AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #1 Skrevet 11. mars 2024 Flere som har opplevd dette? Jeg er egentlig ressurssterk på mange områder men har fått et sammenbrudd og nå forlater jeg nesten ikke huset og kommer meg knapt på butikken på grunn av angst. Jeg er i gang med utredning på DPS og føler psykologen der overforklarer ting på en måte som gjør at jeg føler meg dum. Føler også hun stakkarsliggjør meg når jeg svarer på spørsmål om symptom. Jeg er veldig takknemlig for at jeg har fått tilbud på DPS siden jeg vet hvor mange som står i kø og får avslag, men går alltid ut av kontoret der med en uggen følelse. Vil jo bli behandlet som et normalt menneske. Anonymkode: 85169...4d1 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #2 Skrevet 11. mars 2024 Hun har nok sin måte å gjøre ting på som hun bruker på alle. Ville bare prøvd å ikke ta det personlig, det handler nok ikke om deg. Anonymkode: 3315a...a7a 2 1
Fountaine Skrevet 11. mars 2024 #3 Skrevet 11. mars 2024 Det er ikke uvanlig at helsepersonell i psykiatrien behandler pasienter som barn og som om de er dumme. Det er litt vanskelig å si hvorfor, men det kan hende de føler seg overlegne pasienten. I psykiatrien er det alltid de ansatte som har makt over pasienten. 1 3
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #4 Skrevet 11. mars 2024 Har på følelsen av at mange psykologer tror at bare fordi psykologi-studiet er krevende å komme inn på så er psykologi vanskelig å forstå. Men endel lidelser er det enklere for de som sliter med det å forstå. F.eks. traumelidelser. Man kan ha vilt forskjellige symptomer som tilsynelatende ikke har noe med hverandre å gjøre også er alt pga traumer. Det betyr selvsagt ikke at man forstår eller kan alt av normalpsykologi, men man er ikke dum av den grunn. Anonymkode: fa09b...790
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #5 Skrevet 11. mars 2024 Min erfaring er at dette er rimelig vanlig. Jeg har ihvertfall utelukkende møtt på behandlere i psykiatrien som har tatt det for gitt at alt vi snakker om er helt nytt for meg, også alt som omhandler diagnoser jeg har hatt over tid. Hele språket deres både med ord, mimikk og kroppsspråk er som om de møter et lite barn. De tar også alt veldig bokstavelig og nærmest sykeliggjør helt normale ting med å gå veldig i dybden og undersøke detaljer som ikke var viktige. Det er nesten som om de leter etter symptomer og tar det for gitt at pasienter må være helt uten noen form for selvinnsikt, alle steiner må snues og man må bli enige om definisjoner av ord og utrykk før en kan gå videre. Jeg opplevde det ofte som frustrerende men også lærerikt å bli klar over hva jeg reagerer på og hvordan i møte med andre mennesker. Stort sett har det gått seg til over tid men enkelte har liksom aldri kommet dit at de har tatt kommunikasjonen opp på et mer normalt nivå. Ikke ta det personlig og ikke vær redd for å si fra om tingene du legger merke til. Det vil stort sett hjelpe både deg og behandler å snakke om disse tingene. Anonymkode: b1fdc...f91 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #6 Skrevet 11. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Flere som har opplevd dette? Jeg er egentlig ressurssterk på mange områder men har fått et sammenbrudd og nå forlater jeg nesten ikke huset og kommer meg knapt på butikken på grunn av angst. Jeg er i gang med utredning på DPS og føler psykologen der overforklarer ting på en måte som gjør at jeg føler meg dum. Føler også hun stakkarsliggjør meg når jeg svarer på spørsmål om symptom. Jeg er veldig takknemlig for at jeg har fått tilbud på DPS siden jeg vet hvor mange som står i kø og får avslag, men går alltid ut av kontoret der med en uggen følelse. Vil jo bli behandlet som et normalt menneske. Anonymkode: 85169...4d1 Veldig mange pasientar opplever brain fog (eg veit ikkje kva det er på norsk. Tanketåke?), så kanskje det er derfor? Anonymkode: 6a2c3...a04
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #7 Skrevet 11. mars 2024 Har du sagt fra? Jeg gikk til psykolog en periode da jeg holdt på å fullføre profesjonsstudiet i psykologi. Jeg hadde naturligvis lest meg opp på diagnosen jeg hadde, og hadde ikke behov for psykoedukasjon, men samtalebehandling og hjelp til nødvendig eksponeringsøvelser. Men psykologen møtte meg jo naturligvis med sin vante regle, sa da sa jeg helt enkelt fra at jeg opplevde at jeg hadde god kontroll på mekanismene bak, så hvis vi kunne ta en kortversjon av det. Ble møtt veldig positivt på dette. Si fra på en hyggelig måte. Det handler ikke om at du er dum, det handler om at de ikke ANER hva pasienten kan, og derfor har en rutinert måte å gå gjennom basic psykoedukasjon på. De aller fleste som går til psykolog er ressurssterke. Og et av symptomene er også ofte at man ikke fungerer så godt kognitivt som ellers. Psykologen vet ikke hva du kan og ikke kan om du ikke sier noe. Lykke til! Anonymkode: ff104...180 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå