AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #1 Skrevet 12. mars 2024 Jeg ammer fortsatt til de fleste måltider og skal snart tilbake i jobb. Lederen min ønsker legeerklæring på dette og jeg lurer på hvordan jeg skal bevise det? Må du dra til legen og amme foran hen?😂 eller pumper de for å sjekke at du har melk eller hva gjør de? Jeg synes jo det høres litt rart ut men hvem som helst kan jo si at de ammer uten å gjøre det så det bør jo på en måte være noe form for kontroll😂 Anonymkode: 17a8a...98a
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #2 Skrevet 12. mars 2024 Du må dra til legen og be de skrive en setning på et ark som de signerer. Bare en formalitet, legen tar jo ditt ord for at du fortsatt ammer. Bare tull spør du meg, syns leder burde stole på sin ansatt om at det er behov for ammefri. Anonymkode: 8bf82...e2d 19 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #3 Skrevet 12. mars 2024 Spesielt av lederen å kreve dette, aldri hørt om før. Sannsynligvis tror legen deg og gir deg erklæring uten noe form for bevis. Anonymkode: 97b93...813 4
RockyRose Skrevet 12. mars 2024 #4 Skrevet 12. mars 2024 Kor gamalt er bornet? I vår kommune er det betalt ammefri inntil 2t til bornet er 1 år, etter det må leiar ha legeerklæring på at det framleis er naudsynt med betalt ammefri. Ammefri får ein så lenge ein treng. Tippar legen skriv kjapt at det er behov for ammefri på eit ark, ja. 4
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #5 Skrevet 12. mars 2024 Leder kan kreve dokumentasjon etter barnet fyller 9 mnd. Jeg fikk nettopp attest fra helsesykepleier. Det står det en setning om at jeg ammer mitt barn og helsesykepleiers signatur. Ringte helsestasjonens sentralbord som gav beskjed til helsesykepleier om at jeg trengte det. Fort gjort. Anonymkode: e0162...9b7 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #6 Skrevet 12. mars 2024 RockyRose skrev (15 minutter siden): Kor gamalt er bornet? I vår kommune er det betalt ammefri inntil 2t til bornet er 1 år, etter det må leiar ha legeerklæring på at det framleis er naudsynt med betalt ammefri. Ammefri får ein så lenge ein treng. Tippar legen skriv kjapt at det er behov for ammefri på eit ark, ja. Barnet er 9 mnd., men lederen min er litt spesiell ja, hadde ikke noe problem med å få ammefri på den gamle arbeidsplassen min (tvert imot oppfordret og støttet de med til å ta ut ammefri)😅 er ikke noe problem for meg å dra til legen å fikse det, men det er mer det at jeg føler at ledere min ikke stoler på meg og ønsker det beste for barnet mitt🙈 Anonymkode: 17a8a...98a 3
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #7 Skrevet 12. mars 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Barnet er 9 mnd., men lederen min er litt spesiell ja, hadde ikke noe problem med å få ammefri på den gamle arbeidsplassen min (tvert imot oppfordret og støttet de med til å ta ut ammefri)😅 er ikke noe problem for meg å dra til legen å fikse det, men det er mer det at jeg føler at ledere min ikke stoler på meg og ønsker det beste for barnet mitt🙈 Anonymkode: 17a8a...98a Når du leser tråden lengre ned på siden her om alle som gjerne tar ammefri selv om de ikke ammer så forstår du hvorfor man nå må ha legeerklæring på at man faktisk ammer barnet sitt. Trist at det har blitt sånn, men når folk velger å utnytte de godene man får så ender man opp med dette. Hvordan de gjør det i praksis aner jeg ikke, men tipper det bare er en formalitet. Anonymkode: 6fc3a...3dc 7 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #8 Skrevet 12. mars 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg ammer fortsatt til de fleste måltider og skal snart tilbake i jobb. Lederen min ønsker legeerklæring på dette og jeg lurer på hvordan jeg skal bevise det? Må du dra til legen og amme foran hen?😂 eller pumper de for å sjekke at du har melk eller hva gjør de? Jeg synes jo det høres litt rart ut men hvem som helst kan jo si at de ammer uten å gjøre det så det bør jo på en måte være noe form for kontroll😂 Anonymkode: 17a8a...98a Idiotisk leder. Ikke rart det er fastlegemangel når leger må bruke tiden sin på slikt sprøyt. Legen kommer selvsagt ikke til å håndmelke og måle antall centiliter som en bruker her påstår. Vis meg eventuelt den veilederen som angir hvordan legen skal håndmelke og hvor mye melk som indikerer godkjent? Anonymkode: 13d26...e5b 3
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #9 Skrevet 12. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg ammer fortsatt til de fleste måltider og skal snart tilbake i jobb. Lederen min ønsker legeerklæring på dette og jeg lurer på hvordan jeg skal bevise det? Må du dra til legen og amme foran hen?😂 eller pumper de for å sjekke at du har melk eller hva gjør de? Jeg synes jo det høres litt rart ut men hvem som helst kan jo si at de ammer uten å gjøre det så det bør jo på en måte være noe form for kontroll😂 Anonymkode: 17a8a...98a Hvis barnet ikke har fylt ni måneder, har lederen din ingen rett til å forlange legeerklæring. https://www.ks.no/fagomrader/lonn-og-tariff/hovedtariffavtalen/ammefri2/ Jeg tror nok du slipper å amme eller pumpe foran legen, det har de ikke tid til. Mest sannsynlig holder det med telefonkonsultasjon. Anonymkode: e2007...12c 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #10 Skrevet 12. mars 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Når du leser tråden lengre ned på siden her om alle som gjerne tar ammefri selv om de ikke ammer så forstår du hvorfor man nå må ha legeerklæring på at man faktisk ammer barnet sitt. Trist at det har blitt sånn, men når folk velger å utnytte de godene man får så ender man opp med dette. Hvordan de gjør det i praksis aner jeg ikke, men tipper det bare er en formalitet. Anonymkode: 6fc3a...3dc Folk kan jo fortsatt jukse selv om de går til legen. Selv ammet jeg til barnet var over tre år, men har aldri benyttet meg av ammefri. Anonymkode: 718a7...d79 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #11 Skrevet 12. mars 2024 Det var spesielt å forlange legeerklæring for amming. Anonymkode: 0c8ac...5c8 3
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #12 Skrevet 12. mars 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Folk kan jo fortsatt jukse selv om de går til legen. Selv ammet jeg til barnet var over tre år, men har aldri benyttet meg av ammefri. Anonymkode: 718a7...d79 Ja, det kan de helt sikkert, men tipper de kan luke ut en del ved å kreve legeerklæring. Anonymkode: 6fc3a...3dc 2
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #13 Skrevet 12. mars 2024 Med tanke på at det var en god del som mente at det var helt greit å ta seg fri selv om en ikke ammet i tråden lengre bak så synes jeg det er supert at ledere krever dette. Det er bare en formalitet men en bra en. Synd at det skal være slik i utgangspunktet men har full forståelse for det. Tror en bare kommer til å se mer av dette i arbeidslivet fordi det er en del snyltere som tar seg denne rettigheten enda de ikke har krav på det. I og med at det bare er formalitet så er det jo sikkert enkelt å snylte seg vekk fremdeles men det sender et signal at det er ikke bare til å ta seg til rette når en ikke har rett til det. Anonymkode: 09a0a...097 5
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #14 Skrevet 12. mars 2024 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Barnet er 9 mnd., men lederen min er litt spesiell ja, hadde ikke noe problem med å få ammefri på den gamle arbeidsplassen min (tvert imot oppfordret og støttet de med til å ta ut ammefri)😅 er ikke noe problem for meg å dra til legen å fikse det, men det er mer det at jeg føler at ledere min ikke stoler på meg og ønsker det beste for barnet mitt🙈 Anonymkode: 17a8a...98a Må jeg dokumentere at jeg ammer? Mange arbeidsgivere krever dokumentasjon på at du ammer. Som regel er det helsesykepleier eller fastlege (3) som skriver «ammeattest». Ammefri er knyttet til ditt behov for å amme, og det er altså det at du ammer som skal dokumenteres. Barnets behov for amming skal ikke dokumenteres. Arbeidsgiver kan ikke stille krav om at barnet skal ha spesielt behov for amming/morsmelk eller liknende. https://ammehjelpen.no/ammefri/ Anonymkode: 9873c...59c 2
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #15 Skrevet 12. mars 2024 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Leder kan kreve dokumentasjon etter barnet fyller 9 mnd. Jeg fikk nettopp attest fra helsesykepleier. Det står det en setning om at jeg ammer mitt barn og helsesykepleiers signatur. Ringte helsestasjonens sentralbord som gav beskjed til helsesykepleier om at jeg trengte det. Fort gjort. Anonymkode: e0162...9b7 Jeg måtte levere attest da barnet var over ett år, og fikk det uten problemer fra helsesykepleier. Jeg var der i forbindelse med en vanlig kontroll med barnet og fikk attesten samtidig. Jeg måtte ikke "bevise" at jeg fortsatt ammet, men amming og overgang til fast føde er jo noe man uansett snakker om på disse kontrollene. Det hadde vært ganske dumt å jukse. Hos oss var det HR som ba om attest for alle i denne situasjonen, ikke min nærmeste leder. Dermed føltes det ikke personlig. Anonymkode: a804b...587 3
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #16 Skrevet 12. mars 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Må jeg dokumentere at jeg ammer? Mange arbeidsgivere krever dokumentasjon på at du ammer. Som regel er det helsesykepleier eller fastlege (3) som skriver «ammeattest». Ammefri er knyttet til ditt behov for å amme, og det er altså det at du ammer som skal dokumenteres. Barnets behov for amming skal ikke dokumenteres. Arbeidsgiver kan ikke stille krav om at barnet skal ha spesielt behov for amming/morsmelk eller liknende. https://ammehjelpen.no/ammefri/ Anonymkode: 9873c...59c Det står fortsatt ikke HVORDAN det skal dokumenteres. Altså, hva som skal til for at lege/helsesøster skriver ut attest. Anonymkode: e2007...12c 2
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #17 Skrevet 12. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Leder kan kreve dokumentasjon etter barnet fyller 9 mnd. Jeg fikk nettopp attest fra helsesykepleier. Det står det en setning om at jeg ammer mitt barn og helsesykepleiers signatur. Ringte helsestasjonens sentralbord som gav beskjed til helsesykepleier om at jeg trengte det. Fort gjort. Anonymkode: e0162...9b7 Nei, leder kan ikke kreve dette, men de kan be om det i tvilstilfeller. Og hvor har du 9 mnd fra? "Departementet antar at det vil være unødvendig å kreve at ammingen rutinemessig skal dokumenteres av helsepersonell. Det vil etter departementets vurdering være mer hensiktsmessig at arbeidsgivere som har begrunnet tvil om fritiden brukes til amming, kan etterspørre dokumentasjon i det enkelte tilfelle." Ved barn under 1 år vil det sådan holde at du tar med babyen på jobb og legger hen til puppen så arbeidsgiverjævelen ser at babyen fortsatt spiser fra puppene til arbeidstakeren. Makan til frekke ledere. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/prop-72-l-20122013/id716156/?ch=5 Anonymkode: 9873c...59c 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #18 Skrevet 12. mars 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg måtte levere attest da barnet var over ett år, og fikk det uten problemer fra helsesykepleier. Jeg var der i forbindelse med en vanlig kontroll med barnet og fikk attesten samtidig. Jeg måtte ikke "bevise" at jeg fortsatt ammet, men amming og overgang til fast føde er jo noe man uansett snakker om på disse kontrollene. Det hadde vært ganske dumt å jukse. Hos oss var det HR som ba om attest for alle i denne situasjonen, ikke min nærmeste leder. Dermed føltes det ikke personlig. Anonymkode: a804b...587 Riktig, etter 1 år er det noe helt annet, og fås lett fra helsesykepleier. Lege trenger ikke være inne i bildet overhodet. Anonymkode: 9873c...59c 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #19 Skrevet 12. mars 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Nei, leder kan ikke kreve dette, men de kan be om det i tvilstilfeller. Og hvor har du 9 mnd fra? "Departementet antar at det vil være unødvendig å kreve at ammingen rutinemessig skal dokumenteres av helsepersonell. Det vil etter departementets vurdering være mer hensiktsmessig at arbeidsgivere som har begrunnet tvil om fritiden brukes til amming, kan etterspørre dokumentasjon i det enkelte tilfelle." Ved barn under 1 år vil det sådan holde at du tar med babyen på jobb og legger hen til puppen så arbeidsgiverjævelen ser at babyen fortsatt spiser fra puppene til arbeidstakeren. Makan til frekke ledere. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/prop-72-l-20122013/id716156/?ch=5 Anonymkode: 9873c...59c Vil heller si det er mange frekke mødre som misbruker en ordning som gjør at mange ledere må gå til dette skrittet. Skal du ta sinnet ditt ut på noen får du rette det der det hører hjemme! De som har og misbruker en ordning som gjør at en slik tillitsbasert ordning og rettighet krever dokumentasjon. Anonymkode: 09a0a...097 4
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #20 Skrevet 12. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vil heller si det er mange frekke mødre som misbruker en ordning som gjør at mange ledere må gå til dette skrittet. Skal du ta sinnet ditt ut på noen får du rette det der det hører hjemme! De som har og misbruker en ordning som gjør at en slik tillitsbasert ordning og rettighet krever dokumentasjon. Anonymkode: 09a0a...097 Det er snakk om en baby under 1 år - anbefalingen er morsmelk til minst 2 år. Å mistenke noen for å misbruke denne ordningen når babyen er 9 mnd er intet annet enn frekt. Den eneste plassen kritikken her hører til, er hos lederen. Anonymkode: 9873c...59c 3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå