke var noe alternativ. Det ble fryktelig mange uhell de første to dagene, så løsnet det seg helt i løpet av dag tre/fire. Tenker å kjøre samme taktikk med nummer to og håper på at det går like fint 😅 Tenkte å gjøre det i påska og planlegger å være hjemme de første par dagene 😊 Masse lykke til! Anonymkode: 5450f...0dd Hvor gammel var barnet ditt da?:) Anonymkode: b889c...f1a
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #11 Skrevet 12. mars 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Våre var 3,5 når de slutta. Og vi brukte godteri som belønning. Funka gull Ingen senskader - jeg lover. Anonymkode: 8d0ce...aba Akkurat samme story her.. var vel både nonstop og en og annen saftis. Ingen dårlig samvittighet, det gikk overraskende bra i løpet av to uker var han bleiefri. Bruker fortsatt bleie på natten bare for sikkerhets skyld, men den er det kanskje litt tiss i ca hver andre mnd 🙌🏼 Anonymkode: 99ab1...1d7 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #12 Skrevet 12. mars 2024 Vi har kjørt three day potty training. Har alltid funket innen dag 2. Jeg gidder ikke vente på at en 3 åring skal bli klar ass, det er altfor sent i min verden. Har tatt det i 18-20 mnd alder stort sett. Anonymkode: a4126...da7 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #13 Skrevet 12. mars 2024 Ikke stress med det. Det gjør det bare værre. Positiv oppfordring kan være å dukke med potte. Doring. Spørre om å bli med på to. Og oppfordre til å prøve potta mens du bruker doen. Ol. Men ikke mas om ungen avviser. Det kommer etterhvert når ungen føler seg klar. Ene min gikk på potte i alder 1,5år. Men valgte bleie. Og ble ikke bleiefri før 4år. Gikk på potta av seg selv innimellom. Anonymkode: 459f4...c0a
Rotemor Skrevet 12. mars 2024 #14 Skrevet 12. mars 2024 Alle mine fire sluttet når de var motivert. Det varierte fra 2 1/2 til nesten fire. Vi tok det på våren/sommeren, så det kom jo litt an på når på året de var født. Å slutte når man enda skal ha vinterdress ser jeg ikke hensikten med. 1
LilleMy1989 Skrevet 12. mars 2024 #15 Skrevet 12. mars 2024 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Hvor gammel var barnet ditt da?:) Anonymkode: b889c...f1a Vi gjorde det samme når vår var 2,5 👌 da er det gjort på en uke. Men kjørte opplegg med naken nedentil de første dagene og bare bukse uten truse en eller to uker etter det igjen.
Nusse12345 Skrevet 12. mars 2024 #16 Skrevet 12. mars 2024 Vi brukte små vingummibiter som belønning. Fikk jentungen bleiefri før hun ble 2. Er fortsatt sykt opptatt av snop i en alder av 11. Men er sikkert ingen sammenheng 😅
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #17 Skrevet 13. mars 2024 Min erfaring med fire barn er at dette er veldig individuelt og absolutt ikke noe å stresse med. Har aldri brukt noen form for belønning el. Kun normal oppmuntring og selvfølgelig skryt når de får det til. Den eldste hos meg sluttet mer eller mindre av seg selv når hun var to år, mens midterste var over fire.. Var litt stresset når han var godt over tre år og ikke viste interesse overhodet, men etter råd fra helsesøster og barnehage så fortsatte vi bare å "tilby" do/potte og ellers styrte vi ikke noe med det. Og det løste seg av seg selv når han var klar for det 🙂 Tror du bare må finne ut hva som funker for dere. Hvis du tror han trenger strukturert "oppfølging" på dette så kan du jo prøve det, men hvis ikke så kommer det nok litt av seg selv når han er klar 🙂 Anonymkode: 0d612...5e5 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #18 Skrevet 13. mars 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hvor gammel var barnet ditt da?:) Anonymkode: b889c...f1a Hun var 2 år og 2 måneder. Relativt tidlig sammenlignet med de rundt oss, men jeg var gravid med nummer to og syntes bleieskiftene begynte å bli tunge 😅 Anonymkode: 5450f...0dd
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #19 Skrevet 13. mars 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hun var 2 år og 2 måneder. Relativt tidlig sammenlignet med de rundt oss, men jeg var gravid med nummer to og syntes bleieskiftene begynte å bli tunge 😅 Anonymkode: 5450f...0dd Skal sies at hun fortsatte med nattbleier en stund til, så var kun dagbleiene som forsvant 😊 Anonymkode: 5450f...0dd
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #20 Skrevet 13. mars 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Fortviler litt over dette her altså😅 Barnet har fylt 3 år og er så lite motivert for å trene på dette. Vil ikke ha på truse, vil ikke sitte på potta uten bestikkelser som bok eller skjerm. Men da sitter hun gjerne lenge og er opptatt med det, uten at det skjer noe på potta. Virker som hun kan kjenne at hun tisser og noen ganger før hun tisser, men altså ingen interesse for å slutte med bleier. Blir ikke motivert av truser med fint motiv på eller snakk om at store jenter tisser på do. Prøvde sånn klistremerkebok, det var litt gøy i starten men mye misnøye over å bare få klistre ett merke per hendelse på potta. Og nå er det ikke interessant i det hele tatt. Vurderer å innføre en non-stop i belønning for hver hendelse på potta men har vel lest at det ikke er lurt å bruke godteri som belønning 😬 Synes det er litt flaut at hun er over 3 år og fortsatt bruker bleier. Barnehagen virker ikke bekymret men det er en småbarnsavdeling så de har kanskje ikke tid til eller rutiner for å følge på do i tide og utide. Har ikke lyst til å være streng for det bør vel være lystbetont? Men føler ikke vi kommer noen vei. Anonymkode: 35c42...cb5 Vi brukte boken Bleiefri på 3 dager. Det fungerte utmerket. DU må bare bestemme at nå er det slutt på bleia. Ikke alle barn blir modne nok, hvorfor skal de plutselig være modne nok for å slutte med noe de har brukt HELE livet? De kjenner ikke til noe annet. Her må du ta masse føringer fremfor å belønne barnet ihjel. Barnet må lære seg å kjenne hvordan det føles når man skal tisse, hvordan det føles når man tisser og hvordan det føles når man HAR tisset. Dette er tre trinn som er essensielle å forstå for barnet. Ikke alle tar dette av seg selv, noen må lære seg det, og der kommer boken Bleiefri på tre dager inn. Andre steget er muskelminnet, om barnet er vant til å ha på bleie og tisse i det, så kommer det til å tisse rett i trusa når det får på den, fordi muskelminnet kjenner ikke forskjellen på en truse eller en bleie. Anonymkode: 349ec...98f 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå