AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #1 Skrevet 11. mars 2024 Vi har veldig lyst til å dra på hytta i påsken, men det er ca. bare en uke fra termin. Er førstegangsfødende og oddsen for å gå over tiden er vel på min side.. er det veldig dumt å dra på hytta som er ca. 3 timer kjøretur unna? Og eventuelt sette snuten hjemover om man begynner å merke noe? Kjedelig å bare være hjemme og «vente» på at det kanskje skjer noe🙈 Anonymkode: 57df7...60e
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #2 Skrevet 11. mars 2024 Er det sykehus i nærheten, altså en time unna? Hvis ja, så hadde jeg reist, men tatt med papirene mine. Anonymkode: 31b79...0ad 1
mereo Skrevet 11. mars 2024 #3 Skrevet 11. mars 2024 (endret) Sånn min fødsel var hadde jeg ikke tatt kjangsen, da hadde ungen blitt født før jeg i det hele tatt var halvveis. Endret 11. mars 2024 av mereo
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #4 Skrevet 11. mars 2024 Jeg hadde ikke reist.. Første min kom som en rakett. Og svært få barn fødes på termin dato - men gjerne innenfor termin uka... Anonymkode: ca084...c03 2
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #5 Skrevet 11. mars 2024 Med min erfaring fra fødsel, hadde ikke jeg gjort det. Ungen kom ut 4 timer etter vannet gikk, og mistet nesten 2 liter blod i prosessen. Hadde ikke gått bra med oss om vi var for langt unna sykehus. Anonymkode: aaa43...94f
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #6 Skrevet 11. mars 2024 Det er mange i vårt land som har 3 timers vei til sykehus for å føde 🙂. Tror nok jeg hadde tatt sjansen. I verste fall får du ringe 113 og få ambulanse. De fleste kommuner har jordmor som blir med i ambulansen. Statistikken sier vel at du går over tiden, og også at det er svært uvanlig at en fødsel er unnagjort tre timer etter første tegn. Anonymkode: e16ea...485 4
ValarMorghulis Skrevet 11. mars 2024 #7 Skrevet 11. mars 2024 Første min kom 39+1, ble lagt rett inn på sykehuset med stormrier. Ingen tegn i forkant 😅 Bor heldigvis 5 minutter unna sykehus da.
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #8 Skrevet 11. mars 2024 Min første kom 3 uker før termin. Nr 2 kom 2 dager over termin men fra jeg kjente at noe var i gjære til vannet gikk så hadde det gått 1 time og 20 min etterpå så satt jeg med henne i armene. Fødsel nr 2 er litt uvanlig særlig siden jeg brukte 28 timer på fødsel nr 1. Nr 2 er født i sykehusinngangen og jeg bor 5 min biltur unna sykehuset. Det var jordmor til stede for vi hadde telefonkontakt med sykehuset hele veien så hun stod og ventet på oss ved inngangen. Anonymkode: eae3a...7cc
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #9 Skrevet 11. mars 2024 Alle sier man bruker lang tid som førstegangsfødende. Også blir man ikke en del av den statistikken... Vannet går, et par små rier, til å vrenge seg i smerter og fullstendig blackout. Ja, det tok 4 timer fra vannet gikk til babyen var ute, men mannen min hadde aldri fått meg videre fra den hytta… På andre fødsel gadd de ikke spørre om rier og frekvens; fikk komme inn umiddelbart når vannet gikk. Så alt i alt - hvis du føler deg komfortabel med å potensielt føde på hytta eller i en bil, så ville jeg ikke hatt problem med å reise. Anonymkode: fdd47...426 1
Gjest Bromance Skrevet 11. mars 2024 #10 Skrevet 11. mars 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vi har veldig lyst til å dra på hytta i påsken, men det er ca. bare en uke fra termin. Er førstegangsfødende og oddsen for å gå over tiden er vel på min side.. er det veldig dumt å dra på hytta som er ca. 3 timer kjøretur unna? Og eventuelt sette snuten hjemover om man begynner å merke noe? Kjedelig å bare være hjemme og «vente» på at det kanskje skjer noe🙈 Anonymkode: 57df7...60e Jeg fødte 14 dager før termin med første. Men ja, å gå over tiden er mer vanlig enn å føde før termin med første. Det er også vanlig at hvis fødselen starter så tar det ganske mye mer enn 3 timer før baby er ute. Kommer litt an på hvordan hytta ligger til tenker jeg, må du gå et stykke gjennom skogen så hadde jeg droppet det, kan du kjøre omtrent til døra til hytta så hadde jeg nok reist.
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #11 Skrevet 12. mars 2024 Folk flest bor i byer, noe som er tydelig her😅 Jeg bor 4 timer unna nærmeste akuttmottak/fødestue. Det betyr ikke at jeg legger med inn på hotell i byen to uker før termin, og ligger der til eventuelt to uker etter termin, i tilfelle jeg plutselig føder. Det funker bare ikke. Ja, fødsler kan gå fort, men for førstegangsfødende tar det i snitt 8timer, fra man er i aktiv fødsel til babyen er ute. Og man har gjerne mange timer før aktiv fødsel også. Er du frisk og har hatt et normalt svangerskap, så hadde jeg ikke nølt med å dra på hytta. Ta med fødebagen, om dere eventuelt må kjøre rett på sykehus. Anonymkode: 2e984...85f 1 3
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #12 Skrevet 12. mars 2024 Vi var på hytta fram til to uker før termin med førstemann. Men da hadde jeg sjekket grundig hvor vi skulle dra og hvem vi skulle kontakte dersom det skulle skje noe. Så kort til termin må dere være forberedt på å kaste om på planer, ting kan skje. Hvis dere drar, må du ihvertfall vite hvor dere skal ringe og dra og ha en plan for det. Og ikke dra hvis hytta ikke har bilvei helt fram. Anonymkode: 54aea...870
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #13 Skrevet 12. mars 2024 Jeg hadde nok tatt sjansen så lenge det er vei frem til hytta og innlagt vann. Anonymkode: f8c2e...dc5
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #14 Skrevet 12. mars 2024 Jeg hadde ikke reist tre timer unna sykehus én uke før termin! Det kan gå fort. Anonymkode: 2efb8...be2
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #15 Skrevet 12. mars 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Folk flest bor i byer, noe som er tydelig her😅 Jeg bor 4 timer unna nærmeste akuttmottak/fødestue. Det betyr ikke at jeg legger med inn på hotell i byen to uker før termin, og ligger der til eventuelt to uker etter termin, i tilfelle jeg plutselig føder. Det funker bare ikke. Ja, fødsler kan gå fort, men for førstegangsfødende tar det i snitt 8timer, fra man er i aktiv fødsel til babyen er ute. Og man har gjerne mange timer før aktiv fødsel også. Er du frisk og har hatt et normalt svangerskap, så hadde jeg ikke nølt med å dra på hytta. Ta med fødebagen, om dere eventuelt må kjøre rett på sykehus. Anonymkode: 2e984...85f Det er forskjell på å bo langt unna sykehus i utgangspunktet, og dra på hytta unødvendig langt unna sykehus. Du ville vel også heller hatt et sykehus i nærheten enn å kjøre fire timer hvis det var mulig? Anonymkode: 2efb8...be2 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #16 Skrevet 12. mars 2024 Dette koker uansett ned til hva du er komfortabel med. Som andre sier er det mange i Norges land som har 3 timer å reise for å komme til sykehus. Dere kan jo reise, ha med absolutt alt som dere trenger til sykehusopphold ol. og så ved minste tegn til at noe er på gang, så tar dere turen hjemover. I gjennomsnitt varer en fødsel hos førstegangsfødende 8 timer når de er i aktiv fødsel. Det finnes jo de som har styrtfødsel, men mange av dem kommer seg ikke til sykehuset uansett. De fleste i din situasjon hadde nok ikke vært komfortabel med å reise, men til syvende sist så er det du som skal være komfortabel. Anonymkode: 181c0...6e7 2
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #17 Skrevet 12. mars 2024 Hadde hatt null problem med det. Er jo bare å dra hjemover om fødselen skulle starte? Hadde nytt solveggen på hytta hele påsken. Selv om alle her inne føder i løpet av et par timer, så er det ikke slik for de fleste, og mange får "symptomer" på at fødselen er i gang gjerne en dag før babyen blir født. (Og selv om det er tre timer unna hjemme, så er det kanskje ikke tre timer unna nærmeste sykehus? Om fødselen skulle komme kastet på deg). Anonymkode: ea090...84f 3
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #18 Skrevet 12. mars 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Vi har veldig lyst til å dra på hytta i påsken, men det er ca. bare en uke fra termin. Er førstegangsfødende og oddsen for å gå over tiden er vel på min side.. er det veldig dumt å dra på hytta som er ca. 3 timer kjøretur unna? Og eventuelt sette snuten hjemover om man begynner å merke noe? Kjedelig å bare være hjemme og «vente» på at det kanskje skjer noe🙈 Anonymkode: 57df7...60e Ja det er innafor tenker jeg.. jeg selv bor 3 timer unna fødested og blir gående hjemme til termindato med mindre noe skjer tidligere Anonymkode: d445b...6a6
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #19 Skrevet 12. mars 2024 Ta med papirer og fødebag i tilfelle Anonymkode: 3a30a...8ed
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #20 Skrevet 12. mars 2024 Greit å ha en oversikt over hvor det er legevakt nærmere i tilfellet noe skulle starte. Men er mange som bor lenger borte fra sykehuset i hverdagen, og fremdeles føder barn så vil tippe at det kommer til å gå helt fint uansett om fødsel starter eller ikke. Anonymkode: b6950...fc9 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå