AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #1 Skrevet 12. mars 2024 Jeg er så i tvil hva jeg skal gjøre. Dette er baby nr 2 (og siste) og det føles overraskende sårt og vondt å skulle slutte å amme. Fikk ikke til ammingen like godt med første, men da føltes det ikke like vanskelig som denne gangen. Starter på jobb igjen om en måneds tid og da er babyen ca. 8,5 mnd. Hun tar flaske og spiser allerede godt med fast føde, så rent ernæringsmessig er det ikke nødvendig å fortsette ammingen. Jeg går mye vakter på 12 timer + og har rett på 2 timer ammefri hver vakt. Så jeg kan jo egentlig fortsette. Problemet er bare at baby kun vil ammes når hun skal sove. Hun sover kun 30 minutters dupper på dagtid, så pleier stort sett bare å la henne sove på puppen. Ammer som regel også en gang om natten. Når hun er våken er det bare kaving osv.. så det blir veldig vanskelig å planlegge ammefri utfra når hun skal sove da det varierer fra dag til dag når hun er trøtt bok til å sove. Av og til er hun bare våken 1,5 time før hun blir trøtt igjen, mens andre ganger kan hun være våken 4 timer😅 jeg har en jobb der dette må planlegges på forhånd, siden jeg jobber med mennesker jeg ikke bare kan gå fra. Pappaen mener jeg bør slutte å amme, fordi da kan han ta nettene og slippe å vente med gråtende, sulten og trøtt baby på dagtid. Og jeg forstår jo hva han mener, han ønsker å legge opp dagene på sin måte i permisjonen. Og baby tar flaske lite bra som puppen. Men på en måte så føler jeg at jeg "svikter" baby. Rar følelse. Det er noe med den stunden hun sover på puppen, dette får jeg aldri igjen.🥺 På en annen side hadde det vært deilig å få "kroppen for seg selv" igjen og kanskje få en baby som kan sove i vogna og få litt "pause". Jeg er så i tvil hva jeg skal gjøre. Er det egentlig fysisk mulig å ikke amme de dagene jeg er på jobb, men amme som vanlig på fridager? Hater egentlig å pumpe og får ikke ut nok. Så de gangene hun får flaske er det mme det går i. Hvordan gjorde dere det? Andre som kjente på denne "sorgen"? Anonymkode: afd3c...b1c
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #3 Skrevet 12. mars 2024 Nei. Fortsatte til hun var nesten 3 år. I starten hadde jeg ammefri, og seinere fortsatte jeg å amme om morgenen før jeg dro på jobb, når vi kom hjem fra barnehagen og før hun skulle legge seg. Så mindre etter hvert. Det siste vi sluttet med var kosepupp etter barnehagen. Anonymkode: dbefb...610
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #4 Skrevet 12. mars 2024 Så dine følelser skal ha forrang for det blir mer optimalt for far og barnet... Gjør det slutt med far så får du siste del av permisjon. Anonymkode: 82cf2...cbd
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #5 Skrevet 12. mars 2024 Jeg ammet selv om jeg begynte i jobb, men benyttet meg kun av ammefri når jeg jobbet kveld (kjørte da hjem ved leggetid, ammet, og tilbake på jobb). Gjør det som føles rett for deg og baby du! Anonymkode: 3ad15...f75
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #6 Skrevet 12. mars 2024 Ville brukt ammefri en periode. Avhengig av reisevei, dra hjem en eller to ganger. Eller begynn på jobb 2t senere / dra 2t før, evt komme en time senere og dra 1t tidligere. Prøv å amme. Vil ikke baby kan du pumpe og far kan gi senere. Baby blir gjerne raskt vant til lengre intervaller mellom amming og det naturlig vil bli en overgang. Kanskje baby også tilvenner seg Amming de tidene du er hjemme og du kan jo endre på når du trenger ammefri utifra babys behov. Men i ditt tilfelle med vakter, så er det nok lurt å gi leder noen dagers forvarsel hvis det trengs vikar. Anonymkode: d5f19...561 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #7 Skrevet 12. mars 2024 Morsmelk er best for barnet, så hvis du har melk og barnet vil ha, fortsett. Det kan være en lang om vanskelig prosess å kutte amming for barnet. Det er ikke anbefalt ta fra barnet bådet mor og pupp på én gang. Du kan søke om ammefri i starten. Her har vi fortsatt med amming til barnet var over tre år, gikk helt fint selv med arbeidsdager på 8 timer. Lykke til! Anonymkode: 97ec3...8e8 5
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #8 Skrevet 12. mars 2024 Nei, ammet fremdeles på dag og mat da jeg dro tilbake på jobb. Ammer fremdeles og nå er han over 2 år. Anonymkode: d7eb3...626
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #9 Skrevet 12. mars 2024 Ammer fortsatt nå når jeg jobber. Jeg har også 12-timers vakter. Babyen lærer seg at det ikke er pupp tilgjengelig når jeg ikke er der, og er veldig glad for puppen igjen når jeg kommer hjem😅 Anonymkode: 79fc2...120 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #10 Skrevet 12. mars 2024 Hvis babyen tar flaske like bra som pupp, hvorfor skape et problem? Anonymkode: 686ef...867 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #11 Skrevet 12. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis babyen tar flaske like bra som pupp, hvorfor skape et problem? Anonymkode: 686ef...867 Amming er ikke et problem? Det er anbefalt at man ammer til barnet er minst ett år. Anonymkode: 8a768...db5 1 3
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #12 Skrevet 12. mars 2024 Ja jeg ammer fortsatt og benytter meg fortsatt av ammefri, selv om barnet er over 1 😄 både jeg og far ser hvor viktig det er for henne, så selv ombudet er slitsomt innimellom for meg så er det verdt det. Jeg ville ha tatt ut ammefri slik som passer deg og baby/far best, også kan tidene justeres etterhvert om man ser at behovet endrer seg! Å ja, noen kvinner beholder melken fint uten pumping/amming i løpet av arbeidsdagen mens andre igjen mister melken raskt om etterspørselen blir mindre, der må du nok nesten bare prøve deg frem. Men tror det er hardt for barnet å «miste» både pupp og mor samtidig. Anonymkode: 7850a...51e
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #13 Skrevet 12. mars 2024 Jeg ammer fortsatt og benytter meg av ammefri, men sluttet å amme om nettene noen uker før permisjon. Da tok far over all legging en periode for å forberede baby. Har jobbet igjen siden mai i fjor, og ammer èn gang om morningen og èn gang før legging. Anonymkode: 11987...fb2
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #14 Skrevet 13. mars 2024 2 hours ago, AnonymBruker said: Amming er ikke et problem? Det er anbefalt at man ammer til barnet er minst ett år. Anonymkode: 8a768...db5 Det er anbefalt at barnet får morsmelk. Jeg har aldri sagt hun ikke skal amme; hun kan amme for eksempel morgen og kveld, og de kan gå over til å gi flaske ellers på natt og dag, slik at far og barn kan ha en fin permisjon sammen også. Når de har valgt at mor skal tilbake i jobb, må også faktisk mor tilpasse seg, hvis far føler det blir problematisk. Nå er det far som har permisjon og legger opp dagene deretter. Mener du virkelig far skal sitte hjemme og vente på mor med et sultent barn fra jobb hver eneste dag? Og ikke minst, man tenker faktisk ikke på hvilken skyld det skaper for mor, som hverken kan være sen eller gjøre noe annet etter jobb. Derav skaper man et problem som ikke trenger å engang være der, ved at man kan gi flaske. Anonymkode: 686ef...867 2
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #15 Skrevet 13. mars 2024 Jeg sluttet rundt 9 mnd. Baby fikk pupp på morgen, etter jobb og hadde egentlig tenkt å gi henne til kvelds. Men hun likte best tåteflaske til kvelds. Tror det er fordi det kommer mer, fortere. De andre ammingene føltes mest som kos, og etterhvert suttet hun bare litt også ville hun gjøre andre ting. Til slutt ville hun bare ikke ha mer. Nå få hun flaske før leggetid. Hun er 10 mnd nå. Vi fullammet til 6-7 mnd. Hun er kjempeglad i å spise, så hun har vært mer interessert i det. For min del syns jeg det er litt deilig å slippe å amme. Mest fordi hun begynte å bli fort distrahert, litt biting, syns det var kjedelig osv. Og jeg kan gjøre andre ting uten å måtte løpe hjem til visse tidspunkt for å amme. Skjønner jo at noen vil fortsette. Men når de er så store så klarer de seg fint med fast føde. Pappaen tok baby på natt da jeg gikk tilbake på jobb, ga flaske da hun våknet for det. Jeg syns det er fint at de får tid sammen. Anonymkode: 2f0e7...2db 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #16 Skrevet 13. mars 2024 Jeg gikk 19-timers vakter mens jeg fremdeles ammet fra barnet var ca 1 år. Ammet nesten 2 år, nattammingen kuttet vi rundt 1,5 år. Etter det morgen og kveld. Det gikk helt fint Anonymkode: e69a2...ab1 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #17 Skrevet 13. mars 2024 Jeg begynte å jobbe igjen da barnet var nesten ett år. Tok aldri ut ammefri, men amma til han var over tre år. Ammet morgen og kveld og om han våknet på natt (noen sier man ikke bør nattamme då store barn pga tennene. Men han hadde fine tenner da han var hos tannlegen, og det var lettere måte å få han til å sove igjen) og innimellom om han trengte ekstra trøst og kos. Jobber kun dagtid. Anonymkode: e2477...1e5
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #18 Skrevet 13. mars 2024 Jeg fortsatte å amme etter at jeg begynte å jobbe, men merket at produksjonen raskt gitt ned med en gang jeg begynte i jobb. Jeg tok to timer ammefri på slutten av dagen. Det passet best mtp. reisevei for meg. Puppen ble ekstra viktig etter at jeg begynte å jobbe igjen. Ammet alle tre barna i to år. Jeg synes du skal ta ammefri,på midten, på starten, på slutten, eller kutte én time i hver ende. Det som passer best. Om babyen ikke vil ha pupp, pumper du, så kan far gi melken seinere. Det gjør det også enkleren å opprettholde melkeproduksjonen. Anonymkode: 60e4d...1fc
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #19 Skrevet 13. mars 2024 Jeg fortsatte å amme en stund til, men jeg ville begynt å jobbe med funksjonen til amming allerede nå. Vend baby til å sove uten pupp og sammen med far, finn andre måter å roe baby på. Anonymkode: 160b1...160
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #20 Skrevet 13. mars 2024 Ja jeg begynte i jobb når baby var 7 mnd og fortsatte å amme til 1,5 år ca. Gikk etterhvert over til kun nattamming og når hun skulle sove uten vogna, og til slutt kun amming når hun skulle sove på kvelden. Jeg hadde en mer fleksibel jobb da, så var lettere for meg å amme selv om jeg jobbet. Det er jo andre grunner til amming enn bare at baby skal ha mat. Jeg tenker du kan amme videre så mye som er mulig og så gir far flaske resten av tiden. Da må ikke han vente med sulten baby han gir flaske når du ikke er tilgjengelig, du ammer når du er tilgjengelig. Det var sånn vi gjorde det og det funket fint. Sannsynligvis er det letteste for deg og arbeidsgiver at du tar ammefri til faste tider feks 1 time på hver ende av vakta. Anonymkode: 0164a...120
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå