Gå til innhold

Må si jeg ikke skjønner utregningen av dagpengesats...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er delvis arbeidssøkende og delvis sykemeldt (50%). Var gradert sykemeldt da kontrakten min gikk ut på forrige jobben uten at jeg fikk tilbud nytt vikariat.

Tok kontakt med NAV om situasjonen pga. helsesituasjonen, og jeg ble tipset om at jeg kunne være begge deler så lenge jeg var 50% arbeidsfør, men trengte litt dokumentasjoner osv.

Nå har jeg endelig fått svar på søknaden, og dagpengesatsen har jo blitt justert ned veldig i brevet pga. at jeg også mottar litt sykepenger (sykepengene har jeg forøvrig ikke mottatt enda selv om det er over 6 uker siden jeg sendte inn for januar).

Årsinntekten de beregnet utifra er ca. 420 000, jeg har fått en dagpengesats på 87 kr og rundt 400 kr i uken. Grunnen er at jeg altså da i følge brevet mottar andre ytelser på sykepenger på ca. 4600 i uken, så satsen har blitt justert ned pga. dette. Begynner jo å stusse litt den lave dagpengesatsen og om den er riktig.

Har vært på dagpenger tidligere og da fikk jeg ca. 1000 kr på dagpengesats på samme årslønn når jeg var helt frisk. Når jeg regnet på summene av dette, så skjønner jeg jo at jeg får utbetalt omtrent det samme med om jeg bare hadde gått på dagpenger sånn ca., altså til sammen rundt 62% av forrige lønn.

Leser jo at når man går på dagpenger og er sykemeldt så får man jo dagpengesats på sykepengene, så var ikke helt uforberedt på det, men sånn som regnstykket blir fremstilt så er jo egentlig det jeg får: 

Utbetalt halvparten av forrige lønn basert på siste innmeldte lønn fra arbeidsgiver - som gir mening fordi sykepengene følger jo ikke arbeidsgiver. 

Så har dagpengesatsen blitt justert ned pga. av dette sånn at total utbetaling ikke blir mer enn 62%, og da blir satsen så lav som 87 kr. 

Burde det ikke egentlig vært sånn:

Dagpengesatsen burde vært 500 kr om dagen som utgjør halvparten av dagpengesatsen jeg hadde fått om jeg var fullstendig arbeidssøkende, så hadde de heller redusert sykepengene til å bli 62% av de jeg får utbetalt nå. Eventuelt hadde jeg fått vanlig utregning, så måtte man fylle inn i kortet timene man er sykemeldt, så blir det trukket fra + så blir det rett sammen med sykepengene man får.

I mitt hode utgjør dene utregningen mer mening. 

Det største problemet med denne utregningen er jo hva som skjer om jeg blir frisk og kan være fullstendig arbeidssøkende. Da blir jo dagpengesatsen helt feil når jeg ikke lenger mottar sykepenger, og jeg må da altså søke helt på nytt og vente 7+ nye uker på å få beregnet enn ny sats?!

Dessuten så bruker jeg jo både av dagpengeperiode og sykemeldingsperiode uten å få full uttelling for det. Hadde jeg visst at jeg kom til å bare få 400 kr i uken i dagpenger, men kunne mottatt 4600 kr i uken på sykepenger?, så føles det bortkastet nå å ha brukt 10 uker av dagpengeperioden på disse skarve kronene. Da burde jeg heller bare ventet til å søke til jeg ble frisk.

Anonymkode: d0e58...ea5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...