AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #1 Skrevet 12. mars 2024 Hei. Jeg hwr prøve å søke forbrukslån fordi det er krise, men får avslag. Har allerede et høyt fra før.. men så tittet jeg på kredittsjekk arket jeg hadde fått. Der står det formue: 0 og alminneliginntekt: 210000 dette er for 2022. betyr det noe annet enn hva det står? Kan jeg sende inn hva jeg fikk i 2023? Jeg har stått som eier på hus siden 2019, så da har jeg vel formue? Og inntekten min i fjor var på 460.000kr, så da er det vel feil? Eller er det noe jeg misforstår? Kan jeg ringe banken og sende skjermbilde av dette selv, og kan det endre min sjanse for lån? Anonymkode: 7803f...10a
Snublefot62 Skrevet 12. mars 2024 #2 Skrevet 12. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hei. Jeg hwr prøve å søke forbrukslån fordi det er krise, men får avslag. Har allerede et høyt fra før.. men så tittet jeg på kredittsjekk arket jeg hadde fått. Der står det formue: 0 og alminneliginntekt: 210000 dette er for 2022. betyr det noe annet enn hva det står? Kan jeg sende inn hva jeg fikk i 2023? Jeg har stått som eier på hus siden 2019, så da har jeg vel formue? Og inntekten min i fjor var på 460.000kr, så da er det vel feil? Eller er det noe jeg misforstår? Kan jeg ringe banken og sende skjermbilde av dette selv, og kan det endre min sjanse for lån? Anonymkode: 7803f...10a Du kan naturligvis ta kontakt med de og høre hva som er grunnen for avslag, og så evnt fremlegge dokumentasjon dersom dette er feil så de kan ta en ny vurdering. 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #3 Skrevet 12. mars 2024 Kredittvurderingen baserer seg på ligningen fra 2022 – det er jo de eneste som er offentlig tilgjengelige frem til sommeren. Du sier du har stått som eier av et hus siden 2019. Men eier du det, eller "eier" du det – mao: hvor mye gjeld, om noe, har du på huset? Det vil helt klart være mer gunstig å bake inn et tilleggslån i et evt boliglån fremfor et forbrukslån! Forklaringen på at du står med null i formue er enkel: Boligen verdsettes til ligningsverdien (25%). Innslagspunktet for formueskatt er 1,7 mill. Eksisterende gjeld trekkes fra evt formue. Mao er ikke summen av dine bankinnskudd, 25 % av eiendom, bil etc. MINUS gjeld mer enn 1,7 mill. Ergo har du null i formue i skatteetatens systemer. Anonymkode: 35747...cfe 2
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #4 Skrevet 12. mars 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kredittvurderingen baserer seg på ligningen fra 2022 – det er jo de eneste som er offentlig tilgjengelige frem til sommeren. Du sier du har stått som eier av et hus siden 2019. Men eier du det, eller "eier" du det – mao: hvor mye gjeld, om noe, har du på huset? Det vil helt klart være mer gunstig å bake inn et tilleggslån i et evt boliglån fremfor et forbrukslån! Forklaringen på at du står med null i formue er enkel: Boligen verdsettes til ligningsverdien (25%). Innslagspunktet for formueskatt er 1,7 mill. Eksisterende gjeld trekkes fra evt formue. Mao er ikke summen av dine bankinnskudd, 25 % av eiendom, bil etc. MINUS gjeld mer enn 1,7 mill. Ergo har du null i formue i skatteetatens systemer. Anonymkode: 35747...cfe Takk for svar. Da forstod jeg litt mer. Så med andre ord hjelper det ingenting å ringe banken? har søkt flere ganger med avslag..og er i en sånn situasjon at jeg ikke vet hva jeg skal gjøre lenger. Ser snart eneste mulighet å reise på strøket🥲 litt tull, men har alvorlig tenkt tanken også Anonymkode: 7803f...10a 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #5 Skrevet 12. mars 2024 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Hei. Jeg hwr prøve å søke forbrukslån fordi det er krise, men får avslag. Har allerede et høyt fra før.. men så tittet jeg på kredittsjekk arket jeg hadde fått. Der står det formue: 0 og alminneliginntekt: 210000 dette er for 2022. betyr det noe annet enn hva det står? Kan jeg sende inn hva jeg fikk i 2023? Jeg har stått som eier på hus siden 2019, så da har jeg vel formue? Og inntekten min i fjor var på 460.000kr, så da er det vel feil? Eller er det noe jeg misforstår? Kan jeg ringe banken og sende skjermbilde av dette selv, og kan det endre min sjanse for lån? Anonymkode: 7803f...10a Du får sammenligne med tallene fra skattemeldingen for 2022. Det er seneste, siden 2023 ikke er ferdig behandlet. Hvis du ikke har gjeld, vil bolig være formue. Men med skattetakst for bolig lavere enn salgsverdi, deretter fratrukket gjeld, er det ikke sikkert du har positiv formue. Anonymkode: 15c1b...e10
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #6 Skrevet 12. mars 2024 Hvis du har et høyt forbrukslån fra før, så kan det være grunnen til at du får avslag hvis du står med usikret gjeld i gjeldsregisteret. Hvorfor tar du ikke opp lån med sikkerhet i boligen istedet? Anonymkode: 99769...ddc 5
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #7 Skrevet 12. mars 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvis du har et høyt forbrukslån fra før, så kan det være grunnen til at du får avslag hvis du står med usikret gjeld i gjeldsregisteret. Hvorfor tar du ikke opp lån med sikkerhet i boligen istedet? Anonymkode: 99769...ddc Har sendt en søknad på boligen nå nylig. Så venter svar, men er såpass hastesak at jeg har sjekket muligheter rundt omkring. resten er ikke mulig å bake inn i huset da det er MITT lån,,, eier ikke huset alene. er det noen som vet om det er mulig å ha kausjonist på forbrukslån? mer snakk om 40k jeg trenger nå. Ikke store summen, i forhold til hva jeg har. Og håper virkelig at en så liten sum går gjennom på huslånet, men vet ikke. da jeg søkte på huset nå, så stod det jeg kunne søke opp til 128.000kr før det oversteg 85%… så da burde det vel gå, eller? Anonymkode: 7803f...10a
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #8 Skrevet 12. mars 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Takk for svar. Da forstod jeg litt mer. Så med andre ord hjelper det ingenting å ringe banken? har søkt flere ganger med avslag..og er i en sånn situasjon at jeg ikke vet hva jeg skal gjøre lenger. Ser snart eneste mulighet å reise på strøket🥲 litt tull, men har alvorlig tenkt tanken også Anonymkode: 7803f...10a Det kommer jo litt an på om boligen er belånt til pipa eller ei? Dessuten vet vi ikke noe om øvrig gjeld du sitter med, som forbrukslån, studielån etc. Det er en grunn til at du nektes kredittkort, og utsteder av kort ser i utgangspunktet på tre ting: Inntekt, gjeld (inkl. det du måtte ha av andre kredittkort) og eventuell betalingshistorikk/anmerkninger. Hvis alt er tilsynelatende greit ville jeg først og fremst forsøkt å få et kort gjennom din ordinære bank – de kan i alle fall se de månedlige innbetalingene til din lønnskonto, de kan ikke andre tilbydere. Og så TROR jeg alt tilbydere av kredittkort ikke er veldig trygge på deg som kunde selv om du sitter med en verdifull bolig men ikke har høy nok inntekt i forhold til gjeldsforpliktelser. Anonymkode: 35747...cfe
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #9 Skrevet 12. mars 2024 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Har sendt en søknad på boligen nå nylig. Så venter svar, men er såpass hastesak at jeg har sjekket muligheter rundt omkring. resten er ikke mulig å bake inn i huset da det er MITT lån,,, eier ikke huset alene. er det noen som vet om det er mulig å ha kausjonist på forbrukslån? mer snakk om 40k jeg trenger nå. Ikke store summen, i forhold til hva jeg har. Og håper virkelig at en så liten sum går gjennom på huslånet, men vet ikke. da jeg søkte på huset nå, så stod det jeg kunne søke opp til 128.000kr før det oversteg 85%… så da burde det vel gå, eller? Anonymkode: 7803f...10a Det er ikke mulig ha kausjonist på forbrukslån. Men hva er din totale gjeld, altså boliglån, kredittkortgrenser, forbrukslån, studielån og eventuelt annet? Anonymkode: d52c4...a1f
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #10 Skrevet 12. mars 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er ikke mulig ha kausjonist på forbrukslån. Men hva er din totale gjeld, altså boliglån, kredittkortgrenser, forbrukslån, studielån og eventuelt annet? Anonymkode: d52c4...a1f Huslån 750.000(50%), forbruk 220.000, billån 90.000kr… Anonymkode: 7803f...10a
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #11 Skrevet 12. mars 2024 Alt har med inntekt inn og hva du har i lån. Hvis eks inntekten din har endret seg fra 2022 til 2023 kan en ta kontakt å vise hva endring er med eks lønnsutslipper og slikt Så det her på sønnen som skulle ta billån. Først sa de nei, men så tok han tlf med banken og de så hva han fik inn i mnd i lønn, og da fikk han innvilget. Han tok og ku lånet over 1 år selv om han kunne få det over 5 år, siden han ikke har så mye utgifter uten om forsikring så fant han ut, greit å bli ferdig over kort tid Anonymkode: 14e27...337
ValarMorghulis Skrevet 12. mars 2024 #12 Skrevet 12. mars 2024 Dønn seriøst - se noen episoder med luksusfellen. Å ta opp mer forbrukslån er det dummeste du gjør. Sett opp budsjett, lag en plan for økonomien din framover, og ring deretter banken du har forbrukslån i for å se om du kan forhandle noe. Dette bør du få fikset før det går for langt. 220.000 i forbrukslån er MYE. 1 3
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #13 Skrevet 12. mars 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Huslån 750.000(50%), forbruk 220.000, billån 90.000kr… Anonymkode: 7803f...10a Det er nok det at du allerede har skyhøy forbruksgjeld som er ett stort hinder for deg, kombinert med lav inntekt og en bolig av ganske lav verdi. Og nei, du har ikke formue. Du har 750 000 i egenkapital/formue i bolig, og du har 1 060 000 i gjeld. Du har mer gjeld enn eiendom. Anonymkode: d52c4...a1f 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #14 Skrevet 12. mars 2024 ValarMorghulis skrev (2 minutter siden): Dønn seriøst - se noen episoder med luksusfellen. Å ta opp mer forbrukslån er det dummeste du gjør. Sett opp budsjett, lag en plan for økonomien din framover, og ring deretter banken du har forbrukslån i for å se om du kan forhandle noe. Dette bør du få fikset før det går for langt. 220.000 i forbrukslån er MYE. Jeg vet det er for mye, og jeg vil egentlig ikke ha mer. Men det har dukket opp noe jeg må fikse pp bilen + en regning på 10.000kr som utgår slutten av denne mnd..jeg har muligens mulighet til å låne fra noen privat, men liker det også ekstremt dårlig.. Anonymkode: 7803f...10a
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #15 Skrevet 12. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er nok det at du allerede har skyhøy forbruksgjeld som er ett stort hinder for deg, kombinert med lav inntekt og en bolig av ganske lav verdi. Og nei, du har ikke formue. Du har 750 000 i egenkapital/formue i bolig, og du har 1 060 000 i gjeld. Du har mer gjeld enn eiendom. Anonymkode: d52c4...a1f Boligen står i en verdi rundt 2 mill, men har kanskje ingen betydning? Anonymkode: 7803f...10a
NakenPanda Skrevet 12. mars 2024 #16 Skrevet 12. mars 2024 Det er ikke rart at du får avslag, i forhold til 2022 kredittsjekk er du lånt til pipa og litt til. 210000 med hus lån 750000 er allerede nærmere 4 gangen i inntekt, så med forbrukslån og billån på toppen er du godt over 5 gangen av inntekt. Det er grunnen til at ingen vil låne deg ei krone og jeg lurer på hvordan du fikk forbrukslån på 220 000 i det hele tatt. Du kan nok bevise din nye inntekt med de siste lønns utbetalingene dine som gjør det mulig å låne opp mer. Hverken huslånet eller bilånet er vel et problem så lenge du har fast inntekt, men når du allerede har 220 000 i lån med VELDIG høy rente er det ikke spesielt lurt å låne enda mer. 260 000 i forbrukslån koster deg glatt 52 000 i renter per år og en kostnad på 8000-9000 NOK per månedover 5 år, noe jeg neppe tror du har råd til. Hvor desperrat trenger du egentlig 40 000? Tenk deg om seriøst, du er ikke langt unna luksusfella her 2
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #17 Skrevet 12. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Boligen står i en verdi rundt 2 mill, men har kanskje ingen betydning? Anonymkode: 7803f...10a Det er kun din tinglyste eierandel av boligen som er av betydning. Anonymkode: d52c4...a1f 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #18 Skrevet 12. mars 2024 Det er kanskje til det beste at du får avslag, TS ? Du har ikke økonomi til å holde livsstilen du har, når du stadig trenger forbrukslån og ikke får det til å gå rundt. Da må du jobbe mer/tjene mer, eller senke forbruk. Kanskje må du bo billigere, eller andre grep. Forbrukslån er aldri løsningen. Det skal betales etterpå, med skyhøye renter, og det vil alltid dukke opp ekstraordinære ting. Det ser ikke ut til at du kan finansiere dette, og derfor er det korrekt at du får avslag også. Anonymkode: 1981a...c85 4
NakenPanda Skrevet 12. mars 2024 #19 Skrevet 12. mars 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Boligen står i en verdi rundt 2 mill, men har kanskje ingen betydning? Anonymkode: 7803f...10a Nei de låner deg neppe mer på huslånet når du bare har 25% verdi i boligen og resten er gjeld med kostnader.
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #20 Skrevet 12. mars 2024 Det er vel du som har skrevet mange innlegg tidligere? Tallene er de samme, men du forteller ikke historien bak denne gang. Du har rett og slett for mye gjeld og forbrukslånet ditt er helt nytt, da vil ingen banker låne deg enda mer etter bare en måned eller to. Anonymkode: 1f0b4...3b0 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå