AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #1 Skrevet 12. mars 2024 Leste artikkelen om Vipps-barneranene hvor barn tvinger andre barn til å overføre penger til dem over Vipps. https://www.aftenposten.no/amagasinet/i/P47G0p/tenaaringer-vipps-raner-tenaaringer-er-det-smart-aa-anmelde-eller-tryggere-aa-la-vaere Håper både foreldre og skoler tar en prat med barna om at de absolutt bør si ifra om de blir ranet. At det er trygt og lurt å si ifra, men også ta et oppgjør med holdningene om at man er en snitch eller sladrehank på norsk om man sier ifra at man har blitt ranet. Disse Vipps-ranene er relativt lett å avsløre om offeret er villig til å stå frem. Man har jo navn og telefonnummeret til gjerningsmannen. Anonymkode: 9b89b...56a 1 2
Beloved Skrevet 12. mars 2024 #2 Skrevet 12. mars 2024 Nå er ikke disse barna "redd for å bli kalt snitch", de er redd for å bli knivstukket eller banket opp. LITT forskjell der. Det kommer sikkert til det punktet der en eller flere familier bestemmer seg for å flytte fra stedet og SÅ tar sjansen på å anmelde, når barnet først er flyttet til et trygt sted, men at det ikke skjer NÅ det skjønner jeg godt. 6 7
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #3 Skrevet 12. mars 2024 De er nok mer redd for å bli slått ,banket i værste fall bli stukket med kniv. Har hørt en del har begynt å ha minst mulig på den kontoen vipps er koblet opp til for å vise de ikke har penger. Anonymkode: 1eeda...166 2
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #4 Skrevet 12. mars 2024 45 minutter siden, Beloved said: Nå er ikke disse barna "redd for å bli kalt snitch", de er redd for å bli knivstukket eller banket opp. LITT forskjell der. Det kommer sikkert til det punktet der en eller flere familier bestemmer seg for å flytte fra stedet og SÅ tar sjansen på å anmelde, når barnet først er flyttet til et trygt sted, men at det ikke skjer NÅ det skjønner jeg godt. Nå sier barna at de er redde for begge deler. De er redde for stigmaet snitch og de er redde for å bli banket opp. Når der kommer til "løsning på problemet" så er det selvsagt flere ting som må skje. Men en av tingene er at barna slutter å tro at man er snitch om man anmelder. 36 minutter siden, AnonymBruker said: De er nok mer redd for å bli slått ,banket i værste fall bli stukket med kniv. Har hørt en del har begynt å ha minst mulig på den kontoen vipps er koblet opp til for å vise de ikke har penger. Anonymkode: 1eeda...166 Ja, det å ha lite penger på konto er nok også lurt. Nå er ikke selvjustis lov. Men min erfaring er at det er en del av løsningen. Selv ble jeg ranet av en 14 åring da jeg var 13. Jeg gikk til storebroren min som tok hevn og gjorde det klart at om jeg noensinne ble ranet igjen så ville raneren miste alle tennene. Ble aldri ranet igjen. For selv om en 14 åring kan være i stand til å banke opp en 13 åring så skjønner 14 åringen at han selv er et lett offer for en som er enda eldre og enda større. Nå er ikke selvjustis lov. Men deler av problemet her er at når raneren er under den kriminelle lavalder så får det ikke så mye konsekvenser når de blir tatt av politiet om foreldrene er dårlige foreldre. Hadde det vært opp til meg hadde man senket den kriminelle lavalderen til 13 . Da hadde nok disse problemene forsvunnet og man kunne også gitt strenge straffer til barna som straffer angiverne sine. Skal nok mye til for at en 14 åring bestemmer seg for å banke opp noen om han vet at konsekvensene er at han blir tatt fra foreldrene sine, må flytte fra alle vennene sine og må sone i barnefengsel til han er 18. Anonymkode: 9b89b...56a 4
c_buk Skrevet 12. mars 2024 #5 Skrevet 12. mars 2024 Vi må i hvert fall snu om samfunnstrenden med å gjøre alle til ofre. I en situasjon hvor én part mobber, raner eller utøver vold finnes det ett offer og én skyldig. Vi er avhengig av en reell og rasjonell opplevelse av trygghet i samfunnet, for felles spilleregler og for reelle konsekvenser for de som ikke følger samfunnets regler. Den kriminelle lavalderen må senkes kraftig, og straffen for kriminelle handlingen som påvirker folks trygghetsfølelse må kraftig skrus opp. Rehabilitering og en ny sjanse kan være vel og fint det, men det er ikke viktigere enn følelsen av trygghet og følelsen av at samfunnets spilleregler er absolutte og gjelder alle. 1
c_buk Skrevet 12. mars 2024 #6 Skrevet 12. mars 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nå sier barna at de er redde for begge deler. De er redde for stigmaet snitch og de er redde for å bli banket opp. Når der kommer til "løsning på problemet" så er det selvsagt flere ting som må skje. Men en av tingene er at barna slutter å tro at man er snitch om man anmelder. Ja, det å ha lite penger på konto er nok også lurt. Nå er ikke selvjustis lov. Men min erfaring er at det er en del av løsningen. Selv ble jeg ranet av en 14 åring da jeg var 13. Jeg gikk til storebroren min som tok hevn og gjorde det klart at om jeg noensinne ble ranet igjen så ville raneren miste alle tennene. Ble aldri ranet igjen. For selv om en 14 åring kan være i stand til å banke opp en 13 åring så skjønner 14 åringen at han selv er et lett offer for en som er enda eldre og enda større. Nå er ikke selvjustis lov. Men deler av problemet her er at når raneren er under den kriminelle lavalder så får det ikke så mye konsekvenser når de blir tatt av politiet om foreldrene er dårlige foreldre. Hadde det vært opp til meg hadde man senket den kriminelle lavalderen til 13 . Da hadde nok disse problemene forsvunnet og man kunne også gitt strenge straffer til barna som straffer angiverne sine. Skal nok mye til for at en 14 åring bestemmer seg for å banke opp noen om han vet at konsekvensene er at han blir tatt fra foreldrene sine, må flytte fra alle vennene sine og må sone i barnefengsel til han er 18. Anonymkode: 9b89b...56a Dessverre er det slik at i mangler på reelle konsekvenser fungerer selvjustis fint. Jeg er så heldig at jeg har eldre søsken, så når jeg som barn havnet i potensielt skumle situasjoner reddet de meg ut av den. Så bør det ikke være. Samfunnet burde vært den felles storebroren, og situasjonene skulle selvsagt være løst uten vold.
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #7 Skrevet 12. mars 2024 Barn har ikke behov for Vipps. Men siden disse er for unge til å straffeforfølges, er jeg helt for en selvjustis som nevnt over her i innlegg #4. Anonymkode: 92a6e...c4f
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #8 Skrevet 12. mars 2024 33 minutter siden, AnonymBruker said: Nå sier barna at de er redde for begge deler. De er redde for stigmaet snitch og de er redde for å bli banket opp. Anonymkode: 9b89b...56a Edit: De er redde for blant annet bli sosialt ekskludert om de sladrer. Sier seg selv at den holdningen må snu. Både at barna slutter å frykte å bli sosialt ekskludert, men også at det ikke er et miljø hvor man kan bli sosialt ekskludert om man anmelder ran. Nå er ikke selvjustis lov. Miljøet bør være slik at man stiller seg på lag med offeret. TS Anonymkode: 9b89b...56a 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #9 Skrevet 12. mars 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Edit: De er redde for blant annet bli sosialt ekskludert om de sladrer. Sier seg selv at den holdningen må snu. Både at barna slutter å frykte å bli sosialt ekskludert, men også at det ikke er et miljø hvor man kan bli sosialt ekskludert om man anmelder ran. Nå er ikke selvjustis lov. Miljøet bør være slik at man stiller seg på lag med offeret. TS Anonymkode: 9b89b...56a Det er heller ikke lov til å rane noen. Men det stopper ikke disse barna under den kriminelle lavalderen. Anonymkode: 92a6e...c4f 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #10 Skrevet 12. mars 2024 36 minutter siden, c_buk said: Dessverre er det slik at i mangler på reelle konsekvenser fungerer selvjustis fint. Jeg er så heldig at jeg har eldre søsken, så når jeg som barn havnet i potensielt skumle situasjoner reddet de meg ut av den. Så bør det ikke være. Samfunnet burde vært den felles storebroren, og situasjonene skulle selvsagt være løst uten vold. Enig i at selvjustis burde være unødvendig. TS Anonymkode: 9b89b...56a 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #11 Skrevet 12. mars 2024 6 minutter siden, AnonymBruker said: Det er heller ikke lov til å rane noen. Men det stopper ikke disse barna under den kriminelle lavalderen. Anonymkode: 92a6e...c4f Jeg vet. Det er også derfor jeg i har sagt man burde senke den kriminelle lavalderen og at selvjustis er et effektiv virkemiddel. Det er ikke slik at jeg tror at det å fjerne stigmaet ved å varsle løser alt. Men jeg tror det er en del av løsningen. I tillegg er det lavterskel. Det er mye lettere for foreldre og skoler å ta en prat med barna om at man bør varsle om man blir ranet enn å senke den kriminelle lavalderen. Det tar tid å endre lover og det virker jo heller ikke som om nordmenn har en kultur for å tørre å straffe barn som er kjeltringer. I tillegg håper jeg også at det å lære barna at det ikke er galt å si ifra at de har blitt ranet fører til mer selvjustis. Lærerne har neppe lov å anbefale selvjustis. Men jeg håper at mer selvjustis blir deler av konsekvensene av at lærerne tar praten om å varsle. TS Anonymkode: 9b89b...56a
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #12 Skrevet 12. mars 2024 Det er dessverre ingen vits i anmelde slikt siden politiet ikke kan gjøre annet enn å koseprate med gjerningspersonene, neste dag er de ute å holder på med samme dritten. De vil gå etter personer som har sladret for dette går på æren løs, disse ungene har æreskultur i blodet og de tror at når andre frykter de så er det ærefullt. Politiet må gjøre sånn som da de gikk etter de pakistanske gjengene på 80 og 90 tallet, gå etter familien og være konsekvent med å beslaglegge alt de har av verdier som de ikke kan bevise at er anskaffet med lovlige midler. Det må også innføres sanksjoner mot familier som ikke oppdrar og har kontroll på guttene, kutt i stønader for de som ikke samarbeider med politiet. Siden man har med æreskultur å gjøre så holder ikke vanlig straff, en eller annen form for gapestokk er kanskje en ide. https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/0QMze0/vil-kutte-i-barnetrygden-hvis-foreldre-ikke-samarbeider-maa-faa-konsekvenser Anonymkode: 72400...647 1
Anonym90059005 Skrevet 12. mars 2024 #13 Skrevet 12. mars 2024 Eneste som vil hjelpe er å true foreldre med kutt i stønader eller inndragelse av statsborgerskap om barna ikke oppfører seg, først da bryr de seg. Og hjelper ikke med en eldre storebror og litt selvjustis, da kommer det 10 stk neste dag og tar storebror 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #14 Skrevet 12. mars 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Leste artikkelen om Vipps-barneranene hvor barn tvinger andre barn til å overføre penger til dem over Vipps. https://www.aftenposten.no/amagasinet/i/P47G0p/tenaaringer-vipps-raner-tenaaringer-er-det-smart-aa-anmelde-eller-tryggere-aa-la-vaere Håper både foreldre og skoler tar en prat med barna om at de absolutt bør si ifra om de blir ranet. At det er trygt og lurt å si ifra, men også ta et oppgjør med holdningene om at man er en snitch eller sladrehank på norsk om man sier ifra at man har blitt ranet. Disse Vipps-ranene er relativt lett å avsløre om offeret er villig til å stå frem. Man har jo navn og telefonnummeret til gjerningsmannen. Anonymkode: 9b89b...56a Mine preteens og tenåringer har fått klar melding på at skulle noe skje ute hvor ingen voksne /trygge voksne er tilstede så skal de bare gi fra seg det de har - vi kan erstatte alle eiendeler og anmelde hendelser. Hovedproblemet her er ofte at gjerningspersonen er under den kriminelle lavalder og dermed får minimalt med konsekvenser - mens ofrene sitter igjen med en skrekk i kroppen de gjerne ikke blir kvitt med det første. Det er en massiv økning i ran/vold/tyveri etc i aldersgruppen UNDER 15 år. Barna er lite redd for å bli kalt snitch eller tyster. De er redd for hevn og vold. Barn ned i barneskole alder går med kniv. Foreldre har feilet hardt og brutalt i mange år nå og må få hodet sitt ned fra skyene og sitt egosentriske levesett og se lengre enn sin egen nesetipp. Det må satses på barn og unge - ikke bare sportslig, men i alle arenaer. Ungdomsklubber og aktiviteter må tilbake. Lærere må få tilbake jobben sin som lærer - ikke oppdragelsesansvarlig og tilretteleggingsansvarlig. Handlinger må få konsekvenser. Er man 14 år og kan knivstikke noen - bør man også tåle å få konsekvenser for det annet enn samtaler med politi og barnevern. De har ikke respekt for politi og barnevern. De har ikke respekt for noe eller noen.. Anonymkode: 408dd...4cb 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #15 Skrevet 12. mars 2024 31 minutter siden, Anonym90059005 said: Eneste som vil hjelpe er å true foreldre med kutt i stønader eller inndragelse av statsborgerskap om barna ikke oppfører seg, først da bryr de seg. Og hjelper ikke med en eldre storebror og litt selvjustis, da kommer det 10 stk neste dag og tar storebror Det tviler jeg sterkt på. Disse kjeltringene operer i gjenger og går etter barn fordi de er ekstremt feige. Og de vet at om de kommer og prøver å ta storebroren så har storebroren også venner som kan slå tilbake. Kan legge til at storebroren min gjorde det klart at om raneren prøvde seg igjen så kom storebroren min til å ta med seg alle vennene sine neste gang. Kjeltringene raner ikke 13-15 åringer fordi de har mye penger. Som det står i artikkelen så er ofte ransutbyttet helt bagatellmessig. De raner 13-15 åringer fordi kjeltringene er ekstremt feige og fordi de tror det er helt risikofritt. TS Anonymkode: 9b89b...56a 1
Anonym90059005 Skrevet 12. mars 2024 #16 Skrevet 12. mars 2024 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Det tviler jeg sterkt på. Disse kjeltringene operer i gjenger og går etter barn fordi de er ekstremt feige. Og de vet at om de kommer og prøver å ta storebroren så har storebroren også venner som kan slå tilbake. Kan legge til at storebroren min gjorde det klart at om raneren prøvde seg igjen så kom storebroren min til å ta med seg alle vennene sine neste gang. Kjeltringene raner ikke 13-15 åringer fordi de har mye penger. Som det står i artikkelen så er ofte ransutbyttet helt bagatellmessig. De raner 13-15 åringer fordi kjeltringene er ekstremt feige og fordi de tror det er helt risikofritt. TS Nei, storebror til Ola Nordmann har ikke en gjeng på samme måte som gjengen til Ali og Mohammed.
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #17 Skrevet 12. mars 2024 2 hours ago, Anonym90059005 said: Nei, storebror til Ola Nordmann har ikke en gjeng på samme måte som gjengen til Ali og Mohammed. Da har ikke jeg samme erfaring som deg. Bor i et hvitt nabolag i Oslo og da noen tenåringsinnvandrer kom på besøk i nabolaget for å terrorisere barna så endte det med at unge hvite menn kjørte rundt i nabolaget med balltre for å ta disse innvandretenåringene. TS Anonymkode: 9b89b...56a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå