Gå til innhold

Telefon til 1 klassing VS smartklokke.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva gjør dere andre mtp telefon og smartklokker til barn i småskolen? 
Jenta vår vil bare ha telefon og ønsker seg en rosa en, denne her https://www.elkjop.no/product/mobil-nettbrett-og-smartklokker/mobiltelefon/nokia-2660-flip-mobiltelefon-rosa/633139

Er det innafor med en slik en eller må man på død og liv ha slik klokke telefon i dag? Vi har ikke behov for å tracke ungen liksom. 

Anonymkode: 3c0da...feb

AnonymBruker
Skrevet

Ts her. Vi har ikke lyst å prioritere iphone 15 max pro til en 6-åring. Den har heller ikke rosa knapper som er et must i følge barnet selv haha. 

• Liker 2
Skrevet

Gratulerer. Hun er påvirket av Barbie reklame.

Jeg ville nok personlig ha ventet med mobil. Mobilklokke kan ha sin funksjon men det avhenger av behovet deres.

Men skulle telefon vært aktuelt måtte det vært noe smartere enn den der.

Skrevet

Så bra at hun vil ha en enkel tastetelefon og ikke en Iphone :) Ville gått for den.

Barn trenger å lære om den virkelige verden og ikke gå rundt med nesa nedi en skjerm hele dagen.

Dessuten, det meste med forstavelsen "smart" gjør gjerne brukeren dum. (For å spissformulere)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Snublefot62 skrev (10 minutter siden):

Gratulerer. Hun er påvirket av Barbie reklame.

Jeg ville nok personlig ha ventet med mobil. Mobilklokke kan ha sin funksjon men det avhenger av behovet deres.

Men skulle telefon vært aktuelt måtte det vært noe smartere enn den der.

Hvorfor må vi ha noe smartere? 

Skrevet

Tenker og en slik tlf kan være en helt grei start tlf. Og nå som det og har blitt regler om tlf i skolen. Må da dette være bedre en en klokke som da må tas av armen når skoledagen starter og settes på ved skoleslutt 

• Liker 2
Skrevet
Enda en tulling skrev (2 minutter siden):

Så bra at hun vil ha en enkel tastetelefon og ikke en Iphone :) Ville gått for den.

Barn trenger å lære om den virkelige verden og ikke gå rundt med nesa nedi en skjerm hele dagen.

Dessuten, det meste med forstavelsen "smart" gjør gjerne brukeren dum. (For å spissformulere)

Litt uenig i gjennomføringen der.

Barn har behov for å læres opp i og mestre den hverdagen de får. Det vil mest sannsynlig inkludere en smarttelefon pga behov for BankID og mobilbank.

Så å kjøpe en slik dum telefon er bare en unødvendig utgift som uansett må byttes ut senere.

Man trenger heller ikke å gå til motsatt ytterpunkt og kjøpe den nyeste og dyreste modellen man får tak i. Man kan klare seg med en eldre og til og med brukt iPhone/Android.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Enda en tulling skrev (3 minutter siden):

Ja hun er helt på at hun vil ha rosa taster, og rosa telefon. Tror ikke hun vet man kan ha spill på smart telefoner siden hverken jeg eller pappaen har spill. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva i alle dager skal dere med en telefon? Vi har mobilklokke, og det er absolutt ikke for å tracke ungen. Det er for at han skal kunne kommunisere med oss, og få mer frihet. Du vet at så små unger leker ikke sant? Hvor skal jenta ha telefonen når hun er ute og leker? 

Anonymkode: c0920...be1

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
jegerrinne skrev (1 minutt siden):

Tenker og en slik tlf kan være en helt grei start tlf. Og nå som det og har blitt regler om tlf i skolen. Må da dette være bedre en en klokke som da må tas av armen når skoledagen starter og settes på ved skoleslutt 

Klokken må ikke tas av her. Holder med skolemodus. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan forstå behovet for å få tak i barna med ei enkel klokke ellee "dum" telefon, men smarttelefon til barn i småskolen er på grensen til omsorgssvikt.

Anonymkode: b0cbc...4b1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Snublefot62 skrev (1 minutt siden):

Barn har behov for å læres opp i og mestre den hverdagen de får. Det vil mest sannsynlig inkludere en smarttelefon pga behov for BankID og mobilbank.

Så å kjøpe en slik dum telefon er bare en unødvendig utgift som uansett må byttes ut senere.

Man trenger heller ikke å gå til motsatt ytterpunkt og kjøpe den nyeste og dyreste modellen man får tak i. Man kan klare seg med en eldre og til og med brukt iPhone/Android.

En førsteklassing skal ikke ha egen smarttelefon, er du helt vill?

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi kjøpte smartklokke. Den ble aldri brukt. Vi gikk heller for tlf da hun begynte i 2. klasse. Sjeldent den blir brukt også, men sender den med henne når hun leker ute i nabolaget. En trygghet for oss og barnet

Anonymkode: 98cb8...2cf

• Liker 1
Gjest Jentamedtekopp
Skrevet
Snublefot62 skrev (1 minutt siden):

Mener du en 6-åring trenger smarttelefon fordi hun trenger bank-id om 13år? Det gir ingen mening. Jeg greier bruke slikt selv om jeg ikke fikk telefon får jeg var 13år. Min mormor og greier det, og hun fikk ikke mobil telefon før over 60år. + De fleste skoler bruker aktivt skjerm (ipad), og i tillegg kommer all skjerm hjemme. 

Syns den telefonen var døds kul. Nesten så jeg vil ha den selv. Bare dumt jeg er avhengig av instagram og kvinneguiden. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor må vi ha noe smartere? 

«Må» er vel litt satt på spissen.

Men jeg tenker at om vi skulle valgt å gi barnet en telefon så vil jeg at den skal være noenlunde brukendes til de oppgavene den kan bli brukt til.

For eks kan man følge med på hvor en smart telefon er. Slik man gjør med klokkene alle putter på barna sine for tiden. Skulle de få behov for å ringe nødetatene kan de spore barnet. Ingenting av dette kan den telefonen i HI. Og så melder snart behovet seg for mobilbank. Hva da? Ny telefon? Bortkastet.

Grunnen til at veldig mange barn nå plutselig skal ha rosa fliptelefon er pga Barbie filmen.

Jeg ville nok selv ventet med telefon da.

Skrevet

En førsteklassing skal ikke ha egen smarttelefon, er du helt vill?

Som jeg skrev i mitt første innlegg her så ville jeg personlig ha ventet med telefon.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Klokken må ikke tas av her. Holder med skolemodus. 

Her ga skolen klar beskjed klokka skulle av. For selv om klokka stod i skolemodus hadde de opplevd at ungene drev å fikset. Og at foresatte ringte klokka opp

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva i alle dager skal dere med en telefon? Vi har mobilklokke, og det er absolutt ikke for å tracke ungen. Det er for at han skal kunne kommunisere med oss, og få mer frihet. Du vet at så små unger leker ikke sant? Hvor skal jenta ha telefonen når hun er ute og leker? 

Hjemme? Hun trenger den ikke når hun er ute og leker.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan forstå behovet for å få tak i barna med ei enkel klokke ellee "dum" telefon, men smarttelefon til barn i småskolen er på grensen til omsorgssvikt.

Når de er så små bryr deg seg ikke om å surfe på den. Begge mine barn har smarttelefon og de har ingen interesse av den i det hele tatt. Den blir brukt til å ringe og sende meldinger

Anonymkode: 98cb8...2cf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
jegerrinne skrev (1 minutt siden):

Her ga skolen klar beskjed klokka skulle av. For selv om klokka stod i skolemodus hadde de opplevd at ungene drev å fikset. Og at foresatte ringte klokka opp

Samme her. Står i skrivet at klokkene går under telefon og skal av. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...