AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #1 Skrevet 12. mars 2024 Jeg har de siste ukene fått masse små prikker i huden både på armer og ben! Det er mange, og de er bittesmå (knappenålshode). Livredd for leukemi. Har også økt trøtthet og slapphet og frykter det verste. Det et altså de bittesmå prikkene på bildet og ikke føflekkene! Anonymkode: 0c4ac...75f
svartkatt Skrevet 12. mars 2024 #2 Skrevet 12. mars 2024 De er veldig mye mindre enn knappenålshoder.. for jeg vet ikke om jeg ser hva du snakker om. Ser noe som kan se ut som avkutta hår. 🤷🤷
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #3 Skrevet 12. mars 2024 svartkatt skrev (1 minutt siden): De er veldig mye mindre enn knappenålshoder.. for jeg vet ikke om jeg ser hva du snakker om. Ser noe som kan se ut som avkutta hår. 🤷🤷 Dette er på lår og armer der jeg ikke shaver! Ja, de er veldig små, men store nok til at jeg ser dem. TS Anonymkode: 0c4ac...75f
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #5 Skrevet 12. mars 2024 Fluemøkk. Vask deg. Anonymkode: de7e7...6b6
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #6 Skrevet 12. mars 2024 Kirsebær flekker Helt vanlig og helt ufarlig Anonymkode: e1024...f6f 2
ynga92 Skrevet 12. mars 2024 #7 Skrevet 12. mars 2024 (endret) AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Kirsebær flekker Helt vanlig og helt ufarlig Anonymkode: e1024...f6f Så mange? Totalt så er det sikkert 200stk TS Endret 12. mars 2024 av ynga92
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #8 Skrevet 12. mars 2024 ynga92 skrev (22 minutter siden): Så mange? Totalt så er det sikkert 200stk TS Ja man får flere og flere med alderen. Jeg er 23 og har mange hundre Anonymkode: e1024...f6f 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #9 Skrevet 12. mars 2024 Så nesten ut som hudormer/skitne porer 😅 men gå til lege hvis du er bekymret 🥰 Anonymkode: 465d9...8b2
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #11 Skrevet 12. mars 2024 Hadde tatt en tur til legen. Ser ut som petekkier. Sannsynligvis ikkeno farlig likevel, men få det sjekket. Jeg får også petekkier innimellom og har blitt sjekket av lege. De finner ikkenoe farlig heldigvis, men bedre å sjekke for sikkerhetsskyld. Anonymkode: e7b24...c89 1
mortiltresøtesmå Skrevet 17. mars 2024 #12 Skrevet 17. mars 2024 Slik så beinet til jenta mi (12 år) ut da vi dro til legen i sommer. Hun hadde petekkier på begge beina og litt på ryggen. Det kom også plutselig på øreflippene iløpet av et par timer. Det ser ut som at de er litt større enn de du har. Hos jenta mi var det dessverre leukemi, men hun hadde mange andre symptomer også, som blåmerker, sliten, vondt i lårene, bittelitt neseblod. Det er alltid lurt å sjekke om man opplever nye symptomer. Mest sannsynlig er det ikke leukemi, men det kan også være andre ting som fører til lave blodplateverdier. Hos oss ble det bekreftet av blodprøven som viste tydelige tegn på leukemi. Lykke til. 1 7
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #13 Skrevet 17. mars 2024 AnonymBruker skrev (På 12.3.2024 den 16.18): Jeg har de siste ukene fått masse små prikker i huden både på armer og ben! Det er mange, og de er bittesmå (knappenålshode). Livredd for leukemi. Har også økt trøtthet og slapphet og frykter det verste. Det et altså de bittesmå prikkene på bildet og ikke føflekkene! Anonymkode: 0c4ac...75f Har du merket noe til økt håravfall fra hodet? Anonymkode: edbde...89e
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2024 #14 Skrevet 17. mars 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Har du merket noe til økt håravfall fra hodet? Anonymkode: edbde...89e Jeg er ikke TS, men ble nysgjerrig når du spurte om det. Hva om man har disse prikkene og har håravfall? Mine ligner mer på bildene av AB sin datter, og i tillegg har jeg voldsomt med håravfall fra alle stedet man kan ha hår omtrent. Har tenkt til å gå til legen etter hvert. Tviler på at det er noe alvorlig, men merkelig er det. Anonymkode: 05b54...7ef
Gjest Humlemor Skrevet 17. mars 2024 #15 Skrevet 17. mars 2024 Hmm... vanskelig å si. Men hvis du er bekymret så burde du gå til en hudlege å få det undersøkt
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2024 #16 Skrevet 18. mars 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg er ikke TS, men ble nysgjerrig når du spurte om det. Hva om man har disse prikkene og har håravfall? Mine ligner mer på bildene av AB sin datter, og i tillegg har jeg voldsomt med håravfall fra alle stedet man kan ha hår omtrent. Har tenkt til å gå til legen etter hvert. Tviler på at det er noe alvorlig, men merkelig er det. Anonymkode: 05b54...7ef Hva om prikkene er restene av hår som har knekt og falt av, tenkte jeg da jeg så bildene. At prikken er enden av håret som står igjen nedi hårsekken, for å si det sånn. Hvis håret har knekt av ved rota og ikke vokser ut igjen, er det i såfall fordi cellene som produserer hår nedi hårsekkene har sluttet å virke. Hvis det er tilfelle, vil vedkommende også merke problemet som håravfall oppå hodet, så da spurte jeg om det. Hvis du har håravfall over hele kroppen, kan vi kanskje si at du har problemer med å produsere hår? Og hår produseres av noen celler som normalt lever nedi hårsekkene. Store Norske Leksikon forklarer produksjon av hår slik: "Hår er trådformede hudstrukturer som hovedsakelig består av en spesiell form for keratin som dannes ved celledeling og forhorning av cellene i den nedre del av hårsekken (hårfollikkelen). I prinsippet forekommer hår i alle områdene på huden, med unntak av håndflater og fotsåler." https://sml.snl.no/hår Hår produseres altså ved celledeling, av celler nede i hårsekkene. Når diise cellene ikke får til å formere seg (som skjer ved celledeling), vil det ikke bli produsert mer hår. Problemet starter ved at kvaliteten på håret som produseres blir dårligere. Håret som produseres blir matt og glansløst, ser tørt og slitt ut og knekker lett. Når celledelingen i hårsekkene slår seg helt av, kan hår knekke av ved rota og det eneste du ser til håret, er en svart prikk i huden. Siden håret ikke vokser, blir prikken stående. Anonymkode: edbde...89e
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2024 #17 Skrevet 18. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva om prikkene er restene av hår som har knekt og falt av, tenkte jeg da jeg så bildene. At prikken er enden av håret som står igjen nedi hårsekken, for å si det sånn. Hvis håret har knekt av ved rota og ikke vokser ut igjen, er det i såfall fordi cellene som produserer hår nedi hårsekkene har sluttet å virke. Hvis det er tilfelle, vil vedkommende også merke problemet som håravfall oppå hodet, så da spurte jeg om det. Hvis du har håravfall over hele kroppen, kan vi kanskje si at du har problemer med å produsere hår? Og hår produseres av noen celler som normalt lever nedi hårsekkene. Store Norske Leksikon forklarer produksjon av hår slik: "Hår er trådformede hudstrukturer som hovedsakelig består av en spesiell form for keratin som dannes ved celledeling og forhorning av cellene i den nedre del av hårsekken (hårfollikkelen). I prinsippet forekommer hår i alle områdene på huden, med unntak av håndflater og fotsåler." https://sml.snl.no/hår Hår produseres altså ved celledeling, av celler nede i hårsekkene. Når diise cellene ikke får til å formere seg (som skjer ved celledeling), vil det ikke bli produsert mer hår. Problemet starter ved at kvaliteten på håret som produseres blir dårligere. Håret som produseres blir matt og glansløst, ser tørt og slitt ut og knekker lett. Når celledelingen i hårsekkene slår seg helt av, kan hår knekke av ved rota og det eneste du ser til håret, er en svart prikk i huden. Siden håret ikke vokser, blir prikken stående. Anonymkode: edbde...89e Ahaaa. Da skjønner jeg. Er enig i det du sier, for prikkene til ts er mer "brunaktige". Altså, de ser mer ut som porer enn petekkier. Håret mitt faller av, men knekker ikke av. Altså, når jeg dusjer står jeg igjen med en solid mengde med hår i hendene f.eks. Eller om jeg har noe på øyevippene som jeg skal fjerne og tar øyevippene (med lett berøring) mellom to fingre, så sitter jeg igjen med x antall øyevipper mellom fingrene. Men det trenger uansett ikke å være relevant. Og det var ikke meningen å blande meg så mye inn i tråden til TS, men takk for svar uansett 🙂 Anonymkode: 05b54...7ef 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2024 #18 Skrevet 18. mars 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Ahaaa. Da skjønner jeg. Er enig i det du sier, for prikkene til ts er mer "brunaktige". Altså, de ser mer ut som porer enn petekkier. Håret mitt faller av, men knekker ikke av. Altså, når jeg dusjer står jeg igjen med en solid mengde med hår i hendene f.eks. Eller om jeg har noe på øyevippene som jeg skal fjerne og tar øyevippene (med lett berøring) mellom to fingre, så sitter jeg igjen med x antall øyevipper mellom fingrene. Men det trenger uansett ikke å være relevant. Og det var ikke meningen å blande meg så mye inn i tråden til TS, men takk for svar uansett 🙂 Anonymkode: 05b54...7ef Har du prøvd å finne ut hva som kan være årsaken til at cellene som produserer hår slutter å virke? En skulle jo tro at det kanskje var et interessant spørsmål når hårene faller av, men det ser ikke sånn ut, pussig nok. Anonymkode: edbde...89e
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2024 #19 Skrevet 18. mars 2024 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Har du prøvd å finne ut hva som kan være årsaken til at cellene som produserer hår slutter å virke? En skulle jo tro at det kanskje var et interessant spørsmål når hårene faller av, men det ser ikke sånn ut, pussig nok. Anonymkode: edbde...89e Nei, jeg har ikke det enda. Men jeg skal få bestilt meg en legetime etter hvert, så tar jeg det derfra. Tusen takk igjen for svar 🙂 Anonymkode: 05b54...7ef
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2024 #20 Skrevet 18. mars 2024 Jeg har økt håravfall på hodet, og har tidligere slitt med d-vitamin mangel. Tar tilskudd nå. Har legetime for noe annet imorgen, så skal spørre om prikkene da. Prikkene er kun på lårene og armene (og et par på magen), men ikke fått noen på leggene som jeg har sett. De fleste prikkene er minimalistiske, og da jeg skulle vise dem til noen andre så dem de nesten ikke. Veldig redd for leukemi, men har ikke mye blåmerker. Vært sliten, men ble bedre etter tilskudd av d-vitamin. -TS Anonymkode: 0c4ac...75f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå