Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

1. Hadde du interesse for IT før du begynte på studiet? 
2. Hva studerte du/hvordan fikk du erfaring?
3. Hva jobber du med i dag og hva går jobben utpå (forklar gjerne detaljert til en som ikke kan så veldig mye om IT)
4. Hvordan er arbeidstiden din og hvordan er arbeidstidene generelt inne jobbene i IT, er det som oftest 8-16? 
5. Hvilke personlige egenskaper bør man ha? 
6. Hvordan finne ut hvilken "sektor" man vil jobbe innen? 
7. Hvordan kan man finne ut om dette er noe man kan bygge interesse for/har interesse for? 
8. Er det enkelt å få jobb? 

Spør det siste spørsmålet fordi jeg er usikker på om IT er noe for meg. Jeg liker å bruke pc og mobil, og jeg var faktisk veldig interessert i å lage egne hjemmesider som tenåring. Husker jeg koda en del med HTML og kunne litt om det der og da, men det er så lenge siden at nå kan jeg ingenting. Jeg ser etter ny utdanning/jobb, og har blitt nysgjerrig på IT. Hvor kan jeg starte uten å begynne på studier for å se om det er noen interesse å finne? Så langt er jeg rett og slett bare nysgjerrig. 

Anonymkode: 3785d...6d9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
  • 1; Har programmert siden jeg var 7 år gammel og det er 35 år siden. Har studert noe "IT", men har ingen fullført grad/utdannelse.
  • 2: Tok noen enkeltemner på universitetet, og har utover det bare lagt noen tusen timer i programmering.
  • 3: IT-ledelse. Har ansvar for alt fra drift til utvikling i selskapet jeg jobber i.
  • 4: Har vært gjennom alt fra 8-16 til 8-24. I dag er det som oftest 8-16, men jeg legger nesten alltid inn 1-2 timer på kvelden og noe i helgene.
  • 5: Vanskelig å gi et entydig svar på. Om du skal kode bør du være sta, utforskende, nysgjerrig og lagspiller.
  • 6: Sektor? Det som måtte interessere deg.
  • 7: Skal du programmere? Begynn å programmer!
  • 8: Hvis du er god? JA! Hvis du er middels: nei, ikke per i dag. Det desperate behovet etter utviklere er ikke der på samme måte som for bare et år siden.

Hvis du ikke vet hvor du skal begynne, begynn på YouTube og prøv deg fram. IT er veldig bredt og du er ganske vag i hva ambisjonene dine er.

Anonymkode: 748e8...7ea

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

1. Interesse i den forstand at det var naturlig siden jeg begynte å game. Det var i de dager man måtte kunne litt nettverk for å delta på LAN osv.

2. IKT fagbrev, med noe fag på høyskole her og der.

3. Tittel er DevOps Engineer, men jobber med som project lead per i dag. Så holder forholdsvis mer på med møtevirksomhet og planlegging. 

4. 7,5t arbeidsdag med flexi-tid. Jeg jobber ikke overtid med mindre jeg blir pålagt. På forrige arbeidsplass jobbet jeg mye overtid, men jeg brant meg på det i det lengre løp. 

5. I min mening, betyr det generelt lite så lenge du klarer å samarbeide med andre når det trengs. Det viktigste er desidert vilje til å lære. Det er også ganske viktig å være løsningsorientert.

6. IT er IT. Mye av det samme går igjen både i offentlig og privat sektor. Innpakkningen kan være annerledes dog. Byråkratiet rundt også.

7. Er jo ikke verre enn å søke opp noe innen IT. Man trenger ikke være interessert i alt, men man kommer desidert til å høre om/ramle innom mange ting. 

8. Det kan jeg ikke svare på. Har kun søkt jobb en plass og den fikk jeg. Teller ikke med overgangen fra lærling til fast ansatt som å søke, ettersom jeg visste jeg fikk det uten å spørre. Jeg vil derimot påstå at det kommer ann på hva du spesialiserer deg i. Går du for de mest populære valgene, så er derimot konkurransen høy og vanskeligere å skille seg ut kun på papiret.

Siden du ikke helt vet om IT er for deg, tenk på det på en annen måte. Kunne du tenke deg å tilbringe +/- 9+ timer fremfor skjermen? Akkurat det er ikke for alle. Det er forskjell på å klare det hjemme når du gjør ting du har lyst til, og jobb hvor du må fokusere på ting som kanskje ikke interesserer like mye.

AnonymBruker
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

3. Hva jobber du med i dag og hva går jobben utpå (forklar gjerne detaljert til en som ikke kan så veldig mye om IT)
4. Hvordan er arbeidstiden din og hvordan er arbeidstidene generelt inne jobbene i IT, er det som oftest 8-16? 
7. Hvordan kan man finne ut om dette er noe man kan bygge interesse for/har interesse for? 

Spør det siste spørsmålet fordi jeg er usikker på om IT er noe for meg. Jeg liker å bruke pc og mobil, og jeg var faktisk veldig interessert i å lage egne hjemmesider som tenåring. Husker jeg koda en del med HTML og kunne litt om det der og da, men det er så lenge siden at nå kan jeg ingenting. Jeg ser etter ny utdanning/jobb, og har blitt nysgjerrig på IT. Hvor kan jeg starte uten å begynne på studier for å se om det er noen interesse å finne? Så langt er jeg rett og slett bare nysgjerrig. 

Anonymkode: 3785d...6d9

1. Ja, var mega interessert i spillkonsoller, datamaskiner og slikt fra tidlig alder, fikk egen PC i en alder av 5 år med windows 95 husker jeg. Var heldig som hadde foreldre som støttet opp under interessen, og fikk da lov til å få litt tekniske duppeditter.

2. Studerte IKT-servicefag på Videregående. Ble lærling og har jobbet med IT siden det.

3. Jobber som IT-tekniker med ansvar for Brukerhåndtering, ITSM-system, servere og klienter samt nettverk. Altså mitt ansvar er at alle klienter (PCer, nettbrett og lignende) fungerer for bedriften og er optimalisert for arbeidsoppgavene de brukes til. Server-drift (vedlikhold og oppretting/endring av regler/behov vi har).  Brukerhåndtering for ansatte, endringer/opprettinger/deaktivering osv av PC-bruker, mail, og eventuelt brukere i andre system. Drift og vedlikehold av nettverk. Mister vi nettverk, så er det jeg som må finne ut av det.

4. Vanlig kontortid, med fleks. Hjemmekontor om jeg vil. Hva som er arbeidstid er HELT AVHENGIG AV BEDRIFT OG STILLING. Altså er du utvikler trenger du ikke nødvendigvis å være på jobb fra 8-16, så lenge du leverer til deadline. Jobber du med kunder må du forholde deg til dems arbeidstid etc etc etc etc etc etc. 

5. Serviceinnstilt er viktig. Du skal være teknisk interessert, altså nysgjerrig, sulten på kunnskap. Du er ALDRI utlært. 

6. Det anbefaler jeg deg å prøve deg frem på. Jeg har jobbet i både offentlig og privat, pluss og minus på hver sin side. Ingen av dem er favoritt hos meg.

7. Nå er IT ett ekstremt bedt felt. Liker du datamaskiner? Liker du hardware-komponenter? Liker du software? Liker du å kodespråk og utvikling? Liker du design av nettsider? Liker du å hjelpe mennesker med data-problemer? Synes du IT-sikkerhet er viktig og spennende? Om du ikke har svart Ja på noen av dem, så er trolig ikke IT noe for deg. Men det er mye og mangt man kan gjøre innad IT. 

8. Spørs helt på hva innen IT :) Er du god, er det ingen sak. 

Anonymkode: aaa94...ae5

Skrevet (endret)

1 Da jeg var ung var det bare de største nerdene som begynte med IT. Jeg tok derfor ikke sjansen selv om jeg hadde en viss interesse. Tenkte det ville se dårlig ut på min sosiale CV. I ettertid angrer jeg på at jeg ikke turte å dyrke den interessen 

2 Jeg har studert ulike ting, det inkluderer noen programmeringsfag. Sett i ettertid burde jeg nok heller lært meg IT på egenhånd. Da hadde jeg lært det samme på under halvparten av tiden, og den gang var det ikke krav til utdanning 

3 Jeg jobber som "mellomleder". Jeg bytter funksjon fra tid til annen, men er for det meste prosjektleder

4 Oftest fleksitid med kjernetid mellom 10 og 13

5 Hvilke egenskaper man bør ha kommer an på stillingen man søker på. Jeg tror det er viktigere å ha språkøre enn å være god i matte. Å være lett å samarbeide med og nysgjerrig er nok det viktigste 

6 Det handler mer om interesser enn sektor. Vil man være konsulent lønner det seg ofte å jobbe privat, men ellers har det lite å si. Finnes både late og hardtarbeidende mennesker i de ulike sektorene 

7 Du kan prøve ut litt html og css, litt sql og litt python. Da får du sett litt på både frontend, databaser og backend. Bruk to uker på hver (20t). De fleste i IT bransjen er definitivt late mennesker som trives med litt problemløsing 

8 vanskelig å få jobb om du ikke har kontakter i bransjen eller elsker databaser. Veldig mange av de som har studert IT er som sagt late mennesker som har håpet på en behagelig jobb. Før fikk disse menneskene enkelt jobb, men nå er det vanskeligere

Endret av Majer
Skriveleif
Skrevet (endret)

Jeg har vokst opp med en Atari ST, og Windows-maskiner siden 3.11. Det startet som en interesse for spill - i starten var det så enkelt som å sette inn en diskett og koble til joystickene, og kanskje taste noe i et DOS-prompt. Senere ble LAN populært, og man måtte lære seg å sette opp nettverk for å kunne spille sammen (som var ekstra smertelig rundt windows 95/98..). Så har man bygget noen pc'er opp igjennom, og reparert og loddet en og annen spillkonsoll. Jeg lagde også noen enkle hjemmesider.

Når jeg begynte i min første jobb trodde jeg at programmering var for smarte mennesker med superskills i matematikk, og drift var aldri et alternativ. Så jeg jobbet med ting som ikke var relatert til data i det hele tatt i flere år før jeg fikk et tips om å sjekke det ut. Jeg kjøpte en programmeringsbok, satte opp det jeg trengte på maskinen og gjorde noen oppgaver. Ble veldig nysgjerrig og synes det var kjempegøy. Jeg sjekket (uten plan om å søke) ledige plasser på informatikk ved en høyskole. Det var tilfeldigvis ledig, så som et innslag av impulsivitet søkte jeg, og kom inn.

Kjøpte meg ei bok og ble kjent med grunnleggende programmering, og deretter en bachelor i informatikk.

Stort sett hele dagen skriver jeg kode med ett og annet møte innimellom. Møter kan enten være interne, eller kundemøter. Vi er et lite team av utviklere, så det forventes at alle lærer både frontend (HTML/CSS/JavaScript) og backend (PHP). Vi jobber primært alene på prosjekter, men sitter nært, så vi kan spørre hverandre når vi står fast, eller trenger å sparre om en spesifikk løsning.

Vi har kjernetid fra 9-15, så i det tidsrommet må man være tilgjengelig for arbeidsgiver, men man må ikke nødvendigvis jobbe i den tiden. Det handler om å kunne fikse ting på kort varsel hvis noe er prekært. Utover det har vi fleksitid, og mulighet for hjemmekontor. Personlig jobber jeg 7-15 hver dag, slik at jeg får lenger ettermiddager med barna mine. Jeg velger primært å jobbe på kontoret, for å unngå å jobbe mer enn jeg egentlig skal per dag.

Løsningsorientert, og lærevillig! Det man gjør 90% av tiden er å finne løsninger og lære nye ting. Jeg trodde man måtte være dyktig i matte, men jeg hadde 2'er med meg fra VGS og bruker minimalt med avansert matte i hverdagen.

Det er vanskelig å svare generelt på, men for min del var det viktig å ha en litt høy turnover av prosjekter, fremfor å jobbe i ett stort og tungt system som har blitt spikket på i årevis, og hvor jeg har lite eieskap til kodebasen. Det var også viktig for meg å kunne jobbe med både frontend og backend. Derfor ble det for meg naturlig å gå inn i et reklamebyrå, fremfor et konsulentbyrå.

Det finnes overveldende mange ressurser på nett for programmering (og sikkert drift også, hvis det frister mer). Litt vanskelig å gi noe spesifikt siden du er såpass vag, men bare send en pm om du tenker på noe litt mer konkret.

Jeg tror det kommer an på hvor i landet du bor, og hvilken type IT-stilling du søker. Jeg har skjønt at det har blitt vanskeligere enn det var før, så utdanning er nok lurt å ha uansett om man går for drift eller programmering. Jeg fikk jobb det stedet jeg håpte mest på rett ut av høyskolen.

Endret av proghodet
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...