Gå til innhold

Politikerne har bestemt at frukt og grønt skal bli mye dyrere

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Les artikkel. Selvforsyningsgraden skal opp fra 40 til 50%, da blir alt dyrere. Vi betaler regninga for politikerne.

Kan vi snart tilpasse oss prisene i Europa, slik politikerne vil mht strøm? Hvorfor skal vi bare tilpasse oss de høye prisene i Europa, og ikke det som er billig? Strøm er vel det eneste som er dyrere utenfor Norge.

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/varsler-prishopp-vil-dessverre-oke-kraftig/16526771/

Anonymkode: c0b69...505

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det blir vel snart japanske og koreanske priser på frukt: noe for kun velstående folk. 

Vi som kan får dyrke vårt eget. 

Anonymkode: 6f02f...156

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det blir vel snart japanske og koreanske priser på frukt: noe for kun velstående folk. 

Vi som kan får dyrke vårt eget. 

Jeg har tatt affære og dyrker nå både agurker og tomater i vinduskarmen.

Anonymkode: e6144...5c6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har tatt affære og dyrker nå både agurker og tomater i vinduskarmen.

Anonymkode: e6144...5c6

jeg dyrker potet, gulrot, løk, kål,  jordbær, bringebær og epler. Utvider i år. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi har lavest anndel dyrkbar mark i hele europa (sett bort i fra vatikanstaten).

Dette er er bare tullball. Det eneste som fungerer for vår situasjon er økt handel over landegrenser. Bort med toll og avgifter på internasjonal handel.

Anonymkode: 32952...26d

Skrevet (endret)

Hvordan mener denne såkalte eksperten at bonden skal kunne øke prisen? Bonden får faktisk kun en fastsatt målpris for det produktet som leveres, det er de neste grosistleddene som har mulighet til å øke prisene om de ønsker.

Og det å innbille seg at vi her i Norge skal kunne ha like 'lave' priser som i Europa er tullete. De fleste av oss tjener jo langt mer og bo og levekostnadene vil alltid være % vis i forhold til landets gjennomsnittsinntekt. Samtidig så har vi ingen mulighet til å drive så effektive innen matproduksjon da vi har strammere retningslinjer og mer oppstykket land å drive i/på.

Endret av Mt3
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Mt3 skrev (16 minutter siden):

Hvordan mener denne såkalte eksperten at bonden skal kunne øke prisen? Bonden får faktisk kun en fastsatt målpris for det produktet som leveres, det er de neste grosistleddene som har mulighet til å øke prisene om de ønsker.

Og det å innbille seg at vi her i Norge skal kunne ha like 'lave' priser som i Europa er tullete. De fleste av oss tjener jo langt mer og bo og levekostnadene vil alltid være % vis i forhold til landets gjennomsnittsinntekt. Samtidig så har vi ingen mulighet til å drive så effektive innen matproduksjon da vi har strammere retningslinjer og mer oppstykket land å drive i/på.

Løsningen er å kutte det vi ikke kan, eller har forutsetninger for å gjøre, framfor å insistere på at vi har et mildt og fint klima for jordbruk. Så enkelt. La de som har klima for jordbruk drive jordbruk. Hvorfor skal vi plutselig IKKE være en del av det globale klimafellesskapet her, og bare når det kommer til co2 og klimautslipp? Mens de fordelene vi har, de skal vi dele med utlandet. Som med strøm, da skal vi tilpasse oss høye strømpriser, for å tilpasse oss det europeiske markedet. Lav pris på mat må vi for all del ikke tilpasse oss.

Lønn i Norge er kunstig høy, for at vi skal kunne betale skyhøye prise og mva og andre skatter og avgifter til det offentlige. Det gir store budsjett til politikerne som de kan imponere med i utlandet. Det må vi sette en stopper for. Norske politikere burde disponere over et budsjett som står i forhold til den lille nasjonen vi er. 

Politikerne disponerer allerede over nesten 17.000 milliarder av våre penger gjennom oljefondet. Det vil si over 3 millioner per nordmann! Stor som liten, sort som hvit.

https://www.nbim.no/no

Årlig gjennom budsjettene disponerer norske politikere nesten 2.000 milliarder av vår totale formue, det er dobbelt så mye som svenske politikere disponerer over totalt sett, og Sverige er dobbelt så mange innbyggere som oss!

Det er en grense for hvor mye penger norske politikere har behov for. I dag har de ikke en gang nok til å bygge veier med standard lik europeiske land, heller ikke på nivå med Sverige. Ikke har vi et helsevesen i verdensklasse heller, med ventelister for de enkleste ting, og egenandeler som vokser.

Det er noe ALVORLIG galt over hvordan norske politikere forvalter VÅRE penger. Pengene må gå tilbake til eierne, oss, vi vet bedre hvilke behov vi har, og hvordan vi skal disponere VÅRE penger. De kan beholde litt for å jevne ut forskjeller, men de behøver ikke 20.000 milliarder til den jobben.

AnonymBruker
Skrevet

SP sitter i regjering.

Sett fra SP eksisterer nordmenn for å konsumere det norske bønder (og deres samvirker) produserer til enhver tid.

Tidligere produserte ikke Tine feta os. Den fikk vi billig fra Arla og var importert.

Tine bestemte seg for å lage Feta ost.

Deretter tok de en telefon til departementet og vipps ble feta ost dobbelt så dyr. Tine sin feta ost kom på markedet til en høyere pris en Arla ble solgt for tidligere. Og slik kan man fortsette.

SP hevder at mange land har skattefri eksport av mat til Norge. Det er sant. Men de unnlater å fortelle disse landene IKKE selger til Norge.

Hvis det skulle kommen container med biff fra Malawi ville kjøtt fra Malawi få import toll dagen etter.

Inntil da vil Vedum proklamere at Malawi har tollfritt tilgang til Norge. Det er en vits og Vedums halvsannheter og vridning av fakta begynner å bli lang. man kan ikke stole på noen av det han sier. Det er alltid en halv sannhet.

Anonymkode: e73bc...393

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gir blaffen og kjøpe de grønnsakene jeg trenger uansett. Om jeg må forsake noe drittmat for dette, er det helt ok.

Anonymkode: 615f4...b6d

AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge må vi leve med denne grusomme regjeringen, dette riv ruskende crazy Stortinget? 

Anonymkode: a0bef...090

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg gir blaffen og kjøpe de grønnsakene jeg trenger uansett. Om jeg må forsake noe drittmat for dette, er det helt ok.

Anonymkode: 615f4...b6d

Så viss du plusselig må bruke 60% av lønnen din for å kjøpe inn grønnsaker til middagen din så gir du blaffen i det. Siden du må ha grønnsaker. Eller har du en smertegrense du å?

Anonymkode: 5cd2f...9a5

Skrevet

Det nok fordi klimaendringene vil gjøre det mulig å dyrke bananer og ananas her i Norge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...