Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg vurderer å kjøpe bil. Dere som har oversikt over hvilke kostnadene dere må ut med, kan dere legge de ved så jeg vet hva jeg må ut med i ca månedsutgifter. 

Tenker da på:

Billån

Forsikring

Bensin/strøm

Bom

Parkering

Div

Tusen takk på forhånd. Vurderer å kjøpe en bil til ca 100.000, gjerne toyota prius hybrid men er åpen for andre forslag.

Anonymkode: 99ff9...8eb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Billån - 0kr betalte ut bilen med engang

Forsikring - ca 500kr

Drivstoff- ca 2000

Bom og parkering benytter jeg meg ikke av i hverdagen.

Ellers setter jeg av 1500-2000,- månedlig til reperasjon, service, Eu Kontroll, dekk osv 

Anonymkode: 1ab64...2cb

• Liker 1
Skrevet

Det er jo veldig forskjellig.

Bil er forbruk og den kan være syk forskjellig fra person til person, avhengig av nettopp forbruket.

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Billån

Er på en måte et forbrukslån. Prøv å unngå det. Eller prøv å finansiere mindre enn 5år om du kan.

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Forsikring

Er forskjellig og det kommer an på type bil og sjåfør. Kasko eller ikke?

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Bensin/strøm

Rimelige biler ligger mellom 4l og 7l per 100km når det gjelder bensin. Mellom 14kwt og 16kwt når det gjelder strøm.

Igjen avhengig av bilens forbruk og hvor mange kilometer du kjører. Ikke minst kjørestilen din.

Gitt bilen og antall kilometer du ønsker å kjøre, så lager du deg et estimat.

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Bom

Igjen. Bor du i byen og kjører mange ganger gjennom bommen hver dag? Eller bor du ute i distriktet og kjører kun en sjelden gang i året?

Sjekk bomprisene der du bor og lag et estimat.

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Parkering

Du vet svaret ...

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Div

Nå er Toyota relativt vedlikeholdsfri. Men du bør ha en månedlig sparing på to eller tre tusenlapper som kan gå til enten vedlikehold eller neste bil.

Lykke til med tuting.

Schmuhu

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nedbetalt toyota yaris hybrid, og betaler ca dette hver mnd:

Forsikring(inkl avg) 1100 kr 

Bom 800 kr

Diesel 1000 kr

Service 1000 kr

Dekk+div 600 kr

Vask 50 kr

Parkering 200 kr

Er sikkert mer jeg ikke kommer på😄

Anonymkode: 49ed5...724

• Liker 1
Skrevet

Kjøpte bil til 180000 for nesten 3år siden.

Betaler 2700 i lån

1500 i diesel

800 i forskring

0-500 i bom.

Liten service i år =3500kr.

Storservice i fjor = 8000

Byttet skiver og klosser på hele bilen i fjor, heldigvis selv så kom det på 4500. 

Bil er et nødvendig onde😂

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

2016 e-up her, kostet ca 100 000 for to år siden.

Billån  0,-

Forsikring  900,-

Bensin/strøm  100,- (lader gratis på jobb)

Bom  500,-

Div : 200-300 for vask, spylevæske, parkering

Anonymkode: 29bb6...3bb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

2016 e-up her, kostet ca 100 000 for to år siden.

Billån  0,-

Forsikring  900,-

Bensin/strøm  100,- (lader gratis på jobb)

Bom  500,-

Div : 200-300 for vask, spylevæske, parkering

Hva med dekk og service/reperasjoner?

• Liker 2
Skrevet

Dette er ekstremt individuelt, så enormt med variabler.

Billån:

0kr. Har aldri hatt billån. Kjøper ikke bil jeg ikke har råd til på stedet. Startet med «gamle vrak» og har jobbet meg oppover/spart.

Forsikring:

Her har vi max bonus, så det gjør det rimeligere. Men så har vi høy kilometer pr år, dermed dyrt likevel. Vi har også full kasko. Betaler ca 1500kr mnd inkl trafikkforsikringsavgiften.

Bensin/strøm:

Bruker ganske nøyaktig 4000kr pr mnd på bensin. Kjører ett stykke til/fra jobb. Har også en bil som ikke er veldig økonomisk i drift, da vi trenger å komme oss frem. Bor slik til at det hverken brøytes, saltes eller er asfalt på deler av veien.

Bom:

Ca 50kr mnd. Passerer kun bom hvis vi skal til mamma på middag eller på shopping i byen.

Parkering:

0kr. Kan gå flere år mellom hver gang vi betaler noe for parkering

Div:

Dekk: holder ca 4år. Kjøpte nylig nye vinterdekk. 10.000kr. Trenger sommerdekk også til våren. Tipper det kommer på 6-8.000kr.

Service: Ca 15.000kr i året. Kjører såpass at det somregel blir 2 servicer pr år.

Øvrig verksted: vil si det ligger på rundt 10.000-20.000kr pr år (utenom serviceitgiftene). Dette er nå som bilen er eldre enn 5år. Første 5 årene gikk det meste på garantien. Nå har vi nettopp hatt ett hjullager som måtte byttes og en fjær bak som knakk… For ett lite år siden var det alt av bremser, en kaliper og en annen fjær. Det er alltid noe…

Bil er en løpende og høy utgift. Og jeg fraråder STERKT å ta opp billån på første bil. Nemlig fordi man ikke vet hva man går til mtp utgifter. Ingen kan si hvor mye du kommer til å kjøre, bruke på bom osv. 

Tar du opp billån for så å innse at det ble for dyrt, får du sannsynligvis ikke solgt bilen for like mye som du sitter igjen med av lån. Og der går mange på en smell! Så selger du bilen og har likevel fortsatt lån å betale på, og ikke råd til en rimeligere bil fordi du fortsatt betaler på lånet på den gamle.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hva med dekk og service/reperasjoner?

Det er ikke månedlige kostnader, det er ting jeg betaler når det er behov for det. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

10 år gammel bil, stasjonsvogn

Billån - 0, kjøpte den kontant ca 150 000

Forsikring - Usikker

Bensin - 1500-2500 kr

Bom - Egentlig 0, men blir 20-400 kr om jeg skal lenger bort enn 3 timers kjøring

Parkering - Regner den som 0, meget sjelden jeg er i nærheten av p-avgift. Kan heller legge på 100 kr i kollektivtransport inn til byen.

Div - Må vel regne noen tusen i nye vinterdekk i år. Service skal vel utføres. Var EU i fjor. Regner med jeg må bytte noen utsatte deler snart, kjører på meget humpete grusvei daglig. Mye av reparasjoner gjør vi selv, men plutselig kan det haste og da sendes den til verksted. Et par hundre kroner i fergebillett i måneden. En bilvask i ny og ne. Dekkskifte gjør vi selv, og lagring. Har påkostet den noe tilleggsutstyr på gøy.

Anonymkode: 657c4...5e4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det er ikke månedlige kostnader, det er ting jeg betaler når det er behov for det. 

Ok😄Min service (ca 12k) er eller heldigvis heller ikke månedlig, men tar det med i beregning likevel. For å gi et best mulig korrekt bilde på hva det koster å ha bil, til ts.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for alle svar! Jeg ble mye klokere, og har nå fått satt opp et eget estimat utifra deres erfaringer og prisene her i området. Selv om jeg har råd til å kjøpe nå, tror jeg at jeg avventer til jeg har fått byttet bolig (er i ferd med å selge og ønsker ikke fratrekket for bil når jeg låner til neste). Da vil jeg trolig også kunne slippe unna billån helt. Tusen takk for hjelp :juhu:

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ok😄Min service (ca 12k) er eller heldigvis heller ikke månedlig, men tar det med i beregning likevel. For å gi et best mulig korrekt bilde på hva det koster å ha bil, til ts.

Jeg har personalrabatt på alle deler, og betaler lite til ingenting for jobben, så mine tall vil ikke være representativ uansett.

Men jeg har brukt ca 15 000 på service de siste fire årene, på to ulike biler, inkl både nye vinterdekk til gamlebilen og sommerdekk til nåværende bil.

• Liker 1
Skrevet

Det er vanskelig å gi noen fasit på. Kommer an på bilen, hvor mye du kjører, hvor du kjører(bompenger/ferge), hvor du parkerer(parkeringsavgifter), om det går noe galt med bilen som må repareres, pris på drivstoff/strøm osv..

Jeg har hatt en egen tommelfingerregel om at en grei "billigbil" koster minst 50 000,- i året. Kan lett mer enn dobles om du kjøper en bil til 3-400 000 og har både lån og stort verdifall på denne. 

Har hatt Prius selv. Leverte den nylig til hoggeriet etter 17 år og 350 000,- km. Det er nok den billigste bilen jeg har hatt noen gang når det kommer til driftskostnader og reparasjoner, så det er et fornuftig valg om man vil ha billig og problemfritt bilhold.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
On 3/11/2024 at 3:28 PM, AnonymBruker said:

Hei, jeg vurderer å kjøpe bil. Dere som har oversikt over hvilke kostnadene dere må ut med, kan dere legge de ved så jeg vet hva jeg må ut med i ca månedsutgifter. 

Tenker da på:

Billån

Forsikring

Bensin/strøm

Bom

Parkering

Div

Tusen takk på forhånd. Vurderer å kjøpe en bil til ca 100.000, gjerne toyota prius hybrid men er åpen for andre forslag.

Billån har jeg ikke. Dette er omtrent mine kostnader på bil i måneden, runner alltid opp, så jeg har litt å gå på. Drivstoff/strøm varierer veldig, noen måneder kjører jeg veldig mye, andre ganger ikke. Første bilen jeg eier, så høy forsikringssum da jeg ikke har opparbeidet meg noen bonus.

Har hybrid bil.

Forsikring: 1300 kr 

Drivstoff/strøm: 1000 kr

Bom: 300 kr

Parkering: 300kr

Diverse: 500 kr 

Anonymkode: 66aa0...4bd

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...