Gå til innhold

Klort av katt, hva nå?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva med lese kommentaren du siterte en gang til..?

Anonymkode: 5825e...2de

Ja. I morgen er ikke i dag. Du vet at legevakten er døgnåpen og kan svare på alle slags spørsmål?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Hensatt skrev (1 minutt siden):

Ja. I morgen er ikke i dag. Du vet at legevakten er døgnåpen og kan svare på alle slags spørsmål?

når vedkommende sier det haster og du svarer jo det haster så er svaret ditt malplassert Et sånt svar indikerer at den du siterte mente at det ikke hastet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

når vedkommende sier det haster og du svarer jo det haster så er svaret ditt malplassert Et sånt svar indikerer at den du siterte mente at det ikke hastet.

Hvorfor vente til i morgen når man kan ringe hele døgnet? Jeg indikerer ikke noe som helst, kom bare med supplerende råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

svartkatt skrev (Akkurat nå):

For et hysteri. 

Nja, jeg er litt bekymret for ts jeg, kjenner selv ei som fikk sepsis etter å ha blitt angrepet av pus

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Den @Hensatt siterte sa riktignok at det hastet, men anbefalte Ts å vente til i dag med å kontakte lege. Det var et dårlig råd, da det med symptomer og historie hastet så mye med å få legevurdering at DET ENESTE ANSVARLIGE var å anbefale Ts å kontakte legevakten umiddelbart i går kveld. @Hensatt anbefalte, korrekt, at Ts kontaktet legevakten i går kveld.

Timene fra i går kveld til i morges kunne i verste fall utgjøre forskjellen mellom liv og død, hvis f.eks. Ts hadde begynt å få blodforgiftning eller lignende som kan bli fatalt om man ikke kommer tidlig igang med behandling.

Slike som deg, 2de, og flere andre i tråden bør IKKE svare i tråder som angår helse, da dere ikke kan forskjellen mellom farlige råd og ansvarlige råd. I noen tilfeller kan få timer fra eller til være forskjellen på liv og død, derfor skal man i slike tilfeller IKKE vente, da det å vente de timene i verste fall kan gjøre at behandling settes igang for sent.

Det er bare å håpe på at det Ts feiler ikke utviklet seg alvorlig og at hun kontaktet legevakten i går kveld slik at legevakten kunne vurdere hastegrad i hennes tilfelle!

Anonymkode: 20426...0a7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 11.3.2024 den 23.21):

Hei! Jeg ble klort av katten til naboen for ca 2-3 dager siden (utekatt) Fikk to røde, sinte merker som blødde. Det var ikke mye blod, men nok til at jeg måtte bruke plaster. Jeg tok litt salve på og plastret godt, der etter  tenkte jeg ikke nor mer på det. Jeg vet ikke om det har en sammenheng men jeg har feber, usikke på hvor høy, men i det ene minuttet føles det som jeg sitter med tykk ullgenser i solsteika, mens neste fryser jeg så jeg hakker tenner. Føler meg og ganske trøtt. Da jeg tok av plasteret igjen i dag var såret blitt mye større og virker betent (renner gul veske ut) Er dette grunn til bekymring?

Jente, 20+

Anonymkode: ca0ca...a9d

Du vasket ikke???? Herregud, voksne folk altså. Er ikke rart helsevesenet er overbelastet.

Anonymkode: c4085...1d5

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 hours ago, svartkatt said:

For et hysteri. 

👆🏻

Anonymkode: 19d8f...5c1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her fikk jeg beskjed å komme rett inn. Fikk stivkrampe vaksine og antibiotika ved katteklor som ble hissig rødt.

Fikk beskjed at ved katteklor og bitt hvis en ikke hadde oppdatert vaksine, som mange voksene ikke har så skulle en til lege

Lykke til. Håper det går bra

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
svartkatt skrev (9 timer siden):

For et hysteri. 

Stivkrampe og blodforgiftning er ikke hysteri. Noe selv leger veit. 

Anonymkode: fcd45...feb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Stivkrampe og blodforgiftning er ikke hysteri. Noe selv leger veit. 

Anonymkode: fcd45...feb

Det som er hysteri er når det er nærmere 3 sider, " Kom deg til legevakten NÅ! Legevakten!! Du vasket ikke såret??????????" osv, osv. Tviler på at TS ikke har fått med seg tre sider med Legevakten NÅ!!!!!!!!!!!

Anonymkode: a4222...5c4

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Hensatt skrev (12 timer siden):

Hvorfor vente til i morgen når man kan ringe hele døgnet? Jeg indikerer ikke noe som helst, kom bare med supplerende råd.

Jeg gir opp 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Den @Hensatt siterte sa riktignok at det hastet, men anbefalte Ts å vente til i dag med å kontakte lege. Det var et dårlig råd, da det med symptomer og historie hastet så mye med å få legevurdering at DET ENESTE ANSVARLIGE var å anbefale Ts å kontakte legevakten umiddelbart i går kveld. @Hensatt anbefalte, korrekt, at Ts kontaktet legevakten i går kveld.

Timene fra i går kveld til i morges kunne i verste fall utgjøre forskjellen mellom liv og død, hvis f.eks. Ts hadde begynt å få blodforgiftning eller lignende som kan bli fatalt om man ikke kommer tidlig igang med behandling.

Slike som deg, 2de, og flere andre i tråden bør IKKE svare i tråder som angår helse, da dere ikke kan forskjellen mellom farlige råd og ansvarlige råd. I noen tilfeller kan få timer fra eller til være forskjellen på liv og død, derfor skal man i slike tilfeller IKKE vente, da det å vente de timene i verste fall kan gjøre at behandling settes igang for sent.

Det er bare å håpe på at det Ts feiler ikke utviklet seg alvorlig og at hun kontaktet legevakten i går kveld slik at legevakten kunne vurdere hastegrad i hennes tilfelle!

Formuleringen var fortsatt elendig. Og jeg har ikke uttalt meg noe om hvor mye det haster eller ikke hastet. Så den formaningen du kommer med her kan du bare legge bort for den preller bare av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Formuleringen var fortsatt elendig. Og jeg har ikke uttalt meg noe om hvor mye det haster eller ikke hastet. Så den formaningen du kommer med her kan du bare legge bort for den preller bare av.

Du ga inntrykk i din kritikk av Hensatt at du mente det ikke hastet.

Om du hadde vært ansvarlig hadde du skrevet at det hastet og ikke flisespikket på språklige formuleringer. Men du viser jo at å kritisere språklig formulering er viktigere for deg enn å hjelpe Ts til å ta trygge valg for sin egen helse.

Symptomene Ts beskrev kan være tegn på tilstander som i verste fall raskt kan utvikle seg til å bli livstruende. Da kverrulerer man IKKE på semantikk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ble kloret av min egen katt for 3 år siden, ikke fordi katten gikk til angrep, men fordi den skulle hoppe opp på benken på vaskerommet og bommet og tok tak i låret mitt istedet. Renset og luftet såret. Gikk helt fint, merket bare at det klødde veldig et par dager. Pang sa det plutselig, og jeg fikk høy feber og følte meg helt forferdelig dårlig! Mannen ringte ambulanse og de antok at det var korona (lignet mente de).

Dette var jo helt i starten når korona-hysteriet var på topp! De kunne ikke ta meg med i ambulansen fordi de ikke turte pga smittefaren osv (hallo?) så de satt her i 2 timer til feberen min gikk ned.
Så kom en annen lege og spurte tok prøver og diverse, og fant ut at jeg hadde kattefeber! Aldri hørt om en gang…. Men det var pga kloret, og det er så sjelden at legen ikke hadde vært borti det før. Så gå til legen om du blør etter å ha blitt klort av katt….

Anonymkode: 989a8...e94

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 11.3.2024 den 23.21):

Hei! Jeg ble klort av katten til naboen for ca 2-3 dager siden (utekatt) Fikk to røde, sinte merker som blødde. Det var ikke mye blod, men nok til at jeg måtte bruke plaster. Jeg tok litt salve på og plastret godt, der etter  tenkte jeg ikke nor mer på det. Jeg vet ikke om det har en sammenheng men jeg har feber, usikke på hvor høy, men i det ene minuttet føles det som jeg sitter med tykk ullgenser i solsteika, mens neste fryser jeg så jeg hakker tenner. Føler meg og ganske trøtt. Da jeg tok av plasteret igjen i dag var såret blitt mye større og virker betent (renner gul veske ut) Er dette grunn til bekymring?

Jente, 20+

Anonymkode: ca0ca...a9d

Dra til lege og få stivkrampe sprøyte. 

Anonymkode: 908fa...07b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg ble kloret av min egen katt for 3 år siden, ikke fordi katten gikk til angrep, men fordi den skulle hoppe opp på benken på vaskerommet og bommet og tok tak i låret mitt istedet. Renset og luftet såret. Gikk helt fint, merket bare at det klødde veldig et par dager. Pang sa det plutselig, og jeg fikk høy feber og følte meg helt forferdelig dårlig! Mannen ringte ambulanse og de antok at det var korona (lignet mente de).

Dette var jo helt i starten når korona-hysteriet var på topp! De kunne ikke ta meg med i ambulansen fordi de ikke turte pga smittefaren osv (hallo?) så de satt her i 2 timer til feberen min gikk ned.
Så kom en annen lege og spurte tok prøver og diverse, og fant ut at jeg hadde kattefeber! Aldri hørt om en gang…. Men det var pga kloret, og det er så sjelden at legen ikke hadde vært borti det før. Så gå til legen om du blør etter å ha blitt klort av katt….

Anonymkode: 989a8...e94

Og det går stort sett over helt av seg selv. Det heter vel katteklorfeber eller cat scratch feber og er veldig sjelden i Norge. 

Anonymkode: 398e9...ad4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...