Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg er gravid og er ung uføre. Graviditeten var godt planlagt, så ingen uhell. Er det noen som vet om jeg kan søke noen ekstra støtte fast i måneden når jeg er ufør? Mannen har fast jobb. 

Anonymkode: 528cc...fe6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Googlet gravid - ufør: 

Hva hvis mor har uføretrygd?

Når bare du har rett til foreldrepenger, og mor har uføretrygd, får du hele perioden med foreldrepenger. Unntatt er de 9 ukene som er satt av til mor rett før og etter fødselen.

Du kan ta ut ukene sammenhengende, delt opp eller kombinert med delvis arbeid. 

Kilde og mer info: https://www.nav.no/foreldrepenger

Anonymkode: d73ce...d6f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du kan søke om barnetillegg, men det er ikke sikkert du får det siden mannen din er i jobb.

Også får du barnetrygd.

Jeg vet du kan søke engangsstønad, men  da kan det være far ikke kan ta permisjon, det må du sjekke opp i. Det kan iallfall søkes fra uke 27 om jeg ikke husker feil.

Anonymkode: 450bf...f90

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Planlegger man barn, er det greit å ha økonomien på stell... 

Anonymkode: c0db4...335

• Liker 16
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet (endret)

Når man blir ufør, må man ikke være 100% invalid. Uførhet blir satt ut i fra inntektsevne og ikke arbeidsevne. Hvis helsen er redusert på en slik måte at man ikke har mulighet til å stå i jobb, kan man få innvilget uføretrygd. Inntektsevne og arbeidsevne sier ingenting om omsorgsevne. 

Hvis far kan ta permisjonen, må ikke mor ta seg av barnet helt alene. Jeg har selv tre barn og har vært arbeidstaker i mange år. Det å ta seg av en baby/barn kan ikke sammenlignes med å jobbe. En arbeidsplass krever at du kommer på jobb og er pålogget hele dagen. Du har arbeidsoppgaver som må gjøres på en tilfredsstillende slik arbeidsgiver krever. Selv om barn må følges opp, krever ikke det samme fysiske og mentale tilstedeværelse på samme måte. 

TS:

Du har krav på engangsstønad på drøyt 90 tusen. Hvis mannen din har lav inntekt, kan du ha krav på barnetillegg. Om barnet ikke begynner i barnehage fullt, så kan dere senere ha krav på kontantstøtte. Uansett vil dere få barnetrygd på drøyt 1700 kr pr mnd. 

Anonymkode: 158c2...440

Fjernet sitat av slettet innhold. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
  • Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Herregud folkens... uføretrygd er ikke entydig for å ikke klare å gå ut av sengen og måtte bli pleiet døgnet rundt...det finnes sikkert 1000 forskjellige grunner ol ikke mer til folk er uføre. Jeg går på aap og har en sykdom jeg ikke kan bli kvitt..la oss si jeg skulle bli uføretrygdet...så kan jeg forsatt blitt gravid og klart og ta vare på en baby 

Jeg har 2 barn og den siste kan når jeg hadde den sykdom jeg har nå...

Så skjerp dere...dere bare elsker slike forum ..dere blir trekt mot ordet uføretrygd og deres indre troll og irritasjon are skriker å komme ut.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Når man blir ufør, må man ikke være 100% invalid. Uførhet blir satt ut i fra inntektsevne og ikke arbeidsevne. Hvis helsen er redusert på en slik måte at man ikke har mulighet til å stå i jobb, kan man få innvilget uføretrygd. Inntektsevne og arbeidsevne sier ingenting om omsorgsevne. 

Hvis far kan ta permisjonen, må ikke mor ta seg av barnet helt alene. Jeg har selv tre barn og har vært arbeidstaker i mange år. Det å ta seg av en baby/barn kan ikke sammenlignes med å jobbe. En arbeidsplass krever at du kommer på jobb og er pålogget hele dagen. Du har arbeidsoppgaver som må gjøres på en tilfredsstillende slik arbeidsgiver krever. Selv om barn må følges opp, krever ikke det samme fysiske og mentale tilstedeværelse på samme måte. 

TS:

Du har krav på engangsstønad på drøyt 90 tusen. Hvis mannen din har lav inntekt, kan du ha krav på barnetillegg. Om barnet ikke begynner i barnehage fullt, så kan dere senere ha krav på kontantstøtte. Uansett vil dere få barnetrygd på drøyt 1700 kr pr mnd. 

Jeg er helt enig med deg. Det er mye mer krevende å ta seg av barn enn å jobbe

Anonymkode: 953db...5ef

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet (endret)

Man kan ha ting på stell selv om man ikke klarer å jobbe. 

Endret av Perelandra
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet (endret)

Det er mange på uføretrygd med god omdorcseven, og veldig mange arbeidstakere som ikke evner å ta seg av barna sine. Uføretrygd er ikke ensbetydende med dårlig omsorgsevne og fattigdom. 

Endret av Perelandra
  • Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du formulerer hovedinnlegget på en slik måte at du vil piske opp stemningen. Mistenker at problemstillingen er oppkonstruert for å få nok en uføre-debatt.

Anonymkode: d5d28...a07

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Mye ufint i denne tråden så jeg ber folk tenke seg om både en og ti ganger før de skriver noe! Skjerp dere! 

Vi har ikke noe med TS sin ung ufør å gjøre! At hun velger å få barn er helt opp til henne, og hun HAR økonomien på stell nå når hennes uførestatus er kartlagt og vedtatt. Å ha barn har ingen ting med restarbeidsevne å gjøre, og de er to foreldre om ansvaret når barnet først kommer. 

Lykke til med babyen! 🤗

Anonymkode: 10991...f3c

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Man kan ha ting på stell selv om man ikke klarer å jobbe. 

Selvfølgelig. Jeg bryr meg ikke om man er ufør eller hva man er. Det jeg snakker om er at økonomien er på stell. Å det kan den fint være om man er ufør. 

Men når man må begynne å finne ut av hvilket stønader man kan søke etter, er ikke økonomien tipp topp. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Sofakona skrev (2 minutter siden):

Herregud folkens... uføretrygd er ikke entydig for å ikke klare å gå ut av sengen og måtte bli pleiet døgnet rundt...det finnes sikkert 1000 forskjellige grunner ol ikke mer til folk er uføre. Jeg går på aap og har en sykdom jeg ikke kan bli kvitt..la oss si jeg skulle bli uføretrygdet...så kan jeg forsatt blitt gravid og klart og ta vare på en baby 

Jeg har 2 barn og den siste kan når jeg hadde den sykdom jeg har nå...

Så skjerp dere...dere bare elsker slike forum ..dere blir trekt mot ordet uføretrygd og deres indre troll og irritasjon are skriker å komme ut.

Takk for støtten ❤️ Jeg har en usynlig sykdom, som gjør at jeg ikke fungerer i jobb, men jeg lever et helt normalt liv ellers. 

Det er en grunn til at jeg valgte skrive dette innlegget anonymt. Nettopp fordi idoter skal se ned på de som er uføretrygdet. Jeg blir fly forbanna over idioter som ser ned på andre fordi de ikke jobber. Og ikke er dem tøffe nok til å stå for det heller, så de må skjule seg bak en anonymitet. Skulle gjerne byttet sko med disse idiotene så kunne de sett at å være uføretrygdet ikke er gøy. Jeg skulle gjerne jobbet om jeg klarte, men jeg får det ikke til. Jeg har prøvd og prøvd i mange år, og vært på MANGE utprøvinger gjennom nav. Så i tillegg få slike kommentarer hjelper ikke sørlig mye. 

• Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg er så lei av sånne idiotiske kommentarer som dette! Er det ikke en menneskerett å få barn i følge deg? Må man ha ræva full av penger for å få lov til å få barn? Fullt mulig å ha barn, men ikke fungere i jobb. Ta deg en bolle eller ti og la være å svare på innlegg som ikke har noe fornuftig svar i hva trådstarter spør om. 

Er enig med deg i at man godt kan klare å ha barn og være en god forelder selv om man er ufør og ikke fungerer i jobb. Men, barn koster penger og har man ikke råd til det på den inntekten man har pluss barnetrygd så bør man la det ligge. Selv om det er en menneskerett og få barn så er det ingen menneskerett at andre en foreldrene skal betale for det.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Selvfølgelig. Jeg bryr meg ikke om man er ufør eller hva man er. Det jeg snakker om er at økonomien er på stell. Å det kan den fint være om man er ufør. 

Men når man må begynne å finne ut av hvilket stønader man kan søke etter, er ikke økonomien tipp topp. 

Jeg må ingenting, jeg bare sjekker ut, for hvis det ER mulig med litt ekstra penger så er det er pluss, men går ikke det så går det også fint. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet (endret)

Nå er ikke jeg syk i den forstand at jeg trenger hjelp i hverdagen. Jeg er fullt fungerende i livet ellers, men klarer ikke jobbe. 

Endret av Perelandra
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg må ingenting, jeg bare sjekker ut, for hvis det ER mulig med litt ekstra penger så er det er pluss, men går ikke det så går det også fint. 

Ekstra penger er et pluss for alle. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet (endret)

Takk for støtten ❤️

Jeg kommer til å bli verdens beste mor! Tantebarna mine elsker meg og spør om å være med meg hele tiden! Jeg blir sikkert bedre mor enn halvparten av disse netttrollene her som lever og ånder av å tråkke andre ned😂❤️ 

Jeg tenker at om man ikke har noe å svare på som omhandler spørsmålet så tenker jeg at man kan la være å svare og holde meningene for seg selv. Det hjelper ingen å komme med slike spydige kommentarer. Eller, vel, det hjelper kanskje nettrollene med å føle seg bedre med seg selv. Men hvis de noen gang kommer i samme situasjon å blir uføretrygdet vil de kanskje angre litt på deres egne holdninger. 

Endret av Perelandra
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ekstra penger er et pluss for alle. 

Du får bli uføretrygdet da vettu å se om du får noen ekstra penger. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mon tro om hatbrev-skriveren fra Valdres er her i tråden😅

Til TS! Regner med du får engangsstønad. Snakk med Nav. Lykke til med graviditet og snart barn!

Anonymkode: 44fb5...04a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...