AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #1 Del Skrevet 11. mars 2024 Jeg sliter med ikke-allergisk rhinitt som gir rennende nese. I desperasjon har jeg kjøpt Otrivin comp (som inneholder xylometazolinhydroklorid for tett nese og ipratropiumbromid for rennende nese), men nå etter et par dager med bare 1 spray i hvert nesebor om dagen så begynner jeg å bli tett i nesen mot kvelden.. Og det er jo litt kjipt, fordi det er jo egentlig ikke noe jeg sliter med. Men sånn jeg har forstått det så er det xylometazolinhydroklorid som gjør at man blir tettere ved regelmessig bruk? Finnes det nesespray med bare ipratropiumbromid, kanskje på resept eller noe?? Eller må jeg bare godta nesespray avhengighet for å slippe rennende nese hele dagen? Anonymkode: 0df43...a4b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #2 Del Skrevet 11. mars 2024 Har ikke noe svar, men dette lurer jeg også på! 😊 Anonymkode: 6df08...662 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaledonia Skrevet 11. mars 2024 #3 Del Skrevet 11. mars 2024 Har du prøvd saltvannspray ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hyoscyamus Skrevet 11. mars 2024 #4 Del Skrevet 11. mars 2024 Ja, det finnes nesespray med KUN ipratropiumbromid (for eksempel Atrovent Nasal), men slike nesesprayer har ikke markedsføringstillatelse i Norge og krever spesialresept, såkalt søknad om godkjenningsfritak. De fleste apotek må bestille dem inn, og det kan ta noen dager. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #5 Del Skrevet 12. mars 2024 Hyoscyamus skrev (15 timer siden): Ja, det finnes nesespray med KUN ipratropiumbromid (for eksempel Atrovent Nasal), men slike nesesprayer har ikke markedsføringstillatelse i Norge og krever spesialresept, såkalt søknad om godkjenningsfritak. De fleste apotek må bestille dem inn, og det kan ta noen dager. Ikke ts her, men hvordan får man dette? Spør man fastlegen og så ordner apoteket med det og bestiller det opp? Anonymkode: 6df08...662 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hyoscyamus Skrevet 14. mars 2024 #6 Del Skrevet 14. mars 2024 AnonymBruker skrev (På 12.3.2024 den 13.52): Ikke ts her, men hvordan får man dette? Spør man fastlegen og så ordner apoteket med det og bestiller det opp? Anonymkode: 6df08...662 Ja, kort sagt. Vær dog oppmerksom på at ikke alle leger er like oppdatert på utenlandske preparater som ikke står i Felleskatalogen. Det kan også være lang leveringstid til ditt lokale apotek, siden det dreier seg om en "sjelden" medisin. Jeg jobbet mange år i apotek, og slike typer nesespray ble "før i tiden" som oftest forskrevet av øre-nese-hals-spesialister, ikke av fastleger. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #7 Del Skrevet 14. mars 2024 On 3/11/2024 at 7:07 PM, AnonymBruker said: Jeg sliter med ikke-allergisk rhinitt som gir rennende nese. I desperasjon har jeg kjøpt Otrivin comp (som inneholder xylometazolinhydroklorid for tett nese og ipratropiumbromid for rennende nese), men nå etter et par dager med bare 1 spray i hvert nesebor om dagen så begynner jeg å bli tett i nesen mot kvelden.. Og det er jo litt kjipt, fordi det er jo egentlig ikke noe jeg sliter med. Men sånn jeg har forstått det så er det xylometazolinhydroklorid som gjør at man blir tettere ved regelmessig bruk? Finnes det nesespray med bare ipratropiumbromid, kanskje på resept eller noe?? Eller må jeg bare godta nesespray avhengighet for å slippe rennende nese hele dagen? Anonymkode: 0df43...a4b Effekten opphører etter ca 6 timer. Så det stemmer bra at du blir tettere mot slutten av dagen. Da kan du jo bare ta et pray til når du blir tett? Det står at den kan brukes inntil x 3/døgnet, og ikke lenger enn 7 dager i strekk. Bruker selv zycomb og er superfornøyd, men kjenner meg igjen at effekten avtar etter rundt 6 timer. Anonymkode: 1a644...051 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2024 #8 Del Skrevet 14. mars 2024 Beklager, nå glemte jeg å ta i betraktning at dette var kronisk og ikke en midlertidig løsning. Anonymkode: 1a644...051 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2024 #9 Del Skrevet 15. mars 2024 Awamys hjelper meg (reseptbelagt) Kan ikke bruke Otrivin, pga tidligere avhengighet. Anonymkode: 694b7...2b1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå