Gå til innhold

Skattemelding, renter, minstefradrag og ektefeller

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg og min mann har fått delt rentene mellom oss. Det er visst en ny standard.

Jeg har minstefradrag på ca 105.000, det er maks. Han har samme.

Jeg har ikke så mye rentefradrag, eller andre fradrag. Min mann kan kanskje gå over minstefradraget om vi overfører rentene som står på meg til han.

Vil dette spille en rolle? Er det sånn at jeg får disse 105.000 i fradrag, fordi om jeg bare har 30.000 i fradragsberettigede utgifter? 
Han får sitt minstefradrag, og alt som eventuelt går utover det også? Han har høye reiseutgifter. 
Har ikke regnet så mye, ikke sikkert han går over denne 105.000 grensa så uansett. 

Jeg har i tillegg et billån, hvor jeg er eneste låntager, og jeg eier bilen. Kan dette også flyttes over på min mann?

Var ikke så lett å finne ut av det, det var så mye tekst. Det står at det ikke spiller en rolle for de aller aller fleste, kun om det er en ektefelle med svært lav inntekt, og noe om personfradrag. Aner ikke hva det er for noe. Jeg har ikke en rubrikk som heter personfradrag.

Spørsmålet koker vel bed til om det er en fordel å gå utover minstefradraget.

Så om noen har noe hjelp på dette tas det i mot med takk 😀

Anonymkode: cd8bd...096

Fortsetter under...

AnonymBruker

Minstefradraget får dere automatisk. Andre fradrag, som renter, pendlerfradrag,;fagforeningskontingent osv kommer i tillegg. Dersom du har så lav inntekt at du ikke får utnyttet fradragene, vil det lønne seg å overføre rentefradrag til mannen din. Hvis ikke, har det ingen betydning.

Anonymkode: 07b77...c2a

• Liker 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg og min mann har fått delt rentene mellom oss. Det er visst en ny standard.

Jeg har minstefradrag på ca 105.000, det er maks. Han har samme.

Jeg har ikke så mye rentefradrag, eller andre fradrag. Min mann kan kanskje gå over minstefradraget om vi overfører rentene som står på meg til han.

Vil dette spille en rolle? Er det sånn at jeg får disse 105.000 i fradrag, fordi om jeg bare har 30.000 i fradragsberettigede utgifter? 
Han får sitt minstefradrag, og alt som eventuelt går utover det også? Han har høye reiseutgifter. 
Har ikke regnet så mye, ikke sikkert han går over denne 105.000 grensa så uansett. 

Jeg har i tillegg et billån, hvor jeg er eneste låntager, og jeg eier bilen. Kan dette også flyttes over på min mann?

Var ikke så lett å finne ut av det, det var så mye tekst. Det står at det ikke spiller en rolle for de aller aller fleste, kun om det er en ektefelle med svært lav inntekt, og noe om personfradrag. Aner ikke hva det er for noe. Jeg har ikke en rubrikk som heter personfradrag.

Spørsmålet koker vel bed til om det er en fordel å gå utover minstefradraget.

Så om noen har noe hjelp på dette tas det i mot med takk 😀

Man får enten sine fradragsberettigede utgifter eller så får man minstefradraget. Du velger selvsagt det som er mest lønnsomt.

Du kan ikke flytte billånet over på han.

Er det han som presser deg til å overføre de rentene fra lånet over på seg? Det er dårlig deal for deg.

Anonymkode: 47a24...37d

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Man får enten sine fradragsberettigede utgifter eller så får man minstefradraget. Du velger selvsagt det som er mest lønnsomt.

Du kan ikke flytte billånet over på han.

Er det han som presser deg til å overføre de rentene fra lånet over på seg? Det er dårlig deal for deg.

Renter inngår ikke i minstefradraget.

Anonymkode: ba29f...ae0

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Renter inngår ikke i minstefradraget.

Du la merke til at jeg ikke nevnte rentefradraget i mitt svar om minstefradraget...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du la merke til at jeg ikke nevnte rentefradraget i mitt svar om minstefradraget...

Men det er jo rentene ts spør om.

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men det er jo rentene ts spør om.

Hun snakker også om fradragsberettigede utgifter og minstefradrag, altså fradrag som mannen kan få i forbindelse med arbeidssammenheng som er muligens større enn minstefradraget...

AnonymBruker

De færreste lønnsmottakere har fradragsberettigede utgifter som overstiger minstefradraget. Rentefradrag, ev. fradrag for reise til/fra jobb, fagforeningskontingent, gaver til ideelle organisasjoner, foreldrefradrag osv. kommer i tillegg til minstefradraget. Anbefaler denne: https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/fradragsveilederen/

Anonymkode: dd805...efd

• Liker 2
AnonymBruker

Da endrer vi ingenting. Så lenge totalen blir den samme. 
Han har litt reiseutgifter, men ikke nær hundretusen i alle fall, så om ikke boliglånsrentene har noe å si i den forbindelse så uansett er det ikke aktuelt for oss. Hoveddelen er renter, vi betaler 60.000 i året i renter.

Fikk et spørsmål til her, om det kan spille en rolle i forhold til den totale inntekten. Han tjener nesten 700.000, kan inntekten hans presses ned under toppskatten til Støre? Om han får alle rentene på seg, i tillegg til reiseutgiftene? Tviler på det vil bikke Støre sin grense, er ikke det ca 600k? 

Han presser meg ikke til noe som helst. Han tjener mer enn meg, og vi har felles lønnskonto, og felles brukskonto. Av får felles inntekt betaler vi alle regningene våre, inkludert mitt billån, og studielån når jeg hadde det. Vi er temmelig samkjørte når det kommer til økonomi. Bare at han er enda mer kunnskapsløs når det kommer til dette med skatt. 
Heldigvis står det at vi begge får bra igjen på skatten i år 😀

Vi har egentlig grei økonomi, men synest det er mye som går i renter, uten at jeg vil påstå det knekker oss. 

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Da endrer vi ingenting. Så lenge totalen blir den samme. 
Han har litt reiseutgifter, men ikke nær hundretusen i alle fall, så om ikke boliglånsrentene har noe å si i den forbindelse så uansett er det ikke aktuelt for oss. Hoveddelen er renter, vi betaler 60.000 i året i renter.

Fikk et spørsmål til her, om det kan spille en rolle i forhold til den totale inntekten. Han tjener nesten 700.000, kan inntekten hans presses ned under toppskatten til Støre? Om han får alle rentene på seg, i tillegg til reiseutgiftene? Tviler på det vil bikke Støre sin grense, er ikke det ca 600k? 

Han presser meg ikke til noe som helst. Han tjener mer enn meg, og vi har felles lønnskonto, og felles brukskonto. Av får felles inntekt betaler vi alle regningene våre, inkludert mitt billån, og studielån når jeg hadde det. Vi er temmelig samkjørte når det kommer til økonomi. Bare at han er enda mer kunnskapsløs når det kommer til dette med skatt. 
Heldigvis står det at vi begge får bra igjen på skatten i år 😀

Vi har egentlig grei økonomi, men synest det er mye som går i renter, uten at jeg vil påstå det knekker oss. 

Din manns personinntekt vil ikke påvirkes av rentefradraget. kun hans alminnelige inntekt. dette er to forskjellige størrelser. Personinntekten er den inntekten som brukes til å beregne trinnskatt(det du kaller toppskatt). 

Rentefradraget vil i effekt bli 22% uansett hvem av dere det settes på. 

De eneste tilfellene hvor det er fordel å sette rentefradrag på den som tjener mest er hvis den ene har så lav inntekt at man ikke betaler skatt på alminnelig inntekt. Dette gjelder i hovedsak minstepensjonister og folk som er hjemmeværende med barn uten foreldrepenger.   

Merk det er mulig å betale trygdeavgift/trinnskatt og ikke alminnelig inntekt, (f.eks alle som tjener under 163 400 kr i 2024 så vil all skatt de betaler bare være trygdeavgift. (de har med andre ord ikke noe nytte av rentefradrag) 

For 2024 (ditt eksempel er sikkert 2023, men jeg fant 2024 tall på google så jeg bruker dem) så er personfradraget 88250 og minstefradraget er 104450 (for folk med minst 227 000 i inntekt, som altså gjelder de fleste vanlige lønnsmottakere) 

Hvis vi antar at en person har 250 000 i lønn, og ingen andre fradrag enn personfradrag (automatisk alle personer) og  minstefradrag(automatisk alle med lønn). denne personen har da en alminnelig inntekt på 250 000- 104 450 - 88250 = 57300.  

Hvis denne personen da er gift med en annen, og sammen så har de betalt 120 000 i renter. hvis de da deler rentene 50/50 så vil alminnelig inntekt til personen bli 250 000 - 104 450 - 60 000 - 85 550 = 0, men merk at personfradraget har blitt redusert med 2700 kr, Personfradraget kan nemlig ikke bidra til at inntekt blir negativ.  så med andre ord så taper et ekteparet i dette eksempelet 2700 kr i skattefradrag, altså 22%*2700 = 594 kr på å ikke fordele rentene på en bedre måte.

Når begge ektefeller har en tilnærmet normal jobb er det som regel ingen vits i tenke på hvem som får rentefradraget. 

Jeg vet at enkelte fordeler renter og kapitalinntekter med alle inntekter som kan fordeles på den ene, og alle utgifter som kan fordeles på den andre, fordi den ene personen ønsker å komme i avisa blant de med høyest inntekt i kommunen. (de tjener godt i utgangspunktet, men hvis de hadde delt alle inntekter og kostnader 50/50 så ville nok ingen av dem tjent godt nok til å komme på topplista)

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...