Gå til innhold

Til deg som har samværsavtale - hvilke punkter angrer du på og/eller ønsker du at du hadde tatt med?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,
Er for fullt i gang med å sette opp mitt forslag til samværsavtale som jeg vil presentere barnefar så snart den er klar.

Derfor lurer jeg på om det er noen av dere som har punkter dere kunne ønske dere hadde tatt med, som ikke ble tatt med?

Jeg ønsker en så overhodet som mulig, detaljert samværsplan, slik at det blir minst mulig rom for konflikt/misforståelser etc.

Hører gjerne fra dere om erfaringer dere har gjort dere :) 

Jeg har fått med ganske mye og tenkt godt gjennom det. Det som er vanskeligst hittil,er nok fravær. Om barna blir syke, hvordan løse det. Spesielt om de feks blir syke søndags kveld og man har "bytte" på slutten av barnehagedagen mandagen etter.

Anonymkode: 86b48...605

AnonymBruker
Skrevet

Siste spørsmålet tenker jeg at den som har samvær med barnet tar sykt barn dag og den andre henter til vanlig tid etter jobb.

Ellers hadde vi etterhvert med at den andre forelderen skulle spørres først å å ha barnet fremfor bruk av barnevakt. 

Anonymkode: 21fc8...630

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Siste spørsmålet tenker jeg at den som har samvær med barnet tar sykt barn dag og den andre henter til vanlig tid etter jobb.

Ellers hadde vi etterhvert med at den andre forelderen skulle spørres først å å ha barnet fremfor bruk av barnevakt. 

Takk :) 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Den siste biten ville jeg ikke hatt med, men det kommer an på deres relasjon. Min eks skulle følge med på alt jeg gjorde, så det å skulle måtte «be ham om lov» hver gang jeg skulle ting var uaktuelt.

Anonymkode: 045a9...fab

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Den siste biten ville jeg ikke hatt med, men det kommer an på deres relasjon. Min eks skulle følge med på alt jeg gjorde, så det å skulle måtte «be ham om lov» hver gang jeg skulle ting var uaktuelt.

Anonymkode: 045a9...fab

Da blir jo situasjonen annerledes. 

Selv syntes jeg det var vondt at barna alltid ble sendt til fars familie i fars helger fremfor at jeg kunne hatt dem selv. Jeg følte jeg allerede hadde dem for lite og ønsket å tilbringe mest mulig tid med dem selv. Spesielt da de var små.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har ikke det med, men det ble snakket om. Er barnet sykt utgår samværet. Blir barnet sykt på samvær kan barnet være hos far en dag eller to ekstra så det er friskt nok til å reise hjem 

Anonymkode: abaad...5e1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg ville ikke hatt med det siste.

Som andre nevner gir det mulighet for kontroll. Og det kan frata barnet mulighet for overnatting hos venner og besteforeldre, en normal del av en oppvekst.

Ellers, ekstremt detaljnivå ned til klokkeslett. Er dere enige er det jo ingenting i veien for å gjøre noe annet enn det som står i avtalen.  Jeg anbefaler også fast deling av sommerferien. Første del det ene året, andre del det andre. Også her er det aldri noe i veien for å avtale noe annet hvis det passer begge.

Anonymkode: 1936e...05a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Skulle ønske jeg kunne tvunget barnefar til å være en ordentlig medforelder. En som kan snakke om følelser, validere, sette grenser og rammer for barnet. Hvilket han ikke gjør. Han elsker barna, men har så mye ubearbeida at han tør/vil ikke noe annet enn å være en moro-forelder. Så jeg får tid til å gjøre endel praktisk, men slapper egentlig aldri av.

Anonymkode: efd23...17d

AnonymBruker
Skrevet

Avh av konfliktnivå og samarbeid; hva som skal være med av utstyr og hvordan løse når noe er glemt - av den ene eller den andre- feks om regntøy ligger igjen hos samværsforelder

Anonymkode: 7937f...b01

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

. Så jeg får tid til å gjøre endel praktisk, men slapper egentlig aldri av.

Da har vi det helt likt. Far er helt avstumpet følelsesmessig. Elsker barnet, men barnet vil sjeldent til ham. Gråt hver gang, og han klarer ikke å snakke, trøste, validere. Barnet sa til meg at far hadde sagt han var en baby, når han gråt for ingenting. Så jeg får gjort endel i min alenetid, men koser meg egentlig ikke 

Anonymkode: 87c10...727

AnonymBruker
Skrevet

Vi har ingenting med hvordan den ene velger å gjøre det i sine samværsuker. Dette fikk eksen min klart beskjed om på fvk da han ønskte at mine foreldre ikke skulle passe barna i ulike tilfeller. De sa man må stole på at den andre forelderen gjorde det som var best for barna!

Ang syke barn. Har vi det slik at dersom barnet blir syk mens de er hos oss, skal barnet bli hentet hjemme hos den andre når barnehagen stenger. Ringer de fra barnehage/skole på byttedager skal den som skal hente barnet hente barnet. Dette for at barnet skal slippe å bli flyttet flere ganger når de er syke.

Det er greit å få med alt av ferier, planleggingsdager ol.

Dersom det er bursdagsfeiringer, bryllup etc når vi ikke har barna skal barna få være med, men at vi gir beskjed i god tid. Vi har også med at dersom det ene barnet trenger ekstra oppfølging, eventuelt blir lagt inn på sykehus skal vi ta oss av det andre barnet tross alt det ikke er vår samværsuker.

Vi har med hvordan utgifter skal fordeles. 

Ellers har vi seff med hvordan samværet er, byttedag og tidspunkt. 

Heldivvis har ting roer seg og føler barnefar er mer fleksibel, men det er godt å ha en detaljert samværsavtale i bunn for å slippe diskusjoner/konflikter!

Anonymkode: 84125...01b

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk alle, dette var faktisk til stor hjelp :) 

AnonymBruker
Skrevet

Slike planer kan også endres, så kanskje et punkt om at den er gyldig til xxxx (dato) for evaluering. Eller at den endres så så ofte

Anonymkode: 436f4...cbd

AnonymBruker
Skrevet

Husk at det egentlig ikke er noen konsekvenser ved å bryte en samværsavtale. Dersom den tinglyses hos statsforvalteren har den selvsagt noe ekstra tyngde i en juridisk sammenheng, men i utgangspunktet er det bare et dokument som skal gjøre det litt lettere for foreldrene å holde oversikt, gitt at de i faktisk samarbeider.

Min ekskone styrte fælt med samværsavtalen, og ville ha den ned til et detaljnivå. Dette var ikke spesielt interessant for meg, iom. at vi sliter med at hun henger seg veldig opp i alt som foregår i vårt hjem (jeg legger meg ikke opp i noe som foregår hos henne). Hun sendte meg x antall eksemplarer med revideringer, og ble sint dersom jeg selv ville endre noe. Selv om vi ble enige om A, så jeg at hun også la inn B uten å si noe om det, som at "bidrag også skal dekke xyz" med liten skrift. 

Til slutt signerte jeg bare for å få det ut av verden. Hun har senere klaget på et vedtak fra NAV med bakgrunn i samværsavtalen, noe NAV glatt ignorerte. De var ikke interessert i hva som var lagt inn i avtalen, bare sine egne retningslinjer. Så så langt kom hun med det.

Et tips fra meg er å la samværsavtalen handle om samvær, ikke annet. Det er ikke et verktøy for å få mer kontroll over ekspartners samværstid- og form. Hold det til antall netter og dager, fordeling av ferie. Overlevering helst i forbindelse med skole, ellers et fast tidspunkt på dager det ikke er skole, f.eks. 12. Barnet følger vanlig samvær ved sykdom.  Er det greit og oversiktlig er det bedre odds for at dere blir enige om den også. 

Anonymkode: 495fa...dbe

AnonymBruker
Skrevet

Husk å ta med alle høytidsdager som jul, nyttår, 17.mai, evt. andre høytider (det som er viktig for deg). Tenk gjennom hvordan det blir over flere år dersom dere ikke gjør endringer. Tenk over om du vil ha barna i oddetallsuker eller partallsuker. På Østlandet "vinner" du noen uker på å ha oddetallsuker pga høstferie og vinterferie som havner i partallsuker. På Vestlandet er det omvendt. Så om dere ikke bytter uker fra år til år, vil den forelderen som har oddetallsuker (på Østlandet) eller partallsuker (på Vestlandet) ha mest samvær året gjennom. 

Jeg oppdaget etter en stund at samværsavtalen gjorde at barna alltid ville havne hos far i den uken 17.mai kom på til de ble store. For meg var det sårt å aldri ha en normal 17.mai med barna mens de gikk på barneskolen, så jeg fikk endret dette slik at vi har også annenhver 17.mai. Da kommer barna til den de skal ha samvær med den 16.mai og blir til 18.mai.

Anonymkode: 85486...c4e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...