Gå til innhold

Bivirkninger hormonspiral

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har hatt mirena hormonspiral siden 2022. Har spesielt det siste året vært mye plaget med hodepine, svimmelhet, angst/depresjon. Klarer ikke huske når disse plagene startet, og usikker på om spiralen kan være årsak (Har også vært gjennom mye psykisk siste årene). Lurer derfor på andres erfaringer med bivirkninger på hormonspiral. 

Anonymkode: 47986...384

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke opplevd noen psykiske forandringer, men har brukt p-pillen i massevis av år også, så om det er noe, så har jeg sikkert bare "overført" det til mirena'en. Jeg fikk også satt inn min rundt samme tid som deg, og de bivirkningene jeg har, er vond eggløsning, eggløsningsblod og smertefull mens. Så det jeg satte inn spiralen for å bli kvitt, ble forsterket. Ellers har jeg ikke mer hodepine eller den slags etter jeg fikk satt inn min. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Har hatt mirena hormonspiral siden 2022. Har spesielt det siste året vært mye plaget med hodepine, svimmelhet, angst/depresjon. Klarer ikke huske når disse plagene startet, og usikker på om spiralen kan være årsak (Har også vært gjennom mye psykisk siste årene). Lurer derfor på andres erfaringer med bivirkninger på hormonspiral. 

P-ring er supert, det er lokal prevensjon.

Det vil si det er mindre bivirkninger. 

Endret av Hoia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tåler hormonell prevensjon svært dårlig, men er livredd for å bli gravid igjen og blør ekstremt med kobberspiral, så jeg satte inn Mirena i påvente av mannens sterilisering. Har vært mye deprimert, paranoid og har krisemaksimert en del etter at jeg satte den inn. Det har roet seg en del nå (snart ett år siden innsett), så nå er det ikke så ekstremt som det var i starten. Gleder meg likevel til å fjerne den, men per nå har et godt sexliv uten kondom vært viktig 🫣

Anonymkode: dbadd...c31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Hoia skrev (6 minutter siden):

P-ring er supert, det er lokal prevensjon.

Det vil si det er mindre bivirkninger. 

Jeg hadde mer bivirkninger med p-ring enn alle andre hormonelle former for prevensjon bortsett fra p-stav, den var aller verst. Mistet også totalt sexlyst og ble tilnærmet aseksuell med p-ring…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg hadde mer bivirkninger med p-ring enn alle andre hormonelle former for prevensjon bortsett fra p-stav, den var aller verst. Mistet også totalt sexlyst og ble tilnærmet aseksuell med p-ring…

Det er sikkert individuelt. Jeg, for min del gikk rundt som en zombie den ene måneden jeg har gått på p-piller, fikk kjempepupper og ble sedat, mørk til sinns. 

Endret av Hoia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Har min andre Mirena spiral nå, eneste bivirkning har vært at mensen er tilnærmet borte. Så for min del har det vært nydelig. Det er nok veldig individuelt hvordan man påvirkes. 

Anonymkode: 5a63d...4d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg tåler hormonell prevensjon svært dårlig, men er livredd for å bli gravid igjen og blør ekstremt med kobberspiral, så jeg satte inn Mirena i påvente av mannens sterilisering. Har vært mye deprimert, paranoid og har krisemaksimert en del etter at jeg satte den inn. Det har roet seg en del nå (snart ett år siden innsett), så nå er det ikke så ekstremt som det var i starten. Gleder meg likevel til å fjerne den, men per nå har et godt sexliv uten kondom vært viktig 🫣

Har hatt kobberspiral tidligere, etter mitt første barn. Var fornøyd da, og satte også inn kobberspiral etter andre barn- men ble mer plaget med smerter og økt blødning, derfor byttet jeg til hormonspiral. 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har min andre Mirena spiral nå, eneste bivirkning har vært at mensen er tilnærmet borte. Så for min del har det vært nydelig. Det er nok veldig individuelt hvordan man påvirkes. 

Anonymkode: 5a63d...4d8

Ja å ikke ha mensen er deilig. Vet jo ikke om det er bivirkninger av spiralen, eller om det rett og slett bare er slik jeg har blitt… 😅

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har Minerva nå. Hadde p-stav før, men endte opp deprimert, uten lyst og etter noen år uten mensen fikk jeg plutselig mensen som aldri ville ta slutt. 

Etter det sluttet jeg på hormonell prevensjon i åresvis i ren frykt. 

Har satt inn Minerva for ett halvt års tid siden og har slitt mye med små blødninger. Det skal nesten ingen ting til før det blør litt (særlig ved orgasmer og sex) . Håper det snart gir seg. Utover det har jeg ikke mistet hverken lyst eller blitt deprimert denne gangen. Sånn sett fornøyd. 

Anonymkode: 85ea4...4f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg opplevde økt sinne og mye hodepine de første ukene, men det forsvant heldigvis. Har hatt den i seks måneder nå, synes jeg har litt mindre sexlyst, menstruasjonen er borte og jeg har fått akne. Humørmessig er jeg mye mer stabil på hormonspiral enn uten, da jeg har PMDD - det er også hovedgrunnen til at jeg har den (pluss at jeg blødde så enormt mye med kobberspiral).

Akne har jeg hatt av og på i perioder i hele voksenlivet, men det er veldig typisk at det kommer ved oppstart eller deponering av hormonprevensjon.

Anonymkode: 001d7...11e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...