AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #41 Skrevet 12. mars 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hva gjør dere andre mtp telefon og smartklokker til barn i småskolen? Jenta vår vil bare ha telefon og ønsker seg en rosa en, denne her https://www.elkjop.no/product/mobil-nettbrett-og-smartklokker/mobiltelefon/nokia-2660-flip-mobiltelefon-rosa/633139. Er det innafor med en slik en eller må man på død og liv ha slik klokke telefon i dag? Vi har ikke behov for å tracke ungen liksom. Anonymkode: 3c0da...feb Smartklokke er jo bare tull… vi gikk for telefon Anonymkode: a9754...dae
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #42 Skrevet 12. mars 2024 jegerrinne skrev (4 timer siden): Tenker og en slik tlf kan være en helt grei start tlf. Og nå som det og har blitt regler om tlf i skolen. Må da dette være bedre en en klokke som da må tas av armen når skoledagen starter og settes på ved skoleslutt Den telefonen er grei frem til første ungen får iPhone så kommer ts sin datter til å legge igjen trykketelefonen sin hjemme. Bare å gå for iPhone første som sist Anonymkode: a9754...dae
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #43 Skrevet 12. mars 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Men altså hva i alle dager skal ungen med en telefon for å kun bruke HJEMME? En telefon som man ikke kan gjøre noe med? Skal dere ringe hverandre fra sofaen? *skjønner ingenting* Anonymkode: c0920...be1 Det er jo gjerne de barna som er hjemme alene eller går til og fra skole selv eller går til venner i nabolaget. Anonymkode: a9dbc...3e7
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #44 Skrevet 12. mars 2024 Vi gikk for mobil og ikke klokke. Rett og slett fordi mobilen skal fungere som en erstatning for fasttelefonen og da må den være hjemme. Klokken har de jo ikke lov å ha på skolen her, og ikke skjønner jeg poenget med den heller. Ungen bruker mobilen til å ringe oss når vi ikke er hjemme men den brukes litt for ofte som nettbrett og - og da er det greit å ha en app som styrer skjermtiden. Anonymkode: a6690...b1a
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #45 Skrevet 12. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er jo gjerne de barna som er hjemme alene eller går til og fra skole selv eller går til venner i nabolaget. Anonymkode: a9dbc...3e7 Ts sier ingenting om at barnet er alene hjemme. Sier igjen; hvor skal telefonen oppbevares mens ungen drar den med seg rundt (utenom skoletid hvor man har sekk). Tenk sommer og kjole eller t-kjorte og shorts. Bort til en venn i nabolaget men tar turen innom lekeplassen først. Så blir telefonen liggende der. Eller om de skal ut og leke så blir telefonen igjen hos vennen. Kan ikke fatte at det er noen god ide. Anonymkode: c0920...be1 1
Rosa Dartle Skrevet 12. mars 2024 #46 Skrevet 12. mars 2024 (endret) Vi har vært veldig fornøyde med en sånn Xplora klokke til vår på 7 år. Lærte seg kjapt klokka, kan følge med på når han skal hjem, og den kan settes i skolemodus. Det går ikke an å ringe den da, det må i så fall være noen foreldre som ikke har skjønt hvordan de stiller den inn. Pluss at den sitter fast på armen så den ikke blir borte så lett 😄 Endret 12. mars 2024 av Rosa Dartle
Gjest issoras Skrevet 12. mars 2024 #47 Skrevet 12. mars 2024 Sønnen min fikk telefon i første klasse (en gammel smarttelefon vi hadde liggende) fordi vi trengte at det var mulig å ringe han mellom han kom hjem og før vi kom hjem (hvis kø i trafikken osv), og fordi han var på en del turer der jeg trenge å kunne få tak i han. Allerede på første tur skjønte jeg at telefon er helt ubrukelig utenfor huset... 🙈 Den fikk jo ikke plass i lomma på noen av ytterklærne hans. Kjøpte derfor klokke til han. Funker mye bedre. Hadde han ikke hatt behov for å ha telefon utenfor huset hadde mobil vært ok, men husk altså at en mobil til en førsteklassing ikke er så mobil... Han tar ikke klokka med på skolen ettersom klokkene SKAL være avslått og i sekken. Han hadde aldri huska å slå den på igjen uansett... 🙄
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #48 Skrevet 12. mars 2024 Min 2. klassing har ingenting faktisk. Blir kanskje smartklokke etterhvert. Mobil er helt utelukket på mange år. Anonymkode: e8d39...533 1
Me0987 Skrevet 13. mars 2024 #49 Skrevet 13. mars 2024 Snublefot62 skrev (21 timer siden): Litt uenig i gjennomføringen der. Barn har behov for å læres opp i og mestre den hverdagen de får. Det vil mest sannsynlig inkludere en smarttelefon pga behov for BankID og mobilbank. Så å kjøpe en slik dum telefon er bare en unødvendig utgift som uansett må byttes ut senere. Man trenger heller ikke å gå til motsatt ytterpunkt og kjøpe den nyeste og dyreste modellen man får tak i. Man kan klare seg med en eldre og til og med brukt iPhone/Android. Man kan ikke få bankID før man er 13 år, så det er ikke noe argument for å kjøpe en smarttelefon til en syvåring. Tvert imot vil jeg si det er smart å ikke gi smarttelefon til et barn som kun trenger en telefon for å finge å sende meldinger med. Vil si det er et godt valg. Det er også mindre sjans for at den blir stjålet, og om den blir mistet eller ødelagt er det greit å ikke ha svidd av en formue på en telefon til en syvåring. 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #50 Skrevet 13. mars 2024 Kjøp klokke! En telefon er lett å miste. Anonymkode: 60704...22c 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #51 Skrevet 13. mars 2024 Den telefonen er garantert et ønske kun pga farge. Utenom det så synes jeg telefon er smartere enn klokke. Tiden går fort og det er ikke nødvendig kjøpe mer enn det man behøver. En smart telefon er grei å ha, men trenger ikke en dyr en. Hadde kjøpt en eldre Samsung som er vanntette. Da er det mulighet for å få inn enkle apper ved behov. Anonymkode: 4b634...5d9
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #52 Skrevet 13. mars 2024 De to første skoleårene brukte barna mine ipadene sine til å kontakte oss - gjennom face time, hvis det var noe spesielt når de kom hjem fra skolen. I tredje klasse hadde begge fått telefon. Underlig nok var ingen av dem så interessert i telefonene sine, ikke slik at de spilte på dem i timesvis. De hadde jo playstation i kjelleren og ipad som var mye bedre å spille på. Det er først nå, som eldste er 12/13, at mobilen har blitt noe som blir brukt MYE og ofte. Anonymkode: c43dc...dca
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #53 Skrevet 13. mars 2024 Snublefot62 skrev (22 timer siden): Litt uenig i gjennomføringen der. Barn har behov for å læres opp i og mestre den hverdagen de får. Det vil mest sannsynlig inkludere en smarttelefon pga behov for BankID og mobilbank. Så å kjøpe en slik dum telefon er bare en unødvendig utgift som uansett må byttes ut senere. Man trenger heller ikke å gå til motsatt ytterpunkt og kjøpe den nyeste og dyreste modellen man får tak i. Man kan klare seg med en eldre og til og med brukt iPhone/Android. Det er vel helt naturlig at man bytter telefon med noen års mellomrom. Her er det et barn som akkurat er ferdig med barnehagen (1. klassing) som trenger en telefon. Det er 7 år til barnet kan ha bank ID, og antagelig en del år før barnet trenger sin egen mobilbank også. Og innen den tid har man antageligvis byttet ut barnets telefon minst en gang. Det er også mulig å lære seg bruk av smarttelefon ved å låne foreldrenes telefon. En telefon som kun skal brukes hjemme og i enkelte sammenhenger på fritiden, er ikke så unormalt til de minste skolebarna. De har ikke behov for telefon i hverdagen, ut over for å kommunisere med foreldrene om de er alene hjemme. Og en smarttelefon med mye apper, blir fort en "spillemaskin" og en liten dataskjerm. Da blir den brukt til Youtube og spill. Det blir ekvivalenten til å gi ungene game-boy på 80/90-tallet. En liten bærbar dings å spille spill på. Det kan også være greit å huske på at barn har lett for å miste og skade ting. Det er derfor greit å ikke bruke mer penger på barnas "telefon" enn at man kan erstatte den med tilsvarende en gang i året. (Noen er mer ekstreme enn andre.) Og en slik "dum" tastetelefon har mer robuste deler enn en smarttelefon med glass foran og bak. Hos oss blir det arvetelefoner til de er i ungdomsskolealder. Da kan det begynne å forsvares å kjøpe en ny (men ikke nyeste modell) smarttelefon til barn. Anonymkode: b519a...a13 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #54 Skrevet 13. mars 2024 Søt telefon, men har dere tenkt over hvor jenta skal gjøre av den når hun er ute og leker? Man kan jo ha en telefon i sekken som kan brukes til å ringe hjem hvis barnet ikke rekker bussen eller noe sånt, men etter min erfaring har det aldri vært behov for det. Jeg var selv i tvil men fant ut at barnet ikke kan gå rundt og bære på en telefon, hun har knapt klær med lommer, så det blir for tungvint. Den tåler vel heller ikke regn? Kjøpte smartklokke da hun gikk i første. Jeg syntes det var tidlig, men alle andre har. Blir lite brukt, og hun gidder ikke ha den på skolen (det er lov her, med skolemodus). Men greit å ha når hun er ute og leker med venner, for da kan jeg ringe og slipper å gå og lete overalt. Jada, jeg kan selvsagt gi henne en vanlig klokke og si at hun skal komme hjem til et visst tidspunkt, men hun er ikke helt der ennå. (Sporer henne ikke, det blir litt for overvåkning synes jeg) Anonymkode: 146b6...034
Fru Uperfekt Skrevet 13. mars 2024 #55 Skrevet 13. mars 2024 Vi har droppet klokke og gått for mobiltelefon. Hvilken tlf de har fått har de ikke valgt selv så her i huset er det en salig blanding av iPhones og Android telefoner.
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #56 Skrevet 13. mars 2024 jegerrinne skrev (23 timer siden): Tenker og en slik tlf kan være en helt grei start tlf. Og nå som det og har blitt regler om tlf i skolen. Må da dette være bedre en en klokke som da må tas av armen når skoledagen starter og settes på ved skoleslutt Man trenger ikke det, man setter den jo bare i skolemodus? Da er klokka en klokke og ikke noe mer. Jeg synes klokkene er geniale - de sitter fast og blir ikke like lett borte eller tapt i gulvet, man styrer hvem som kan ringe til klokka og hvem klokka kan ringe til, det er gps på den og den har skolemodus som styres fra appen. Man kan sende talemeldinger, noe som er smart når barnet ikke skriver så bra enda. Synes en 6-åring er for liten til «ekte» telefon. 9-10 år er mer passe, da klarer de å passe på den pg leker ikke like villt lengre. Anonymkode: c10a7...056
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #57 Skrevet 13. mars 2024 Vi gikk for mobil - men barna har ikke mobil med seg på skolen. De bruker den hjemme, for å spille Pokemon Go, Roblox, osv. det er flere i klassen som gikk for smartklokke men det er veldig varierende effekt. Husk at smart klokke må lades. Gjengangen er at smartklokka er ikke ladet, og blir glemt hjemme, så det er virkelig lite poeng med den. Anonymkode: b9bbf...98b
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #58 Skrevet 13. mars 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Man trenger ikke det, man setter den jo bare i skolemodus? Da er klokka en klokke og ikke noe mer. Jeg synes klokkene er geniale - de sitter fast og blir ikke like lett borte eller tapt i gulvet, man styrer hvem som kan ringe til klokka og hvem klokka kan ringe til, det er gps på den og den har skolemodus som styres fra appen. Man kan sende talemeldinger, noe som er smart når barnet ikke skriver så bra enda. Synes en 6-åring er for liten til «ekte» telefon. 9-10 år er mer passe, da klarer de å passe på den pg leker ikke like villt lengre. Anonymkode: c10a7...056 jeg kommenterer denne som jeg uthevet, men hos oss må også smartklokker ligge i sekken i løpet av skoledagen. Da blir det i prinsippet ikke stor forskjell på klokke og mobil, da barna tar de av. Anonymkode: b9bbf...98b
Gjest issoras Skrevet 13. mars 2024 #59 Skrevet 13. mars 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Man trenger ikke det, man setter den jo bare i skolemodus? Da er klokka en klokke og ikke noe mer. Jeg synes klokkene er geniale - de sitter fast og blir ikke like lett borte eller tapt i gulvet, man styrer hvem som kan ringe til klokka og hvem klokka kan ringe til, det er gps på den og den har skolemodus som styres fra appen. Man kan sende talemeldinger, noe som er smart når barnet ikke skriver så bra enda. Synes en 6-åring er for liten til «ekte» telefon. 9-10 år er mer passe, da klarer de å passe på den pg leker ikke like villt lengre. Anonymkode: c10a7...056 Hos oss er det ikke lov til å ha klokka i skolemodus, fordi skolen ikke kan kontrollere hvilke klokker som fungerer som kamera og hvilke som ikke gjør det. Derfor enklest med totalforbud.
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #60 Skrevet 13. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Søt telefon, men har dere tenkt over hvor jenta skal gjøre av den når hun er ute og leker? Man kan jo ha en telefon i sekken som kan brukes til å ringe hjem hvis barnet ikke rekker bussen eller noe sånt, men etter min erfaring har det aldri vært behov for det. Jeg var selv i tvil men fant ut at barnet ikke kan gå rundt og bære på en telefon, hun har knapt klær med lommer, så det blir for tungvint. Den tåler vel heller ikke regn? Kjøpte smartklokke da hun gikk i første. Jeg syntes det var tidlig, men alle andre har. Blir lite brukt, og hun gidder ikke ha den på skolen (det er lov her, med skolemodus). Men greit å ha når hun er ute og leker med venner, for da kan jeg ringe og slipper å gå og lete overalt. Jada, jeg kan selvsagt gi henne en vanlig klokke og si at hun skal komme hjem til et visst tidspunkt, men hun er ikke helt der ennå. (Sporer henne ikke, det blir litt for overvåkning synes jeg) Anonymkode: 146b6...034 Det er jo ikke sikkert TS opplever at det er et behov for at datteren har med seg telefon når hun er ute og leker? For våre var det aldri noe behov. Lek foregikk rett utenfor hjemme i flere år etter at de begynte på skolen. Hvis ikke annet var avtalt. Men da var det gjerne rett utenfor, eller inne, hos en venn, der foreldrene ga beskjed når det var på tide å gå hjem. Når de fikk gå steder uten å være i nærheten av foreldre, så hadde de lært seg klokken, og hadde ordentlig klokke. OK, så glemte de tiden en gang imellom. Men det lærte de jo også noe av, når vi bekymrede foreldre kom og hentet dem. (For de måtte fortsatt si ifra hvor de dro, og holde seg der det var avtalt at de skulle være.) Det er altså forskjellige behov for dette. Om det for en gang skyld er behov for å ha med telefon, så finnes både bukser, jakker og shortser med glidelåslommer. Vi har brukt det når de ble større og var i fornøyelsesparker. Da kunne de gå med venner, men måtte følge med på telefonen og komme til avtalt sted dersom vi ga beskjed om det. Anonymkode: b519a...a13
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå