Gå til innhold

Gruppeintervju - hva kan jeg forvente?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har blitt kalt inn til intervju på en av jobbene jeg har søkt,og det skal være et gruppeintervju.

Har vært på det en gang for maange år siden, men ble litt usikker på hele greia.

Er det noen her som har vært på det, og kan si noe om hva som forventes på et slikt intervju?  Hva kan jeg gjøre for å stikke meg ut bra?

Hva ser arb.giver etter her?

Takknemlig for alle innspill :)

Anonymkode: 64104...b58

AnonymBruker
Skrevet

Hadde vært greit om du skrev litt om hvilken bransje du skal på intervju innenfor. Kan såklart være utrolig nyttig for en arbeidsgiver og se hvordan du / andre oppfører dere / kommuniserer i større grupper. 

Anonymkode: d41fb...03e

AnonymBruker
Skrevet

Det høres helt forferdelig ut 

Anonymkode: bcbc1...79d

• Liker 10
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært på gruppeintervju og var der 2 dager, det er noe av det største tullet jeg har vært borti desverre. Dette var når XXL skulle åpne i Ålesund tilbake i sin tid. 

Anonymkode: 76afa...f77

• Liker 4
Skrevet

Det eneste poenget med gruppeintervju må vel være å se hvordan kollega du er, hvilken rolle du tar i gruppen etc., men det er jo en kunstig setting, så man er jo mer avventende enn vanlig. For meg virker det som om sånne intervju-prosesser der de skal teste ditten og datten så har intervjuerne behov for noe å gjøre selv.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Hadde vært greit om du skrev litt om hvilken bransje du skal på intervju innenfor. Kan såklart være utrolig nyttig for en arbeidsgiver og se hvordan du / andre oppfører dere / kommuniserer i større grupper. 

Anonymkode: d41fb...03e

Helse. Har søkt på jobb som sekretær på en poliklinikk på et mindre sykehus. 

Jeg har lang erfaring fra resepsjon /skranke og sykehus så tenker jeg har mye å by på erfaringsmessig 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Helse. Har søkt på jobb som sekretær på en poliklinikk på et mindre sykehus. 

Jeg har lang erfaring fra resepsjon /skranke og sykehus så tenker jeg har mye å by på erfaringsmessig 

Ille at en eller annen rådgiver/konsulent/økonom har overtalt en eller annen til å tro at helsevesenet vil spare på gruppeintervju eller at det er mer effektivt... ikke rart helsevesenet sliter om de nå også begynner med slikt.

Jeg synes gruppeintervju er så useriøst at jeg hadde tatt kontakt og vist til min søknad og CV som viser lang erfaring fra samme type jobb, gode referanser og at jeg aldri har hatt negative tilbakemeldinger i jobben, at jeg er omstillingsdyktig og effektiv og trygg på egen kunnskap, kompetanse og erfaring og gode evner som en viktig kontaktperson for pasienters første møte med sykehuset. Ville skrevet/sagt at jeg har vanskelig for å se hvordan et gruppeintervju vil kunne gi et realistisk og riktig bilde av de ulike kandidatene relatert til den stillingen som skal fylles, og at jeg derfor velger å ikke stille opp på gruppeintervjuet, men at jeg gjerne stiller til et vanlig intervju.

Anonymkode: 05c2f...157

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Ille at en eller annen rådgiver/konsulent/økonom har overtalt en eller annen til å tro at helsevesenet vil spare på gruppeintervju eller at det er mer effektivt... ikke rart helsevesenet sliter om de nå også begynner med slikt.

Jeg synes gruppeintervju er så useriøst at jeg hadde tatt kontakt og vist til min søknad og CV som viser lang erfaring fra samme type jobb, gode referanser og at jeg aldri har hatt negative tilbakemeldinger i jobben, at jeg er omstillingsdyktig og effektiv og trygg på egen kunnskap, kompetanse og erfaring og gode evner som en viktig kontaktperson for pasienters første møte med sykehuset. Ville skrevet/sagt at jeg har vanskelig for å se hvordan et gruppeintervju vil kunne gi et realistisk og riktig bilde av de ulike kandidatene relatert til den stillingen som skal fylles, og at jeg derfor velger å ikke stille opp på gruppeintervjuet, men at jeg gjerne stiller til et vanlig intervju.

Enig i at det er litt useriøst. Hvert fall for et sykehus og denne type stilling... Sist jeg var på gruppeintervju var Flytoget, for hvert fall 10 år siden. Trodde liksom dette var litt ut på en måte. Må da være bedre å snevre inn kandidatene og få til et kjapt førstegangsintervju i stedet og evt kjøre runde to dersom de er usikre.

Jeg har allerede svart at jeg kommer, dessverre. Når jeg leser ditt svar burde jeg jo heller sagt det...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært på gruppeintervju et par ganger. Så vidt jeg husker, skulle man presentere seg og diskutere noen tenkte problemstillinger i gruppe, men vi hadde også samtaler med rekrutterer en og en. 

Tenker det var effektivt for dem å se hvordan vi fremstå i ny setting, noe som var veldig relevant for stillingen, og samtidig fikk de gjort en god presentasjon av ser selv i plenum, i stedet for å ha 10-15 runder med akkurat det samme. 

La forresten merke til at de som snakket bare for å snakke, ikke fikk jobben. 

Anonymkode: 143c2...89a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er helt enig i at det er useriøst. Men hvis du skriver noe slikt til en arbeidsgiver i det offentlige, tror jeg nok du vil få valget om gruppeintervju vs ikke bli med videre i prosessen. For de må behandle alle søkere likt. 

Anonymkode: d3977...216

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

I jøssenavn. Holder de enda på med gruppeintervju? Trodde det var avleggs for mange år siden. 

Gruppeintervju er bare forbanna tull. Designet for de mest ekstroverte og pågående skal komme best ut av. Og ironisk nok så er det en rolig kontorjobb du skal på intervju for. Dèt er typisk.

For å være ærlig så hadde jeg takket for meg om jeg hørte det var gruppeintervju. Hadde ikke funnet meg i det. Orker de ikke møte og se meg, og meg alene, så får det bare være! Jeg bedriver ikke macho-intervjuer som er et spill for galleriet fra start til slutt. 

Hva kan du gjøre? Vel, vet du, jeg anbefaler deg å ikke stikke deg ut. Ta det rolig og gjør det enkelt. For gruppeintervju er stedet der ALLE vil stikke seg ut, og du kommer til å stikke deg ut med å ikke gjøre det. Om det er positivt eller negativt er en risiko å ta, alt etter jobb du søker på og hva de ønsker seg. Stå heller inne for å ta det rolig hvis det er slik du er. Vis deg fra en behersket, analytisk og saklig side.

Hva arbeidsgiver ser etter? Fanden vet. Ærlig talt. Når de kjører gruppeintervju så er risikoen stor for at de ikke vet hva de egentlig ser etter heller. For de blir jo rundlurt av den anstrengt situasjonen og spill for galleriet for å stikke seg ut. Intervju er anstrengt og ille nok fra før av, så å kjøre gruppeintervju er bare sprøtt.

Herregud, jeg blir matt av arbeidslinja...

Endret av Bombasi
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Hadde trukket meg sporenstreks. Det lyser rødt flagg av en arb.plass som driver med gruppeintervju!

Anonymkode: 024b4...37a

• Liker 2
Skrevet

Gruppeintervju kan være en utrolig fin måte å finne den riktige kandidaten til yrker som har med mennesker å gjøre. Du må ikke høre på de som sier det er useriøst, de forstår ikke hvor mye man observerer og får av informasjon på er gruppeintervju. Og du må for all del ikke takke nei eller være kritisk til arbeidsgivers metode i rekrutteringsprosessen om du vil ha jobben.

Mange kandidater klarer å skrive mye fint i en søknad, eller si de riktige tingene i et intervju. Her kan det for eksempel være at man er sosial, serviceinnstilt og møter alle mennesker med empati og respekt. Men i et gruppeintervju vil de observere hvordan du er mot de andre, samt ulike mennesker du møter i forbindelse med intervjuet. Så tenk at i gruppeintervjuet skal du vise frem de gode egenskapene dine som er nyttige i jobben. Det kan for eksempel være at du er sosial, lyttende, empatisk og støttende. Husk å behandle alle du møter i intervjusituasjonen fint. De fleste viser godsidene til leder/den som ansetter. Men dette er en jobb hvor du møter mennesker i sårbare situasjoner. Så de vil nok legge godt merke til hvordan du er mot de som sitter i resepsjonen/andre som er tilstede.

Håper det blir en fin opplevelse - lykke til!

PS! Det er vanlig at man presenterer seg, så vær forberedt på at du kanskje må det (2-3 min). Hold presentasjonen relevant i forhold til stillingen og si gjerne noe om hvor motivert du er for jobben 😊

• Liker 1
Skrevet
Bella44 skrev (3 minutter siden):

Gruppeintervju kan være en utrolig fin måte å finne den riktige kandidaten til yrker som har med mennesker å gjøre.

Det er ikke det. For et gruppeintervju kan ikke sammenlignes med hvordan man er i en yrkessituasjon. 

Det er noe helt annet å sitte der under høyt press der du må prestere for å skille deg ut, kontra en jobbsituasjon du er dreven i. Stresset du utsettes for under gruppintervju er skyhøyt falskt, og kan skape misvisende inntrykk.

Gruppeintervju er et høyt spill for galleriet. Jeg kan ikke uttrykke nok hvor dumt et gruppeintervju er. Det er en grunn til at veldig få bedriver med det i dag. Personlighetstester, caser o.l. har erstattet dette mer. 

Dessuten klarer man fint å finne de sosiale egenskapene på et helt normalt intervju. Det presset er nok. 

Men det høres ut som om at ledelsen/HR kjører gruppeintervju for å gjøre det lettvint fordi stillingen ikke er "sentral" nok. På veien gjøres det på bekostning av søkerne. Synes det er i grenseland overlegent av arbeidsgiveren, og reflekterer hvor lite de ansatte står i kurs.

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
Bella44 skrev (15 minutter siden):

Gruppeintervju kan være en utrolig fin måte å finne den riktige kandidaten til yrker som har med mennesker å gjøre. Du må ikke høre på de som sier det er useriøst, de forstår ikke hvor mye man observerer og får av informasjon på er gruppeintervju. Og du må for all del ikke takke nei eller være kritisk til arbeidsgivers metode i rekrutteringsprosessen om du vil ha jobben.

Mange kandidater klarer å skrive mye fint i en søknad, eller si de riktige tingene i et intervju. Her kan det for eksempel være at man er sosial, serviceinnstilt og møter alle mennesker med empati og respekt. Men i et gruppeintervju vil de observere hvordan du er mot de andre, samt ulike mennesker du møter i forbindelse med intervjuet. Så tenk at i gruppeintervjuet skal du vise frem de gode egenskapene dine som er nyttige i jobben. Det kan for eksempel være at du er sosial, lyttende, empatisk og støttende. Husk å behandle alle du møter i intervjusituasjonen fint. De fleste viser godsidene til leder/den som ansetter. Men dette er en jobb hvor du møter mennesker i sårbare situasjoner. Så de vil nok legge godt merke til hvordan du er mot de som sitter i resepsjonen/andre som er tilstede.

Håper det blir en fin opplevelse - lykke til!

PS! Det er vanlig at man presenterer seg, så vær forberedt på at du kanskje må det (2-3 min). Hold presentasjonen relevant i forhold til stillingen og si gjerne noe om hvor motivert du er for jobben 😊

Dette er jo kjempefint - men - som jobbsøker intervjuer man også den potensielle arbeidsgiver/arbeidsstedet. Det får man ikke anledning til på et gruppeintervju. Hvorfor trygle om en jobb (les. Fremstå supermotivert) om jobben er dårlig betalt, har en elendig leder, har en dårlig kultur eller et dårlig arbeidsmiljø? Hvis du stiller ts, prøv å sjekk dette ut.

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Dette er jo kjempefint - men - som jobbsøker intervjuer man også den potensielle arbeidsgiver/arbeidsstedet. Det får man ikke anledning til på et gruppeintervju. Hvorfor trygle om en jobb (les. Fremstå supermotivert) om jobben er dårlig betalt, har en elendig leder, har en dårlig kultur eller et dårlig arbeidsmiljø? Hvis du stiller ts, prøv å sjekk dette ut.

Selvfølgelig, rekrutteringsprosessen går to veier, det har du helt rett i. På et gruppeintervju får du gjerne mer utfyllende presentasjon av arbeidsgiver og av stillingen enn på et individuelt intervju. Og det er jo individuelle intervjuer med aktuelle søkere etter gruppeintervjuet. Gruppeintervju er gjerne det første intervjuet, og så får man vanlig intervju etterpå 😊 

AnonymBruker
Skrevet
Bombasi skrev (2 timer siden):

I jøssenavn. Holder de enda på med gruppeintervju? Trodde det var avleggs for mange år siden. 

Gruppeintervju er bare forbanna tull. Designet for de mest ekstroverte og pågående skal komme best ut av. Og ironisk nok så er det en rolig kontorjobb du skal på intervju for. Dèt er typisk.

For å være ærlig så hadde jeg takket for meg om jeg hørte det var gruppeintervju. Hadde ikke funnet meg i det. Orker de ikke møte og se meg, og meg alene, så får det bare være! Jeg bedriver ikke macho-intervjuer som er et spill for galleriet fra start til slutt. 

Hva kan du gjøre? Vel, vet du, jeg anbefaler deg å ikke stikke deg ut. Ta det rolig og gjør det enkelt. For gruppeintervju er stedet der ALLE vil stikke seg ut, og du kommer til å stikke deg ut med å ikke gjøre det. Om det er positivt eller negativt er en risiko å ta, alt etter jobb du søker på og hva de ønsker seg. Stå heller inne for å ta det rolig hvis det er slik du er. Vis deg fra en behersket, analytisk og saklig side.

Hva arbeidsgiver ser etter? Fanden vet. Ærlig talt. Når de kjører gruppeintervju så er risikoen stor for at de ikke vet hva de egentlig ser etter heller. For de blir jo rundlurt av den anstrengt situasjonen og spill for galleriet for å stikke seg ut. Intervju er anstrengt og ille nok fra før av, så å kjøre gruppeintervju er bare sprøtt.

Herregud, jeg blir matt av arbeidslinja...

Det er jo ikke arbeidslinja som er problemet her, det er disse hersens rekrutteringsbyråene og konsulentbyråene som har sugerør inn i statskassen!! De klarer å lure middelmådige ledere i det offentlige til å tro at de mååååå ha disse byråenes tjenester, noe som ofte IKKE er tilfellet.
Forøvrig er jeg helt enig med deg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er jo ikke arbeidslinja som er problemet her, det er disse hersens rekrutteringsbyråene og konsulentbyråene som har sugerør inn i statskassen!! De klarer å lure middelmådige ledere i det offentlige til å tro at de mååååå ha disse byråenes tjenester, noe som ofte IKKE er tilfellet.
Forøvrig er jeg helt enig med deg. 

Jeg er kanskje naiv å tro at et sykehus har egen HR avd., for det er ikke sikkert. For som du sier, så kan dette være et rekrutteringsbyrå. Innleid til blodpris, og som prøver å bruke minst mulig tid for å tjene mest mulig penger.

Det er det gruppeintervju er. Det er en tidsbesparende latmannshandling. En gedigen snarvei. Synes det er respektløst mot søkerne. For de minimerer de ansatte. Et gruppeintervju legger ikke opp til å bli kjent med søkerne, men å finne de som stikker seg ut på best mulig arrangert skuespill under en mest mulig trykket situasjon. 

Igjen, jeg hadde ikke møtt opp. Jeg mener at ingen søkere skulle funnet seg i det. En kollektiv søkerstreik. Men så er det alltids den ene som likevel møter opp, så da er det nyttesløst. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan vente deg en lat arbeidsgiver på jakt etter de mest ekstroverte og skrytete kandidatene. 

Anonymkode: a37bb...8bc

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...