Gå til innhold

fremdeles urinveisinfeksjon, som kan ha ført til en slags diare?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For en ukes tid siden var jeg innom lege-kontoret fordi jeg hadde utviklet en urinveisinfeksjon. Men jeg fikk bare tre dager med antibiotika. Noe som selvfølgelig ikke var nok, for jeg sliter fremdeles med ubehag og må tisse alt for ofte. Så jeg var innom der en gang til i dag, men da var ikke what ever de måler etter med sånne urin-prøver høye nok nivåer. Så de ønsket ikke å skrive ut enda en resept.  Jeg skulle heller se det ann noen dager til, og heller komme tilbake igjen dersom situasjonen forverrret seg enda mer. Forrige ganger jeg var der spurte jeg faktisk om de pleide å sende sånne urin-prøver til dyrking, sånn at man kan finne ut mer spesifikt for eksempel hva slags antibiotika som passer aller best.     

Men som oftest går det sikkert greit å bare sende en resept, og så gir problemene seg etter hvert. Dermed slipper de å bruke tid eller ressurser på å sende sånne prøver til dyrking. Nå har jeg imidlertid fått ett nytt problem: Nemlig at jeg har fått diare, hvor det bare kommer noen få myke kladder hver gang jeg går på do. Selv om jeg forsøker å få ut alt sammen når jeg sitter der, så må jeg på do igjen kanskje femten minutter / tretti minutter seinere - fordi det kommer litt til. Vanligvis behøver jeg ikke å bæsje hver eneste dag, men nå kommer det faktisk littegrann mange ganger om dagen.     

Anonymkode: 8a600...828

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Du er ikke avhengig av fastlegekontoret, heldigvis. Det finnes løsninger på nett.

Jeg har benyttet meg av reseptutskrivning for urinveisinfeksjon hos Nettlegevakten et par ganger. Det koster 350 kr og du får den resepten på noen minutter. Du fyller ut noen svar på noen spørsmål om symptomene dine og om du har hatt det før osv, og så sender du det inn med et klikk. Noen minutter etterpå (3-5 min kanskje) får du resepten elektronisk og kan gå og hente den ut eller bestille på nett for hjemlevering.

Det er normalt med en tre-dagers antibiotikakur for uvi. Det er det jeg også har fått de siste gangene. Den tre dagers kuren er sterkere og spesielt rettet mot den eller de bakteriene som VANLIGVIS forårsaker uvi.

Det er også veldig vanlig å få diare av antibiotikakurer, det er helt normalt. Dette fordi antibiotikaen ikke bare dreper de slemme bakteriene, de dreper de snille bakteriene også, som du skal ha i tarmene.

Du bør drikke Biola og naturell yoghurt noen dager. Du kan også kjøpe sånne tabletter som fikser tarmbakteriemiljøet (skal du likevel på apoteket for å kjøpe mer antibiotika kan du spørre etter slike tabletter, de vet hva du trenger når du sier du ble løs i magen av antibiotika).

Endret av Million
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

3 dagers kur med antibiotika er helt vanlig for UVI, diare er en vanlig reaksjon på medisinen. Drikke rikelig, drikk biola, og kontakt lege igjen om det ikke er bedring ila et par dager. 

Anonymkode: 2e63d...1c7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Men jeg har faktisk hatt urinveisinfeksjon en gang tidligere for flere år siden, og da fikk jeg aldri noe som helst problemer med diare.                            

Ikke før eller under selve antibiotika-kuren heller, og i alle fall ikke ett par dager etter at kuren har blitt gjennomført...  

AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (5 timer siden):

Du er ikke avhengig av fastlegekontoret, heldigvis. Det finnes løsninger på nett.

Jeg har benyttet meg av reseptutskrivning for urinveisinfeksjon hos Nettlegevakten et par ganger. Det koster 350 kr og du får den resepten på noen minutter. Du fyller ut noen svar på noen spørsmål om symptomene dine og om du har hatt det før osv, og så sender du det inn med et klikk. Noen minutter etterpå (3-5 min kanskje) får du resepten elektronisk og kan gå og hente den ut eller bestille på nett for hjemlevering.

Det er normalt med en tre-dagers antibiotikakur for uvi. Det er det jeg også har fått de siste gangene. Den tre dagers kuren er sterkere og spesielt rettet mot den eller de bakteriene som VANLIGVIS forårsaker uvi.

Det er også veldig vanlig å få diare av antibiotikakurer, det er helt normalt. Dette fordi antibiotikaen ikke bare dreper de slemme bakteriene, de dreper de snille bakteriene også, som du skal ha i tarmene.

Du bør drikke Biola og naturell yoghurt noen dager. Du kan også kjøpe sånne tabletter som fikser tarmbakteriemiljøet (skal du likevel på apoteket for å kjøpe mer antibiotika kan du spørre etter slike tabletter, de vet hva du trenger når du sier du ble løs i magen av antibiotika).

Jeg var mest bekymret rundt det å få diare da. 

Noe jeg aldri har fått i forbindelse med urinveisinfeksjon i alle fall.        

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg var mest bekymret rundt det å få diare da. 

Noe jeg aldri har fått i forbindelse med urinveisinfeksjon i alle fall.        

Det er som sagt normalt at diare følger etter en antibiotika-kur pga kuren dreper tarmbakterier også. Drikk biola og så tilfører du nye, sunne bakterier i tarmen.

AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig vanlig å få løs avføring eller diare, men hvis du er nøye med å ta antibiotika sammen med mat er det mindre sjanse for/redusert grad av denne bivirkningen.

Anonymkode: b9586...6f5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Men jeg har faktisk hatt urinveisinfeksjon en gang tidligere for flere år siden, og da fikk jeg aldri noe som helst problemer med diare.                            

Ikke før eller under selve antibiotika-kuren heller, og i alle fall ikke ett par dager etter at kuren har blitt gjennomført...  

Det kan være ulikt fra gang til gang hvilke bivirkninger man får selv om man får samme antibiotika. Antibiotika gir forstyrrelser i normalfloraen i tarmen, så det er ganske naturlig at man kan få løs mage etc av dette, selv flere dager i etterkant. Det er lurt å ta probiotika i form av biola eller melkesyretabletter.

Anonymkode: 43258...243

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...