AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #1 Skrevet 12. mars 2024 Hei alle, jeg fant ut i dag at jeg er gravid, etter 1,5 år med prøving. Flo appen sier jeg er 4 uker og 6 dager på vei. Det jeg egt lurer på er når folk fortalte det til familie/ nære venner? Vet anbefalingen er uke 12. Men jeg vet ikke om jeg har det i meg og vente så lenge. Noen som har erfaringer å dele? Anonymkode: 10a6e...9f8
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #2 Skrevet 12. mars 2024 Vi sa det med en gang til foreldre og søsken, vi har vært prøvere lenge og de visste at vi holdt på med IVF. Hadde vi vært i en annen situasjon hadde vi nok ventet lengre. Forteller ingen andre før etter ultralyd i uke 13. Anonymkode: 614db...44e
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #3 Skrevet 12. mars 2024 Vi fikk høre det med en gang av svigerinne som hadde prøvd lenge. Jeg støtter også det, for da kan de nærmeste også være med i en eventuell sorgprosess hvis det ikke går bra. Anonymkode: c8739...634
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #4 Skrevet 12. mars 2024 Det finnes ingen offisiell anbefaling om å vente til uke 12. Tvert imot anbefales der av mange fagfolk å fortelle det tidlig, til i alle fall dem man har nærmest og stoler på. Man trenger nemlig ofte et støtteapparat hvis ting ikke går veien. Det er mye vondere å late som ingenting da❤️ Vi fortalte det etter 8 uker til de aløer nærmeste. Vi hadde prøvd i 1.5 år vi og 😊 Anonymkode: 75e18...7b4 2
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #5 Skrevet 12. mars 2024 Vi fortalte etter ordinær ultralyd i uke 20 Anonymkode: f727d...760
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #6 Skrevet 12. mars 2024 Fortell det nå til dem du ønsker! Anonymkode: b03b0...283 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #7 Skrevet 12. mars 2024 Du forteller det til de du stoler på akkurat når du vil 😊 Vi ventet til uke 7-8, da var det naturlig fordi jeg ble sykmeldt med hyperemesis. Anonymkode: cd213...ecd 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #8 Skrevet 12. mars 2024 Vi fortalte det til noen venner og til søsken (våre voksne søsken ikke andre barn) dagen etter positiv test. Fortalte mine foreldre uke 5-6 ca og øvrig familie etter NIPT-test i uke 11. Annonserte ellers ingenting men fortalte venner når vi møtte dem da. Er ikke noe fasitsvar på dette. Vi orket ikke lyve og styre når vi feks skulle møte venner og jeg vanligvis ville drukket alkohol så var lettere å bare si det. Vi var også åpne med noen venner om at vi prøvde så det føltes jo naturlig å si det til dem når vi fikk positiv test. Med noe familie ventet vi til etter NIPT fordi de er intense og engstelige og vi orket ikke at de skulle gå og bekymre seg fordi de fikk vite det tidlig og mase på oss om det gikk bra hver dag... Mine foreldre er litt roligere så fortalte til dem fordi vi skulle på ferie sammen så det passet best å si det. Bare gjør det som du ønsker og det som er riktig for deg og dere Anonymkode: 9ab55...dcb 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #9 Skrevet 12. mars 2024 Gratulerer! Så fantastisk. Vi ventet med å fortelle det til uke 12. Det er en forferdelig tung beskjed å trekke tilbake. Jeg mistet første gang jeg var gravid (i uke 10). Jeg er glad vi fikk sørge "i fred" for spørsmål fra folk. Men folk er forskjellige. Anonymkode: 9d8ec...3e3 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #10 Skrevet 12. mars 2024 Fortalte det i uke 8 første gangen, 7 andre gangen og denne gangen ventet vi helt til uke 10. fortalte da til alle. Hadde ingen grunn til å holde det hemmelig, og hadde det gått galt så hadde jeg likt at andre visste hvorfor jeg hadde det vanskelig. Vi ventet til disse ukene fordi da hadde vi vært på tidlig ultralyd og visste at det var «noe» der. gjør det som føles rett for dere Anonymkode: cd721...d04
Queen94 Skrevet 12. mars 2024 #11 Skrevet 12. mars 2024 Vent til du har vært på ultralyd eller i det minste over uke 12. lykke til ☺️
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #12 Skrevet 12. mars 2024 Fortalte det med en gang på jobb (var i veldig dårlig form), og fortalte til nær familie da vi møtte de, så det var rundt uke 7-8-9. Anonymkode: 8b709...02a
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #13 Skrevet 12. mars 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hei alle, jeg fant ut i dag at jeg er gravid, etter 1,5 år med prøving. Flo appen sier jeg er 4 uker og 6 dager på vei. Det jeg egt lurer på er når folk fortalte det til familie/ nære venner? Vet anbefalingen er uke 12. Men jeg vet ikke om jeg har det i meg og vente så lenge. Noen som har erfaringer å dele? Anonymkode: 10a6e...9f8 Når du har lyst. Ingen andre kan bestemme det. Noen forteller tidlig, andre venter til uke 12.. Vi har delt alle være graviditeter etter uke 6.. Noen har vi mistet, andre har gått bra. Smak og behag. Anonymkode: c0e26...5d2 1
Tiram Skrevet 12. mars 2024 #14 Skrevet 12. mars 2024 Vi har delt tidlig alle gangene. Grunnen var at hvis det gikk galt så er de menneskene vi delte med også mennesker som hadde visst å gi oss omsorg og trøst også. Kollegaer og mindre nære bekjentskap ventet vi gjerne med til de omtrent spurte. 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #15 Skrevet 12. mars 2024 Første svangerskap fant jeg ut at jeg var gravid da jeg var litt over 6 uker på vei. Vi fortalte det til min bror, nærmeste venn og hans nærmeste venn da jeg var 7 uker på vei. Vi ville ha noen å dele sorgen med. I tillegg skulle vi ut på en land reise, så resten fikk ikke vite det før jeg var 26 uker på vei. Andre svangerskap fortalte vi det til alle i uke 10. Anonymkode: 5879c...53e 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #16 Skrevet 12. mars 2024 Det er ingen magisk grense, og ingen regel for når du skal fortelle. Det kommer an på hvem du vil at skal vite, uansett hva som skjer videre. Nær familie og venninner - med en gang. Andre venner og familie - ca 12 uker, og etter ultralyd. Jobb og alle andre - nærmere 20 uker. Hadde ventet lengre om det gikk. Har ei venninne som måtte abortere i uke 24, og som noen skriver over, det er ikke en historie du føler for å fortelle igjen og igjen. Anonymkode: bfcea...891 2
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #17 Skrevet 12. mars 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hei alle, jeg fant ut i dag at jeg er gravid, etter 1,5 år med prøving. Flo appen sier jeg er 4 uker og 6 dager på vei. Det jeg egt lurer på er når folk fortalte det til familie/ nære venner? Vet anbefalingen er uke 12. Men jeg vet ikke om jeg har det i meg og vente så lenge. Noen som har erfaringer å dele? Anonymkode: 10a6e...9f8 Vi var også prøvere. Fortalte det i uke 14 til de nærmeste i familien, og uke 17 til sjefen Anonymkode: bb23c...028
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #18 Skrevet 12. mars 2024 Vi prøvde lenge, men da vi til slutt måtte over på IVF delte vi ikke akkurat når det skulle skje. Da jeg ble gravid fikk mamma og søster vite det fordi vi skulle feire jul sammen. Da var jeg 6 uker på vei og det kjentes jo veldig tidlig ut. Men hadde aldri klart å sitte der en hel kveld og late som. Venner fortalte jeg når vi traff hverandre, så det ble fra 9 uker. Vennene mine hadde fått vite det visst det gikk galt, så da var det greit å dele og jeg treffer de ikke så ofte, så derfor ville jeg si det ved første anledning.. På jobb ventet jeg til 13 uker, og kun fordi jeg da måtte sykmeldes. Det føltes også veldig tidlig, men hadde hatt UL hvor alt så bra ut. Anonymkode: 971d5...e3a
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #19 Skrevet 12. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er ingen magisk grense, og ingen regel for når du skal fortelle. Det kommer an på hvem du vil at skal vite, uansett hva som skjer videre. Nær familie og venninner - med en gang. Andre venner og familie - ca 12 uker, og etter ultralyd. Jobb og alle andre - nærmere 20 uker. Hadde ventet lengre om det gikk. Har ei venninne som måtte abortere i uke 24, og som noen skriver over, det er ikke en historie du føler for å fortelle igjen og igjen. Anonymkode: bfcea...891 Ser jeg glemte å innlede med det veldig viktige; * For meg. Anonymkode: bfcea...891
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #20 Skrevet 12. mars 2024 Det med 12 uker henger igjen fra gammelt av når det var en skam for kvinnen å abortere. Etter 12 uker er oddsen mye bedre for at ting går bra (mange venter jo nettop på grunn av dette om de ikke ønsker å dele at de har mistet feks). for vår del fikk de første (min mor, svigers og mine to beste venninner) vite det før uke 9. de hadde vært en god støtte om noe skulle gått galt. Anonymkode: 9add2...b24
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå