AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #1 Skrevet 12. mars 2024 Jeg lurer på om andre føler det på samme måte? Jeg er så heldige ha fått tilbud om hjelp etter å ha fått baby nr to noen ganger. Det setter jeg pris på! De første tre mnd så føler jeg at jeg blir kjent med baby selv og det er ikke selve babyen jeg vil ha hjelp med om jeg trenger hjelp. Så klart får folk kose , holde og bli kjent med babyen min, det er ikke det. Det jeg mener er at jeg vil ikke at noen tar med seg min 2 mnd gamle baby på trilletur eller ikke gir fra seg babyen til meg når hen gråter. Jeg blir stresset når babyen min gråter og jeg ikke kan finne ut av hva slags behov som er der selv og det føles hverken som avlastning eller hjelp. Jeg vil heller ha hjelp til søsken, lage mat og slikt. Kose med babyen og stikke av med den føles ikke som hjelp. Fikk koen kommentaren om at jeg kan kose baby så kan du rydde kjøkkenet, mens melka sprutte og babyen hylte. Flere som føler det slik eller er det jeg som er vrang? Anonymkode: 02482...d2f 1 2
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #2 Skrevet 12. mars 2024 Helt enig med deg. Anonymkode: 1b336...54e 5
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #3 Skrevet 12. mars 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg lurer på om andre føler det på samme måte? Jeg er så heldige ha fått tilbud om hjelp etter å ha fått baby nr to noen ganger. Det setter jeg pris på! De første tre mnd så føler jeg at jeg blir kjent med baby selv og det er ikke selve babyen jeg vil ha hjelp med om jeg trenger hjelp. Så klart får folk kose , holde og bli kjent med babyen min, det er ikke det. Det jeg mener er at jeg vil ikke at noen tar med seg min 2 mnd gamle baby på trilletur eller ikke gir fra seg babyen til meg når hen gråter. Jeg blir stresset når babyen min gråter og jeg ikke kan finne ut av hva slags behov som er der selv og det føles hverken som avlastning eller hjelp. Jeg vil heller ha hjelp til søsken, lage mat og slikt. Kose med babyen og stikke av med den føles ikke som hjelp. Fikk koen kommentaren om at jeg kan kose baby så kan du rydde kjøkkenet, mens melka sprutte og babyen hylte. Flere som føler det slik eller er det jeg som er vrang? Anonymkode: 02482...d2f Huff jeg mener: Fikk noen kommentarer om at jeg var vanskelig. Og at jeg fikk et tilbud som var omtrent sånn: Jeg sitter med baby som jeg tror er sulten, men gråter og melka mi spruter. Og så sa besøket» se her jeg trøster baby så kan du gjøre noe annet som å rydde som du snakket om» Anonymkode: 02482...d2f 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #4 Skrevet 12. mars 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg lurer på om andre føler det på samme måte? Jeg er så heldige ha fått tilbud om hjelp etter å ha fått baby nr to noen ganger. Det setter jeg pris på! De første tre mnd så føler jeg at jeg blir kjent med baby selv og det er ikke selve babyen jeg vil ha hjelp med om jeg trenger hjelp. Så klart får folk kose , holde og bli kjent med babyen min, det er ikke det. Det jeg mener er at jeg vil ikke at noen tar med seg min 2 mnd gamle baby på trilletur eller ikke gir fra seg babyen til meg når hen gråter. Jeg blir stresset når babyen min gråter og jeg ikke kan finne ut av hva slags behov som er der selv og det føles hverken som avlastning eller hjelp. Jeg vil heller ha hjelp til søsken, lage mat og slikt. Kose med babyen og stikke av med den føles ikke som hjelp. Fikk koen kommentaren om at jeg kan kose baby så kan du rydde kjøkkenet, mens melka sprutte og babyen hylte. Flere som føler det slik eller er det jeg som er vrang? Anonymkode: 02482...d2f Men hvor er far da? Er det hushjelp du trenger, så må du jo uttrykke det. Folk kan jo umulig lese tankene dine? Anonymkode: 79de7...7f4 5 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #5 Skrevet 12. mars 2024 Så si det til dem? Folk vil stort sett vel, men er ikke tankelesere, og det som er helt feil for deg kan ha vært midt i blinken for en annen. Jeg har vært på barselbesøk hvor mor på eget initiativ plasserte baby på meg for å kunne gå og rydde litt, da er ikke åpenbart for meg at hos en annen burde jeg heller tilby meg å ta meg av ryddingen. Du er ikke vrang, men du må kommunisere. Anonymkode: 168ef...16d 4 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #6 Skrevet 12. mars 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Så si det til dem? Folk vil stort sett vel, men er ikke tankelesere, og det som er helt feil for deg kan ha vært midt i blinken for en annen. Jeg har vært på barselbesøk hvor mor på eget initiativ plasserte baby på meg for å kunne gå og rydde litt, da er ikke åpenbart for meg at hos en annen burde jeg heller tilby meg å ta meg av ryddingen. Du er ikke vrang, men du må kommunisere. Anonymkode: 168ef...16d AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Men hvor er far da? Er det hushjelp du trenger, så må du jo uttrykke det. Folk kan jo umulig lese tankene dine? Anonymkode: 79de7...7f4 Jeg har jo kommunisert det, men da fikk beskjed om at jeg er rar og vrang. Jeg lurer ikke på hvordan jeg kan gjøre det annerledes, men en bekreftelse på at det er normale eller unormale følelser å ha. Far er på jobb så klart? Og når han kommer hjem er større søsken hjemme og krever sitt. Jeg trenger ikke nødvendigvis hushjelp heller, men kanskje storesøsken kan få oppmerksomhet eller man kan tilby å kjøpe med middag. Det burde være åpenbart at jeg ikke vil gi fra meg en baby som gråter , mens melka mi spruter og jeg forsøker få i baby mat. Anonymkode: 02482...d2f 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #7 Skrevet 13. mars 2024 Du er helt normal og ikke vrang på noen måte. Klart du skal trøste den lille babyen din og mate når det trengs! Jeg skulle ønske folk kunne bli litt flinkere å spørre "hva vil du ha hjelp til" istedenfor å anta hva man trenger. Noen ønsker en liten pause fra skriking mens for andre føles det helt feil. Noen vil ha hjelp med å brette klær, andre føler det som ett overtramp. Vi er forskjellige og trenger ulike ting. Anonymkode: 2c340...6b1 3
Carrot Skrevet 13. mars 2024 #8 Skrevet 13. mars 2024 Jeg stusser mer over folk som gir slike tilbud enn deg TS ❤️ det burde være helt naturlig å heller tilby seg å faktisk bidra enn å ta over kosen!
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #9 Skrevet 13. mars 2024 Jeg er helt motsatt - ga bort baby med glede så jeg fikk gjort andre ting som å rydde, lage mat, og med nr 2 - være sammen med eldste alene. Jeg hadde klistremerker og synes det var deilig å få fred fra konstant kroppskontakt en stund. For meg hadde det vært mye mer stressende at besteforeldrene skulle ha begynt å rydde å vaske hjemme hos meg enn at de tok med baby på trilletur. Her trillet bestemor et par ganger i uken fra vi kom hjem fra sykehuset, for meg var de 1-3 timene alene helt himmelske. Men folk er ulike - gjør det som passer deg best og la deg presse til noe du ikke er komfortabel med. Anonymkode: 7d2f5...19d 3 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #10 Skrevet 13. mars 2024 Helt enig. Baby og mor trenger å være sammen. Husarbeidet kan hvem som helst hjelpe til med. Ingen fikk trille min baby. Blir likt denne gangen også når nr 2 kommer ut. Anonymkode: 40606...08d
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #11 Skrevet 13. mars 2024 Dette har jeg aldri tenkt over, men du har jo helt rett. Vi hadde null avlastning da barna var så små, så tanken har aldri slått meg. Jeg har ofte tatt meg av baby (niese/nevø eller venninners barn) så mor kan få sove, men da har jeg ofte vært i huset og så tatt meg av huslige greier samtidig, om baby har syntes det var greit. Jeg har alltid vært vant til å ha baby og barn på hofta, bæresjal og bæresele når jeg har gjort huslige sysler, så det brukte jeg mye da jeg passa de minste. Jeg pleide å bake også. Jeg har ikke vært bevisst på at det faktisk er ei greie før nå, så nå skal jeg være mye mer bevisst ved en eventuelt neste gang det kommer baby i familien/omgangskretsen. Anonymkode: 8f3a1...b22 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #12 Skrevet 13. mars 2024 Skal vi se- kose med en søt liten baby som du er på besøk hos, eller støvsuge, rydde oppvaskmaskin , brette klær og skifte på senga for noen andre. Hva tror du flest velger Anonymkode: 4323e...224 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #13 Skrevet 13. mars 2024 Mens for meg var det helt supert om besteforeldre eller tanter kom for å kose med babyen, mens jeg ordnet litt i huset. Folk er forskjellig.. Anonymkode: 1d3e5...6d1 2
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #14 Skrevet 13. mars 2024 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Jeg er helt motsatt - ga bort baby med glede så jeg fikk gjort andre ting som å rydde, lage mat, og med nr 2 - være sammen med eldste alene. Jeg hadde klistremerker og synes det var deilig å få fred fra konstant kroppskontakt en stund. For meg hadde det vært mye mer stressende at besteforeldrene skulle ha begynt å rydde å vaske hjemme hos meg enn at de tok med baby på trilletur. Her trillet bestemor et par ganger i uken fra vi kom hjem fra sykehuset, for meg var de 1-3 timene alene helt himmelske. Men folk er ulike - gjør det som passer deg best og la deg presse til noe du ikke er komfortabel med. Anonymkode: 7d2f5...19d Jeg har også klistremerker og når de blir litt større, slik var det med største i alle fall, så ga jeg med glede bort slik at jeg fikk pustet litt. Det gjelder den første tida tre første mnd! Jeg slapper ikke av uten babyen min og det føles ut som min oppgave å trøste og finne ut hva det er. Anonymkode: 02482...d2f
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #15 Skrevet 13. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har også klistremerker og når de blir litt større, slik var det med største i alle fall, så ga jeg med glede bort slik at jeg fikk pustet litt. Det gjelder den første tida tre første mnd! Jeg slapper ikke av uten babyen min og det føles ut som min oppgave å trøste og finne ut hva det er. Anonymkode: 02482...d2f Mine var ikke misfornøyde så det var ikke behov for trøsting og det var ikke «noe å finne ut av». De var fornøyde så lenge de hadde kroppskontakt. Eldste var happy om hun hadde en kropp å være inntil - hvem sin spilte ingen rolle. Så for meg var det ikke noe problem å slappe av uten baby. Anonymkode: 7d2f5...19d 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #16 Skrevet 13. mars 2024 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jeg har jo kommunisert det, men da fikk beskjed om at jeg er rar og vrang. Jeg lurer ikke på hvordan jeg kan gjøre det annerledes, men en bekreftelse på at det er normale eller unormale følelser å ha. Far er på jobb så klart? Og når han kommer hjem er større søsken hjemme og krever sitt. Jeg trenger ikke nødvendigvis hushjelp heller, men kanskje storesøsken kan få oppmerksomhet eller man kan tilby å kjøpe med middag. Det burde være åpenbart at jeg ikke vil gi fra meg en baby som gråter , mens melka mi spruter og jeg forsøker få i baby mat. Anonymkode: 02482...d2f Far er på jobb og barn i barnehage eller skole antar jeg? Så hvorfor ønsker du hjelp med søsken? Når far er hjemme bidrar vel han med hus og barn? Du forventer vel ikke at besøket skal ta over husarbeid når far likevel er hjemme? Det er vel ingen som tar fra deg baby når du prøver å gi baby mat, vel? HI handlet jo om noe helt annet. Anonymkode: 79de7...7f4 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #17 Skrevet 13. mars 2024 Jeg tror du må kommunisere tydeligere selv. Har venninner som har satt mest pris på bære/bysse hjelp. Da de har klistremerkebabyer, og de selv gjerne vil ta en dusj, gjøre noe i huset, eller ta en lur. Anonymkode: 577aa...bcf 1
Flymamma Skrevet 13. mars 2024 #18 Skrevet 13. mars 2024 Jeg har definitivt foretrukket at noen har kost med baby - det er mye lettere enn at jeg begynner å forklare at det og det må gjøres, og søpleposen skal i den og den dunken, og kjøleskapet må vaskes etc 😅 jeg får gjort disse tingene relativt raskt selv og liker tilogmed å gjøre de. Får gjort en del nå som baby har fått bedre sovemønster, men vi har så mye tid sammen. Så om noen vil kose med henne en halvtime, får jeg mye annet som surrer og går i bakhodet, unna imens 🥰 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #19 Skrevet 13. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Far er på jobb og barn i barnehage eller skole antar jeg? Så hvorfor ønsker du hjelp med søsken? Når far er hjemme bidrar vel han med hus og barn? Du forventer vel ikke at besøket skal ta over husarbeid når far likevel er hjemme? Det er vel ingen som tar fra deg baby når du prøver å gi baby mat, vel? HI handlet jo om noe helt annet. Anonymkode: 79de7...7f4 Tja det kunne jo vært ålreit at noen leker med storesøsken mens far lager middag og jeg bysser baby feks. Og jo noen ville gjerne hjelpe med baby mens jeg satt litt fortvilet og forsøkte å gi mat/roe baby. Jeg forklarte selvfølgelig på en fin måte at jeg gjerne ville gi mat først. Anonymkode: 02482...d2f
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #20 Skrevet 13. mars 2024 4 hours ago, AnonymBruker said: Jeg er helt motsatt - ga bort baby med glede så jeg fikk gjort andre ting som å rydde, lage mat, og med nr 2 - være sammen med eldste alene. Jeg hadde klistremerker og synes det var deilig å få fred fra konstant kroppskontakt en stund. For meg hadde det vært mye mer stressende at besteforeldrene skulle ha begynt å rydde å vaske hjemme hos meg enn at de tok med baby på trilletur. Her trillet bestemor et par ganger i uken fra vi kom hjem fra sykehuset, for meg var de 1-3 timene alene helt himmelske. Men folk er ulike - gjør det som passer deg best og la deg presse til noe du ikke er komfortabel med. Anonymkode: 7d2f5...19d Samme her! Og de ble så tett med besteforeldre og onkler Man må finne ut hva som fungerer best for en selv! Anonymkode: 3bd3f...43a 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå