AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #1 Skrevet 11. mars 2024 Fikk melding om at skattemeldingen er tilgjengelig. Sjekket og fant ut at jeg har fått restskatt. Alt var riktig og jeg sendte inn skjema. Nå står det bare at skatteoppgjøret mitt ikke er klart. Hva betyr det? Kan jeg risikere å betale enda mer, hva skal de beregne på nå? Jeg har lyst til å begynne smått på tilbakebetalingen allerede nå, ellers bruker jeg opp pengene. Anonymkode: 23eb7...ac5
enkefru Skrevet 11. mars 2024 #2 Skrevet 11. mars 2024 Det pleier å være 2 innbetalinger, husker ikke helt når de var...
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #3 Skrevet 11. mars 2024 Betal bare inn det du skylder nå, før utgangen av mai, så slipper du rentene. Anonymkode: 02f98...751 4
Gjest Bromance Skrevet 11. mars 2024 #4 Skrevet 11. mars 2024 Første innbetaling pleier å være rundt 20. August, og neste innbetaling 5 uker etterpå. Det er lurt å betale litt og litt. Alt du har betalt inn innen 31.mai slipper du å betale renter på.
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #5 Skrevet 11. mars 2024 15 minutter siden, AnonymBruker said: Fikk melding om at skattemeldingen er tilgjengelig. Sjekket og fant ut at jeg har fått restskatt. Alt var riktig og jeg sendte inn skjema. Nå står det bare at skatteoppgjøret mitt ikke er klart. Hva betyr det? Kan jeg risikere å betale enda mer, hva skal de beregne på nå? Jeg har lyst til å begynne smått på tilbakebetalingen allerede nå, ellers bruker jeg opp pengene. Anonymkode: 23eb7...ac5 Du kan betale inn fortløpende. Alt som betales innen 31. mai trenger du ikke å betale rente på. Du kan lage KID-nummer og finne kontonummer her: https://www.skatteetaten.no/person/skatt/skatteoppgjor/restskatt/kid-for-restskatt/ Husk at du velger "2023" som år, ellers funker det ikke. Anonymkode: 253d0...936 1
Sniff76 Skrevet 11. mars 2024 #6 Skrevet 11. mars 2024 Her er link til alt du trenger å vite. Scroll litt ned og trykk på "Slik betaler du restskatten tidlig (tilleggsforskudd)" og les der hvordan du skal gjøre det. Betaler du inn alt før 31. mai, slipper du å betale renter. https://www.skatteetaten.no/person/skatt/skatteoppgjor/restskatt/ Hvis du ikke gjorde noen endringer, skal det ikke bli noe mer eller mindre restskatt. Det står nå at skatteoppgjøret ikke er klart men det er bare at den venter på at Skatteetaten skal godkjenne dine eventuelle endringer. Så statusen endres etter en stund. Uten endringer kan du bare gå ut fra at restskatten som står der er riktig. 1
newman01 Skrevet 12. mars 2024 #7 Skrevet 12. mars 2024 Og det beste med hele greia er en gratis pils betalt av SkattØst og finansminister Vedum! Betal nesten all restskatt før 31.mai. Med nesten menes i dette tilfellet 98kr. Skatteetaten krever ikke inn restskattsbeløp under 100kr. Så om du da sitter igjen med 98kr i restskatt når vi går inn i sommermåneden juni kan du gå til nærmeste pub og kjøpe deg en øl. Med penger som egentlig skulle gått til skatt.
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #8 Skrevet 12. mars 2024 Det beste å gjøre, hvis du har mulighet, er å betale alt med en gang. Betalte restskatt på 305 000,- og sparte ganske mange tusen kroner. 🙂 Anonymkode: fc8a4...d90
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #9 Skrevet 12. mars 2024 Det stod jo et kontonummer man kan innbetale skatt til i skattemeldingen der jeg fikk restskatt altså. Så det er jo bare å bruke det kontonummeret og begynne å betale. Du må ikke betale inn før august, men betaler du inn før 31.mai så slipper man renter på det. Jeg skal også betale restskatt for første gang i mitt . Dette klarer vi! Anonymkode: 85e1e...9a2
Gjest Bromance Skrevet 12. mars 2024 #10 Skrevet 12. mars 2024 newman01 skrev (1 time siden): Og det beste med hele greia er en gratis pils betalt av SkattØst og finansminister Vedum! Betal nesten all restskatt før 31.mai. Med nesten menes i dette tilfellet 98kr. Skatteetaten krever ikke inn restskattsbeløp under 100kr. Så om du da sitter igjen med 98kr i restskatt når vi går inn i sommermåneden juni kan du gå til nærmeste pub og kjøpe deg en øl. Med penger som egentlig skulle gått til skatt. Renta er på 3,51 % i år, så hvis du betaler inn alt utenom 98 kroner så vil man likevel komme over 100 kroner totalt og kan se langt etter den pilsen 95 eller 96 kroner så er man "safe"
newman01 Skrevet 12. mars 2024 #11 Skrevet 12. mars 2024 14 minutter siden, Bromance said: Renta er på 3,51 % i år, så hvis du betaler inn alt utenom 98 kroner så vil man likevel komme over 100 kroner totalt og kan se langt etter den pilsen 95 eller 96 kroner så er man "safe" Ja, det er kanskje sant det. Har vært etpar år med tilnærmet nullrente, så har ikke hatt behov for å ta hensyn til slikt på en stund.
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #12 Skrevet 12. mars 2024 4 hours ago, AnonymBruker said: Det beste å gjøre, hvis du har mulighet, er å betale alt med en gang. Betalte restskatt på 305 000,- og sparte ganske mange tusen kroner. 🙂 Anonymkode: fc8a4...d90 Ikke med en gang, da taper man renter. Men i slutten i mai er bra. Anonymkode: f631e...f7d
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #13 Skrevet 12. mars 2024 Hvorfor bruker du penger bare fordi de står på konto? Anonymkode: 9804a...4fb
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #14 Skrevet 12. mars 2024 3 minutter siden, AnonymBruker said: Hvorfor bruker du penger bare fordi de står på konto? Anonymkode: 9804a...4fb Det er det jo mange som har problemer med å gjøre, finnes mange årsaker til at det kan være sånn. Jeg synes ikke vi skal shame folk her. Anonymkode: 253d0...936 1 1
newman01 Skrevet 12. mars 2024 #15 Skrevet 12. mars 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Det er det jo mange som har problemer med å gjøre, finnes mange årsaker til at det kan være sånn. Jeg synes ikke vi skal shame folk her. Anonymkode: 253d0...936 Joda, det bør man. Nå har man fått beskjed om at man skylder staten penger, med en betalingsfrist siste dag i mai. Da bør man forvente at voksne folk utviser en form for selvdisiplin og setter av den summen på en konto. Ihvertfall om man har de tilgjengelig idag, det klør bare litt i impulskontrollen
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2024 #16 Skrevet 12. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er det jo mange som har problemer med å gjøre, finnes mange årsaker til at det kan være sånn. Jeg synes ikke vi skal shame folk her. Anonymkode: 253d0...936 Da trenger de virkelig at vi kaller en spade for en spade. Sliter man såpass med at det er penger på brukskonto så får man virkelig etablere andre systemer. Automatisk trekk dagen etter lønnsutbetaling til høyrente med begrensninger på uttak, for eksempel. Anonymkode: 9804a...4fb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå