Vinterjenta Skrevet 12. mars 2024 #1 Skrevet 12. mars 2024 Flere ønsker nå at dette skal bli en mulighet for å hindre/bekjempe fedme blant barn. I dag er grensen 12 år, med et bmi-krav. Hva tenker folk?
Samfunnsdebatt Skrevet 13. mars 2024 #2 Skrevet 13. mars 2024 Veldig bra. Barn som er i slik helsefare fortjener å reddes. Mens de får etablert et sunt forhold til mat og matvaner, i den kritiske perioden hvor så mye av kroppsidentiteten blir skapt. 9
Pringle Skrevet 13. mars 2024 #4 Skrevet 13. mars 2024 Fryktelig. Hvor er foreldrene? Hva gjør de? Ikke si det, de bruker slankesprøyter de også. Jeg tenker det er sinnsvakt, forferdelig, tragisk. Jeg leste om Wegovy i Felleskatalogen, og det er kun BMI-krav som stilles. Ikke engang spørsmål om hva som er "prøvd" tidligere. Men jeg skjønner jo hvorfor - det har ingen hensikt: De som er villige til å ta sprøyter/operasjon for noe som i grunnen bare dreier seg om å ikke spise for mye, er villige til å si hva som helst. Dette vet legene. Legene vet også at denne pasientgruppen kommer til å "shoppe rundt" og før eller siden finne en som vil gi dem resepten de ønsker. Legene vet også at de har et ansvar for andre pasienter, og de kan ikke bruke tid på å akkidere og gi informasjon som burde være helt grunnleggende. 5 1 7
Samfunnsdebatt Skrevet 13. mars 2024 #5 Skrevet 13. mars 2024 (endret) Pringle skrev (27 minutter siden): Fryktelig. Hvor er foreldrene? Hva gjør de? Ikke si det, de bruker slankesprøyter de også. Jeg tenker det er sinnsvakt, forferdelig, tragisk. Jeg leste om Wegovy i Felleskatalogen, og det er kun BMI-krav som stilles. Ikke engang spørsmål om hva som er "prøvd" tidligere. Men jeg skjønner jo hvorfor - det har ingen hensikt: De som er villige til å ta sprøyter/operasjon for noe som i grunnen bare dreier seg om å ikke spise for mye, er villige til å si hva som helst. Dette vet legene. Legene vet også at denne pasientgruppen kommer til å "shoppe rundt" og før eller siden finne en som vil gi dem resepten de ønsker. Legene vet også at de har et ansvar for andre pasienter, og de kan ikke bruke tid på å akkidere og gi informasjon som burde være helt grunnleggende. Jeg kan legge til at jeg mener også oppfetingen av barna er barnemishandling. Det burde vært straffbart med fengselsstraff å la barn fetes opp slik. Da det er så ødeleggende for både mobbing, helse og identitet med videre helse resten av livet. Men når realiteten er at foreldre GJØR SLIK så og de ikke forhindres slik at dette er resultatet for de barna det gjelder, så bør de i alle fall få legehjelpen for å ikke bli for syke av det. Stakkars barn. Endret 13. mars 2024 av Samfunnsdebatt 3 2
Honey Dew Skrevet 13. mars 2024 #6 Skrevet 13. mars 2024 Ungene får komme seg ut og være i aktivitet og foreldrene slutte å gi de for mye mat. 2
Leo Skrevet 13. mars 2024 #7 Skrevet 13. mars 2024 Pringle skrev (4 timer siden): Fryktelig. Hvor er foreldrene? Hva gjør de? Ikke si det, de bruker slankesprøyter de også. Jeg tenker det er sinnsvakt, forferdelig, tragisk. Jeg leste om Wegovy i Felleskatalogen, og det er kun BMI-krav som stilles. Ikke engang spørsmål om hva som er "prøvd" tidligere. Men jeg skjønner jo hvorfor - det har ingen hensikt: De som er villige til å ta sprøyter/operasjon for noe som i grunnen bare dreier seg om å ikke spise for mye, er villige til å si hva som helst. Dette vet legene. Legene vet også at denne pasientgruppen kommer til å "shoppe rundt" og før eller siden finne en som vil gi dem resepten de ønsker. Legene vet også at de har et ansvar for andre pasienter, og de kan ikke bruke tid på å akkidere og gi informasjon som burde være helt grunnleggende. I bunn og grunn dreier det seg kanskje om det, men vi har vel kommet dit at det, i hvert fall i helsevesenet, er aksept for at årsakene til at noen spiser for mye er mer sammensatte enn som så. 4 1 1
Ingebjørg Skrevet 13. mars 2024 #8 Skrevet 13. mars 2024 At det er tragisk at spørsmålet i det hele tatt dukker opp. Foreldrene trenger kurs i helt grunnleggende ting som sunt kosthold og aktivitet. Bort med skjerm, ut og lek! 2 4
Gjest ti10 Skrevet 13. mars 2024 #9 Skrevet 13. mars 2024 Samfunnsdebatt skrev (7 timer siden): Veldig bra. Barn som er i slik helsefare fortjener å reddes. Mens de får etablert et sunt forhold til mat og matvaner, i den kritiske perioden hvor så mye av kroppsidentiteten blir skapt. Men hvordan og hvorfor mener du de skal få etablert et sunt forhold til mat og matvarer når de får slankesprøyter hvis de ikke har klart å få sunne vaner før? Og det å få slankesprøyter er vel det motsatte av å få et sunt forhold til mat og matvarer, for hva tror du skjer hvis de slutter med sprøytene? De lærer jo ikke selvregulering i det hele tatt av de sprøytene, tvert imot. Hvis de slutter med sprøytene, er det jo på'n igjen.
Gjest MissHannigan Skrevet 13. mars 2024 #10 Skrevet 13. mars 2024 (endret) Skal man få lov å feite opp barna sine på feil mat og latskap, for så å gi dem slankemedisin? På tide med obligatorisk ernæringskurs for alle blivende foreldre. Endret 18. mars 2024 av MissHannigan
Leo Skrevet 13. mars 2024 #11 Skrevet 13. mars 2024 Ingebjørg skrev (56 minutter siden): At det er tragisk at spørsmålet i det hele tatt dukker opp. Foreldrene trenger kurs i helt grunnleggende ting som sunt kosthold og aktivitet. Bort med skjerm, ut og lek! ti10 skrev (50 minutter siden): Men hvordan og hvorfor mener du de skal få etablert et sunt forhold til mat og matvarer når de får slankesprøyter hvis de ikke har klart å få sunne vaner før? Og det å få slankesprøyter er vel det motsatte av å få et sunt forhold til mat og matvarer, for hva tror du skjer hvis de slutter med sprøytene? De lærer jo ikke selvregulering i det hele tatt av de sprøytene, tvert imot. Hvis de slutter med sprøytene, er det jo på'n igjen. MissHannigan skrev (48 minutter siden): Skal man få lov å feite opp barna sine på feil mat og latskap, for så å gi dem slankemedisin? Har foreldre misshandlet barna sine sånn til de grader, så håper jeg de blir fratatt omsorgen. På tide med obligatorisk ernæringskurs for alle blivende foreldre. Nå er det ikke gitt at fedme hos barn skyldes dårlig kosthold og/eller lavt aktivitetsnivå. Det finnes barn hvor foreldrene har prøvd i årevis med livsstilsendringer uten å lykkes. Det kan bl.a. være ulike former medfødte utfordringer som gjør at barnet helt eller delvis mangler appetittkontroll og heller aldri kommer til å kunne etablere et sunt forhold til mat og ernæring. Hvorfor skal man ikke kunne gi disse barna adekvat behandling når den finnes? Eller er det bedre for alle at foreldrene har lås på kjøleskapsdøren og flere ganger om dagen må nekte f.eks. en tiåring mer mat? Jeg tror alle forstår at det ikke er snakk om å gi "slankesprøyter" til helt vanlige, litt overvektige barn! 4 2
Gjest MissHannigan Skrevet 13. mars 2024 #12 Skrevet 13. mars 2024 Leo skrev (8 minutter siden): Nå er det ikke gitt at fedme hos barn skyldes dårlig kosthold og/eller lavt aktivitetsnivå. Det finnes barn hvor foreldrene har prøvd i årevis med livsstilsendringer uten å lykkes. Det kan bl.a. være ulike former medfødte utfordringer som gjør at barnet helt eller delvis mangler appetittkontroll og heller aldri kommer til å kunne etablere et sunt forhold til mat og ernæring. Hvorfor skal man ikke kunne gi disse barna adekvat behandling når den finnes? Eller er det bedre for alle at foreldrene har lås på kjøleskapsdøren og flere ganger om dagen må nekte f.eks. en tiåring mer mat? Jeg tror alle forstår at det ikke er snakk om å gi "slankesprøyter" til helt vanlige, litt overvektige barn! Det står ingenting i hovedinnlegget om at det handler om barn med medfødte sykdommer. Regner med at slike sykdommer blir fulgt opp av helsevesenet fra tidlig alder.
Leo Skrevet 13. mars 2024 #13 Skrevet 13. mars 2024 MissHannigan skrev (12 minutter siden): Det står ingenting i hovedinnlegget om at det handler om barn med medfødte sykdommer. Regner med at slike sykdommer blir fulgt opp av helsevesenet fra tidlig alder. Det blir de selvfølgelig, men medisinen kan ikke gis til barn under 12 år uavhengig av oppfølging. Det står ingenting om det i hovedinnlegget, men det later til å være basert på denne artikkelen (Som krever abonnement så vidt jeg kan se) Det er altså snakk om "de barna med alvorlig fedme som ikke responderer på livsstilsendringer". Det står også "selv om barn med alvorlig fedme ikke er en stor gruppe, tror barnelegen at sprøytene kan være et bra tiltak for de med størst behov". 2 1
Gjest issoras Skrevet 13. mars 2024 #14 Skrevet 13. mars 2024 (endret) Jeg er positiv. Ikke som en hovedregel så klart, men i tilfeller der alt annet ikke virker. Jeg tror det er bedre å få hjelp mot fedme vha medisiner i ung alder, enn å la barnet gå med fedme mange år til, til det er gammelt nok til medisinsk behandling. Endret 13. mars 2024 av issoras
-jk- Skrevet 13. mars 2024 #15 Skrevet 13. mars 2024 Det blir litt feil å kalle Wegovy for "slankesprøye". Du blir ikke slankere av Wegovy i seg selv. Wegovy regulerer bare apetitten for de som har en dårlig regulert apetitt/sultfølelse, slik at det blir enklere å innta færre kalorier. Og med et lavere inntak så blir man selvsagt lettere, men det er altså en sekundær effekt. 2
Samfunnsdebatt Skrevet 14. mars 2024 #16 Skrevet 14. mars 2024 ti10 skrev (14 timer siden): Men hvordan og hvorfor mener du de skal få etablert et sunt forhold til mat og matvarer når de får slankesprøyter hvis de ikke har klart å få sunne vaner før? Og det å få slankesprøyter er vel det motsatte av å få et sunt forhold til mat og matvarer, for hva tror du skjer hvis de slutter med sprøytene? De lærer jo ikke selvregulering i det hele tatt av de sprøytene, tvert imot. Hvis de slutter med sprøytene, er det jo på'n igjen. -jk- skrev (11 timer siden): Det blir litt feil å kalle Wegovy for "slankesprøye". Du blir ikke slankere av Wegovy i seg selv. Wegovy regulerer bare apetitten for de som har en dårlig regulert apetitt/sultfølelse, slik at det blir enklere å innta færre kalorier. Og med et lavere inntak så blir man selvsagt lettere, men det er altså en sekundær effekt. Jo, med det her så kan man få et sunt forhold til mat. Her har foreldrene ødelagt styrken på sulthormonene i kroppen til barna sine, med hjelp av overforing med høyprosseserte matvarer. Ved å ikke gå med sult, så har barnet forutsetninger til å lære seg sunne kostholdsvaner som vil regulere appetitten normalt. Og de kan få motivasjon til å trene når de ser de er faktisk på vei til en fin normal kropp igjen. Gjør noe med motivasjonen å se seg som håpløst fet vs å se seg som en person som blir mer og mer normal (i barnets egen sammenligning av seg selv med samfunnet den er en del av). Jeg er slank og kan kosthold godt. Tar gode valg og trives med mat. Mine barn er heldige som er lært opp med både spisevaner og kunnskap i tråd med hvordan ta vare på sin kropp og få ha gleden av en pen kropp som er ansett som sunn, tiltalende og vellykket. Andre barn fortjener å få samme erfaring og forhold til kropp. De som har foreldre som har ødelagt med å bygd opp enorme fettmasser i sine barns kropper, ødelagte sultsignaler fra overforing med så dårlig mat, og gitt barna sine dårlige selvbilder, utstøtterisiko og erfaringer som for dårlige indre sannheter om deres muligheter og vesen i samfunnet… De hadde fortjent akkurat samme gode oppvekst de med fornuftige matvarer, gode hormoner, gode tanker og vaner, godt selvbilde og god mottakelse i samfunnet. Så hvis vi nå har fått sprøyter som roer disse sulthormonene, så er det endelig en mulighet for disse uskyldige barna som fortjener så mye bedre. Jeg forutsetter at det da vil bli gitt med oppfølging av kosthold, trening og tanker.
Mhmjadda Skrevet 14. mars 2024 #17 Skrevet 14. mars 2024 Det kommer ikke så godt frem i artikkelen, men en gruppe dette vil kunne være aktuelt for er barn med medfødte syndromer som gjerne har stor spising/overspising som en del av tilstanden sin. Dette kan være utrolig krevende. Feks Soto. Så der vil det være en konkret, genetisk årsak til overspisingen. 1 1
Samfunnsdebatt Skrevet 14. mars 2024 #18 Skrevet 14. mars 2024 (endret) Mhmjadda skrev (18 minutter siden): Det kommer ikke så godt frem i artikkelen, men en gruppe dette vil kunne være aktuelt for er barn med medfødte syndromer som gjerne har stor spising/overspising som en del av tilstanden sin. Dette kan være utrolig krevende. Feks Soto. Så der vil det være en konkret, genetisk årsak til overspisingen. Dette har de fått av overforingen med uprossesert mat de har blitt utsatt for av foreldrene sine, sammen med manglende aktivitet og lite søvn. Alle faktorene påvirker sulthormonenes kraft. (Cravings) Alt som står her er skapt av foreldrene. Jeg kan også få kroppen min til å bli slik av dårlige kostholds og aktivitetsvalg. Det er ikke enkelt å stå i mot cravings når hormonene konker ut fornuften. Da vinner hormonene og overspising skjer. Heldigvis har jeg kunnskap til å få endret slik funksjon i kroppen min, slik at styrken på dette ikke øker og øker men istedenfor blir avbrutt av tiltakene jeg gjør. Trist om foreldre tror at barn skal bruke sin viljestyrke til å holde seg unna overspising. Vi som er slanke er ikke slanke fordi vi lar være å miste hodet pga cravings. Vi er slanke fordi hoveddelen av kostholdet vårt, aktivitets og kostholdsvanene, understøtter at hormonene våre fungerer til å gi et sunt energiinntak. Endret 14. mars 2024 av Samfunnsdebatt 1 2
-jk- Skrevet 15. mars 2024 #19 Skrevet 15. mars 2024 Samfunnsdebatt skrev (På 14.3.2024 den 10.02): Dette har de fått av overforingen med uprossesert mat de har blitt utsatt for av foreldrene sine, sammen med manglende aktivitet og lite søvn. Alle faktorene påvirker sulthormonenes kraft. (Cravings) Alt som står her er skapt av foreldrene. Jøss- Så genetiske sykdommer kommer av hva slags mat ungene har blitt foret med? Første gang jeg har hørt den gitt. Diabetes type 1 kommer vel også av kosthold da, antar jeg du mener? Samt alle andre autoimmune sykdommer? 2
Samfunnsdebatt Skrevet 15. mars 2024 #20 Skrevet 15. mars 2024 -jk- skrev (36 minutter siden): Jøss- Så genetiske sykdommer kommer av hva slags mat ungene har blitt foret med? Første gang jeg har hørt den gitt. Diabetes type 1 kommer vel også av kosthold da, antar jeg du mener? Samt alle andre autoimmune sykdommer? Sulthormonene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå