AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #81 Skrevet 13. mars 2024 Jeg tror jeg skjønner hvordan du har det. Har litt av det samme med mye skyldfølelse selv om jeg stiller opp så godt det går. Jeg er litt delt, på den enesiden trist fordi helsen hennes svikter samtidig som jeg er mentalt ferdig med hun fordi alt på en måte har dreid seg om henne i ulike former gjennom hele livet. Jeg ser ingen vei ut av det. Anonymkode: b5b39...080 2
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #82 Skrevet 13. mars 2024 AnonymBruker skrev (På 12.3.2024 den 8.50): Du er heldig som har mammaen din, og enda heldigere som har en mamma som gjerne vil snakke med ig tilbringe tid med deg Anonymkode: 93c17...d8d Hadde du sagt det samme om hun hadde en krevende mann som prøvde gjøre henne til syndebukk eller guilt-trippet henne for å ikke gjøre nok(når hun åpenbart bruker masse tid og energi på moren). Er man heldig som har en mann uansett hvor krevende, vanskelig eller psykisk nedbrutt man er? Det er så manipulerende det her du skriver. Jeg har mistet faren min men har full forståelse om noen vil kutte ned på kontakt med egen far om faren ikke er bra for egen psykisk helse. Nonish91 skrev (På 12.3.2024 den 8.56): Din mor tok vare på deg mens du va en baby og fått deg til å bli voksen. Det minste du kan gjøre er å ta vare på moren din så godt du kan. Manipulasjon, manipulasjon. Ingen barn skal føle ansvar for egne foreldre fordi de valgte å få barn. Det er en menneskerett å få tilsyn under oppvekst, og en selvfølge. Ts tar åpenbart mer enn nok vare på moren sin men moren setter ikke pris på det hun gjør. Ts er utslitt og må tenke på egen psykisk helse. AnonymBruker skrev (På 12.3.2024 den 9.27): Det gjør man ikke mot sin gamle mor. Man strekker seg litt lenger de få årene de har igjen. Man kan ikke begynne å forhandle og forandre en person på 84 år, det toget har gått. Anonymkode: 2abfc...aa5 Hvis hun har strukket seg langt i 50-60 år allerede så må hun strekke seg enda lengre i 10-20 år til? Hva med ts sitt liv og mentale helse? Hun skal ikke ha dårlig samvittighet for å ta bedre vare på seg selv. Er så typisk å bruke alder som argumentasjon. Har selv en narississtisk mor av verste sort som blir verre og verre med årene. Hun er i 70-årene og ville drepe meg fordi jeg tok opp hvor vanskelig det er å forholde seg til henne. Og hun sa hun hater personligheten min og vil gjøre meg arveløs. Slapp unna med blåmerker heldigvis, men moren min vil fremdeles ha kontakt og glemme alt. Skal jeg bare se gjennom fingrene fordi "toget har gått?". Anonymkode: e0768...51c 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #83 Skrevet 13. mars 2024 Må bare kommentere en ting ; det med at eldre repeterer ting, det er vanlig og normalt. Som dere sier; det skjer ikke så mye. Men da jeg hadde foreldre i live så tenkte jeg ikke på det som at det var slitsomt å snakke om det samme hele tiden, det viktige var å ha tid sammen og da spiller det ingen rolle hva man snakker om. Jeg syns at mange her setter altfor høye krav til de eldre, man kan jo ikke forvente store diskusjoner om nye ting hver dag. Av og til er det også fint å bare sitte i lag i stillhet eller f.eks se på tv i lag. Man kan ha med aviser, et album eller et ukeblad og se det i lag og snakke om det. En sliten eldre person er mer enn tilfreds med småsnakk av det lette slaget. Anonymkode: 2abfc...aa5
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #84 Skrevet 13. mars 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Må bare kommentere en ting ; det med at eldre repeterer ting, det er vanlig og normalt. Som dere sier; det skjer ikke så mye. Men da jeg hadde foreldre i live så tenkte jeg ikke på det som at det var slitsomt å snakke om det samme hele tiden, det viktige var å ha tid sammen og da spiller det ingen rolle hva man snakker om. Jeg syns at mange her setter altfor høye krav til de eldre, man kan jo ikke forvente store diskusjoner om nye ting hver dag. Av og til er det også fint å bare sitte i lag i stillhet eller f.eks se på tv i lag. Man kan ha med aviser, et album eller et ukeblad og se det i lag og snakke om det. En sliten eldre person er mer enn tilfreds med småsnakk av det lette slaget. Anonymkode: 2abfc...aa5 Om du har din egen familie, venner, jobb, hobbyer, hvordan skal du ha tid til å snakke 1 time i telefon om det samme hver dag, eller bruke masse tid generelt på å hjelpe til med alt. Anonymkode: e0768...51c 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2024 #85 Skrevet 13. mars 2024 Million skrev (2 timer siden): Du høres ut som en veldig god datter, men du må nesten sette noen grenser overfor din mor, og forklare henne at det sliter deg ut. Du trenger tid og overskudd til familie og jobb. Og... Hvordan finner hun noe å snakke om en hel time i telefonen hver eneste dag? I tillegg til snakking når dere treffes? Det skjer jo lite eller ingenting i livet til en pensjonist som går hjemme, så hva nytt har hun å komme med en hel time dag etter dag? Jeg hadde blitt sprø om jeg skulle snakket med min far en time hver eneste dag. Han har en tendens (som mange eldre har) å resirkulere de samme historiene sine om og om igjen, alltid noe som skjedde da han var ung eller i alle fall mye yngre enn nå. Og noen av historiene hører jeg kanskje for femte eller sjette gang (eller mer). Selv om jeg sier i starten av historien at "ja, den har du fortalt før, jeg vet det", så fortsetter han bare å fortelle og fullfører den helt til slutten uten å ense at jeg sa noe. Ubegripelig! Hva er det med eldre som repeterer ting uten å skjønne at det er bortkastet og slitsomt for tilhøreren? Er din mor også sånn? Nei, min mor er heldigvis ikke sånn. Jeg synes det er interessant å lese andres erfaringer, og ikke minst hvordan andre eldre er (eller hvordan folk tenker at eldre er). Riktignok blir det mye med timelange samtaler hver dag, men kjedelige er de ikke! Min mor leser, følger med på politikk, sport og film. Vi har samme smak når det gjelder både bok og film, så det diskuterer vi ofte. Hun er på Facebook og Twitter, hun liker ikke å skrive, men hun følger med på det andre skriver. Og så snakker vi mye om meg og mitt også. Så problemet er ikke samtalene, de er stort sett bare hyggelige. Det er forventningen om at de skal skje. Og guilt trippingen når de ikke skjer så ofte som vanlig. Det var noen andre i tråden som foreslo at jeg skulle ringe på vei hjem fra jobb, eller mens jeg gjorde husarbeid. Det gjorde jeg en periode, men det reagerte hun faktisk på. "Så du kan bare ringe meg når du er på vei hjem fra jobb?" Jeg må innrømme at jeg fortsatt ikke forstår hva som var problemet der... Anonymkode: 2c749...a59 1
fru Alving Skrevet 13. mars 2024 #86 Skrevet 13. mars 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nei, min mor er heldigvis ikke sånn. Jeg synes det er interessant å lese andres erfaringer, og ikke minst hvordan andre eldre er (eller hvordan folk tenker at eldre er). Riktignok blir det mye med timelange samtaler hver dag, men kjedelige er de ikke! Min mor leser, følger med på politikk, sport og film. Vi har samme smak når det gjelder både bok og film, så det diskuterer vi ofte. Hun er på Facebook og Twitter, hun liker ikke å skrive, men hun følger med på det andre skriver. Og så snakker vi mye om meg og mitt også. Så problemet er ikke samtalene, de er stort sett bare hyggelige. Det er forventningen om at de skal skje. Og guilt trippingen når de ikke skjer så ofte som vanlig. Det var noen andre i tråden som foreslo at jeg skulle ringe på vei hjem fra jobb, eller mens jeg gjorde husarbeid. Det gjorde jeg en periode, men det reagerte hun faktisk på. "Så du kan bare ringe meg når du er på vei hjem fra jobb?" Jeg må innrømme at jeg fortsatt ikke forstår hva som var problemet der... Anonymkode: 2c749...a59 Det høres ut som din mor er veldig oppegående og interessert i det som skjer i verden og det er en god ting. Det beste hadde jo vært om hun kunne dele denne interessen også med andre mennesker ikke kun med deg. Det er jo det som blir så slitsomt. Jeg har sagt det i tråden tidligere at du høres ut som en svært god datter, og du gjør mer enn nok for din mor. Jeg leser og mellom linjene at du er svært glad i henne. Det er ikke så lett med de gamle. Min mor hører så innmari dårlig også, så det blir faktisk vanskelig å prate med henne. Det går jo greit når hun prater, og hun har selvsagt behov for å prate. Men når vi andre sier noe så må vi gjenta og gjenta, hun har høreapparat men det bruker hun ofte ikke for hun synes ikke hun trenger det. Nei, det er ganske slitsomt altså. Og hun vil heller ikke egentlig ha noen andre inn i huset, det ble jo verre med covid. Jeg håper at jeg selv klarer å være en mer aktiv eldre, min far var aktiv helt til siste månedene han levde, han var og svært oppdatert på ny teknologi. Mamma forsøker ikke engang, hun spør meg. 1
Nonish91 Skrevet 13. mars 2024 #87 Skrevet 13. mars 2024 Det eneste nordmenn er flinke til er å sette sine eldre på et eldrehjem også venter de på arvingen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå