Gå til innhold

Ikke økt lånet siden vi kjøpte hus for 12 år siden, banken sier nei og mener vi går 110000 i minus årlig

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Svaret er jo enkelt, selg bilen og kjøp en bruktbil for 40.000. Problem løst

Anonymkode: c1807...127

• Liker 15
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hva har dere i restgjeld på boligen? 
Hvor mye er studielånene deres på?

Er billånet på 500 000,-?

Anonymkode: 96064...ab5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.3.2024 den 17.11):

Må legge til at levekonstnadene teller også med, så om de mener dere har for lite i inntekt i forhold til alt så får dere ikke lån. 

Har du mulighet til å gå opp i 100 selv om dere har barn? Evt må dere vente litt med å pusse opp til dere har mindre lån. 

Anonymkode: f617c...7e0

Selvfølgelig. 

Endret av Andrine&
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For 12 år siden var billån, studielån, forbrukslån osv med i totalsummen man kunne låne. Jeg kjøpte leilighet da, og husker at banken spurte om jeg hadde flere lån (men de kunne vel ikke sjekke om jeg løy til dem, gjeldsregister kom senere). 

Anonymkode: 4ed62...edc

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det ikke nok? Har bare et billån.

Vi vet vel selv hva som er nok og at vi kan spare 10 000 i mnd. Vet om mange som tjener mindre.....

Anonymkode: 2a92f...71e

Hvorfor i alle dager har dere billån når dere klarer å spare 10 000 i måneden? 

Anonymkode: 4499b...3f8

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Andrine& skrev (10 minutter siden):

Selvfølgelig. Men tidligere var det kun huslån som var med i *5. Nå skal all gjeld inn der, har folk feks dyr bil blir det vanskelig. Tidligere var billånet utenom. 

Når var dette? I hele mitt voksne liv (jeg er 42) så har det vært regnet med all gjeld

Anonymkode: e07fe...9bc

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Svaret er enkelt: Puss opp selv. Alt blir billigere og ofte bedre enn "håndverkertjenster". FInnes tusenvis av videoer og bøker i emner.

Anonymkode: 27deb...5b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fordi vi ikke har spart 500 000 for en bil!

Man trenger ikke en bil til 500.000. Man kan få en veldig bra bil til max halve prisen av det. Det er ikke rart at dere ikke får mer lån når dere har så høyt billån. 

Anonymkode: 86776...b33

• Liker 11
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvirdan tjener dere så lite hvis dere har studert så mye ? 🤔

Anonymkode: 8b281...4b3

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Når var dette? I hele mitt voksne liv (jeg er 42) så har det vært regnet med all gjeld

Anonymkode: e07fe...9bc

Åå da har jeg misforstått…. Det gjelder ved opptak av billån det jeg tenker på nå, beklager! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dere har billån på 500 000 og 0 oppspart selv om dere "kan spare 10 000 i mnd"? 

Hvorfor har dere ikke spart disse pengene, eller betalt ned ekstra på billånet?

Å bruke 500 000 på en bil er jo uansett sinnsykt.

Vi har mye høyere lønn enn dere, og masse sparepenger og kjøpte "ny" bil i fjor og gikk da for en 3 år gammel bil til 340 000, som vi betalte kontant.

Anonymkode: 991c8...01e

• Liker 11
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dere får nok ikke mer i lån fordi dere har barn, bil og at banken må ta høyde for at renta kan gå opp 3 prosentpoeng på allerede høy rente. Spar de 10 000kr hver måned og evt. heller forespør mer lån til oppussing når renta går ned.

Jeg skulle bytte bank, og ene banken kunne knapt gi meg lån fordi de måtte regne med de ekstra rentepoengene. Det til tross for at jeg har god lønn og har gått opp en del siden jeg tok opp lånet for litt over to år siden. I gamle banken hadde jeg rammelån med nesten 200k ledig. Det er dessverre sånn.

Anonymkode: 85bfb...40e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvirdan tjener dere så lite hvis dere har studert så mye ? 🤔

Anonymkode: 8b281...4b3

Tjener nok en million, men han er ferdig utdannet og jeg jobber åtti prosent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 hours ago, AnonymBruker said:

Dere har billån på 500 000 og 0 oppspart selv om dere "kan spare 10 000 i mnd"? 

Hvorfor har dere ikke spart disse pengene, eller betalt ned ekstra på billånet?

Å bruke 500 000 på en bil er jo uansett sinnsykt.

Vi har mye høyere lønn enn dere, og masse sparepenger og kjøpte "ny" bil i fjor og gikk da for en 3 år gammel bil til 340 000, som vi betalte kontant.

Anonymkode: 991c8...01e

Mulig det er "sinnsykt", men dessverre tvinges vi til det om de planlegger å forby "fossilbiler" eller 3-doble bompenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Mulig det er "sinnsykt", men dessverre tvinges vi til det om de planlegger å forby "fossilbiler" eller 3-doble bompenger.

Det finnes vel elbiler som er billigere enn 500.000?

Anonymkode: 4c1bf...fdf

• Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Fordi vi planla å pusse opp nå, og tenkte dette ikke ville være et problem. Vi trodde man kunne låne 5 x inntekt, vi er langt under det.

Nei, man kan ikke det. Det er en max grense, ikke en veiledning. Dere har lav inntekt og barn og dette spiser opp betjeningsevnen.

Den viktigste grunnen til at dere ikke får mer lån er barna, og selvfølgelig renten. Renten er høy og testes med 3%. Det er ikke overraskende at dere ikke får mer lån. Dette utgjør svært store summer i regnestykket.

Om dere mener dere kan spare 120 000 kr i året men likevel ikke har penger til å pusse opp for skarve 150 000 kr så er det en stor varseltrekant i seg selv.

Anonymkode: 46190...fc9

• Liker 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Fordi vi ikke har spart 500 000 for en bil!

Dere har kjøpt en bil til 500k? Er det en spøk? Du forstår ikke at dere ikke får lån nå med lave lønninger når dere siden sist har fått 2 barn og har tatt opp billån på EN HALV MILL...?

• Liker 10
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
TBergh skrev (3 timer siden):

Hei.

Hvis dere ikke allerede gjør dette så begynn å føre budsjett og regnskap. Dette vil vise en ny långiver at dere har kontroll over økonomien.

Budsjettet og regnskapet bør være ført over noen år.

I tillegg vil også betalingshistorikken på de lånene dere allerede har, tale for seg selv.

Med vennlig hilsen

TBergh

Vås. Du kommer med gammel og utdatert informasjon som alltid. Finansrådgivere har frarådningsplikt på lån i 2024, om regnestykket går i minus med så mye per år så har ikke bankene lov til å innvilge lån. 

Det er også komisk at du foreslår dette når TS ikke engang har 150 000 kr oppspart, hun har jo allerede bevist at hun ikke kan prioritere disse pengene. Når man eier hus og har barn og bil burde det være et minimum tilgjengelig på en bufferkonto.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei, man kan ikke det. Det er en max grense, ikke en veiledning. Dere har lav inntekt og barn og dette spiser opp betjeningsevnen.

Den viktigste grunnen til at dere ikke får mer lån er barna, og selvfølgelig renten. Renten er høy og testes med 3%. Det er ikke overraskende at dere ikke får mer lån. Dette utgjør svært store summer i regnestykket.

Om dere mener dere kan spare 120 000 kr i året men likevel ikke har penger til å pusse opp for skarve 150 000 kr så er det en stor varseltrekant i seg selv.

🤪 javel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...