Gå til innhold

Millas Store Tampong-test

Anbefalte innlegg

Gjest Minnie Emmerdale
Skrevet

Siden jeg var med på å starte hele OB Fleur Sirkuset, som tilslutt endte opp som sak hos TV2 Hjelper deg så tenkte jeg at jeg skulle gjøre en test av de tampongene som vi norske kvinner nå kan velge mellom. Jeg har normal menstruasjon med litt kraftig blødning de 3 første dagene og lite de siste 4 dagene. Jeg vet at det finnes enkelte andre tampongmerker i div. billigbutikker som Nille og Europris men jeg har valgt å kun teste de som finnes i våre vanlige butikker. Har inntrykk av at det er de som kvinner flest kjøper. Disse merkene har blitt testet:

Tampax Super

O.b. Fleur Rosa og Blå type

Always tamponger Rosa type

Onsdag 6 November 2002

Får menstruasjon og prøver Tampax Super (den med 3 grønne dråper utenpå pakningen). Den innføringshylsen som så mange ser ut til å like synes jeg egentlig er bare styr. Den skraper inni huden når jeg skal sette inn tampongen og er i tillegg vond og ta ut når tampongen er satt inn. Tampongen beskytter bra men utvider seg i lengden, ikke bredden. Stoler ikke på Tampax etter dette, hvertfall ikke de dagene man har litt sterkere blødning enn ellers. Tampongen var også veldig ”full” da jeg tok den ut. Ville nok opplevd lekkasje. Må bytte 5 ganger i løpet av dagen.

Torsdag 7 November 2002

Dagen er kommer for å prøve de nye O.b. Fleur. Jeg har oppdaget hvordan man skal få av plasten uten at tampongen loer. Ikke dra plasten rett av men vri den rundt så den løsner. Da loer den ikke. Litt hard å sette inn men det går fint. Det er en lettelse og se at den gir like god beskyttelse som de gamle O.b. gjorde. Må skifte 4 ganger i løpet av dagen.

Fredag 8 November 2002

Så var det Always sin tur. Denne tampongen er nesten lik som O.b. i både fasong og pakning. Den ”avrundede” tuppen gjør at den er lettere og sette inn enn O.b. Men tråden er litt kort så den er ikke så enkel og ta ut. Always gav ikke like god beskyttelse som O.b. den utvider seg mindre fordi den ikke holder på like mye væske som O.b. Måtte skifte 5 ganger i løpet av dagen. Skal du bruke Always og ha like god beskyttelse som O.b. må du gå opp en størrelse med Always sine tamponger.

Jeg har kommet fram til at jeg nok vil fortsette med O.b. til tross for at den er blitt noe dårligere. Dens aller viktigste egenskap, nemlig beskyttelsen mot lekkasje er inntakt. Har man problemer med å sette den inn så løser litt vaselin på tuppen det problemet. I følge min gynekolog er det helt ufarlig å bruke litt vaselin, bare den ikke er parfymert. Til dager med lite blødning er O.b Blå type akkurat passe.

Om natten bruker jeg Always Night, som jeg synes er veldig bra.

Milla

Videoannonse
Annonse
Skrevet

vil du høre noe grusomt? jeg bruker tampong om natten også! nettopp fordi at selv om jeg bruker good night nattbind eller hva de heter, det pipler alltid et par dråper blod ut på kanten av bindet og nedi lakenet mitt... jeg sover jeg også kun 8 timer om natten.... håper jeg ikke får TSS :D

Gjest Minnie Emmerdale
Skrevet

Har har brukt tampong om natten jeg også. Tror ikke det er super- farlig men bind om natten er nok best. TSS er en svært sjelden sykdom så det er unødvendig og forsøke og spre noe hysteri her inne.

Milla

Skrevet

Hmmm, jeg liker Always bedre enn OB (den gamle, har ikke prøvd den nye), og gikk over til den med en gang den kom på markedet. Jeg bruker den grønne pakningen, og kan bruke den alle dagene bortsett fra den siste. Den siste dagen bruker jeg vanlig innlegg bare. Bruker Libresse Goodnight om natta.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg liker Tampax jeg. Om man bruker det rett, så vil den ikke skrape i det hele tatt. Ikke er den verken vond å ta ut eller inn. Og det å bytte 5 ganger om dagen, det er jo det man skal. Tamponger skal byttes ofte. Har prøvd vanlig O.B., men klarer rett og slett ikke å like det. Syns bare det rett og slett blir så masse søl av det hele. Hylsteret til Tampax funker jo slik at man slipper nettopp dette.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg liker Tampax jeg. Om man bruker det rett, så vil den ikke skrape i det hele tatt. Ikke er den verken vond å ta ut eller inn. Og det å bytte 5 ganger om dagen, det er jo det man skal. Tamponger skal byttes ofte. Har prøvd vanlig O.B., men klarer rett og slett ikke å like det. Syns bare det rett og slett blir så masse søl av det hele. Hylsteret til Tampax funker jo slik at man slipper nettopp dette.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg klarer ikke å bruke tamponger jeg. Synes de sitter ekkelt og klarer liksom ikke å la være å bekymre meg for om den sitter ordentlig. Så har jeg bare prøvd Tampax da, men men.. synes bind er greit jeg.

Ang. lekkasje om natten ved bruk av bind. Da vil jeg anbefale dere å ha en boxershorts over den vanlige trusa. Det gjør jeg de første nettene, og da er det sjelden det kommer noen lekkasje.

Ang. beskyttelse fra butikker som Nille o.l. så vil jeg faktisk anbefale bindene fra Europris!! Før brukte jeg alltid Libresse, men nå bruker jeg nesten bare de til Europris. De virker like bra som Libresse men koster nesten 1/3 av hva Libresse koster. Om natten bruker jeg fortsatt Libresse nattbind da.

Unnskyld Milla, mente ikke å ta helt av med bind her i tampongtråden din, ville bare nevne det. :)

Skrevet

Oops, det var meg som skrev innlegget over.. glemte å logge meg inn.. :oops:

Skrevet

Er helt enig med Rabalder jeg... - så mye mindre søl og klin. Og mye enklere . når det gjøres riktig.

Gjest KATTAstrofe
Skrevet

Har gått over til always. Er dypt skuffet over de nye OB, pføy! :evil:

Skrevet

Har fortsatt med ob jeg - og veksler mellom rosa og blå, etter behov. Men bruker alltid bind i tillegg, for at den ikke lekker, det er løgn og fanteri!

Og nei, det er ikke fordi jeg ikke gidder å skifte, jeg bare blør mye 2. dag i perioden - og må skifte rosa ob hver halvannen time, minst, noen ganger. Og da er et bind veldig greit. Det samme om natten. Selv om jeg må skifte. Altså: tampong om natten med bind som sikkerhet, og enda lekker det på lakenet dersom jeg ikke våkner og får skiftet tampong. Tamponger lekker - kan vi ikke bare innrømme det! Selv om man ligger stille om natten, så lekker de derre proppene.

Noen som vet noen tamponger som ikke lekker?

Skrevet

Du er sikker på at du ikke trenger en annen "styrke" da Tusenfryd. Er ikke grønn den største? Har du prøvd den. Jeg vekslet mellom blå og gul OB før - lakk aldri!

Ellers kan jeg bare anbefale Always ellers, da Always og OB er de eneste tampongmerkene jeg har prøvd.

Skrevet

Fins det grønn også? Hm... ja, kanskje jeg skal prøve den? Takk for tipset. Det er ikke noe problem egentlig, jeg bare irriterer meg over at det blir sagt at de ikke lekker - for det gjør de.

Jeg har også lekket fra en tampong som ikke var full... og ja, jeg er rimelig sikker på at den satt riktig - den forskjellen kjenner man.

Skrevet
Fins det grønn også?

Jepp, grønn er å få tak i. Kanskje ikke i alle butikker, men jeg vet at de fins!

jeg bare irriterer meg over at det blir sagt at de ikke lekker - for det gjør de.

Reklame skal man ikke høre på. Man må prøve selv, og så vurdere. Ikke alt fungerer likt på alle....... :wink:

Skrevet

Ikke høre på reklame? *forskrekket*

:ler: takk for tipset i hvert fall, Majken.

Skrevet

Jeg foretrekker OB,men savner de gamle de var best.

Nå bruker jeg OB Gul og blå som jeg synes er de beste.

Har ikke prøvd noe annet, er vel for redd å prøve noe nytt tenker jeg. :roll:

*koldbruna* 8)

Gjest Frøken Dings
Skrevet

Har glemt hvordan det er å ha mensen jeg, har nemlig ikke hatt den på 17 måneder! :o

Spørs om jeg greier å finne fram i Libresse-jungelen når den etterhvert kommer tilbake... :wink:

Skrevet

finnes det altså ikke libresse-tamponger i norge.. :o

oppdaget dem her på Hagkaup og var så fornöyd over å finne tamponger som er nesten akkurat like de som var ob i norge för.

får vel begynne å ta med lager når jeg drar hjem nå - för reiste jeg alltid med mange pakker ut av landet.. :briller:

Gjest Zalomine
Skrevet

Liker nok Always jeg ja. Svært lite plaget med at det lekker, antakelig fordi jeg med min p-pillestyrte mens ikke blør så mye. (og derfor irriterer jeg meg over at mange butikekr ikke fører den minste always-sorten)

Nye ob har jeg ikke prøvd enda, tampax har jeg ikke engang vurdert, klarer meg fint uten noen hylse jeg, har da såpe og varmt vann...

En av årsakene til at jeg likte always bedre enn gamle Ob var det at den var kortere. Nye Ob er etter utsagnet svært lik? Da liker jeg kanskje den da. Jeg likte nemlig ikke gamle Ob fordi jeg syntes den var litt lang (rart, det er da vesentlig lengre ting inni der andre tider av måneden.... :oops: )

Vel, angående det med å sove med tampong, det gjør jeg også, for i disse søte små lappene som følger med så stårt det bytte hver 4-8 time, og mer enn 8 timer får jeg somregel uansett ikke lov å sove, dagen begynner jo. Å sove med bind, det liker jeg ikke, for da sover jeg svært urolig, våkner og vil se etter lekasje mange ganger i løpet av natta (gjorde dette før, på med lyset og greier... nå har jeg jo samboer....)

Sover mye bedre med tampong, ikke opplevd noen problemer med det. (så lar jeg heller kroppen "hvile" noen timer i løpet av dagen, for det anbefaler de i de samme små lappene som følger med :) )

Uansett hva man velger.... hvor god hadde beskyttelsen for slike "problemer" vært om menn hadde disse problemene? Tipper "mensen" da ville vært gyldig fraværsgrunn fra jobb/skole jeg.... :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...