AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #1 Del Skrevet 11. mars 2024 Hei! Jeg har nylig kjøpt leilighet og pusset den opp ganske mye. Har byttet hele kjøkkenet og gulvet i hele leiligheten. Så nå er det jo en helt annen leilighet enn hva det var da jeg kjøpte den. Skal ta en ny verdivurdering når absolutt alt er på plass. Mangler fortsatt fliser på kjøkken og terassen må ryddes og hagemøbler på kjøpes inn. Tenker når det nærmer seg sommer og det blir grønt å fint ute å invitere megler for en verdivurdering. Spørsmålet er om det er for tidlig med ny verdivurdering? Flyttet inn nå i februar. Og hva bruker man den nye verdivurderingen til? Å forhandle renten i banken? Noe mer enn det? Anonymkode: 5755e...dd2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Schmuhu Skrevet 11. mars 2024 #2 Del Skrevet 11. mars 2024 (endret) En ny verdivurdering kan du bruke til å få mer lån i banken med sikkerhet i bolig. Hvis du kan presse belåningsgraden under 60% så får du muligens bedre betingelser. Den er også relevant når du ønsker å selge. Da er det viktig å plassere boligen korrekt i markedet for å treffe de rette kjøperne. Den spiller også en rolle for skatt. Noen kommuner har voldsomme overestimat av verdi og da kan du senke eiendomsskatten ved å ha en verdivurdering. Men ofte utløser du bare mer i skatt, da verdien var underestimert. Det du kan spare på et billigere lån veie ofte ikke opp økt skatt. Så har du også formueskatt. Litt avhengig også av eierform og diverse. Svaret er sannsynligvis nei, det er ikke verdt det. Gulv og kjøkken er ikke akkurat det som driver verdien. Balansert ventilasjon og energigjenvinning er mer spennende. Grattis med fin bolig da! Schmuhu Endret 11. mars 2024 av Schmuhu Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
xaxa Skrevet 11. mars 2024 #3 Del Skrevet 11. mars 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hei! Jeg har nylig kjøpt leilighet og pusset den opp ganske mye. Har byttet hele kjøkkenet og gulvet i hele leiligheten. Så nå er det jo en helt annen leilighet enn hva det var da jeg kjøpte den. Skal ta en ny verdivurdering når absolutt alt er på plass. Mangler fortsatt fliser på kjøkken og terassen må ryddes og hagemøbler på kjøpes inn. Tenker når det nærmer seg sommer og det blir grønt å fint ute å invitere megler for en verdivurdering. Spørsmålet er om det er for tidlig med ny verdivurdering? Flyttet inn nå i februar. Og hva bruker man den nye verdivurderingen til? Å forhandle renten i banken? Noe mer enn det? Anonymkode: 5755e...dd2 Jeg fikk ny verdivurdering etter oppussing i fjor. Fikk én prosent lavere rente pluss at kausjonisten røk ut. Så var absolutt verdt det for min del 🙂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #4 Del Skrevet 11. mars 2024 Jeg ville bare tatt meg bryet hvis du er nær ved å få lavere rente i banken. Ofte har de satt grenser ved 80%, 60% etc belåning. Sjekk banken din. Hvis du ikke er i nærheten av det, er det ikke noe poeng. Husk også at selv om du har brukt 400k, vil verdiøkningen som regel være mindre. Anonymkode: fc2d0...80b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #5 Del Skrevet 11. mars 2024 Schmuhu skrev (6 timer siden): En ny verdivurdering kan du bruke til å få mer lån i banken med sikkerhet i bolig. Hvis du kan presse belåningsgraden under 60% så får du muligens bedre betingelser. Den er også relevant når du ønsker å selge. Da er det viktig å plassere boligen korrekt i markedet for å treffe de rette kjøperne. Den spiller også en rolle for skatt. Noen kommuner har voldsomme overestimat av verdi og da kan du senke eiendomsskatten ved å ha en verdivurdering. Men ofte utløser du bare mer i skatt, da verdien var underestimert. Det du kan spare på et billigere lån veie ofte ikke opp økt skatt. Så har du også formueskatt. Litt avhengig også av eierform og diverse. Svaret er sannsynligvis nei, det er ikke verdt det. Gulv og kjøkken er ikke akkurat det som driver verdien. Balansert ventilasjon og energigjenvinning er mer spennende. Grattis med fin bolig da! Schmuhu Trodde kjøkken og bad var de to tingen som er mest kostbare å pusse opp? Og derfor vil verdien stige en del når man pusse opp kjøkkenet? Men nå gjorde jeg ikke dette for å få opp verdien, men heller for at jeg skal ha en leilighet jeg trives i. Og fikk kjøpt den 200k under takst så følte jeg kunne ta meg råd til det Har fosåvidt kausjonist og ser en annen her i tråden sa at de fikk frigjort kausjonisten når verdien på boligen gikk opp. Så mulig det kan være smart hvis det er tilfelle hos meg også. Balansert ventilasjon er det allerede i boligen. Er det et veldig stort pluss? Ser mange skriver det som et eget punkt i finn annonser. Tusen takk! Anonymkode: 5755e...dd2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #6 Del Skrevet 11. mars 2024 xaxa skrev (3 timer siden): Jeg fikk ny verdivurdering etter oppussing i fjor. Fikk én prosent lavere rente pluss at kausjonisten røk ut. Så var absolutt verdt det for min del 🙂 Jeg har også kausjonist, så mulig det kan hjelpe i mitt tilfelle også Takk for svar! Anonymkode: 5755e...dd2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #7 Del Skrevet 11. mars 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg ville bare tatt meg bryet hvis du er nær ved å få lavere rente i banken. Ofte har de satt grenser ved 80%, 60% etc belåning. Sjekk banken din. Hvis du ikke er i nærheten av det, er det ikke noe poeng. Husk også at selv om du har brukt 400k, vil verdiøkningen som regel være mindre. Anonymkode: fc2d0...80b Brukte ca 150k og kjøpte boligen til 200k under prisantydning. Vet ikke om det har så mye å si da men Anonymkode: 5755e...dd2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #8 Del Skrevet 11. mars 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Trodde kjøkken og bad var de to tingen som er mest kostbare å pusse opp? Og derfor vil verdien stige en del når man pusse opp kjøkkenet? Men nå gjorde jeg ikke dette for å få opp verdien, men heller for at jeg skal ha en leilighet jeg trives i. Og fikk kjøpt den 200k under takst så følte jeg kunne ta meg råd til det Har fosåvidt kausjonist og ser en annen her i tråden sa at de fikk frigjort kausjonisten når verdien på boligen gikk opp. Så mulig det kan være smart hvis det er tilfelle hos meg også. Balansert ventilasjon er det allerede i boligen. Er det et veldig stort pluss? Ser mange skriver det som et eget punkt i finn annonser. Tusen takk! Anonymkode: 5755e...dd2 Verdien på boligen går opp, ja. Men bruker du 500k på bad, går som regel ikke verdien opp med 500k, men kanskje med 200-300k i beste fall. Det er derfor meglere anbefaler deg å gjøre enkle og billige ting før salg (male, fikse lister og lignende), ikke dyre ting som kjøkken eller bad. Anonymkode: fc2d0...80b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå