Gå til innhold

Meldinger med seksuelt innhold til barn og politiattest

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sønnen til en venninne har havnet i en kjedelig situasjon og jeg håper at noen som har peiling kan hjelpe oss. De vet at jeg legger inn tråden på vegne av dem.

For rundt 5 år siden traff sønnen, la oss kalle han Ole, «Anne» på fest. De fikk en god tone, men Anne måtte dra ganske kjapt og ga Ole nummeret sitt. De tekstet en del i dagene som fulgte og Anne fortalte blant annet at hun var 17 år gammel. Ole var på dette tidspunktet 21 år. Meldingene utviklet seg til å bli seksuelt rettet, men det var aldri snakk om grovt språk, bilder eller videoer fra noen av dem. De traff hverandre aldri igjen.

Foreldrene til Anne fant meldingene på mobilen til Anne og det skulle vise seg at jenta bare var 15 år gammel. Altså under den seksuelle lavalderen. De anmeldte Ole og han endte opp med å betale en bot. Fult forståelig av foreldrene til Anne, hun var tross alt bare et barn. Ole var fullstendig klar over at han dreit seg loddrett ut og at han burde sjekket bedre, men han stolte på Anne når hun fortalte alderen sin. Han tok derfor full selvkritikk og tok boten uten diskusjon.

Greia er at Ole nå gjerne ønsker å søke på en jobb som krever politiattest da jobben innebærer ansvar for barn. Ole har utenom dette feiltrinnet virkelig vært en eksemplarisk ung mann som ikke engang har fått en parkeringsbot. Vil han få en rein politiattest med noe sånt på «rullebladet»? Vi vet at vi kan ringe politiet å spørre, men han syntes det er så forferdelig flaut så han ønsket å lufte det her først.

Håper det er noen kloke hoder som kan hjelpe oss. Ole trenger ikke mange formaninger om at han var dum, det vet han utrolig godt selv.

Anonymkode: bfbcb...66a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Han vil absolutt kunne få trøbbel hvis han er dømt ja.

De fleste jobber med barn krever uttømmende politiattest, og da er alle lovbrudd oppført. Hvis han er dømt for seksuellt krenkende adferd mot barn, så vil han i de fleste tilfeller altså være utelukket.

Anonymkode: ad986...354

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De fleste jobber med barn krever uttømmende politiattest, og da er alle lovbrudd oppført. Hvis han er dømt for seksuellt krenkende adferd mot barn, så vil han i de fleste tilfeller altså være utelukket.

Tusen takk for svar, selv om det ikke var det vi håpet på.

Er man dømt når man bare har fått bot? Veldig kjedelig for han at en sånn feil begått av en «ungdom» skal få så alvorlige konsekvenser. Han respekterer det så klart, men syntes jo det er kjedelig. 

Jeg bagatelliserer overhodet ikke krenkende adferd mot barn. Det er forkastelig og det skal ikke skje. Noe han selv er fullstendig enig i, men han trodde som sagt hun var eldre. Det er likevel han som sjekket for dårlig så feilen liggen hos han.

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er man dømt når man bare har fått bot? Veldig kjedelig for han at en sånn feil begått av en «ungdom» skal få så alvorlige konsekvenser. Han respekterer det så klart, men syntes jo det er kjedelig. 

Jeg bagatelliserer overhodet ikke krenkende adferd mot barn. Det er forkastelig og det skal ikke skje. Noe han selv er fullstendig enig i, men han trodde som sagt hun var eldre. Det er likevel han som sjekket for dårlig så feilen liggen hos han.

TS

Hvis du søker på "uttømmende politiattest" så vil du se hva det står om det.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Dette er bare tull. 

Har selv trengt uttømmende politiattest på min jobb med barn. Ingen av mine dommer ble oppgitt. Kjøring i ruspåvirket tilstand og vold mot offentlig tjenestemann. 

Om Oles vil oppgis vet han ikke før han har bedt om politiattest. 

Anonymkode: b7c06...e6c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette er bare tull. 

Har selv trengt uttømmende politiattest på min jobb med barn. Ingen av mine dommer ble oppgitt. Kjøring i ruspåvirket tilstand og vold mot offentlig tjenestemann. 

Om Oles vil oppgis vet han ikke før han har bedt om politiattest. 

Problemet for Ole er at han trolig har brutt straffelovens paragraf 305, som innebærer seksuelt krenkende atferd mot barn. Det er ekskluderende for arbeid hvor man har ansvar for barn, og vil vises på en politiattest som en må vise for å arbeide nettopp med barn. 

Anonymkode: 85cd1...ff5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar igjen alle sammen. Vi har prøvd å lese oss opp på dette, men når vi kommer inn i lovdata stopper kunnskapen litt opp. Jeg har selv f.eks noen bøter og en dom fra konfliktrådet og disse vises ikke i min politiattest som arbeidsgiver ville ha fra et lignende yrke som Ole ønsker å søke seg til. Så det vi lurer på er egentlig om denne boten han fikk for disse meldingene vil være der.

I Ole sitt tilfelle vil han ikke jobbe direkte med barna, men det vil være barn og unge tilstede store deler av tiden. Jeg vil ikke si for mye, men la oss si at det er renholdsarbeider eller kantinearbeider på en barneskole. 

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Problemet for Ole er at han trolig har brutt straffelovens paragraf 305, som innebærer seksuelt krenkende atferd mot barn. Det er ekskluderende for arbeid hvor man har ansvar for barn, og vil vises på en politiattest som en må vise for å arbeide nettopp med barn. 

Anonymkode: 85cd1...ff5

Det kommer helt ann på alvorlighetsgrad. Alle saker på politiattest vurderes faktisk særskilt.  Det er ikke slik at alt havner der. 

Noen saker havner også på uttømmende attest i kun få år. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk for svar igjen alle sammen. Vi har prøvd å lese oss opp på dette, men når vi kommer inn i lovdata stopper kunnskapen litt opp. Jeg har selv f.eks noen bøter og en dom fra konfliktrådet og disse vises ikke i min politiattest som arbeidsgiver ville ha fra et lignende yrke som Ole ønsker å søke seg til. Så det vi lurer på er egentlig om denne boten han fikk for disse meldingene vil være der.

I Ole sitt tilfelle vil han ikke jobbe direkte med barna, men det vil være barn og unge tilstede store deler av tiden. Jeg vil ikke si for mye, men la oss si at det er renholdsarbeider eller kantinearbeider på en barneskole. 

TS

Ettersom sakene på politiattest vurderes særskilt kan ingen svarer på hva politiet gjør med oles attest. 

Annet enn politiet selv da. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

TS

Hvorfor ikke kontakte politiet for å vite helt sikkert? Kjedelig for Ole om han går glipp av en karriere bare fordi det er flaut å sjekke. 

Anonymkode: 7234a...ef3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

TS

Er han dømt, dvs at det var en rettsak? Du skriver bot, så kan være et forelegg. Han og familien vet vel.om han.møtte i retten.

Anonymkode: d3d5c...708

AnonymBruker
Skrevet

Han har ikke fått en dom, men et forenklet forelegg. I de fleste jobber med barn, kreves det plettfri vandelsattest og ikke uttømmende politiattest. Antagelig vil ikke dette komme frem. 

Han kan ringe Brønnøysund som utsender politiattester, så vil han få et godt svar av dem. Det var en dum feil, men bør ikke farge hele hans fremtid. 

Anonymkode: 5ddc2...281

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Makan til apekatter som svarer i tråden her...

Forenklet forelegg får du bare når purken tar deg i en mindre alvorlig overtredelse av loven. Ole har derfor ikke fått forenklet forelegg. Men en bot som en straffereaksjon på en anmeldelse av et alvorlig seksuallovbrudd, og dette kommer selvfølgelig på rullebladet. Og NEI, det trengs ikke rettssak for å bli dømt for noe; du kan selv godta en straffereaksjon (slik som bøter) fra purken.

For å jobbe med barn kreves avgrenset politiattest, men hvor ALLE relevante lovbrudd er med. Hvis Ole er dømt for brudd på § 305  er det garantert på rullebladet.

§ 305.Seksuelt krenkende atferd mv. overfor barn under 16 år

Med bot eller fengsel inntil 2 år straffes den som

a. i ord eller handling utviser seksuelt krenkende eller annen uanstendig atferd i nærvær av eller overfor barn under 16 år.
b. tvinger eller forleder et barn under 16 år til å utvise seksuelt krenkende eller annen uanstendig atferd, med mindre forholdet rammes av strengere bestemmelser.

Anonymkode: 2e2a7...94d

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Han må jo vite hvilken type politiattest som kreves for jobben, når han finner ut det er det veldig enkelt å sjekke hvilke type opplysninger som fremgår av politiattesten. 

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar alle sammen. Dette var til god hjelp. Takk for at dere bare har svart på det vi har spurt om, han vet veldig godt selv at dette var idiotisk.

Da ser det jo ut som om dette vil vises på politiattesten. Vi ringer politiet for sikkerhetsskyld, men da er han forberedt på negativt svar. 

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...