Snublefot62 Skrevet 12. mars 2024 #21 Skrevet 12. mars 2024 Jentamedtekopp skrev (1 minutt siden): Mener du en 6-åring trenger smarttelefon fordi hun trenger bank-id om 13år? Det gir ingen mening. Jeg greier bruke slikt selv om jeg ikke fikk telefon får jeg var 13år. Min mormor og greier det, og hun fikk ikke mobil telefon før over 60år. + De fleste skoler bruker aktivt skjerm (ipad), og i tillegg kommer all skjerm hjemme. Syns den telefonen var døds kul. Nesten så jeg vil ha den selv. Bare dumt jeg er avhengig av instagram og kvinneguiden. Dersom ungen går i første klasse nå er det ikke 13 år til hen skal bruke bank id. Men nei, det var ikke poenget mitt. Poenget er at vi må venne barna våres til å bruke de verktøyene de trenger når de vokser opp. Selv om JEG ikke hadde telefon i barneskolen og allikevel får til BankID så ser jeg nok av eksempler på det motsatte. Jeg mener helst en bør vente med telefon, men skal en absolutt kjøpe telefon hadde jeg kjøpt en smarttelefon og ikke den der.
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #22 Skrevet 12. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Når de er så små bryr deg seg ikke om å surfe på den. Begge mine barn har smarttelefon og de har ingen interesse av den i det hele tatt. Den blir brukt til å ringe og sende meldinger Anonymkode: 98cb8...2cf Det der er ikke bare det aller dummeste jeg har lest, det er også løgn, eller i beste fall ekstrem naivitet fra deg som forelder. Hadde vært flau om min 6-åring hadde blitt sett med smarttelefon! Anonymkode: b0cbc...4b1 3
Snublefot62 Skrevet 12. mars 2024 #23 Skrevet 12. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det der er ikke bare det aller dummeste jeg har lest, det er også løgn, eller i beste fall ekstrem naivitet fra deg som forelder. Hadde vært flau om min 6-åring hadde blitt sett med smarttelefon! Anonymkode: b0cbc...4b1 Da har du kanskje noe å jobbe med
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #24 Skrevet 12. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det der er ikke bare det aller dummeste jeg har lest, det er også løgn, eller i beste fall ekstrem naivitet fra deg som forelder. Hadde vært flau om min 6-åring hadde blitt sett med smarttelefon! Anonymkode: b0cbc...4b1 Jeg ser de fleste veninnene til vårt barn har smart telefon eller klokke. Der er to som har Doro eller lignende. Når de med iphone er på besøk sitter de bare å ser på youtube, og det synes jeg er trist. De har jo full 5G hele gjengen. Anonymkode: 3c0da...feb 2
Snublefot62 Skrevet 12. mars 2024 #25 Skrevet 12. mars 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg ser de fleste veninnene til vårt barn har smart telefon eller klokke. Der er to som har Doro eller lignende. Når de med iphone er på besøk sitter de bare å ser på youtube, og det synes jeg er trist. De har jo full 5G hele gjengen. Anonymkode: 3c0da...feb Ja det er trist. Og der har vi som foreldre et ansvar. At ungen får en mobiltelefon betyr jo ikke at de bestemmer alt.
Enda en tulling Skrevet 12. mars 2024 #26 Skrevet 12. mars 2024 Snublefot62 skrev (7 minutter siden): Litt uenig i gjennomføringen der. Barn har behov for å læres opp i og mestre den hverdagen de får. Det vil mest sannsynlig inkludere en smarttelefon pga behov for BankID og mobilbank. Så å kjøpe en slik dum telefon er bare en unødvendig utgift som uansett må byttes ut senere. Man trenger heller ikke å gå til motsatt ytterpunkt og kjøpe den nyeste og dyreste modellen man får tak i. Man kan klare seg med en eldre og til og med brukt iPhone/Android. Du er opptatt av BankID og mobilbank for en førsteklassing ?? Hvor vanskelig ser du egentlig for deg at dette er når det kreves mange år med opptrening? Jeg fikk nettbank som voksen og brukte da mindre enn en dag på å finne ut av det, noe jeg antar gjelder de aller fleste andre på min alder også. Og hvor lenge tror du egentlig en telefon brukt av et barn varer før den blir mistet eller går i stykker? Er nok fare for at det blir behov for flere erstatninger før bruk av bankID blir aktuelt. Dermed er en telefon som dette også økonomisk gunstig. 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #27 Skrevet 12. mars 2024 Men altså hva i alle dager skal ungen med en telefon for å kun bruke HJEMME? En telefon som man ikke kan gjøre noe med? Skal dere ringe hverandre fra sofaen? *skjønner ingenting* Anonymkode: c0920...be1 1
Enda en tulling Skrevet 12. mars 2024 #28 Skrevet 12. mars 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Når de er så små bryr deg seg ikke om å surfe på den. Begge mine barn har smarttelefon og de har ingen interesse av den i det hele tatt. Den blir brukt til å ringe og sende meldinger Anonymkode: 98cb8...2cf Så hva er vitsen med å skaffe dem smarttelefon da? 1
Enda en tulling Skrevet 12. mars 2024 #29 Skrevet 12. mars 2024 Snublefot62 skrev (13 minutter siden): Dersom ungen går i første klasse nå er det ikke 13 år til hen skal bruke bank id. Men nei, det var ikke poenget mitt. Poenget er at vi må venne barna våres til å bruke de verktøyene de trenger når de vokser opp. Selv om JEG ikke hadde telefon i barneskolen og allikevel får til BankID så ser jeg nok av eksempler på det motsatte. Jeg mener helst en bør vente med telefon, men skal en absolutt kjøpe telefon hadde jeg kjøpt en smarttelefon og ikke den der. Med den logikken bør man vel også begynne å kjøre bil i småskolen? Sånn at man er sikker på at man kan det når man er voksen? Vel, hvis man ikke omkom i en ulykke under øvelseskjøringen, da. 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #30 Skrevet 12. mars 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det der er ikke bare det aller dummeste jeg har lest, det er også løgn, eller i beste fall ekstrem naivitet fra deg som forelder. Hadde vært flau om min 6-åring hadde blitt sett med smarttelefon! Anonymkode: b0cbc...4b1 Har fått med meg at det er populært å være imot mobil og skjerm for tiden, men synes man bør respektere at andre har andre meninger Anonymkode: 98cb8...2cf 1 2
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #31 Skrevet 12. mars 2024 Her har ungene hatt en «hjemmetelefon» fra eldste gikk i 1.kl (4.kl nå). Dette er en gammel iphone arvet av bestefar. Vi har gratisabo fra ICE der de kun kan ringe/sende sms til 3 personer (meg, pappaen og en til). Yngste fikk og en fra 1.kl (også gammel arvetelefon). De har disse hjemme da de ikke går på SFO og bruker denne til å ringe når de har kommet hjem og ellers hvis det er noe i tida før vi kommer hjem. Veldig mange av vennene har mobil og ringer/sender sms til venner, men det synes jeg er unødvendig her hos oss foreløbig. Regner med at dette kommer om ikke så altfor lenge hos eldste. De har et par spill på telefonene, men ikke youtube osv. vi har prøvd ringeklokke til yngste men denne tappes veldig fort for batteri og en må ha eget abonnement til denne. Foretrekker mobilen. Vi har og regler når de en sjelden gang har telefonene med seg ut (feks hvis eldste drar en plass han er avhengig at vi henter han osv). Telefonen er da kun til å ringe oss, ikke noe annet. Ikke kan de gjøre noe annet heller, de har ikke data. Anonymkode: 1bacd...268 1
Snublefot62 Skrevet 12. mars 2024 #32 Skrevet 12. mars 2024 Enda en tulling skrev (27 minutter siden): Med den logikken bør man vel også begynne å kjøre bil i småskolen? Sånn at man er sikker på at man kan det når man er voksen? Vel, hvis man ikke omkom i en ulykke under øvelseskjøringen, da. Skal du dra den sammenligningen så blir vel spørsmålet om en bruker hest og kjerre til øvelseskjøringen eller om 16 åringen faktisk får erfaring med bil? 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #33 Skrevet 12. mars 2024 Om hun ikke skal ha klokke, så tenker jeg at denne må være fin! Den kan dessuten klappes sammen, slik at skjermen forhåpentligvis ikke knuser så lett. En 6 åring trenger ikke noe mer avansert telefon enn dette. Jeg støtter også at du holder deg borte fra smarttelefon. Da bidrar du ikke med presset om smarttelefon på de andre barna I klassen. Jeg heier på smarte og kloke foreldre! Du er klok! Anonymkode: 660c3...52a
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #34 Skrevet 12. mars 2024 Jeg forstår ikke hvorfor dere skal kjøpe noe av det til en førsteklassing. Særlig når dere sier dere ikke en gang har kontrollbehov. Vi lærer vår førsteklassing å lage avtaler og holde de. Han vet også hvilke naboer (med telefon) han kan kontakte/ringe på hos om det skjer noe. Vi voksne må stole på at han holder avtaler, og ha is i magen om han blir senere enn vi forventer. Ser andre førsteklassinger går og veiver midt i veien med en smartklokke midt i ansiktet. De er totalt ufokuserte på trafikken, men forelderen i andre enden er sikkert fornøyd… 🙄 Så null klokke eller telefon her. Håper å kunne unngå i mange år til. Og vi bor i Oslo. Har ring dørklokke da - så vi ser når han er hjemme. Anonymkode: 19f9f...3bf 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #35 Skrevet 12. mars 2024 Snublefot62 skrev (1 time siden): Litt uenig i gjennomføringen der. Barn har behov for å læres opp i og mestre den hverdagen de får. Det vil mest sannsynlig inkludere en smarttelefon pga behov for BankID og mobilbank. Så å kjøpe en slik dum telefon er bare en unødvendig utgift som uansett må byttes ut senere. Man trenger heller ikke å gå til motsatt ytterpunkt og kjøpe den nyeste og dyreste modellen man får tak i. Man kan klare seg med en eldre og til og med brukt iPhone/Android. Du tror barn ikke greier å lære seg om BankID og mobilbank og andre nødvendigheter når det blir nødvendig fordi de ikke får en smartklokke eller smarttelefon som 6-åring? Det synes jeg høres tullete og urimelig ut. Anonymkode: 2e6a4...61d 4
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #36 Skrevet 12. mars 2024 Vil anbefale xplora klokke. Vi har prøvd litt forskjellig , men landet på at klokka fungerer absolutt best. Man setter den i skole modus når de er på skolen, så da teller den skritt og de kan se klokke. Men de kan ikke ringe og ellers misbruke noen funksjoner som kamera. Barneskolen her tillater ikke mobil bruk i skoletiden , og vår eldste glemte da ofte å skru på tlf etter skolen. Da viste vi ikke hvor hun var og fikk ikke tak i henne hvis hun skulle ha beskjed om noe feks . Klokken spores lett , og man kan se hvor barnet er . Man kan ringe og sende melding , og man unngår at barnet sitter på tlf nett å googler . Alle som kan ringe inn blir godkjent av foreldre osv . Anonymkode: 703fa...ff7
Enda en tulling Skrevet 12. mars 2024 #37 Skrevet 12. mars 2024 Snublefot62 skrev (1 time siden): Skal du dra den sammenligningen så blir vel spørsmålet om en bruker hest og kjerre til øvelseskjøringen eller om 16 åringen faktisk får erfaring med bil? Nei. Jeg har ikke foreslått at noen skal bruke en tastetelefon til å koble seg på mobilbank, når de kommer så langt at de faktisk har behov for noe slik. På den annen side, det finnes, og bør også finnes, alternativer til mobilbank. Akkurat som det finnes og bør finnes alternativer for bil for de som av ulike grunner ikke kan kjøre en. 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #38 Skrevet 12. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg forstår ikke hvorfor dere skal kjøpe noe av det til en førsteklassing. Særlig når dere sier dere ikke en gang har kontrollbehov. Vi lærer vår førsteklassing å lage avtaler og holde de. Han vet også hvilke naboer (med telefon) han kan kontakte/ringe på hos om det skjer noe. Vi voksne må stole på at han holder avtaler, og ha is i magen om han blir senere enn vi forventer. Ser andre førsteklassinger går og veiver midt i veien med en smartklokke midt i ansiktet. De er totalt ufokuserte på trafikken, men forelderen i andre enden er sikkert fornøyd… 🙄 Så null klokke eller telefon her. Håper å kunne unngå i mange år til. Og vi bor i Oslo. Har ring dørklokke da - så vi ser når han er hjemme. Anonymkode: 19f9f...3bf Da kan sikkert barnet ditt klokka, men min 7-åring har ikke lært den enda (vi øver). Jeg synes han er for liten til å gå rundt alene her uten en viss «kontroll». Det er først nå han og nabobarna har begynt å være ute alene. For oss er det en trygghet å kunne ringe. Han tar den med en gang og kommer hjem når han får beskjed om det Anonymkode: 98cb8...2cf 1
Blueberrymuffin Skrevet 12. mars 2024 #39 Skrevet 12. mars 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ts her. Vi har ikke lyst å prioritere iphone 15 max pro til en 6-åring. Den har heller ikke rosa knapper som er et must i følge barnet selv haha. Anonymkode: 3c0da...feb Hvem i all verden ville prioritert å sende med en 6-åring en iphone 15 pro max til over 20K, det er det jeg lurer på, siden du nevner det 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #40 Skrevet 12. mars 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hva gjør dere andre mtp telefon og smartklokker til barn i småskolen? Jenta vår vil bare ha telefon og ønsker seg en rosa en, denne her https://www.elkjop.no/product/mobil-nettbrett-og-smartklokker/mobiltelefon/nokia-2660-flip-mobiltelefon-rosa/633139. Er det innafor med en slik en eller må man på død og liv ha slik klokke telefon i dag? Vi har ikke behov for å tracke ungen liksom. Anonymkode: 3c0da...feb Vi valgte klokke for vår 1.klassing. Den er vanskeligere å miste fordi den sitter på hånda, og vi bruker GPS-funksjonen mye for å se om han har kommet langt på skoleveien. Anonymkode: 6d353...64a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå