AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #1 Skrevet 11. mars 2024 Hei! Jeg er sykepleier og tar videreutdanning innenfor et av disse feltene. Jeg vurderer sterkt å ikke skrive masteroppgave, dette er valgfritt der jeg studerer. Men siden sykepleierforbundet mener at masteren bør være obligatorisk er jeg redd for ulemper i fremtiden om jeg ikke skriver oppgaven. Jeg kommer ikke til å ønske lederstillinger, undervisningsstillinger eller fagutviklingsstillinger, og lever fint med en liten lønsforskjell i forhold til de med master. Er det da noen vesentlige ulemper med å ikke skrive master? Tror dere lønnsforskjellen vil bli større i fremtiden? Dere som nylig har skrevet eller holder på, vil dere fortelle litt om prosessen? Hvor krevende er det? Hvor mye tid tar det? Hvis jeg skal skrive master må jeg jobbe 80-100% i tilleg. Anonymkode: bec69...8f0
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #2 Skrevet 12. mars 2024 Tja, hvis du skal bytte jobb i fremtiden stiller du kanskje bak en søker med master. Jeg skrev master sammen med en medstudent ved siden av 100% jobb og det gikk helt greit. Anonymkode: b6f7f...408 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #3 Skrevet 12. mars 2024 Ville skrevet den masteren og blitt ferdig med det. Kjedelig å angre på at du ikke gjorde det. Anonymkode: 86f27...a26 4
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #4 Skrevet 12. mars 2024 Hva er poenget med videreutdanning dersom man ikke skriver masteroppgave? Får man i det hele tatt noe utbytte (i form av lønn eller papirer) på videreutdanningen da? Anonymkode: 4d3d3...1aa 2
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #5 Skrevet 12. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva er poenget med videreutdanning dersom man ikke skriver masteroppgave? Får man i det hele tatt noe utbytte (i form av lønn eller papirer) på videreutdanningen da? Anonymkode: 4d3d3...1aa Ja, man blir allikevel spesialsykepleier. Jeg har skrevet masteroppgave ved siden av full jobb, og det var beintøft. Hadde ikke gjort det, dersom jeg visste hvor krevende det kom til å bli. Det var riktignok innen et helt annet fagfelt og jeg hadde heller ikke turnusjobb. I tillegg hadde jeg to relativt små barn, så masteroppgaven måtte skrives hovedsakelig mellom 20-24 på kvelden. Anonymkode: b8eeb...ecb 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #6 Skrevet 12. mars 2024 Skjønner ikke hvorfor videreutdanning må være master.. mastersyken heter det🤦🏼♀️ Anonymkode: 1efb7...f4e 2
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #7 Skrevet 12. mars 2024 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Skjønner ikke hvorfor videreutdanning må være master.. mastersyken heter det🤦🏼♀️ Anonymkode: 1efb7...f4e Du tenker at forskningskompetanse ikke har verdi for en spesialsykepleier? Anonymkode: b71f4...497 2
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #8 Skrevet 12. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du tenker at forskningskompetanse ikke har verdi for en spesialsykepleier? Anonymkode: b71f4...497 Jeg blir ikke bedre til å gi anestesi ved å skrive en stor oppgave om en liten ting nei. Jeg blir en god anestesispl av å bedøve masse, forskjellige typer pasienter og anestesi, hospitere osv. Anonymkode: 3e2d2...5fe 4 2
Majer Skrevet 12. mars 2024 #9 Skrevet 12. mars 2024 (endret) Masteroppgaver for sykepleiere er ofte tull, men man får vel tillegg i lønn for master kontra videreutdanning? Det er vel noe som heter mastertillegg? Endret 12. mars 2024 av Majer
Rosa Dartle Skrevet 12. mars 2024 #10 Skrevet 12. mars 2024 Det kommer an på. Jeg vil påstå at om man har null motivasjon for å skrive en master, - ikke gjør det. Det er såpass omfattende at man bør ha en viss motivasjon. Det er kjipt om man tvinger seg gjennom og blir sittende igjen med en dårligere karakter enn man hadde fått om noen år. På den annen side, så vil jeg bare påpeke at de færreste sykepleiere blir i yrket til de blir gamle. Dessverre. Det er heftig med tredelt turnus når man blir eldre, og da kan en master gjøre det veldig mye enklere å finne på noe annet.
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #11 Skrevet 12. mars 2024 Kan du ikke bare ta en Kjerkhol og kopiere masse fra andre sine oppgaver, både metodikk og resultater, så fyller du litt innimellom? Vipps har du en billig master 😄 Anonymkode: 90c6d...aec 2
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #12 Skrevet 12. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg blir ikke bedre til å gi anestesi ved å skrive en stor oppgave om en liten ting nei. Jeg blir en god anestesispl av å bedøve masse, forskjellige typer pasienter og anestesi, hospitere osv. Anonymkode: 3e2d2...5fe Du blir bedre til å forske, søke etter og tolke vitenskapelige artikler, finne forskningsfronten og å samordne mye informasjon til en helhet for å svare på en problemstilling. Alt dette er relevant for en spesialsykepleier. På tide å slutte å nedvurdere sykepleieryrket… Anonymkode: b71f4...497 3
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #13 Skrevet 12. mars 2024 Takk for svar alle! For selve videreutdanningen stiger jeg 85 000 i grunnlønn. Skriver jeg master får jeg ytterligere 25 000 i året slik det er per dags dato. Jeg er litt redd for at dette tilleget for master skal øke, men slik det er nå vet jeg ikke om det er verdt det å skrive oppgaven for de 25 000. Jeg kan absolutt se at det er nyttig at (en del) spesialsykepleiere har forskingskompetanse, men skjønner ikke hvorfor alle må ha det. Poenget med å ha en master dersom man ønsker karriereskifte senere var godt. Hører veldig gjerne fra de som har skrevet master innenfor disse fagene, hvis noen vil si litt om prosessen og hvor krevende det var Anonymkode: bec69...8f0
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #14 Skrevet 12. mars 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg blir ikke bedre til å gi anestesi ved å skrive en stor oppgave om en liten ting nei. Jeg blir en god anestesispl av å bedøve masse, forskjellige typer pasienter og anestesi, hospitere osv. Anonymkode: 3e2d2...5fe Du blir en bedre anestesisykepleier når du kan finne, vurdere og implementere forskning. Å ta en master handler om mye mer enn å skrive selve oppgaven. Anonymkode: c71a5...991 2
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #15 Skrevet 12. mars 2024 Jeg ville ha master, 25.000 x 30 år i arbeid er over 750.000 kr, og mer vil det nok bli. I tillegg vil jeg kanskje gjøre noe annet, og da er master lurt. Jeg sa til veileder at jeg ville gjøre en lettest mulig master, og ønsket å bli veiledet til en C. Det fikk jeg også. Intervjuet 8 spesialsykepleier om etiske dilemma i yrket sitt. Var faktisk overraskende gøy prosess, selv om det var slitsomt på slutten. Anonymkode: 00654...513 2
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #16 Skrevet 12. mars 2024 Det er best å bare ta master nå du første er i gang, det er mye tyngre å ta det opp igjen mange år etterpå. Med master lærer du å ta i bruk forskning og vurdere den forskningen du finner, slik at avdelingen der du jobber kan utvikles. Du kan være med i egne forskning- og kvalitetsforbedringsprosjekter i avdelingen, og du lærere å ta beslutninger på et mye bredere grunnlag enn de uten master. Du kan selvsagt blir en dyktig praktikere uten master, men du går likevel glipp av noe du ikke selv forstår før du har masteren i boks. Dessuten åpner det seg flere muligheter for fagledelse og undervisning med master. Du er kanskje ikke interessert i det nå, men det kan komme i fremtiden, og da er det kjipt å ikke ha den masteren. Når det gjelder ting som skal komme så er det snakk om spesialistgodkjenning for bl.a. AIO-sykepleiere, da spekuleres det i om master er ett av kravene, Anonymkode: c71a5...991 2
Sunny32 Skrevet 12. mars 2024 #17 Skrevet 12. mars 2024 Jeg tok videreutdanning i anestesisykepleie i 2021/2022 og leverte masteroppgave i desember 2022. Hadde lite motivasjon til å skrive selve masteren, men det føltes nesten rart å skulle la være da løpet er så lagt opp til dette. Du vil uansett måtte levere prosjektplan og da det var gjort føltes det som om vi allerede var i full gang med oppgaven og det ble lettere å fortsette. Der jeg jobber får vi ikke noe tillegg for selve masteren, men gikk opp en god del i lønn for selve videreutdanningen. Nysgjerrig på hvor du jobber hvis man får 25 000,- ekstra i året for å ta master innenfor disse feltene? Min sjef har imidlertidig sagt at han i fremtidige ansettelser definitivt vil ansette noen som har master fremfor noen som ikke har det, så det er nok mer å hente på det enn bare en evt lønnsøkning. Jeg skrev masteren sammen med en medstudent på et halvår og da jobbet jeg 75% ved siden av, i ny jobb som nyutdannet anestesisykepleier. Jeg hadde i tillegg to relativt små barn. Dette var null problem, og jeg følte ikke at masteroppgaven krevde veldig mye. Det skal sies at vi verken gikk for, eller fikk, veldig god karakter, men det var jo et valg vi tok. Arbeidsgivere er mest opptatt av om du har masteren på papiret, og ikke hva karakteren ble. Ut fra egen erfaring og hva jeg hører vil jeg absolutt anbefale deg å skrive masteren. Det er veldig mye tyngre å sette i gang med den senere dersom du angrer. Lykke til 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå