Gå til innhold

Når tar du med barnet til legen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva er terskelen for deg når du oppsøker lege? Hvordan evaluerer du barnet, lengde på sykdom og hvilke symptomer er tilstede når du tenker at du må ringe til legen? Har inntrykk av at dette varierer veldig, fra de som drar ved et lite host, til de med et par dager vanlig feber, til de som aldri drar til legen.

Bare litt nysgjerrig nå som vi har fått et barnehagebarn som blir mer sykt enn før, og hva andre vurderer som riktig for seg :) 

Anonymkode: 046df...5b0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Svaret er nok aldri. Forkjølelse og influensa, ikke noe legen kan gjøre. Ingen av dem har vært så plaget av bihule- eller ørebetennelse eller andre infeksjoner at antibiotika. Barna har ellers vært friske. Eldste jenta var nettopp hos fastlegen for prevensjonsveiledning og p-piller, og dette var første møte med fastlegen. 

Anonymkode: 0aff1...3af

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Ved vedvarende nedsatt almenntilstand tar man kontakt, og ved vedvarende høy feber. Dehydrering pga feks hyppig oppkast.

Jeg har ikke løpt ned legekontoret og har en generell høy terskel for å kontakte lege. Kroppen klarer å fikse veldig mye selv. Men har tatt kontakt når det har vært:

- Ved mistanke om brudd (som det var)

- Og blodig diare med hyppig tømming over dager (been there done that). Her var det avgjørende at jeg hadde tatt bilder av hva som kom i doskåla, for legene bare 'det er sikkert bare hemorider'. Men da de såg bildene gikk de fort bort fra den teorien, vi kvinner er jo bare hysteriske skal vite... (det var en 'skikkelig sykdom' som krevde medisinering og mere til)

- ringte legevakt etter ett fall med landing på hodet, etter at jeg hadde sjekket at der ikke var mistanke om brudd.

Anonymkode: b415a...a4a

• Liker 3
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi tok kontakt med lege ved feber mer en 3 dager. Eller hvis barnet var veldig utilpass og veldig slapt. Store smerter. Her fikk vi og øre,nese og halsbrann,  så der fikk vi beskjed at ved smerter mer en 3 dager skulle vi ta kontakt..

Fikk lavere terskel da barne fikk epilepsi 3.5år gammel. Siden vi da skulle ha lav terskel i forhold til feber

Anonymkode: dee5b...94b

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Er jeg bekymret/usikker så ringer jeg for å rådføre meg med legekontor/legevakt.

Anonymkode: 9df6e...07c

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dro til legen da toåringen vår var tre måneder gammel fordi han hadde feber. Da testet vi alle positivt for corona, men hadde veldig mildt forløp. Han har ikke vært hos legen siden, men vi har ringt noen ganger til legevakta på kveldstid for vurdering ved utslett og plutselig feber og dårlig form.

Anonymkode: 2dacb...2b1

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke vært til lege ennå fordi min kun har hatt vanlig forkjølelse uten følgesykdommer. Hun hadde øyekatarr en gang da, og da ringte jeg legekontoret fordi jeg var i tvil, men det gikk over.  Jeg tenker meg ørebetennelse, halsbetennelse, langvarig feber,  der det kan være behov for antibiotika? 

Anonymkode: c9fde...f45

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har ikke noen spesielt lav terskel her. Vi har en som har gått i bhg i fire måneder. Har tatt han til lege en gang for svært langvarig hoste (mer enn 4 uker) som fratok han og oss søvn i stor utstrekning, og en gang for et utslett som trengte en salve på resept. Dette er all legebesøk vi har hatt etter fødsel (helsestasjon kommer i tillegg). Barnet har vært kontinuerlig forkjøla siden oppstart i bhg og har hatt en runde med omgangssyke, men det har ikke vært noe som har krevd legetilsyn. 

Anonymkode: 45ed9...c91

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Feber og dårlig allmenntilstand i 4 dager pluss. 
har også gått et par ganger med sønnen min pga langvarig klage fra hans side med smerter på samme sted uten grunn. 

ellers noen kontroller pga eksem

Anonymkode: bc908...012

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Barn på 11: 

- Vært hos lege når det har vært sår som måtte sys. 

- Med lengre perioder med klaging på magevondt/ hodevondt 

- Ved dehydrering etter flere dager med oppkast/ diare 

Barn 7 år:

Ved ørebetennelser (ørebarn og må til lege når det oppstår)

- Når vi foreldre i dialog med bhg konkluderte med behov for en utredning hos spesialisthelsetjenesten. 

Kan jeg slippe å ringe lege er det fint, men om barnet har behov for legetilsyn tar jeg kontakt. 

Anonymkode: 8626e...2e9

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar alle sammen! Det hjelper å se hva andre tenker, selv om jeg vet at det vil variere. Da tror jeg at jeg skal kontakte legen i morgen for å høre om vi kan få en time. Hatt feber i 5 dager som har svingt, også allmenntilstanden. Vi trodde vi var ferdig igår, for feberen gikk ned og barnet ble litt mer seg selv igjen, men den ble plutselig høy (39+) igjen idag midt på dagen. Paracett får feberen ned, men jeg begynner mistenke det er annet enn vanlig sykdom - vi har allerede hatt det og høy feber tidligere, men det har gitt seg etter et par dager. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Lav terskel for å kontakte lege. Har 3 barn, og vært gjennom hjernehinnebetennelse, nyresvikt etter infeksjon og sepsis. Drar heller en gang for mye enn en gang for lite.

Anonymkode: 34f57...1bf

• Hjerte 5
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke noen veldig fast grense utover at vi selvfølgelig tar med barnet til legen ved høy feber som ikke går ned med febernedsettende, utslett som ikke består glass-testen o.l. Barnet har vært lite hos lege for vanlig sykdom, men er usikker på om barnet har vært lite skikkelig-syk eller om vi har en høyere terskel enn de rundt oss? 😅 Bortsett fra ved øyekatarr. Da er vi av de som "flyr" til legen. Barnet er født med en skade på øynene som blant annet gjør at det har lett for å få veldig høyt trykk i øynene når det har øyekatarr, så det er egentlig trykket vi drar til legen for og ikke øyekatarren. Fastlegen er heldigvis flink til å kjenne om øyet er hardt med fingrene.

Anonymkode: ede43...03c

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Eg har lav terskel. Minsten hadde nett øyrebetennelse og fekk faktisk antibiotika. 

Største har vore innlagt på sykehus for diverse ting fleire gonger, blant anna RS virus og andre møkkavirus.

Anonymkode: 4eddb...e0d

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke ved noen helt fastsatte symptomer, men mer hvis vi blir bekymret og/eller tror at legen kan hjelpe med noe som er skikkelig plagsomt. 

Begge barna har hatt perioder med feber til og fra de siste årene, og da har allmenntilstand og andre symptomer vært avgjørende. Det ene barnet har vært hos legen noen ganger pga. ørebetennelser som ikke går over av seg selv. Hun har også vært på hastetime hos legen en gang pga. luftveisinfeksjon med tung og rask pust, og ble sendt videre til sykehuset. Det andre barnet var hos legen en gang hvor hun hadde feber som kom og gikk, og vi visste at det gikk skarlagensfeber i barnehagen. Det viste seg at det hadde hun. Og en liten stund senere var det første barnet også hos legen for å få antibiotika mot skarlagensfeber. 

Anonymkode: 66d02...6c1

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hva er terskelen for deg når du oppsøker lege? Hvordan evaluerer du barnet, lengde på sykdom og hvilke symptomer er tilstede når du tenker at du må ringe til legen? Har inntrykk av at dette varierer veldig, fra de som drar ved et lite host, til de med et par dager vanlig feber, til de som aldri drar til legen.

Bare litt nysgjerrig nå som vi har fått et barnehagebarn som blir mer sykt enn før, og hva andre vurderer som riktig for seg :) 

Kun ved sykdom jeg mistenker og antar ikke vil gå over av seg selv som trenger behandling eller ved langvarig høy feber - mer enn 5 dager. 

Kanskje 1 gang i året etter vi fjernet mandler og polypper. 

Anonymkode: 3ba43...4ef

• Liker 2
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Etter barnehagestart(to barn): Har ringt legevakt for råd ved feber over 40, vært hos fastlege med mistanke om kuldeastma, feber i nesten ei uke,  sprukket trommehinne, kraftig øyekatarr. 
Så lenge barnet bare er «normalt syk» og det går over innen rimelig tid ser jeg ikke behovet for dra til legen. Husker ikke nøyaktig, men anbefaler vel å kontakte lege ved feber i mer enn 4 dager eller noe sånt? Kortere hvis det er behov for å gi Paracet. 

Anonymkode: 4765f...130

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Sånne foreldre hadde dessverre jeg også. At det tok av deres tid å kjøre meg til legen, og sitte der og vente til jeg er ferdig der. 

Selv når broren min fikk blindtarmsbetennelse, og kastet opp på gulvet midt på natten, så var det et irritasjonsmoment for dem å få meg til sykehus. Samme når jeg hadde urinveisinfeksjon som ikke gikk over etter nærmere to uker. Det aller viktigste for DEM var jo selvfølgelig at det var noe forbanna herk å komme seg til legen. 

Og man var mest sannsynlig bare en sutrekopp som fant på ting for å slippe å gå på skolen...  

Anonymkode: a0348...75d

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Høy terskel, helsepersonell selv, så er sikkert derfor. 😂

Men det skal være noe synlig ben utenfor kroppen eller pulserende blod. Neida, eller jo nesten, men dersom almenntilstanden blir veldig dårlig, veldig slapp og evnt lite kontaktbar så ville jeg også ringt da. Men det skal veldig mye til. De to minste har aldri vært hos legen.
Eldste var noen ganger som liten fordi hun var prematur og slet litt med astma, pusteproblemer er jo ugreit. Og andremann var en gang pga hevelse i et kne som ikke gikk over og ungen nektet å gå på benet. 

Anonymkode: cf538...b8c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Høy terskel, helsepersonell selv, så er sikkert derfor. 😂

Men det skal være noe synlig ben utenfor kroppen eller pulserende blod. Neida, eller jo nesten, men dersom almenntilstanden blir veldig dårlig, veldig slapp og evnt lite kontaktbar så ville jeg også ringt da. Men det skal veldig mye til. De to minste har aldri vært hos legen.
Eldste var noen ganger som liten fordi hun var prematur og slet litt med astma, pusteproblemer er jo ugreit. Og andremann var en gang pga hevelse i et kne som ikke gikk over og ungen nektet å gå på benet. 

Anonymkode: cf538...b8c

Som helsepersonell burde du vel heller hatt lav terskel ? Er sykepleier selv, vært gjennom alvorlig sykdom med egne barn, og har erfaring via jobben om hvor fort det kan gå, og bli et fatalt utfall. Har opplevd flere ganger foreldre som skulle ha kontaktet lege for lengst, men velger å se an, og barnet blir innlagt hos oss, som i mange tilfeller kunne vært unngått.

Anonymkode: 34f57...1bf

• Hjerte 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...