Gå til innhold

11 åring vil gjerne tjenw egne penger

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Husets 11 åring ønsker å tjene egne penger for å spare. Vi er en familie som ikke gir ukelønn for å hjelp til hjemme, det er et bidrag til fellesskapet.  Vi bor på gård, så det samme gjelder der, alle bidrar uten å få ekstra lønn for der. 

Forslag til hva en 11 åring kan gjøre for å tjene litt egne penger? Får penger av besteforeldre (ca 100 kr til bursdag,)  men  har et stort ønske om å bidra hos noen andre på fast basis og tjene penger.  

Anonymkode: b0e47...17e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Klippe gress, måke snø, ukesvask, handle matvarer, vaske vinduer, hundelufter, kattepasser.. Kanskje du kjenner noen som kunne trengt hjelp med noe sånt? :)

Ellers kan hun lage et skriv der hun tilbyr et utvalg oppgaver som passer henne, som hun kan legge i postkasser og henge der hun får lov (butikk feks).

Anonymkode: 75747...0ca

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Siden det er 13 års grense for å ta seg arbeid hos andre, er mulighetene relativt små. 

Anonymkode: f8297...c04

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Siden dere har blokkert alle muligheter, er det vanskelig. Alternativet er å sitte ved veien å selge vafler og saft… 

Anonymkode: 2f686...f26

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet

Du skriver at å "hjelpe til hjemme" og "med gårdsarbeid" er ulønnet bidrag til fellesskapet - at dere velger en slik regel er forsåvidt greit, men er all hjelp nødt å være ulønnet? Hva er det ungene normalt sett ikke gjør som kan føre til en inntekt?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jøss. Hvordan tenker dere at ungen skal lære om økonomi dersom de ikke får ukelønn? Hadde virkelig revurdert det hvis jeg var dere, slik at ikke barnet må bruke all si fritid på å hjelpe andre for å tjene seg noen kroner...

Anbefaler denne:
https://www.sor.no/blogg/aktuelt/ukelonn/

Anonymkode: f9580...924

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet

Bor dere på en gård som er i drift er det jo en million ting som kan gjøres mot betaling. Vanlige ting i hjemmet som rydding og vasking er jeg enig i ikke bør lønnes, men at barna forventes å "jobbe gratis" i foreldrenes bedrift (det er jo det en gård er), er meningsløst. Her må man skille på hva som er en del av hjemmet og hva som er en del av gårdsdriften.

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Pakke ved å selge , det gjorde våres unger fra de var 10-11 år, fra de var 12 pakket de ved for 3 naboer, og jobbet som avløser fra de var 13.

Så ta på seg å klippe plen hos naboer, måke snø fra trapper hos folk

Anonymkode: 7881e...e40

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jøss. Hvordan tenker dere at ungen skal lære om økonomi dersom de ikke får ukelønn?

Anonymkode: f9580...924

Enig. Våre barn har oppgaver de må gjøre gratis som en del av felleskapet, men de kan også tjene noen hundrelapper i uka dersom de bidrar mer. 

Anonymkode: 993af...c39

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vi måtte også hjelpe til hjemme men fikk litt penger for "ekstaoppgaver". Kan det være aktuelt hos dere? Nå aner jeg ikke hva du kan forvente av en 11 åring på gård men bare for å illustrere: si at hun per dags dato mater dyrene 3 ganger i uken. Så kan hun få betalt for å gjøre det gang 4/5/6/7? Vi fikk små beløp per oppgave, ikke noe å bli rik på men grei ukelønn om man gadd å ta i ett tak. Jeg personlig syns det var en fin måte å lære litt om at ekstra innsats gir belønning.

Viss 100kr i året (?) er alle pengene hun har per nå, skjønner jeg godt at hun vil ha mer. 

Anonymkode: 5a343...670

• Liker 4
  • Nyttig 1
Gjest Luksusbia
Skrevet

Hvis hun bruker to timer ekstra på husarbeid. Støvsuger rydder og vasker bør hun få 200kr. Ikke vær så gjerrig, utnytt potensialet og lær henne at arbeid lønner seg økonomisk

AnonymBruker
Skrevet

Ville gitt barnet fast ansvar for f.eks snømåking, raking av plen, bære ved og evt oppgaver i forbindelse med gårdsdriften som et barn kan gjøre. Klesvask med litt opplæring? 11 er vel litt for ungt for plenklipp og bruk av maskiner, men oppgavene kan økes eller endres med alderen. Kanskje du kan finne faste oppgaver som utgjør f.eks 2 timer i uka, og betale 300 i uka? Kan barnet jobbe for besteforeldre i nærheten, eller en nabo? Syns du burde innføre litt lommepenger også. Og lær barnet om sparing.

Anonymkode: 1147b...748

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dere har jo ikke akkurat gjort det enkelt da.

Det er ganske vanlig å gi lønn for arbeid for de som er såpass små at de ikke kan få seg en faktisk jobb.

Støvsuge, ut med bosset, vaske gulvet. Ja alle de tingene vi voksne ikke får betalt for, som jeg også er enig i at er bidrag til felleskapet. Men det er jo ikke akkurat stort noen på 11 kan gjøre for å tjene penger, mener det ikke er lov med en skikkelig jobb før man er minst 13.

Utover nå når vi går mot varmere tider er det jo klipping av gresset, take sammen greiner fra hekken som noen voksne har klippet etc…

Men om alt det der ikke regnes som god nok jobb for å tjene penger for barnet, ja da vet jeg sannelig ikke hva jeg skal foreslå.

Anonymkode: a9d97...16c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er sikkert noen oppgaver hjemme eller på gården hun kan gjøre for å få ukelønn? Det er litt begrenset hva en 11-åring får lov til å gjøre av lønnet arbeid, så da må dere som foreldre stille opp og gi henne arbeid hun kan få betalt for. 

Anonymkode: a9bb0...890

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker også at dere må begynne å lønne barnet for arbeid.

Jeg har søskenbarn som vokste opp på gård, de hadde ALLTID mye penger, mer enn meg og mine søsken i byen, hvor det ikke var lett å finne jobber for barn. Søskenbarna våre var med i fjøset hjemme, plukket stein fra åker, hesjet, osv osv, og fikk betalt av sine foreldre. De har alle blitt arbeidssomme mennesker som tar i et tak  i voksen alder. :)

Anonymkode: ba23c...511

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Mine barn fikk månedslønn (for å lære seg disponere penger). 

De fikk ikke lønnen for å gjøre ting hjemme, men ett krav hadde jeg: jeg skulle ikke måtte mase for at de skulle gjøre pliktene sine (lekser, gå ut med søppel, støvsuge, holde orden på rommene sine osv).

Månedslønnen og hva den skulle dekke økte med alder, men da de var 11 var månedslønnen 409-500 kr (rundt 2005-2010). Ut av dette skulle de selv betale for lørdagsgodt, kino med venner, og spare. 

Anonymkode: 775bd...e45

Skrevet

Penger/inntekt kommer for de fleste som resultat av hardt arbeid. Det bør man som forledre gi barn muligheten til å lære. Er enig i det mange foreslår her; man må bidra hjemme uten å få betalt for det, men legger man inn en ekstra innsats bør det være mulig å tjene noen ekstra kroner. Vi har denne modellen hjemme og det funker utmerket, Lar også barna få pante-penger hvis de gjør jobben selv. Det inkluderer å komme seg til og fra butikken for egen maskin.

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan lærer barnet ditt om økonomi når hn ikke får lommepenger?

Det er jo flust av oppgaver hjemme på en gård. Alternativet er at 11-åringen kan sitte barnevakt hos noen andre? Det gjorde jeg og jeg syklet til og fra da det var store avstander mellom husene. Om vinteren ble jeg kjørt hjem av foreldrene som jeg satt barnevakt for. 

Anonymkode: e0282...ae6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi måtte også hjelpe til hjemme men fikk litt penger for "ekstaoppgaver". Kan det være aktuelt hos dere? Nå aner jeg ikke hva du kan forvente av en 11 åring på gård men bare for å illustrere: si at hun per dags dato mater dyrene 3 ganger i uken. Så kan hun få betalt for å gjøre det gang 4/5/6/7? Vi fikk små beløp per oppgave, ikke noe å bli rik på men grei ukelønn om man gadd å ta i ett tak. Jeg personlig syns det var en fin måte å lære litt om at ekstra innsats gir belønning.

Viss 100kr i året (?) er alle pengene hun har per nå, skjønner jeg godt at hun vil ha mer. 

Anonymkode: 5a343...670

Hos oss så deltok ungene på alt. De melket ku, foret kalver, var med å plukke stein på jordet, kløyvet og pakket ved. Kjørte og traktor før de var 11 år. Var altid voksen med på noen oppgaver, noe gjorde de selv om vi ikke stod over dem.

Her hadde de litt mnd penger for å lære litt økonomi. Men var oppgaver som vi så som en selvfølge at de skulle gjøre som å holde rommet ryddig, sette på vaskemaskin innimellom, være med å dekke på og av bordet, gå ut med søppel. Og delta i fjøset når det var behov for det. Her så elsket unga å delta så var sjeldent de ikke var med. 

Tror mange som vokser opp på gård blir fortere selvstendig og ansvar en mange andre.

De vokser ofte opp med å delta på alt som skjer i hverdagen for å få ting til å gå rundt.

Anonymkode: 7881e...e40

Skrevet

Skaff dere høner. La barna ha mye av ansvaret for å fylle på mat og vann. Få barna til å selge eggene til hønene til familie og venner/naboer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...