AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #1 Skrevet 11. mars 2024 Jeg trenger hjelp! Håper det er noen flinke interiørinteresserte her inne. Vi har overtatt en hytte ved sjøen. Stue og kjøkken er ca 25 kvm. Greit med lysinnslipp. Lyst gulv. Ved overtakelse er alt hvitt: vegger og tak er malt tilnærmet hvitt, kjøkken er hvitt med benkeplate i tre. Vi vil ha inn litt farger, men uten å konkurrere med utsikten som består av gamle naust (for det meste rødmalte), sjø og båter. Har testet litt og vi har bestemt oss for en litt nøytral veggfarge; washed linen fra Jotun. Er veldig usikker på farge til taket. Takhøyden er vanlige 240 cm og jeg vil enten ha taket hvitt, i washed linen som veggene eller lyseblått. Hadde det vært høyere under taket hadde jeg ikke vært i tvil, da hadde jeg tatt farge. Men med 240 høyde er jeg usikker på om det blir fint. Hva ville du valgt? 1. Klassisk hvit 2. Veggfargen: washed linen 3. Lys blå (feks nordic breeze eller ocean air fra Jotun) Anonymkode: 034b2...49d
Amossa Skrevet 11. mars 2024 #2 Skrevet 11. mars 2024 Høres nydelig ut, og fargene passer jo godt til en hytte ved sjøen. Av de to blåfargene ville jeg valgt Nordic Breeze. Synes slett ikke at den er babyblå, men frisk, lys og sval. Ocean Air er det mer grått i, og den er mørkere. Ville malt taket i samme farge, men omrammingen rundt vinduene i Klassisk hvit. Du skriver ingenting om hvilken farge det er på gulvet, bare at det er lyst. Hadde vært fint med lys grått gulv. Ville ikke brukt Washed Linen i det hele tatt.
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #3 Skrevet 11. mars 2024 Takk for svar. Vi har blå sofa som blir med hjemmefra og har lyst på lyseblått smeg kjøleskap, om vi går for det tror jeg det kan bli i overkant mye med blå vegger. Gulvet er ganske lyst og nøytralt, men skal skiftes på et tidspunkt for det laminat som egentlig ikke er det jeg vil ha. Vanskelig med alle disse valgene, og ekstra vanskelig at jeg ikke er på stedet når avgjørelser skal tas. Vi skal dit i påsken, og da bør maling være med på lasset. Men blir det bra med nordic breeze i taket når takhøyden er 240? Eller vil jeg føle at jeg får taket "i hodet"? Anonymkode: 034b2...49d
Amossa Skrevet 11. mars 2024 #4 Skrevet 11. mars 2024 Smeg er lekkert, men er romslig i formen og kan bli ruvende i små rom. Hva med å finne en farge til veggene som er lik kjøleskapets farge? Da kan gjerne sofaen være i en helt annen blåfarge. Blir ikke for mye med to blåfarger, men tre er i overkant. Kontrakt kan du lage med tekstiler på puter og pledd. Med takhøyde på 240 tror jeg ikke at Nordiv Breeze bli for tung i taket. Alternativt ville jeg valgt å male taket i Klassisk hvit, som vinduslistene. Ulempen er at forskjellig farge på vegg og tak deler opp rommet, og får det til å virke mindre. Skjønner problemet med å ta valg "på papiret". Trøsten er at det er både raskt og rimelig å male om
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #5 Skrevet 11. mars 2024 Grunnen til at vi tenker Smeg er at kjøkkenet har en form som gjør at det egentlig ikke er laget plass til noe annet enn et bittelite kjøleskap. Men det er nisje mellom kjøkken og stuedel der et smeg skap vil fungere som en romdeler. Vanskelig å forklare, men jeg tror at det ville komme til sin rett der. Hm! Kanskje jeg må kjøpe noen prøvebokser til påske og heller male i en av langhelgene i mai. Er bare så utålmodig etter å få det fint😄 Anonymkode: 034b2...49d 2
Amossa Skrevet 11. mars 2024 #6 Skrevet 11. mars 2024 Jeg bruker ofte å lese litt på jotunbloggen når skal sjekke ut farger. Her kan du legge inn navn på maling og finne ut hva som passer til, og lese litt om fargene: https://fargerad.jotun.no/#archive. Fargerikes nettside har også gode sider om malingsfarger. Lykke til!
KatteLatte Skrevet 12. mars 2024 #8 Skrevet 12. mars 2024 Jeg ville valgt hvitt tak på ei sjøhytte. Det er klassisk og holdbart. Farget tak er moderne nå, men vil nok oppleves som umoderne om noen år. Hvitt tak vil aldri oppleves som umoderne. 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #9 Skrevet 12. mars 2024 Enig i at hvitt aldri blir umoderne. Men tror at diskrete farger vil holde stand. Og så lenge det ikke er paneltak er det jo kjapt å male over 🙂 Anonymkode: 034b2...49d 2
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #10 Skrevet 12. mars 2024 Letthet fra Jotun passer til Washed Linen Anonymkode: e6794...94a
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #11 Skrevet 12. mars 2024 Tror det vil bli en smidigere og lettere overgang fra vegg til tak om det er malt i Washed Linen, begge deler. Ville gått for det. Ville ikke innført enda en farge i taket, det blir litt mange å forholde seg til. Tak, gulv, vegger, møbler, kjøleskap, alt i ulike farger? Mer harmoni med vegger og tak i samme, i alle fall det jeg har sett av tusenvis av bilder av slikt (min hobby er å følge med på interiør og bolig) Anonymkode: bccc9...767
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #12 Skrevet 12. mars 2024 Men kan washed linen bli for tung i taket når takhøyden er 240? Er jo lurt om jeg bestemmer meg før veggene skal males, for det er jo langt mindre jobb mer maskeringstape om jeg velger samme farge (selv om det er ulik maling). Anonymkode: 034b2...49d
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #13 Skrevet 13. mars 2024 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Men kan washed linen bli for tung i taket når takhøyden er 240? Er jo lurt om jeg bestemmer meg før veggene skal males, for det er jo langt mindre jobb mer maskeringstape om jeg velger samme farge (selv om det er ulik maling). Anonymkode: 034b2...49d Waages linnen er såppass lys at jeg ikke ville bekymret meg for det. ellers hvis det er mye sjø og blått ute så ville jeg gått for noe som bryter mot rosa. Soft skin er for eksempel en nydelig lys blanding av beige og rosa, som komplimenterer en sjøhytte godt. Anonymkode: cb646...218 3
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #14 Skrevet 13. mars 2024 Soft skin har vi på et soverom hjemme. Den er fin, men jeg ser for meg at washed linen vil passe på hytta (vi har den også hjemme). Har veid for og i mot; tror det blir washed linen på veggene og i tak. Redd det blir litt rotete med enda en farge I taket. Alternativt la taket forbli hvitt... *vipps, så var jeg usikker igjen * 😅 Anonymkode: 034b2...49d
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #15 Skrevet 13. mars 2024 Hvis taket er hvitt nå ville jeg først malt veggene og så gjort en ny vurdering. Anonymkode: 4ae6b...3ac 3
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #16 Skrevet 13. mars 2024 Har 240 under tak, og malte fsrge i taket. Ble veldig fornøyd! Så jeg stemmer for blåfarge i taket Anonymkode: cc392...ddb 2
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #17 Skrevet 13. mars 2024 *rykker tilbake til start* Nå fikk jeg lyst på blått også 😄 Så ubesluttsom!! Takk for innspill, gøy at noen mener noe🙂 Anonymkode: 034b2...49d
Sniff76 Skrevet 13. mars 2024 #18 Skrevet 13. mars 2024 Enig med bruker over her, - hvis taket allerede er hvitt er det jo bare å male veggene et strøk først og se om dere er fornøyde eller om dere vil male taket i en farge også? Hadde det vært min hytte, hadde jeg beholdt hvite tak fordi jeg synes hvitt er pent mot utsikt, blått vann, blå himmel. Men hadde valgt annet enn hvitt på veggene fordi jeg ikke liker helhvitt overalt. 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #19 Skrevet 15. mars 2024 Takk for innspill! Jeg har bestemt meg for å kjøpe washed linen til veggene og prøvebokser på blåfarger til taket, så får vi se hvordan det går 😊 Anonymkode: 034b2...49d
Vera Skrevet 15. mars 2024 #20 Skrevet 15. mars 2024 Samme som veggfargen (maler du den hvit eller annen farge trekkes blikket opp mot taket), og svarte vinduskarmer (da rammer du inn utsikten).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå